Hur fort kör du på motorväg (110km/h)?
På ett ungefär? Tänker du runt hastigheten och vad tänker du i sådana fall?
På ett ungefär? Tänker du runt hastigheten och vad tänker du i sådana fall?
Oftast mellan 130 och 140 men anpassar efter väglaget.
Jag ligger normalt runt 90 km/h då jag ofta har tung last eller släp.
Kör jag tom så håller jag också runt 90 km/h då bilen är lätt baktill och varken har vägegenskaper eller bromsar för högre hastigheter.
Jag kör inte så fort som min fru i alla fall. Det är hon som är "rallyföraren" i familjen. Men lite över laglig hastighet ligger jag oftast på motorvägen för att hänga med i rytmen. På vägen hem från jobbet är det oftast så tät trafik att jag får ligga i 80-90 på motorvägen som är 110-väg.
120-130.
Självklart hjälper jag till och flyttar mig åt sidan om vägrenens bredd tillåter det samt om trafiksituationen är som sådan. :) Bara för att jag prompt ska hålla aktuell hastighetsbergränsning så finns det ju alltid de som ska fram fortare. Så de kan jag gott släppa förbi anser jag.
Jag är för lat för att köra snabbare än 110.
Vid normala förhållande 140-160 km/h är det sen tidig morgon eller sen kväll med i stort sätt bil tom motorväg så är det svårt hålla sig under 200 km/h
Mätaren ligger på mellan 120 och 130. Men det brukar i praktiken betyda 110-120. Givetvis är det en förutsättning att det är bra väglag och god sikt.
Förr körde jag nästan alltid för fort, och ganska vårdslöst, men sedan jag fick barn har jag blivit en betydligt mer ansvarstagande förare, och jag är betydligt mer försiktig nu för tiden.
Det beror på trafik, sikt och väglag. Vad som står på skylten är inte lika viktigt som de faktorerna.
120 km/h.
100-120, men sällan över 110.
110, självklart. Eller 90. Eller 80. Eller 120. Beror ju på vad skyltarna säger. Jag kör ALDRIG över gränsen. Det är utbildat folk med bra bakgrundsinfo som sätter gränserna. De vet var olyckorna sker och i vilka hastigheter det förekommer. De finns där för vår säkerhet!
Sorglig tråd det här, faktiskt. Känner någon av er till vad hastighetsbegränsning är? Ingen som tagit körkort?
Problemet med er fartsyndare är att jag som kör lagligt blir en fara, både för andra och för mig själv. Om jag gör en omkörning med fri sikt bakåt på en 120väg så kan jag ändå råka illa ut om ni kommer rullandes i 140-150 km/h och ska pressa er förbi mig.
Jag skulle vilja ställa er en fråga: Har ni för mycket i lön eller är ni helt enkelt beredda att riskerna både era, era eventuella barns och övrigas liv för att köra fortare? Vad är värdet av vinsten i tid den dagen då ni förolyckar era barn? Eller blir så illa skadade att ni förlamas? Eller blir vållande till annans svåra skador eller död? Antingen så är det ju helt enkelt för låga böter i relation till er inkomst, eller så är det väl helt enkelt inte värt att vara rädd om livet. Vart är Polisen när ni är på motorvägen? Så som ni svarar i den här tråden skulle vi ju behöva 10 poliskårer till för att täcka enbart brotten av fartsyndarna! Återigen, för att rädda liv och bevara en så säker trafik som man kan ha.
Ta ert ansvar eller ställ bilen, seriöst.
Jag följer trafikrytmen. Nånstans mellan 110 och 120 skulle jag tro att det brukar innebära, vid normalt väglag.
Jag kör nästan aldrig under 150 km/h på motorväg vid bra väglag och jag anser inte att jag är någon fara för dem som kör i laglig hastighet som vissa påstår här i tråden .
På 100-vägar som är standard häruppe finns det två kategorier: Gubbar i keps och allmänt förståndshandikappade idioter som ligger i 90-95 vid tvåfiligt, 80 vid enfiligt, oavsett underlag. Dessa idioter har två saker gemensamt: alla kör Toyota och alla ökar farten om man lägger sig såpass nära att kollisionsvarnaren börjar yla.
Jag tillhör såklart den andra kategorin (typisk VAG-förare), snittar 130 mätarfart alltså 115-120 verklig fart, i princip alltid. Ganska säker på att den generella krypfartsåkaren löper betydligt större risk att råka ut för något än oss som kör, och är ständigt uppmärksamma på vad som händer.
Max 120 på mätaren. Har jag sonen i bilen är det farthållaren på 110 som gäller.
Ibland 90, ibland har mätaren stannat vid 299. Oftast någonstans i mellan.
Jag ligger ofta 10 över vid bra väglag. Vid dåligt beror det på omständigheterna. Senast i veckan låg jag i 70 eftersom regnet fullkomligt vräkte ner.
Någon skrev att hastighetsbegränsningarna är satta av kunnigt folk. Jag svarar både ja och nej på den frågan. Ibland saknar kommunerna pengar för att byta skyltar, trots att hastigheten egentligen är ändrad. Ibland är hastigheten på tok för högt satt. Jag tillbringar mycket tid i Hälsingland och vägrar många gånger köra snabbare än 30 fast hastigheten är 50. På smala villagator, med dålig sikt och barn i krokarna. Det är gator som ingen trafikingenjör vet existerar ens.