• solblomma5

    Endometrios- hur fick ni diagnosen?

    Undrar hur man får diagnosen endometrios? Vad hade ni för symptom, hur länge hade ni symptom innan ni sökte hjälp? Hur behandlas det? Påverkar det chansen att bli gravid? Många frågor.... *s*

  • Svar på tråden Endometrios- hur fick ni diagnosen?
  • Pimpinellan

    Jag hade mensvärk from hell i flera år och en av de gångerna jag åkte in på akuten för mitt onda sa gynekologen att det mest troligt berodde på endo. Jag gjorde då en titthålsoperation där endo konstaterades. Sen fick jag medicin mot endon och har sen dess inte haft några symtom alls och detta var 14 år sen! Det är inte alla som får svårt att bli gravida. Endo. är en rätt ovanlig orsak till barnlöshet,ungefär 5-10% av alla som har svårt har de p.g.a endo. ,men ofta i kombination med täppta äggledare. Det är den största risken vid endo. att äggledarna får stopp i sig. Laparoskopi är enda sättet att diagnosticera endo. Man kan misstänka det p.g.a olika symtom,men för att få definitiva besked krävs en op.

  • utlandssvensk75

    endo diagnosticeras bara genom titthålsoperation, symptom kan variera men mest är det stark mensvärk, cystor på äggstocken.
    cca 50% av kvinnor med endo har svårt att bli med barn, men det går att få hjälp, till exempel ivf är en bra lösning för kvinnor med endo.
    endo ursaka täppta äggledare men också skada äggstockar om en större blodfylld cysta sitter länge på äggstocken. så det bero på var man har endo och hur utbredd är sjukdomen.
    kolla gärna under svårt att få barn, endometrios. där hittar du tjejer som kämpar med sjukdomen

  • solblomma5

    ok, tack för tipset! ska genast kolla! "Mensverk from hell..." och "akuten..." Då kanske jag inte behöver vara orolig om jag "bara" har fruktansvärd mensverk så jag bara vill ligga å gråta på golvet, men kan lindra det med voltaren? Jag har i alla fall aldrig kommit på tanken att åka till akuten...

  • Sjörövarmoster

    Jag opererades april-07 för en cysta på äggstocken(tvillingcysta, ej endometrioscysta) och då tittade de samtidigt efter endo eftersom vi har svårt att bli gravida. Jag har aldrig haft probblem med menssmärtor o aldrig haft speciellt kraftiga blödningar heller, förutom ca 2 mån innan op, då fick jag superont när jag hade mens innan jag skulle gå på toan o göra nr 2. Förmodligen berodde det på att min endo satt vid ändtarmen.

    Vi har gjort 2 IVF försök o lyckats bli gravida en gg, men det slutade med missfall i v 7 . Efter det har min endo levt rövare som aldrig förr! Har haft otroligt ont på v.sida o måste börja medicinera eller op mig igen

    Jag lyckas få bort smärtorna med receptfri Naproxen.

  • Chinette

    Jag hade symptom i cirka 1 månad innan jag opererades första gången, då tog man bort äggstock och äggledare på ena sidan. 5 månader senare opererades jag igen pga en cysta och då såg man även endometriosen.

    Jag har provat ppiller, TENS, diklofenak, naproxen osv osv. men ingenting som hjälper än :( Nyss påbörjat bebisverkstad, hoppas att det inte tar allt för lång tid.

  • Pimpinellan

    En stark varning för att använda naproxen och dylika piller när man akivt försöker bli gravid! De inte bara försvårar att bli gravid,vissa av dem kan ge fosterskador också. Bör undvikas i största möjliga mån allså. Jag fick sluta med naproxen flera månader innan vi ens började försöka när jag berättade det för min läkare.

