• Anonym (Mommy)

Jag vill vara nykterist!! Varför hacka på mig?

Jag har aktivt valt att vara utan alkohol. Det är mitt val därför att jag känner att jag har ännu roligare utan alkohol. Men helt plötsligt tappar alla hakan och tror att det är något fel på mig!! Att jag är gravid igen (har en 5 månaders!!) eller att jag äter mediciner som man inte kan dricka med. Alla helt enkelt antar att det är något fel på mig. Att det är något som jag tvingas till och inte kan välja själv. Är inte det SJUKT????

Imorgon ska jag och mina tjejkompisar ut och alla har försökt att ÖVERTALA mig att dricka ändå!! Varför gör man så?

Vad är det för syn på alkohol vi har i dagens samhälle? Jag antar att jag inte är ensam om att få höra detta?

• Svar på tråden Jag vill vara nykterist!! Varför hacka på mig?
  • Anonym (Mommy)
    idiblon skrev 2007-10-29 20:56:38 följande:
    Anonym (Mommy) skrev 2007-10-29 20:52:38 följande: Ja, den är verkligen gripande! Jag hatälskar den reklamen. Underbar.Varför riskera? Ganska utbredd folkohälsa, tror jag.
    Det enda positiva jag faktiskt hört om alkohol är att ett glas vin om dagen kan hjälpa mot hjärt och kärl-sjukdomar på kvinnor. Men det var nog det enda.... sen är jag tråkigt nog oerhört medveten om vilka de negativa sidorna är. Det finns ju en anledning till att min son har en biologisk pappa som han inte träffar...
  • reboot

# Det enda positiva jag faktiskt hört om alkohol är att ett glas vin om dagen kan hjälpa mot hjärt och kärl-sjukdomar på kvinnor.#
    Om man sedan fortsätter läsa så har man vist funnit en länk mellan vinpimplande och bröstcancer.

• idiblon

Anonym (Mommy) skrev 2007-10-29 21:01:13 följande:

Det enda positiva jag faktiskt hört om alkohol är att ett glas vin om dagen kan hjälpa mot hjärt och kärl-sjukdomar på kvinnor. Men det var nog det enda.... sen är jag tråkigt nog oerhört medveten om vilka de negativa sidorna är. Det finns ju en anledning till att min son har en biologisk pappa som han inte träffar...
    Alkohol är inte bra, alls. Däremot så är det för många en tillflykt och ångestdämpare. Frågan är ju varför så många "behöver" den luckan och inte känner sig hela och mår bra utan. Det är sorgligt.
  • supergladis

Jag har inte läst igenom inläggen i denna tråd. Jag är också nykteriskt. Nästan i alla fall. Händer att jag tar ett glas rödvin då och då. Men då bara när jag är hemma. Har bara blivit så eftersom vi bor en bit ifrån våra vänner och jag har roligare utan sprit än vad min sambo har. Plus att jag hatar att vara bakfull. Samt att sprit inte är så värst gott heller. Bara rödvin då och då som sagt.
    Varje gång vi är på fest hos någon kompis så får jag frågan från någon om jag är gravid. Är också trött på det.

• Anonym (nykter)

Jag är i princip nykterist sedan många år tillbaka, på grund av en sjukdom. Jag kan dricka liiiite (1/4 glas vin på en kväll eller liknande) och jag har märkt hur otroligt gärna folk vill att jag ska dricka. Det verkligen stör att jag inte gör det.

Hade jag hamnat i "nykteristfällan" tidigare, innan jag gjorde mitt val av livskamrat o.s.v, så hade jag nog valt någon som inte heller drack. Bara för att det hade varit enklare och då hade vi kunnat hitta alternativen till alkoholfester och andra "alkoholtillfällen" tillsammans. Nu får vi försöka hitta alternativ där jag är nykter och han dricker, men i ärlighetens namn så blir jag oftast irriterad på honom när han är full. Det får mig INTE att vilja dricka själv, tvärtom.

Jag har lärt mig uppskatta att ha full kontroll över vad jag gör, vad jag säger och vad som händer under en kväll ute. Jag bara avskyr tanken på att måsta vara bakfull eller ångra en massa som sagts och gjorts, eller att ha gjort så mycket att man inte har vett att ångra sig längre...

• Maskot

Jag har aldrig uppfattat att alkoholfrågan är så laddad! Vi umgås i kretsar där vin alltid bjuds till maten m.m.
    Bakfylla, minnesluckor m.m förekommer ALDRIG eftersom alkoholintagen inte är så stora. Däremot väljer jag ofta bort vin och tar cola istället för att jag gillar det bättre. Det har aldrig ifrågasatts och blir därför förvånad över att så många upplever detta som ett problem. Har själv inte heller problem med de andras uppförande om de dricker vin, mängden är inte så stor så det har ingen inverkan!

• NadiaMi

Det har höjts en del röster i tråden om att man måste visa acceptans åt alla möjliga håll, och det är inte alltid dessa röster har kommit överens.

