Sennaboo skrev 2007-12-13 16:14:20 följande:
Barabecka: Självklart ska du inte ta åt dig. Fördomar passar ju inte in på alla, om ens på några. Vad gäller det du har upplevt på mammaträffar tycker jag inte det är så konstigt. Det är ju antagligen jättestor åldersskillnad på dig och andra mammor. Genomsnittsåldern för första barnet är väl idag runt 30 år, vilket innebär att du bara levt halva deras liv. Era intresse borde skilja sig, vad ni gör på er fritid, vad ni tittar på på TV... Kan bara tänka ur mitt eget perspektiv. Hur mycket har jag gemensamt med en som är dubbelt så gammal som mig? Skillnaden är att ni alla är småbarnsföräldrar, men man kan ju inte prata om barnen hela tiden. Om jag själv hade haft en 17-åring i min mammagrupp tror jag att jag tänkt något i stil med att vi antagligen inte har så mycket gemensamt, för när jag själv var 17 år hade jag planer som att gå ut skolan, jobba utomlands, plugga vidare, skaffa mig ett bra jobb, ha en trygg framtid. Att skaffa barn innan jag gjort allt detta fanns inte för mig och därför tror jag att vi som personer är väldigt olika.
Jo precis, det är stor skillnad på åldern i siffra. men jag har inga typiska "ungdomssplaner"

Jag är ju mamma nu! Jag är mogen av mig, det är ingen som är "dryg" mot mig förräns jag berättat hur gammal jag är. Därför tycker jag det är mycket trevligare på internet.. nu menar jag inte att alla 30+ mammor är sådär.. har 4-5 kompisar jag umgås med som är 25-39 år gamla.. Vi har precis samma intressen och allt funkar jättebra, det är just när jag kommer på öppen förskola osv! En gång när jag satt på bussen så satt de 3 vuxna kvinnor med barn och VISKADE, dom kom sedan fram och frågade, hur gammal är du? 17 sa jag! då kollade dom lite snett på mig, mumlade nånting och skrattade.. får hoppas det var nått trevligt dom sa men jag fick konstiga vibbar resten av bussresan.. Man ska inte behöva känna sig utstött bara för att man har olika intressen dessutom.. Många i min egen ålder har vitt skilda intressen, men dom är trevliga för det..