• Maskensmamma

Fördomar sökes!

Ni som har fördomar mot unga (15-24 år) föräldrar, kom med era bästa argument här. Skippa gärna det ekonomiska, de flesta vet nog (hoppas jag iaf) att det självklart är en fördel att ha en stabil ekonomi som grund. Nu utgår vi från att den unga föräldern arbetar eller studerar och får in pengar utan socialens eller föräldrarnas hjälp.
    Så... Kom med något bra nu!
    =)

• Svar på tråden Fördomar sökes!
  • Valkyriah

Ibillar sig ofta att varje blick de får är pga deras ålder.
    Eller "så sa hon nog bara för att jag är ung"

Innerst inne är vi alla hårdrockare
  • Sterna

barabecka
    Du skrev just ner min värsta fördom gentemot unga föräldrar men ur er synvinkel på hur vi äldre behandlar er yngre mammor :P

Att unga föräldrar inte är intresserade av att umgås med oss äldre utan hela tiden söker er till varandra.
    Ni tar illa vid er när vi kommer med tips och råd på samma sätt som vi ger tips och råd till våra jämnåriga och så som ni ger tips och råd till era jämnåriga.
    Att era fördommar om oss älder sätter käppar i hjulet och drar ni er undan så varsågod gör det för jag orkar inte kämpa för att ni ska må bra i ert föräldraskap - jag har nog med mitt egna.

Inget personligt till någon av er utan bara så jag ser på unga föräldrar över lag.

• barabecka
    Valkyriah skrev 2007-12-13 16:23:55 följande:
    Ibillar sig ofta att varje blick de får är pga deras ålder.Eller "så sa hon nog bara för att jag är ung"
    syftade du på det jag skrev? jag tänker inte så om alla men ibland vet man bara! det gjorde jag då och det kändes inte bra.. kände mig illa till mods..
  • Valkyriah
    barabecka skrev 2007-12-13 16:52:00 följande:
    syftade du på det jag skrev? jag tänker inte så om alla men ibland vet man bara! det gjorde jag då och det kändes inte bra.. kände mig illa till mods..
    Nej,jag syftade på unga föräldrar överlag.

Själv har jag aldrig kännt att jag blivit bemött på något särskilt sätt,utan känner mig som vilken mamma som helst.
    Innerst inne är vi alla hårdrockare
  • barabecka
    Sennaboo skrev 2007-12-13 16:14:20 följande:
    Barabecka: Självklart ska du inte ta åt dig. Fördomar passar ju inte in på alla, om ens på några. Vad gäller det du har upplevt på mammaträffar tycker jag inte det är så konstigt. Det är ju antagligen jättestor åldersskillnad på dig och andra mammor. Genomsnittsåldern för första barnet är väl idag runt 30 år, vilket innebär att du bara levt halva deras liv. Era intresse borde skilja sig, vad ni gör på er fritid, vad ni tittar på på TV... Kan bara tänka ur mitt eget perspektiv. Hur mycket har jag gemensamt med en som är dubbelt så gammal som mig? Skillnaden är att ni alla är småbarnsföräldrar, men man kan ju inte prata om barnen hela tiden. Om jag själv hade haft en 17-åring i min mammagrupp tror jag att jag tänkt något i stil med att vi antagligen inte har så mycket gemensamt, för när jag själv var 17 år hade jag planer som att gå ut skolan, jobba utomlands, plugga vidare, skaffa mig ett bra jobb, ha en trygg framtid. Att skaffa barn innan jag gjort allt detta fanns inte för mig och därför tror jag att vi som personer är väldigt olika.
    Jo precis, det är stor skillnad på åldern i siffra. men jag har inga typiska "ungdomssplaner" Jag är ju mamma nu! Jag är mogen av mig, det är ingen som är "dryg" mot mig förräns jag berättat hur gammal jag är. Därför tycker jag det är mycket trevligare på internet.. nu menar jag inte att alla 30+ mammor är sådär.. har 4-5 kompisar jag umgås med som är 25-39 år gamla.. Vi har precis samma intressen och allt funkar jättebra, det är just när jag kommer på öppen förskola osv! En gång när jag satt på bussen så satt de 3 vuxna kvinnor med barn och VISKADE, dom kom sedan fram och frågade, hur gammal är du? 17 sa jag! då kollade dom lite snett på mig, mumlade nånting och skrattade.. får hoppas det var nått trevligt dom sa men jag fick konstiga vibbar resten av bussresan.. Man ska inte behöva känna sig utstött bara för att man har olika intressen dessutom.. Många i min egen ålder har vitt skilda intressen, men dom är trevliga för det..
  • MrsQ

Får man komma med en positiv fördom eller är alla fördommar negativa!?

Jag tror att en ung mamma ofta kan var "bättre" mamma pga allas fördommar.
    De har dessutom mycket mer ork i kroppen kvar (en annan är ju helt slutkörd och gillar bäst lego som man sitter o leker med )

• barabecka
    Sterna skrev 2007-12-13 16:34:45 följande:
    barabecka Du skrev just ner min värsta fördom gentemot unga föräldrar men ur er synvinkel på hur vi äldre behandlar er yngre mammor :PAtt unga föräldrar inte är intresserade av att umgås med oss äldre utan hela tiden söker er till varandra.Ni tar illa vid er när vi kommer med tips och råd på samma sätt som vi ger tips och råd till våra jämnåriga och så som ni ger tips och råd till era jämnåriga.Att era fördommar om oss älder sätter käppar i hjulet och drar ni er undan så varsågod gör det för jag orkar inte kämpa för att ni ska må bra i ert föräldraskap - jag har nog med mitt egna.Inget personligt till någon av er utan bara så jag ser på unga föräldrar över lag.
    Hehe okej! Men då stämmer det ju.. ni kanske tänker "hon vill säkert inte prata med oss ändå" och vi tänker samma sak
    Jag föredrar nog helst att umgås med äldre mammor, då jag tycker de tar sitt föräldraskap mer på allvar än många unga jag känner till.. Men du har rätt, många söker sig till folk i sin egen ålder.. Det är OK, detta är en tråd för fördomar, bara att skriva av sig
  • Sennaboo

Barabecka: Tänk på att de som tittar snett på dig och fnittrar bakom ryggen är nog inte de du vill umgås med ändå. De skulle jag iallafall välja bort.