Å ena sidan vill de personer som valt att inte dricka slippa bli uppmuntrade att "ta ett glas" av hågade vänner.
    Å andra sidan vill de personer som själva dricker eller verkar känna ett behov av att försvara sitt drickande inte bli påprackade den nykterhet som andra förespråkar.

Båda sidor verkar vilja samma sak, och frågan blir alltså;
    Hur ska nykterister och icke-nykterister kunna umgås på fest utan att känna någon press från varandra?

Medan de personer som inte dricker ibland blir uppmuntrade av andra så kan de personer som dricker känna sig obekväma då det finns nyktra i deras sällskap.
    Jag tolkar det som bristande kommunikation, bristande acceptans "på plats" då båda sidor verkar ta illa upp och som att vi behöver backa lite och sluta se på andras beteende för att bedöma vårt eget.

En person som i berusat tillstånd känner sig obekväm med att det finns någon i rummet som är nykter kommer troligtvis att uppmuntra den nyktra att "ta ett glas" eller fråga varför h*n inte dricker. Delvis pga att den sociala förmågan blir lite nedsatt genom alkoholintaget och delvis för att det (som bl.a. idiblom har påpekat) kan kännas lite obekvämt att ha en nykter person i sin närhet då man själv är berusad.
    Och däri ligger nog den mesta problematiken...

• Anonym (Mommy)
    Mori skrev 2007-10-29 14:39:16 följande:
    Jag är nykterist sen drygt fem år tillbala. Möter många konstiga frågor. "men VAD GÖÖÖÖE ni på helgerna DÅ??" Tja, allt annat än dricker sprit...
    Hahahhahaa! "VAD GÖÖÖE på helgerna DÅ???"

Ja, umgås med familjen, spelar sällskapsspel, går på låååånga mysiga promenader, tränar, åker och hälsar på släkt och vänner, tar en tur till stan mm mm. Tänk att folk inte vet vad de ska hitta på utan alkohol?? Helt otroligt!

På kvällarna dricker vi ICA:s äppeldryck ur vinglas och äter god mat och ser på film. Det räcker gott och väl.
  • Mori

NadiaMi: Där har du verkligen en poäng! Jag för engen del känner inget som helst tvång att göra andra människor till nykterister. Vill de ta sig ett glas, eller för den delen supa skallen i bitar så står de dem helt fritt. Den enda "regeln" vi har, är att hemma hos oss är det lakoholfritt som gäller. Det tycker jag måste vara okej. Det är ju vårt hem, och då får folk acceptera det. 99% av våra vänner dricker alkohol i stor eller liten mängd, och jag uppfattar inte det som ett problem. Det är bara när jag verkligen blir ifrågasatt om, och om igen som jag tröttnar. Vänner som jag känt i 27 år frågar fortfarande om jag vill med ut och "krökra". De köper fortfarande vin som present... Det känns lite respektlöst faktiskt. Jag menar, jag skulle aldrig få för mig att köpa med mig en blodig biff i preent till en vegan

Anonym Mommy: Visst är det en härlig fråga Blir lika ställd varje gång.

• Tussan05

Jag tycker att det är väldigt omoget av dina vänner att inte acceptera det faktum att du har valt alkoholfritt. Själv är både jag och maken inte några stora konsumenter av alkohol men har inga problem med att andra dricker. Vi kan själva ta ett glas vin ibland, eller en cider för att det är gott men inte så man blir påverkad.

Som du skriver så måste man inte dricka för att ha kul. Ibland känns det som att folk använder supandet sm en slags ursäkt till att träffas och umgås. Kanske känner de sig obekväma i att du har "full kontroll" som inte är påverkad av alkohol.

• Anonym (Likadan!)

Hej TS,

Jag är nästan likadan som du. Jag dricker aldrig. Jag är snart 40 år gammal och jag gillar helt enkelt inte alkohol. Dessutom tränar jag varje dag och då KAN man inte dricka om man vill prestera bra. Och det vill jag. Det är liksom inte värt det för om jag dricker, sabbar jag en veckas träning och det skulle jag aldrig komma på tanken att göra.

Jag blir väl mindre och mindre ifrågasatt eftersom jag har små barn men jag ser i min omgivning (bor i Stockholm på Östermalm bland alla snobb-alkisar ; ) )Jag vill inte vara elak men det dricks verkligen mycket alkohol i detta område. Många är alkoholiserade och när jag kommer hem till mammorna så fiskar vinflaskan fram. Personligen struntar jag i vad folk gör eller inte gör men jag väljer bort det. FÖr att folk inte ska må dåligt eller känna sig dömda av mig så brukar jag be om ett halvt glas vin, och ett jätteglas med vatten. Jag dricker öht ingenting ur vinglaset utan jag låtsas dricka och sen sveper jag vattnet o fyller på hela tiden, då märker ingen ngt. Då får jag vara ifred. Annars blir många provocerade.

