• vänat

Bor du utomlands??

Funderar på om någon här bor utomlands?
    Bor ni i ett land utan för EU eelr i ett EU land? vilket land?
    Vad var anledninge til att ni flytta till utlandet?arbete,studier,giftemål annaor orsak??

Blev flytten som ni trott och hoppast?
    Vad blev bättre?
    vad blev sämre?
    Blev det som ni tänkt er innan ni flyttade?
    vad något som blev anorlund än ni tänkt er innan ni flyttade?
    Hur länge har du7ni bott utomlands?
    Flyttade du ensam? eller flytta tillsamnas med hela familjen?
    Tips från er som bor utomlands och flytta från sverige vad är viktigt att tänka på innan etc?

Berätta gärna ni som har egna erfarneter??

Frågar bara för att jag är nyfiken att få höra från er som har erfarenhet av att ha flytta till ett annat land satt tillsaamn med et par vänner och prtade i går om hur det skulle kunna vara att flytta utomlands,samt i fall vi skulle kunna tänka oss flytta och til vilket land osv.

• Svar på tråden Bor du utomlands??
  • vänat
    Takex skrev 2008-03-22 16:37:03 följande:
    Precis. Jag hade boende för 3 månader drygt färdigbetalt innan jag åkte. Matpengar. Tyckte det var lungt. Min buffert var för shopping.. trodde jag ja. Det kom överraskningsavgifter som VISA, mobiltelefon men framförallt! Innan man känner landet och har lärt sig valutan och var man SKA handla och var man bara ska handla om man.. gift sig rikt eller något.. haha. Det tar tid och lära sig och där förlorade jag en del pengar insåg jag i efterhand.
    Alltid lätt att vava efter klok men kan dock blir lite dyrt och svårt att ända vissa av dessa skaker i efthand.
  • Takex
    Hedi skrev 2008-03-22 16:40:17 följande:
    jaha nice! pluggar du pa japanska? om du gillar karaoke sa är väl asien the right place =).
    Jag lever för karaoke, haha, bro mitt i smeten av Tokyo, klockan är tjugo i ett här lördag natt och klubben utanför mitt fönster har värsta festen.. kliar i fingrarna, vill så gärna gå men hade lovat att ställa om dygnet!
    Aa jag pluggar på japanska. Men bästa språkträningen är karaoke.. det säger till och med lärarna, haha xP
  • Hedi

Respekt! jag tyckte det var segt att plugga pa tyska. Är det inte svindyrt i Japan? Skulle gärna vilja aka dit nagon gang..

Takex skrev 2008-03-22 16:42:58 följande:
    Jag lever för karaoke, haha, bro mitt i smeten av Tokyo, klockan är tjugo i ett här lördag natt och klubben utanför mitt fönster har värsta festen.. kliar i fingrarna, vill så gärna gå men hade lovat att ställa om dygnet!Aa jag pluggar på japanska. Men bästa språkträningen är karaoke.. det säger till och med lärarna, haha xP
  • vänat

Är det dyt i japan?? eller hur ligger pricserna där om man går påresturang? handlar kläder etc?

• Lycklig med Grodd

Jag bor i Tyskland

• Takex
    vänat skrev 2008-03-22 16:50:28 följande:
    Är det dyt i japan?? eller hur ligger pricserna där om man går påresturang? handlar kläder etc?
    Restaurang beror på vad du vill äta.. det finns ju vanliga restauranger och sen dyra precis som över allt annars. Men i regel är det väldigt billigt. Jag äter lunch för runt 30 :-. Vill vi gå någonstans lite finare typ Dennis så går dricka, kött och pommes på kanske 60 - 70 kr. Och då är Dennis en dyr restaurang. Att leva i Japan är billigt. RYktet att det är dyrt kommer från Amerikanarna.

Kläder.. om duv ill ha märken så kostar det, vill du ha vanlig amärken ärdet som i Sverige. Nöjer du dig med kina kläder så får du ett par byxor för en hundring. Och det är inge fel med käderna gjorda i kina, passar utlänningar bättre också eftersom kropparna är annorlunda.

