• 85a
    Äldre 15 Dec 07:19
    7755 visningar
    107 svar
    107
    7755

    Vad tycker du om abort, rätt/fel?

    Startar denna tråd av ren nyfikenhet..

    Vad tycker ni om abort, är det rätt eller fel?

    Motivera gärna vad ni tycker.
    Varför är det rätt/fel?

    Ingen har rätt att dömma någon annan av deras svar!
    Detta är ett väldigt känsligt ämne så RESPEKTERA andras åsikter och val!!

     

  • Svar på tråden Vad tycker du om abort, rätt/fel?
  • Kriste­nTjej8­4
    Äldre 26 Dec 13:34
    #91

    Jag tycker det är fel att göra abort ifall bebisen är frisk och graviditeten inte riskerar mammans liv, och ifall barnet blivit till av kärlek.
    Jag ser det som ett barn, inte som ett foster! och tror också att alla barn har en själ och hamnar i himmelen då de dör, oavsett om det är pga abort innan de fötts, eller pga sjukdom/handikapp efter födseln..
    Kommer aldrig kalla ett levande barn med händer, fötter och tickande hjärta för foster..
    Skulle aldrig göra abort själv, men kommer inte klanka ner, döma eller förnedra folk som gjort det eftersom det är en jobbig sak att gå igenom..känner till folk som gjort det nämligen..

  • Hemlig­a jag
    Äldre 26 Dec 13:34
    #92

    mycket mot abort

  • Äldre 26 Dec 13:36
    #93

    Jag tycker att det är upp till var och en.
    Beror på så mycket olika faktorer..

  • Sosser­ator
    Äldre 26 Dec 14:31
    #94

    För abort.

    Motivering? Att de som inte planerat barn ofta inte är "mogna" för att vända blad i sitt liv ännu, kroppsligen kan de och visst självklart, har man inget val så går det nog rent tekniskt och man vänjer sig, men föds vi inte och uppfostras för att fatta bra och kloka beslut?
    Alla barn som föds borde vara efterlängtade och planerade.
    Av bägge föräldrarna.

  • snökat­t
    Äldre 28 Dec 22:21
    #95

    Jag tycker nog ingenting. Inte spontant i alla fall.

  • Äldre 28 Dec 22:22
    #96

    Jag tycker det är vansinne att vissa kommer in och gör aborter med ett par månaders mellanrum. Abort är inget preventivmedel!

  • Äldre 28 Dec 22:30
    #97
    Honey Boo skrev 2007-12-28 22:22:46 följande:
    Jag tycker det är vansinne att vissa kommer in och gör aborter med ett par månaders mellanrum. Abort är inget preventivmedel!
    Jo, det kan man ju tycka. Men det är ju inte de som ska sätta standarden för alla kvinnor som gör abort.
    //Maggis
  • Äldre 28 Dec 22:33
    #98
    Maggis skrev 2007-12-28 22:30:16 följande:
    Jo, det kan man ju tycka. Men det är ju inte de som ska sätta standarden för alla kvinnor som gör abort.
    Nej, absolut inte! För övrigt tycker jag abort ska vara ett fritt val för kvinnan! Men det är så många som säger de vanliga "för och mot" argumenten så jag tänkte bara inflika en vinkling till!
  • Äldre 28 Dec 22:36
    #99
    Honey Boo skrev 2007-12-28 22:33:17 följande:
    Nej, absolut inte! För övrigt tycker jag abort ska vara ett fritt val för kvinnan! Men det är så många som säger de vanliga "för och mot" argumenten så jag tänkte bara inflika en vinkling till!
    Den vinklingen brukar komma med i varje för och emot-debatt.
    Men jag förstår hur du menar. Dock så tror jag att det beteendet bara finns hos en liten procent av de som gör abort och då finns det väl oftast en bakomliggande orsak till varför det blir så. Och den kan jag hålla med om att man kanske borde nysta i lite mer.
    //Maggis
  • Kotti
    Äldre 28 Dec 22:56

    Abort är ett beslut som inte angår någon annan.. Det finns inget "rätt eller fel".

  • Shadil­ly
    Äldre 29 Dec 19:42

    Honey Boo skrev 2007-12-28 22:22:46 följande:


    Jag tycker det är vansinne att vissa kommer in och gör aborter med ett par månaders mellanrum. Abort är inget preventivmedel!
    Jag tycker det är vansinne att vissa föräldrar dricker sprit och använder narkotika nästan dagligen, och misshandlar barnen! Barn är inga leksaker!
  • Äldre 29 Dec 20:02

    Varken rätt eller fel tycker jag.

  • Impala­59
    Äldre 29 Dec 20:04

    Det finns många rätt o lika många fel i att göra abort......MIN åsikt.

  • skåne tjej
    Äldre 29 Dec 20:06

    Tycker att det är upp till var och en att avgöra som behöver ta den ställningen vid en oplanerad graviditet.
    Ingenting som någon annan har med att göra.

  • Tue 19 Jul 2022 21:19

    Om kvinnan har rätt till sin kropp,varför har hon inte det hela graviditeten?Om hon märker att hon är gravid i v 26,och hon vill inte ha barnet?

  • Tue 19 Jul 2022 21:57

    Mer förståligt om det handlar om någon handikappad kvinna som gör en abort

  • Tue 19 Jul 2022 22:14
    85a skrev 2007-12-15 07:19:45 följande:
    Vad tycker du om abort, rätt/fel?

    Startar denna tråd av ren nyfikenhet..

    Vad tycker ni om abort, är det rätt eller fel?

    Motivera gärna vad ni tycker.
    Varför är det rätt/fel?

    Ingen har rätt att dömma någon annan av deras svar!
    Detta är ett väldigt känsligt ämne så RESPEKTERA andras åsikter och val!!

     


    Det finns två sidor av abort.

    Vad som orsakar behovet av abort är ju omständigheter som inte borde finnas; våldtäkt, slarv med preventivmedel, otrohet e.t.c. Så här finns utrymme för att minska antalet av aborter.

    Däremot anser jag att när abort uppstår av de brister, fel och misstag vi begår och man absolut inte vill ha barnet eller kan ta hand om det, så är det rätt att göra abort. Jag vill inte se begränsningar i möjligheten till abort som går längre än nuvarande svensk abortlagstiftning.
Svar på tråden Vad tycker du om abort, rätt/fel?