• barabecka
    Sennaboo skrev 2007-12-13 17:10:20 följande:
    Barabecka: Tänk på att de som tittar snett på dig och fnittrar bakom ryggen är nog inte de du vill umgås med ändå. De skulle jag iallafall välja bort.
    Det är väll klart jag inte vill umgås med dom!! Men tyckte nästan det var lite barnsligt, framför allt att dom lär sina barn att sånt är OK.. alltså viska bakom ryggen på folk, göra narr av folk osv..
  • buffen

har snarare "fördomar" mot dom äldre mammorna eftersom det är dom som vänder ryggen till alla unga och stämplar... vi unga kan umgås och vara med alla (i alla fall jag) utan att bry sig! dom blir också förvånade om man säger att man syr egna kläder, har ett fast jobb, är gift eller något annat som anses vuxet... trist!

• lillvilda

håller helt med dig om att dom mammorna borde ta sig en funderare över vilken modell av beteende de har framför sina barn. För mig är det en "big NO NO" att visa sina barn att det är okej att göra narr av folk eller liknande.

Jag tror att många unga mammor upplever att de måste vara såå mycket bättre än andra för de har ständigt ögonen på sig. Jag tror att det är vart livet man är som avgör lite hur man kommer bli som mamma och pappa. Många unga har nog tyvärr inte kommit förbi festa-stadiet och jag har en bild/fördom om att dessa föräldrar att de sätter sig själv lite före sina barn.

Jag och min sambo tas nog ofta för att vara riktigt unga föräldrar eftersom vi har lite annan stil än de flesta äldre föräldrar kanske har. En man kom fram till mig vid spårvagnen och fnös över hur dåligt jag klätt min son osv å att vi unga visst inte brydde sig om mössa eller vantar (min son hade mössa men inte jag). jag tror inte den gubben sagt det samma till en mamma på 40 år. Men vi har kompisar som har barn som är 20 och dom som är 40, den gemensamma nämnare dessa har är nog att de nått den stadie i livet då de prioriterar familje liv och barn.

barabecka skrev 2007-12-13 20:30:52 följande:
    Det är väll klart jag inte vill umgås med dom!! Men tyckte nästan det var lite barnsligt, framför allt att dom lär sina barn att sånt är OK.. alltså viska bakom ryggen på folk, göra narr av folk osv..
  • barabecka
    buffen skrev 2007-12-13 20:42:48 följande:
    har snarare "fördomar" mot dom äldre mammorna eftersom det är dom som vänder ryggen till alla unga och stämplar... vi unga kan umgås och vara med alla (i alla fall jag) utan att bry sig! dom blir också förvånade om man säger att man syr egna kläder, har ett fast jobb, är gift eller något annat som anses vuxet... trist!
    JA! Precis vad jag också känner! Säger jag till någon att vi har köpt hus, har 2 bilar eller helt inkelt INTE festar varje helg! Då blir dom förvånade! Och jag säger samma sak angående vem och vilka man kan umgås med! Jag umgås gärna med vilken mamma som helst, vilken ålder som helst, men för en äldre mamma är det nästan omöjligt att ens tänka tanken att umgås med en yngre..
  • barabecka
    lillvilda skrev 2007-12-13 20:51:40 följande:
    håller helt med dig om att dom mammorna borde ta sig en funderare över vilken modell av beteende de har framför sina barn. För mig är det en "big NO NO" att visa sina barn att det är okej att göra narr av folk eller liknande. Jag tror att många unga mammor upplever att de måste vara såå mycket bättre än andra för de har ständigt ögonen på sig. Jag tror att det är vart livet man är som avgör lite hur man kommer bli som mamma och pappa. Många unga har nog tyvärr inte kommit förbi festa-stadiet och jag har en bild/fördom om att dessa föräldrar att de sätter sig själv lite före sina barn.Jag och min sambo tas nog ofta för att vara riktigt unga föräldrar eftersom vi har lite annan stil än de flesta äldre föräldrar kanske har. En man kom fram till mig vid spårvagnen och fnös över hur dåligt jag klätt min son osv å att vi unga visst inte brydde sig om mössa eller vantar (min son hade mössa men inte jag). jag tror inte den gubben sagt det samma till en mamma på 40 år. Men vi har kompisar som har barn som är 20 och dom som är 40, den gemensamma nämnare dessa har är nog att de nått den stadie i livet då de prioriterar familje liv och barn.
    Ja absolut! Väldigt omoget betéende! Det är ju sånt man ska "skälla" på barnen om, ifall dom skulle få för sig att narra någon eller vara taskig mot nån! Jag skulle inte vilja ha en jobbig liten snorunge, som springer runt och snackar skit om folk.. Uschanemejen!!!
Svar på tråden Fördomar sökes!