  • solblomma5
    Pimpinellan skrev 2008-03-20 22:15:44 följande:
    En stark varning för att använda naproxen och dylika piller när man akivt försöker bli gravid! De inte bara försvårar att bli gravid,vissa av dem kan ge fosterskador också. Bör undvikas i största möjliga mån allså. Jag fick sluta med naproxen flera månader innan vi ens började försöka när jag berättade det för min läkare.
    Flera månader innan? finns det fler mediciner man ska undvika om man planerar barn? Hur är det med voltaren? Ngn som vet?
  • Pimpinellan

    Alla antiflammatoriska läkemedel,sk. nsaidpreparat ska undvikas när man försöker bli gravid. En enstaka Ipren vid mensvärk-allså när man garanterat vet att man inte är gravid-är okey,men inte under den övriga cykeln. Jag tror Voltaren tillhör denna kategori också.

  • solblomma5
    Pimpinellan skrev 2008-03-21 10:43:38 följande:
    Alla antiflammatoriska läkemedel,sk. nsaidpreparat ska undvikas när man försöker bli gravid. En enstaka Ipren vid mensvärk-allså när man garanterat vet att man inte är gravid-är okey,men inte under den övriga cykeln. Jag tror Voltaren tillhör denna kategori också.
    Jaha... ok...*L* Ja, voltaren tar jag aldrig annat än vid mensvärk, men hoppas inte den tillhör kategorin "naproxen-som-måste-sluta-ätas-flera-månader-innan..."
  • deauville
    Chinette skrev 2008-03-20 21:49:58 följande:
    Jag hade symptom i cirka 1 månad innan jag opererades första gången, då tog man bort äggstock och äggledare på ena sidan. 5 månader senare opererades jag igen pga en cysta och då såg man även endometriosen. Jag har provat ppiller, TENS, diklofenak, naproxen osv osv. men ingenting som hjälper än :( Nyss påbörjat bebisverkstad, hoppas att det inte tar allt för lång tid.
    Tog de bort äggstocken på första försöket och efter bara en månad med endosymtom????? Det kan väl ändå inte ha varit den primära orsaken. Låter helt absurt!
  • Pimpinellan

    Faran med nsaid-medicin är störst precis efter befruktningen -kan ge m.f och hjärtfel bl.a- och i slutet av graviditeten,men bör undvikas under hela tiden.

  • deauville
    solblomma5 skrev 2008-03-18 07:06:26 följande:
    Undrar hur man får diagnosen endometrios? Vad hade ni för symptom, hur länge hade ni symptom innan ni sökte hjälp? Hur behandlas det? Påverkar det chansen att bli gravid? Många frågor.... *s*
    "Urinvägsinfektioner" flera gånger per år från att jag var 19 till det år jag fyllde 29. Då fick jag akut magvärk och åkte in på kvinnoakuten där man fann en hönsäggsstor cysta som han poppa innnan de gjorde titthålsoperationen. En kompis misstänkte endo och jag sa det till läkarna som sa omöjligt.

    Ett år senare var jag hos barnmorskan för att skaffa p-piller och när hon undersökte mig hittade hon något konstigt och remitterade mig till en gyndoktor som misstänkte endo och därifrån blev det titthål - spraybehandling fler titthål och kopparspiral, bortbränning av härdar och slutligen hormonspiral.

    Nu lever jag utan preventiva metoder mot endo och härdar istället ut smärtan. Har envist försökt bli gravid till noll och ingen nytta. Däremot lite off-topic så känner jag när man läser på detta forum att man mer eller verkar mindre gått ifrån läkare som förnekar endometriosens existens (tack och lov) till läkare som skyller allt på endometrios..... :-S
  • Chinette
    Svar på #6
    Jo, jag vet det. Samma sak med diklofenak. Därför äter jag inga smärtstillande mediciner nu, inte ens alvedon. Vill liksom inte riskera något! Men ja, försökte ju med dessa smärtstillande innan bebisverkstan men det hjälpte ju inte alls ändå så..
  • Chinette
    Svar på #10
    Oj, jag kanske skrev lite luddigt och inte så utförligt.

