• 85a

    Vad tycker du om abort, rätt/fel?

    Startar denna tråd av ren nyfikenhet..

    Vad tycker ni om abort, är det rätt eller fel?

    Motivera gärna vad ni tycker.
    Varför är det rätt/fel?

    Ingen har rätt att dömma någon annan av deras svar!
    Detta är ett väldigt känsligt ämne så RESPEKTERA andras åsikter och val!!

     

  • Svar på tråden Vad tycker du om abort, rätt/fel?
  • 85a
    Jennie med ie skrev 2007-12-19 10:26:28 följande:
    Fast om man är emot abort med livets okränkbarhet som argument så handlar det ju inte om vuxenansvaret utan just det ofödda livets okränkbarhet. Därför haltar det betänkligt om livet plötsligt inte är okränkbart och att det plötysligt är rätt att avsluta det för att det blivit till under nåt så tragiskt som ett övergrepp.
    men vad är det som säger att mamman isåfall kommer att kunna älska detta barn? kanske hamnar i depression blir oförmögan att ta hand om barnet osv..? är det inte en rättighet som borde vara rätt att kunna välja bort det i dessa fall???

    barnet kan mycket väl bli oälskat av sin mamma om det vill sig riktigt illa!
  • Pormoicheia

    Abort är fel om man gör det av fel anledning och rätt om man gör det av rätt anledning...

    Vilken anledning som är rätt eller fel kan dock diskuteras till dödagar...


    Apprentice Moraltant
  • Jennie med ie
    85a skrev 2007-12-19 10:28:43 följande:
    men vad är det som säger att mamman isåfall kommer att kunna älska detta barn? kanske hamnar i depression blir oförmögan att ta hand om barnet osv..? är det inte en rättighet som borde vara rätt att kunna välja bort det i dessa fall???barnet kan mycket väl bli oälskat av sin mamma om det vill sig riktigt illa!
    Ja barnet kan bli oälskat även om mamman inte blivit våldtagen...
    Men du verkar inte se vad det är jag egentligen skriver... Jag gör ETT försök till:

    Om man är emot abort _med argumentet att livet uppstår vid befruktningen och sedan är okränkbart_ så är det märkligt att anse att abort är rätt efter våldtäkt eftersom det ju är lika mycket ett liv oavsett om det kom till efter våldtäkt eller frivilligt samlag från kvinnans sida, att detta liv plötsligt INTE är okränkbart när alla andra är det... Dvs när det inte handlar om kvinnans mående, hur barnet kan få det, hurvida kvinnan tagit ansvar för skydd eller ej osv när man tagit ställning emot abort, utan just om _det ofödda livets okränkbarhet_.
  • Sallisen
    85a skrev 2007-12-19 10:26:48 följande:
    vid dessa fall då det skett under tex våldtäck har ju faktiskt en kvinna blivit övergripen av någon!! om det då slutar i grav och man "bör" föda barnet kan det nog få många kosekvenser!! kvinna kanske ständigt tänker på sin våldtäktsman! ser honom i barnet! mår psykiskt dålit m.m... så att man tycker abort är rätt i detta fall tycker jag inte är konstigt alls!! sen när det gäller andra fall som vid bortglömda p-piller, är för ung osv är något helt annat. då anser jag att man kan i vissa fall behöva ta sitt ansvar...!! har man däemot blivit ofrivilligt gravid som tex grav, trots p-piller, p-stav, spiral eller liknande tycker jag att det är upp till kvinnan själv att avgöra om hon är redo, eller rättaresagt båda föräldrarna ska vara redo...
    Man får väl hoppas att mamman får hjälp att bearbeta våldtäkten. Barnet är ju till hälften av henne själv dessutom...

    Min man känner en tjej som blivit till genom våldtäkt, mamman bestämde sig för att behålla barnet för hon är principiellt emot abort och hon har aldrig ångrat det. Hon älskar sin dotter högt och det är ju inget som de direkt diskuterar. Dottern vet om det men ältar inte i det, hon är ju glad över att leva och älskar sin mamma. Pappan tänker hon inte på.
  • 85a
    Jennie med ie skrev 2007-12-19 10:32:58 följande:
    Ja barnet kan bli oälskat även om mamman inte blivit våldtagen...Men du verkar inte se vad det är jag egentligen skriver... Jag gör ETT försök till:Om man är emot abort _med argumentet att livet uppstår vid befruktningen och sedan är okränkbart_ så är det märkligt att anse att abort är rätt efter våldtäkt eftersom det ju är lika mycket ett liv oavsett om det kom till efter våldtäkt eller frivilligt samlag från kvinnans sida, att detta liv plötsligt INTE är okränkbart när alla andra är det... Dvs när det inte handlar om kvinnans mående, hur barnet kan få det, hurvida kvinnan tagit ansvar för skydd eller ej osv när man tagit ställning emot abort, utan just om _det ofödda livets okränkbarhet_.
    jorå jag ser vad du skriver och förstår vad du menar också men man kanske kan tycka att det är rätt i vissa fall och fel i vissa utan att det måste bryta sig in i argumenten? det argumentet du lägger fram tycker jag visserligen är bra men anser själv att det kanske inte borde gälla i vissa fall. och att ibland är det kanske bäst både för kvinnan och barnet att det får komma till världen under bättre omständigheter...
  • Jennie med ie
    85a skrev 2007-12-19 10:36:25 följande:
    jorå jag ser vad du skriver och förstår vad du menar också men man kanske kan tycka att det är rätt i vissa fall och fel i vissa utan att det måste bryta sig in i argumenten?
    Vilka argument man har för sitt ställningstagande är av största betydelse för hurvida eventuella undantag är logiska och förståliga eller ej....
  • Maggis
    85a,

    Bryter mig in här och vill bara säga att de argument man har självklart spelar stor roll i hur man resonerar. Om man, som Jennie med ie, anser att livet startar vid befruktningen och att alla liv är lika värdefulla oavsett tillkomst så är det, för mig, helt logiskt att tycka att abort är fel som handling vilka omständigheterna än är. Och att det inte finns några undantag.

    Själv så tycker jag att det låter lite märkligt att man kan vara emot abort men tillåtande om kvinnan blivit våldtagen. Men då gissar jag att man bygger sina argument på annat än den rent etiska - när livet börjar och vad ett liv är värt. Och vems liv som är värt mest.

    Själv så anser jag att alla nya liv har rätten att födas önskade och välkomna. Om man inte anser sig kunna välkomna barnet så ser jag abort som en "lösning". Visst önskar jag att färre gjordes men då jag tycker som jag tycker så granskar jag aldrig skälen eller ställer dem mot varandra. För då är inte resonemanget etiskt längre utan blir mer åt det sexualmoraliska hållet. Och sexualmoral borde inte, enligt mig, ligga till grund för aborträttens vara eller icke vara.
    //Maggis
  • Marie Curie
    85a skrev 2007-12-15 07:19:45 följande:
    Vad tycker ni om abort, är det rätt eller fel?...Varför är det rätt/fel?
    Jag har svårt att se att man kan svara att abort är rätt eller fel.

    Däremot är abort EN rätt...nämligen kvinnans rätt till att göra det val hon vill. Och så ska det förbli, med humanetiska regler.
  • fru edinge

    jag skulle nog inte själva klara av att gå igenom en abort själv.. Men anser att det e människans egna val att avgör vad som känns bäst för den drabbade.. Tycker dock att det e båda föräldrarnas rättighet att bådas röst räknas in i beslutet..

Svar på tråden Vad tycker du om abort, rätt/fel?