• ciccielv

Amstaff bra eller dålig val?

nån som har en amstaffhund?är de barnkära,lugna osv?

vi funderar på att skaffa hund. är amstaff i ungefär samma temperament som en dobbenman?eller är den med lugn som ex golden retriver?vi är sugna på att skaffa en mindre hund som går ihopp med mindre barn.en amstaff går väll inte under kamphund?vi ska till en början prova på att sitta lite hundvakt åt en amstaff.

jag är livrädd för dobberman o rottishundar,så nån stor "vakthund"blir det inte.

nån son har en amstaff och kan geoss lite info om denna hundras?

• Svar på tråden Amstaff bra eller dålig val?
  • Insanity
    ciccielv skrev 2007-12-01 17:30:17 följande:
    trevligare hund än amstaffen har jag knappt mött,han var så otroligt intelligent. skällde inte ens på andra människor eller hundar. lyssnade på komandon direkt inte undra på att vissa folk blir "galna"då de har en massa fördommar. vi hade en dobberman här,och den hunden var livsfarlig! hundens matte hade ingen pli på hunden.trots att den hunden var livsfarlig så betyder det inte att alla dobberman är farligabättre att ta reda på fakta innan förtalar och talar negativt en hundras
    Grattis, du har träffat en väluppfostrad hund. Har nog knappast inte bara med rasen att göra att hunden var trevlig, utan helt enkelt för att ägaren gjort ett bra jobb

Tycker du själv talar emot dig lite.. du är ju själv rädd för rottweilers och dobbermann skriver du i starten. Vadan detta?
    Kanske för att du träffat på "dåliga exemplar" av dessa raser?

Jag har själv en rottweiler, världens snällaste och lugnaste hund. Han skulle knappt göra en fluga förnär
  • ciccielv

Insanity

som 13 åring blev jag biten av en rottis i ansiktet.

vi skulle vara lite vakt åt en dobbistik på 2 1/2 år,men den hunden var livsfarlig,hon satte sig direkt och vaktade.skällde o morrade oavbrutet åt oss.så hennes matte fick hämta henne efter 30 min.hunden var på väg flera gånger att gå till attack.

därav är jag rädd för de hundarna,men jag säger inte att alla av dessa raser är likadana

• Insanity

Och som jag trodde i mitt inlägg.
    Du är rädd för att du träffat på dåliga exemplar av dessa..

Och du tycker om amstaffar för att du träffat på bra exemplar av dessa?
    Det framgår inte hur många amstaffar du träffat, mer än den valp du haft hos dig..

Vad händer om du träffar på en amstaff som inte är "bra" då?

• Curlie

Johanna 87 skrev 2007-12-04 12:09:50 följande:

qenzo : mja det beror ju på vad man är ute efter, det är ju som att säga till någon som aldrig har haft hund förut men vill ha en brukshund att dom borde skaffa en bichon frise iställer för dom är mer lämpliga.Curlie : det här gillar jag att skriva : rasen har aldrig avlats till hundkamp, vilket förbjöds i usa på 1800-talet medans amstaffen blev en godkänns ras 1936, altså är det amstaffens förfäder som har avlats för kamp och inte amstaffen
    Ja =) Fan du har ju rätt, det var pitbullen som användes till hundkamp och sedan kom amstaffen som man kan säga var en slags utställningsvariant av pitbullen och den är ju en egen ras =)
  • ciccielv

jag har träffat på andra amstaffar ute.alla har varit snälla än så länge

• Curlie

ciccielv: Såklart dom varit snälla =) Jag har träffat hundratals snälla hundar av olika hundraser, du kan inte bygga ditt resonemang på det riktigt, ta kontakt med en uppfödare av amstaff nu istället och åk och besök dom och se om det kan vara något för er, det tror jag dock för amstaffen är en jätte trevlig ras =)

• Insanity

Men man kan inte skaffa hund baserat på att alla du träffat varit snälla.

Man skaffar en hund för att dess egenskaper tilltalar en.
    Man kan inte bara gå efter utseende och personlighet.

Jag tycker faktiskt drevrar är rätt fina, och jag har bara träffat snälla drevrar, om än lite skälliga.

Men det är en renodlad jakthund och jag jagar inte så därför skaffar jag mig inte en drever.

• qenzo

Med tanke på att TS skriver att hon är rädd för dobbis å rottis, så tycker inte _jag_ att en hund med samma temperament är en bra idé.

Johanna 87 skrev 2007-12-04 12:09:50 följande:

qenzo : mja det beror ju på vad man är ute efter, det är ju som att säga till någon som aldrig har haft hund förut men vill ha en brukshund att dom borde skaffa en bichon frise iställer för dom är mer lämpliga.Curlie : det här gillar jag att skriva : rasen har aldrig avlats till hundkamp, vilket förbjöds i usa på 1800-talet medans amstaffen blev en godkänns ras 1936, altså är det amstaffens förfäder som har avlats för kamp och inte amstaffen
  • soffan82

Vi har ialf en Amstaff Valp här hemma.Skulle aldrig tänka mej en annan Ras.Folk har så mycket fördomar. Alla Hundar kan bli farliga i fel händer så är det bara.Vi har erfarenhet av rasen sen innan Både gubben och jag.

• LjuvligaJulia

Alla hundar kan bli farliga alla hundar kan bli bra hundar!
    Alla hundar behöver en seriös och påläst ägare med en fast hand.
    Hundar är som barn och kräver precis samma saker! Jag tror inte seriöst på att det finns någon direkt första hund! Jag tror att är man seriös o villig att jobba med sin hund och inställd på vad rasen kräver så går det vägen!
    En sån här disskutionstråd kan hålla på i evigheter och man kommer inte fram till nånting!
    Oseriösa hundägare för mig är tex. en familj som skaffar hund för barnens skull. Då skaffar dem tex. en bra "första hund" som golden eller labbe. Valpen växer,får mat och blir äldre... men är de nån som brytt sig om hundens egna behov??? Jakthunden i golden kväver hundens psyke och den kan bli"coco"....

TS, skaffa en Amstaff om de är de du vill ha men se till att vara påläst, hitta rätt uppfödare och träna din hund mm..!!!! Samma råd gäller oavsett ras du väljer!=0)

• fairyfloss

Min svägeska har en amstaff, som även används vid jakt. De har fyra barn och hunden har aldrig rört något av barnen. Den vet att den är lägst i rang. Förövrigt en väldigt kelgo och leksugen liten krabat! Om dock lite för energisk för min smak . Men som med alla raser finns det både bra och dåliga hundar, och bra och dåliga ägare!

• FruMansour
    qenzo skrev 2007-12-05 09:40:34 följande:
    Med tanke på att TS skriver att hon är rädd för dobbis å rottis, så tycker inte _jag_ att en hund med samma temperament är en bra idé.Johanna 87 skrev 2007-12-04 12:09:50 följande:
    Håller med!!!
  • DeCrypted

Vår Amstaff (American Stoffenshire Terrier) som vi har haft nu i 7 år har varit den snällaste av alla hundar som vi har haft, vi adopterade hunden från någon familj men fleratals hundar och hunden har haft det dåligt förut där hon bodde förr. Men hon lyssnar mot kommandon och hon är barnvänlig, eller rättare sagt hon ÄLSKAR barn. Men hon är agressiv mot andra hundar men jag tror att det kan vara pågrund av barndommen hon hade. 

-Rasmus :)

Svar på tråden Amstaff bra eller dålig val?