    Anledningen till min operation från början var att man misstänkte en elakartad cysta. Jag hade ju svimmat ett flertal gånger, och åkte ut och in på akuten varannan dag. Dock så hade hela min högra äggstock förstörts av cystan, så det fanns egentligen ingen anledning att behålla den (ingen funktion alls fanns kvar). Och cystorna (hade typ 13 st) satt på ett sådant sätt att man var tvungen att ta alltihop på h. sida.

    Vid det här tillfället såg man ingen endometrios under OP.

    Min andra operation var också pga cystan, och denna gjordes eftersom jag redan opererat bort höger äggstock. Läkarna ville se så att den andra äggstocken såg bra ut, i ooch med hur det slutade sist. Man misstänkte ingen endometrios innan denna operation heller, men tro på fan att de hittade endo ändå!
  • Pimpinellan

    Alvedon och alla med paracetamol i är helt okey! Det tar jag varje dag p.g.a annan värk. Det finns t.o.m starka värktabletter som man kan ta,men för det krävs specialrecept.

  • Åsa

    Började få mer och mer ont runt mens efter att tidigare inte ha haft besvär alls. Togs väl inte riktigt på allvar först eftersom jag inte ens tog tabletter (hade ju aldrig gjort det förr och ser det inte som naturligt att behöva göra det). När jag på förslag om p-piller för att lindra sade att det var mindre lyckat då jag önskade barn skickades jag i stället för titthålsundresökning och då hittade de endometrios och brände bort lite.
    Det varierar stort både hur mycket besvär man har (i mitt fall väldigt långt från "åka till akuten") och om det påverkar fruktsamheten; det beror på många faktorer, t ex var endometrioshärdarna sig och hur stora de är. Generellt sett blir det värre med åren och "stannar av" under graviditeter och mensuppehåll efteråt, eftersom endometrioshärdarna byggs på med varje menscykel.

  • deauville
    Chinette skrev 2008-03-22 10:06:45 följande:
    Svar på #10Oj, jag kanske skrev lite luddigt och inte så utförligt. Anledningen till min operation från början var att man misstänkte en elakartad cysta. Jag hade ju svimmat ett flertal gånger, och åkte ut och in på akuten varannan dag. Dock så hade hela min högra äggstock förstörts av cystan, så det fanns egentligen ingen anledning att behålla den (ingen funktion alls fanns kvar). Och cystorna (hade typ 13 st) satt på ett sådant sätt att man var tvungen att ta alltihop på h. sida.Vid det här tillfället såg man ingen endometrios under OP.Min andra operation var också pga cystan, och denna gjordes eftersom jag redan opererat bort höger äggstock. Läkarna ville se så att den andra äggstocken såg bra ut, i ooch med hur det slutade sist. Man misstänkte ingen endometrios innan denna operation heller, men tro på fan att de hittade endo ändå!
    Då är jag mer lite mer, trodde du råkat ut för värsta slaktardoktorn
  • 941108

    Hej! Ligger just helt sömnlös och funderar på vad jag ska ta mig till. Har haft extremt ont i magen nere vid äggstokarna och svimmat av smärtan. Åkt in på akuten två gånger och andra gången fick jag medicin mot endometrios men dom kunde inte fastställa om jag hade det eller inte. Fick också med mig tradelan hem som jag ska ta när jag får ont. Ska nu tillbaka om tre månader igen för en titthålsoperation och då förhoppningsvis få ett besked om jag har endometrios eller inte. Flera läkare har sagt att jag har kraftig mensvärk men inte lyssnat på mig även fast jag sagt att jag inte haft mens just då när smärtan kommit. Och det jag läst som ni skrivit får mig att börja fundera ännu mer.. Borde jag vara så sjukt orolig som jag är eller borde jag andas mer? Haha.. Låter sjukt men jag mår sjukt dåligt över det här. Har inte kunnat jobba och har noll ork till att vara mig själv just nu.. Ni kan gärna skriva vad ni tycker om det jag nyss skrivit. Med vänliga hälsningar en tjej på 19 år.

Svar på tråden Endometrios- hur fick ni diagnosen?