• Rastapappan

Att vara adopterad och gå på anställnings intervju!

Det är rätt kul när man ser hur folk reagerar! När man har ett Svenne namn men inte ser ut som en när man går på anställnings intervju! Så vad har ni för erfarenheter själva.

På mitt tidigare jobb så fick jag in en massa ansökningar av folk som ville börja jobba hos oss. Men själv tittade jag bara på vad de hade gjort och vilka ref inte hur de såg ut. Även om flera skickade bild på sig själva. Det kan ju vara bra i vissa fall men jag undrar faktiskt hur folk tänker? För det här är nog inte helt oviktigt hur man ser ut!

• Svar på tråden Att vara adopterad och gå på anställnings intervju!
  • Ethi

Äsch, jag glömde ju att klistra in hälften:

"89?92 Norrbottens län
    93?99 Födda utomlands eller utländska medborgare födda i Sverige
    Numret 74 användes inte.

Detta system används inte längre, och gäller endast för personer födda eller invandrade i Sverige före 1990."

Fast det är ändå lite märkligt att du fick en nia:

"Nummer 65 användes före 1992 för att markera invandrare eller adopterade som var födda i annat land, men som senare blivit registrerade i Sverige."

Här finns hela sidan: sv.wikipedia.org/wiki/Personnummer_i_Sverige

• emcjoh

Ja, det är bra att det är ändrat, så att inte fler utmärks med att inte vara födda i Sverige. Men vi är nog många som kom hit på 70-t som har sådana pers.nr. Hi hi, min son delar siffror m. Hans Majestät .

• inoka

hm det har jag aldrig tänkt på..har oxå 9 i mitt första av de 4 sista... och 7 i den sista så då är ju jag man om man går på det gamla systemet... Förvånad

• Ethi

Nejdå, jag har också en sjua som sistasiffra . Det är den näst sista siffran som ska vara jämn

• inoka

Ethi: Jaha ja men då stämmer det..SkrattandeBlev lite fundersam där...*S*

• MirjaochJolinesMamma

Har aldrig märkt att de skulle reagerat då jag klivit in. Har fått alla jobb jag sökt! ;)

• mammatillvictor

Oj, de reagerar på personnumret alltså! Jamen då hade jag blivit glad över att det framkom då att de var rasister så jag slapp inse det när jag börjat jobba där. Vad betyder två sjuor ibörjan av de fyra sista siffrorna? *nyfiken*

• Manchester

Fast det där med att dra några slutsatser av en nia i personnumret är väl mer än lovligt korkat? Jag är etnisk svensk, men född utomlands eftersom mina föräldrar bodde i ett annat land under några år. Alltså har jag den där nian. Ett par kompisar har den av samma anledning. Min bästa kompis på lågstadiet var finlandssvensk, men hade kommit till Sverige som liten. När den familjen blev medborgare fick de förstås siffran nio. De hade svenska som modersmål, såg ut som svenskar gör mest och uppvisade inga större kulturskillnader jämfört med svenskar. Alltså inte särskilt "läskiga" för någon arbetsgivare.

Däremot kan man ju ha sitt etniska ursprung i vilket land som helst, men vara född i Sverige och alltså inte ha den där nian. Det kan inte vara lätt att rasistisk arbetsgivare om man dessutom är så dum att man inte fattar så enkla saker!

Håller dock med om att det är bra att systemet togs bort. Det ger ju ingen viktig information.

• Esperando

Fast jag tror inte många kommenterar öppet vad dom tänker....

mammatillvictor skrev 2008-02-04 14:53:12 följande:
    Jag har gått på jättemånga intervjuer (har fått de flesta jobb jag sökt faktiskt och det är aldrig någon som kommenterat mitt utseende. Förutom vid ett tillfälle då hon sade att hon föreställt sig en blond och blåögd tjej men tänk vad mycket vackrare jag var i verkligheten än hon föreställt sig sade hon! Visste inte vad jag skulle säga ang det liksom....jaha, typ Har faktiskt inte reflekterat över det, att de förväntar sig en helt annan person med mitt svenskklingande namn....kanske gör dom det, kanske inte, spelar inte så stor roll vad dom tycker
  • Emeli
    Svar på #11

"Nummer 65 användes före 1992 för att markera invandrare eller adopterade som var födda i annat land, men som senare blivit registrerade i Sverige."