Jag har aldrig riktigt valt, som TS har gjort att INTE dricka. Det har bara blivit så. Jag har inget förhållande alls till alkohol och jag bryr mig inte om folk super skallen i bitar varje dag, men jag går helst hem innan. Jag är uppvuxen i en alkoholistfamilj och vet hur äckligt det är med alkoholiserade föräldrar, äckliga fester, usch! Men jag är adopterad så jag har inte ärvt de där generna. Jag kan se på mina adoptivbröder som är mina adoptivföräldrars egna barn att de har alkoholisttendenser. Ngn av dom bör vara/bli alkoholist snart.

Ja, TS, du har rätt, folk blir mkt provocerade av att man inte dricker alkohol!

• Anonym (Likadan!)

Ja, man kan ju önska att det bara är tonåringar som beter sig så. Tyvärr har jag sett många vuxna som blir nästintill aggressiva av att man inte vill dricka. Det är oerhört provocerande för andra, speciellt när de blir berusade, då kommer "fjortisbeteendet" fram. Jag skulle vilja säga så här: Fjortisarna har åtminstone möjligheten att växa upp och vara vuxna, de vuxna fjortisarna förtjänar inte ens att bli kallade fjortisar- de är redan "lost-cases". Och tyvärr finns det en del vuxna fjortisar av det slag som beskrivs här.

Som exempel på detta beteende har Kvarteret SKatan gjort en sketch som heter Vegetarianen, där en kille som är nykterist blir ordentligt mobbad och hotad på en Kvarteret Skatan middag! Kolla på www.youtube.com

Åsa skrev 2007-10-29 18:30:52 följande:
    idiblon: För att inga missförstånd ska uppstå, det "fjortisliknande" åtminstone jag syftade på var inte alkoholkonsumtion som sådan utan ett tjatande om att dricka på den som säger nej tack. Detta är nämligen ett beteende jag själv (lyckligtvis, att döma av andra erfarenheter här) bara stött på bland och förknippar med icke-vuxna personer.
  • Anonym

Tycker det bara är jättebra att du valt ett liv utan alkohol, det är ju faktiskt inte bra till nått att supa....

• TRUEHannapanna

Jag har inte läst alla inlägg men håller helt med TS! Världen idag är galen! Jag är också mer eller mindre nykterist (kanske tar ett glas cider om året) och jag får också frågor!
    Senast vi var på en relaxavdelning i örebro och både jag och sambon drack läsk och inte öl osv som allla andra verkade göra. När jag skulle hämta vår andra omgång läsk sa han i baren; Jaså är ni såna som kör bil eller är det en lugn lördag??

Hallåå? Ska väl han skita i! Skrikandes

Tredje gången gilt??! Gravid i v 10 !
  • vänat

Anonym (Mommy) skrev 2007-10-26 19:51:12 följande:

Jag har aktivt valt att vara utan alkohol. Det är mitt val därför att jag känner att jag har ännu roligare utan alkohol. Men helt plötsligt tappar alla hakan och tror att det är något fel på mig!! Att jag är gravid igen (har en 5 månaders!!) eller att jag äter mediciner som man inte kan dricka med. Alla helt enkelt antar att det är något fel på mig. Att det är något som jag tvingas till och inte kan välja själv. Är inte det SJUKT????Imorgon ska jag och mina tjejkompisar ut och alla har försökt att ÖVERTALA mig att dricka ändå!! Varför gör man så? Vad är det för syn på alkohol vi har i dagens samhälle? Jag antar att jag inte är ensam om att få höra detta?
    Nej dessvärre är du ensam om att för höra detta tråkigt men sant. Antingen för du helt enkelt som jag nochalera allt tjatande eller välja bort en del vänner vilket jag också blivigt tvungen till.

Ja sen finns det ytterligare ett till altenarnativ låta de tjata stå ut med deacceppera attde inte kan förstå ditt val helt enkelt.

Lycka Till oavsett va du väljer.
  • Okänd182

Jag har festar rätt så rejält i mitt liv.. 
    Jag är 27 år och känner att jag har fått nog av spriten. 
    Alla tycker jag är väldigt rolig när jag är full och jag hamnar ofta i centrum av någon anledning när jag är på fest, Har tröttnat oerhört mycket på detta och mår mycket dåligt av att festa men alla mina vänner (inklusive mig) festar nästan varje helg men jag mår inte bra av det. Nu är det snart nyår och jag har bestämt mig att inte dricka något på ett år vilket jag även tvivlar på själv att jag klarar eftersom ALLA mina vänner är mycket glada över att supa. Har någon något tips på hur man ska hålla sig ifrån spriten. Detta meddelande skriver jag just nu när jag är berusad och känner att jag har tappat mig själv en aning. Men känner såhär rätt ofta nu.

Svar på tråden Jag vill vara nykterist!! Varför hacka på mig?