Det ända som man skulle kunna säga är dyrt med Japan är att en lägenhet kostar lika i hyra som i Sverige om man bor t ex i mitten av stockholm.. men dom är småå. Väldigt små lägenheter. Men det har inte att göra med att det är dyrt att bo i Tokyo det är för att det inte finns plats. Det är så mycket folk överallt.
  • Takex
    Hedi skrev 2008-03-22 16:46:24 följande:
    Respekt! jag tyckte det var segt att plugga pa tyska. Är det inte svindyrt i Japan? Skulle gärna vilja aka dit nagon gang..
    Segt? Som i.. tråkigt? Om jag ska vara ärligt så är inte min svenska sådär superbra så jag föredrar att plugga på engelska eller japanska. Med Familjeliv har hjälpt mig jättemycket! Förbättrat på mitt ordförråd rejält.

Japan är inte dyrt : 3 Men 13 timmars flyg är däremot inte billigt. Så det är det som kostar. Runt 8 - 9000 tusen för tur och retur.
  • vänat
    Takex skrev 2008-03-22 17:55:10 följande:
    Restaurang beror på vad du vill äta.. det finns ju vanliga restauranger och sen dyra precis som över allt annars. Men i regel är det väldigt billigt. Jag äter lunch för runt 30 :-. Vill vi gå någonstans lite finare typ Dennis så går dricka, kött och pommes på kanske 60 - 70 kr. Och då är Dennis en dyr restaurang. Att leva i Japan är billigt. RYktet att det är dyrt kommer från Amerikanarna.Kläder.. om duv ill ha märken så kostar det, vill du ha vanlig amärken ärdet som i Sverige. Nöjer du dig med kina kläder så får du ett par byxor för en hundring. Och det är inge fel med käderna gjorda i kina, passar utlänningar bättre också eftersom kropparna är annorlunda.Det ända som man skulle kunna säga är dyrt med Japan är att en lägenhet kostar lika i hyra som i Sverige om man bor t ex i mitten av stockholm.. men dom är småå. Väldigt små lägenheter. Men det har inte att göra med att det är dyrt att bo i Tokyo det är för att det inte finns plats. Det är så mycket folk överallt.
    Tack för dina svar!!
  • Hedi

segt som jobbigt/svart. Kommer du inte ifran Sverige?
    Jaha nä det är ju inte sa dyrt va bra =).

• Lequisha

Vill förtydliga lite vad jag menar med att det är bara att åka.

Naturligtvis ska man inte åka utan att ha pengar, bostad eller jobb. Något av detta är ju en förutsättning så man inte landar och står på gatan vid ankomst

Det jag menar är att jag tror inte man ska fundera/grubbla så mycket. Vill man åka, så spar man lite pengar, ordnar så mycket man kan i förväg, och sen åker man. Sverige finns alltid kvar.
    Grubblar man för mycket finns risken att ens rädslor tar överhand och man inte kommer iväg. Eller att man gör det krångligare än det är.
    Det behöver inte vara så krångligt heller.
    Jag hade turen att få jobb via ams utlandsjobb med bostad ordnad av företaget.
    Så jag blev upphämtad av chefen på flygplatsen, körd till min nya bostad och hämtad till jobbet dagen efter.
    Självklart är det inte så enkelt för alla, men det behöver inte vara jättekrångligt heller.

• Takex
    Hedi skrev 2008-03-22 18:04:50 följande:
    segt som jobbigt/svart. Kommer du inte ifran Sverige? Jaha nä det är ju inte sa dyrt va bra =).
    Ahaaa.. men tyska är lite klurigt också. Tror aldrig jag skulle klara det.
    Jo jag är från Sverige, men pratade 99% av tiden engelska när jag bodde där från att jag var 13 - 14 så jag har ett ganska dåligt ordförråd. Min grammatik är det inge fel på så länge jag inte pratar svenegelska , det är bara ordförrådet som är väldigt dåligt.
  • vänat

Fler bor utan för Eu,usa, austarlien exvis Asien eller sydamreika som vill dela med sig av sina erfarnheter??

verkar inte var så mångs som flyttar till sydamerka eller asien??

• Takex
    vänat skrev 2008-03-22 18:35:04 följande:
    Fler bor utan för Eu,usa, austarlien exvis Asien eller sydamreika som vill dela med sig av sina erfarnheter??verkar inte var så mångs som flyttar till sydamerka eller asien??
    Nee tror de flesta flyttar till enegelsktalande länder eller något inom EU. Störst intresse och kulturerna är lättare.
  • vänat
    Takex skrev 2008-03-22 18:37:02 följande:
    Nee tror de flesta flyttar till enegelsktalande länder eller något inom EU. Störst intresse och kulturerna är lättare.
    Jo m de är nog sant men ska jag flytta så blir inte til engskalatde land eller inom EU där vill jag gärna g höra från andra som flytta.
Svar på tråden Bor du utomlands??