Tack för info. Jag kände till att 9:an var en markör men att det även gällde 65 var nytt för mig. Vår äldste son kom på 80-talet och hans fyra sista siffrorna börjar med 65. Jag som tyckte att det var så skönt att han slapp den där utpekande 9:an! Där ser man. Det har i alla fall, såvitt jag vet, hittills inte inneburit något obehag för honom att ha detta personnummer. Han har fått det jobb och den bostad han har sökt, blivit beviljad lån osv. Rent principiellt tycker jag ändå att det är mycket obehagligt att man från myndigheternas sida på ett mycket subtilt men ändå effektivt sätt har sorterat människor i olika kategorier. Till vilket syfte? Vem vet hur detta kan missbrukas! Det gäller att man är på sin vakt. Jag känner hur TIGERMAMMAN i mig vaknar, trots att sonen nu är vuxen och klarar sig själv.

Vårt andra barn däremot, som kom 1990 har fått 11. Det verkar alltså som om man hade börjat frångå systemet tidigare än 1992. Är 11 också en markör för utlandsfödda? Någon som vet?
  • Emeli

Har nu varit inne på Wikipedia och läst. Nummerserierna för de olika länen, liksom numren som börjar på 93-99 användes tydligen till och med 1990. 93-99 användes till dem som var födda utomlands eller utländska medborgare födda i Sverige, men också ibland till svenskfödda svenska medborgare som reservnummer om det någon dag hade fötts fler än vad det fanss plats för i systemet. En av anledningarna till att man frångick detta system med var att det fanns vissa som kände sig felaktigt utpekade som födda utomlands. Av någon för mig obegriplig anledning höll man trots den uppenbart stigmatiserande faktorn fast vid nummer 65 ända till 1992 "för att markera invandrare eller adopterade som var födda i annat land, men som senare blivit registrerade i Sverige."

Vårt andra barn kom 1990, bara några veckor gammal, och enligt texten på Wikipedia skulle alltså de länsvisa nummerserierna fortfarande gälla. Trots detta börjar hennes fyra sista siffror med 11, vilket antyder att hon skulle vara född i Stockholms län, haha. Inget kan vara mer fel men det kan utomstående gärna få tro eftersom hon på grund av detta inte blir utpekad av sitt personnummer. Någon på Skatteverket kanske gjorde fel när hon blev tilldelad sitt personnummer . Hon var ju så liten. De kanske missade att det var ett adoptivbarn.

• mammatillvictor
    Esperando skrev 2008-04-26 12:21:43 följande:
    Fast jag tror inte många kommenterar öppet vad dom tänker....
    Nä fast jag märker ju inte av deras fördomar om de är trevliga och tillmötesgående och det räcker för min del. Om de sedan tänker saker som de inte visar varken i uppträdande eller i ord så bryr jag mig inte om deras åsikter eller värderingar. Så är det väl över lag, man kan ju aldrig veta andras tankar och känslor om de inte uttrycker dem, särskilt inte bekanta.
  • Nos

Jag adopterades 1982 och mina sista siffror är 00**. Det stämmer ju inte alls med något jag sett här... nu är jag förvirrad.

• jsmfb

För tio år sedan hade jag en affärskontakt som tyckte att jag borde ha varnat honom att min nya kollega inte var så ursvensk som hennes namn antydde...

Apropå siffrorna, min pappa kom till Sverige på 60-talet och har 33xx och min son föddes utomlands i fjol och fick 32xx nu när vi flyttade hem.

• Thalis

Nu blir jag förvirrad!
    Mina sista siffror är 05** och jag är inte född i Sverige? Kom till Sverige innan 1991,långt innan.

Bättre ensam än i dåligt sällskap
  • jsmfb

Det verkar inte som om regeln tillämpades benhårt och bra är väl det.

Svar på tråden Att vara adopterad och gå på anställnings intervju!