• TriBelle

    skulle du vilja ha ett pyttelitet chip i ditt barn jacka, som visa vart ditt barn är dygnet runt via gps?

    många barn försvinner spårlöst i sverige,
    med ett litet chip i barnets sko, jacka eller liknande kan visa vart ditt barn är dygnet runt.
    man kan se det via mobilen eller via datorn.

    skriv gärna vad du valde
    //rebecca

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden skulle du vilja ha ett pyttelitet chip i ditt barn jacka, som visa vart ditt barn är dygnet runt via gps?
  • TriBelle

    jag har väl aldrig skrivit att det är 100% säkert!
    men varfö skulle folk sitta och kolla efter dessa nr?
    givetvis kanske barn äckel gubbar.
    men jag e rätt säker på att detta måste bli godkänt av polis.
    och att du inte hur som helst kan sitta och söka efter ditt barn.

    utan som sagt OM DITT BARN FÖRSVINNER

  • cloudberry79

    Ja, till en viss ålder. Tycker att tonåringar ska ha en viss frihet under ansvar, så upp till de börjar högstadiet skulle jag kunna tänka mig ett sådant.


    Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra.
  • TriBelle

    jag vill ha ett sånt här chip för att kunna hitta min son om han försvinner.

    tycker det är väldigt onördigt att sitta och diskutera en sån här sak när inte ens jag som frågade frågan kan svara på allt.

    inom en snar framtid så har vi den sortens info.

    allt jag undrade va om föräldrarna i sverige hade velat ha ett chip till era barn.

    förstår er som tycker att det är fel.

    ville bara ha en omröstning om hur stor del här på familjeliv som skulle vilja detta.

    och se om det bara va jag som tyckte att detta va en bra idé.

  • Fru Gustavsson

    Skulle skriva ungefär det cloudberry skrev, från småbarnsåldern och upp till tonåren helt klart.
    (och sen skulle jag smyga ner chippet i sonens jacka varje gång han påstod att han "bara ska ut en sväng", kanske? ..hmm, eller inte)


    Min nyföding ska börja dagis i mars, vart tog tiden vägen???
  • Jennie med ie
    Mammas Melvin skrev 2008-04-08 21:10:56 följande:
    jag har väl aldrig skrivit att det är 100% säkert!men varfö skulle folk sitta och kolla efter dessa nr?givetvis kanske barn äckel gubbar.men jag e rätt säker på att detta måste bli godkänt av polis.och att du inte hur som helst kan sitta och söka efter ditt barn.utan som sagt OM DITT BARN FÖRSVINNER
    Får du provision på försäljningen eller? Med tanke på hur sur du blir för att många inte skulle vilja ha det.
  • TriBelle
    Jennie med ie skrev 2008-04-08 21:18:28 följande:
    Får du provision på försäljningen eller? Med tanke på hur sur du blir för att många inte skulle vilja ha det.
    jag har inte ens med detta chip å göra.
    fick veta idag att detta kommer att lanseras i sverige

    ville veta om det va fler än jag som ville detta.

    du kanske tror att jag blir sur å så.

    men ärligt så blir jag ledsen över att många tror detta!
    alltså att jag vill sälja.

    tycker det är tråkigt att behöva förklara sig.

    ville bara veta hur stor del som hade skaffat sig ett chip.

    ledsen om någon tycker detta är ett irreterat ämne
  • buffybus

    JA!! skulle jag definitivt göra!!! ALLT skulle jag göra för o minska risken att inte kunna hitta mitt barn om det skulle försvinna...!!


    till o med JAG har ett chip i min jacka!!!!!! min man kan söka efter mig på nätet men det e bara för det är en skidjacka.. så om man försvinner så ska man kunna spåra upp mig.. och då tycker jag verkligen att mitt barn är värd detsamma...
    mitt chipp sitter insytt innanför jackan mellan tygen.. man märker inte ens att det finns där.. jag skulle sätta ett på min hund också helst
    Jocke+André älskar er mest av allt!!
  • Jennie med ie
    Mammas Melvin skrev 2008-04-08 21:25:24 följande:
    jag har inte ens med detta chip å göra.fick veta idag att detta kommer att lanseras i sverigeville veta om det va fler än jag som ville detta.du kanske tror att jag blir sur å så.men ärligt så blir jag ledsen över att många tror detta!alltså att jag vill sälja.tycker det är tråkigt att behöva förklara sig.ville bara veta hur stor del som hade skaffat sig ett chip.ledsen om någon tycker detta är ett irreterat ämne
    Nej ämnet har jag inte problem med, däremot din attityd mot oss som inte skulle vilja ha det.
  • TriBelle
    Jennie med ie skrev 2008-04-08 21:35:16 följande:
    Nej ämnet har jag inte problem med, däremot din attityd mot oss som inte skulle vilja ha det.
    ok.
    jag kan tyvärr inte be om ursäkt om att min attityd är dålig mot er som inte vill ha chippet.
    hade jag haft en dålig attityd så hade jag bett om ursäkt för d.

    har någon uppfattat det så, kan jag bara säga att dom måste missförstått
  • Marie1978

    Jag tycker att det i vissa fall kan vara en bra idé, men det finns ju även alternativ, tex mobiler med GPS man kan se var barnen är via internet eller annan mobil (obehöriga kan inte se dem). Mobilen har även en Alarmknapp som barnen kan trycka på för att skicka sin position till föräldern, sen kan de ju ringa också till förprogrammerade nr... Och ja, de finns att köpa på www.wirelessobjects.com

  • Ängla09

    Jag skulle aldrig välja något sådant. 

    Visst låter den offentliga versionen lockande med att det är för säkerhets skull som detta görs men det är inte så som jag ser det här. Det blir automatiskt en oerhörd kontroll på personen som bär chippet. 

    Frågor som kan vara bra är till exempel:
    kan det finnas andra orsaker än bara säkerhet i frågan?
    Vad skulle det kunna vara?
    Varför?

    För egen skull tror jag mer på David Ickes version. Han har pratat om mikrochipping av barn länge och vad han ser som egentlig orsak till det hela (inte lika positiv som den som framhålles med säkerhet och kontroll så att barnet inte försvinner). 

    Men alla behöver bilda sig sin egen uppfattning. Jag säger inte att någon har "rätt" eller "fel" i ämnet.
    Lyssna inåt och inte bara utåt.
    Vill någon ändå lyssna på andras uppfattningar - gör det på både dem som hyllar och dissar ämnet i sig. 

  • Litet My

    Hade varit toppen då sonen ibland piper in i affären på väg hem från skolan eller någonannnanstans, hade vart perfekt för honom/ oss.

  • Waldo

    Nej varför i hela världen skulle jag vilja ha det?

    Något jävla privatliv anser jag att min tonåring har gjort sig förtjänt av.
    Och det har hon gjort genom att visa att hon är mogen och ansvarsfull.
    Är hon det minsta tveksam eller orolig så ringer hon hem och blir hämtad

    Skulle så vara går det att triangulera en mobiltelefon
    Och då hör man TS genast argumentera att en mobil kan tappas bort
    Jovisst, men det kan en jacka också.

    Nej, jag vill INTE övervaka varje steg mitt barn tar
    Jag vill däremot fortsätta ha det samspel och förtroende vi har just nu

  • Simon 681

    Man kan operera in ett chp i höftbenet på alla nyfödda. Inga fler borttappade barn, nästan inga brott och så får vi bara hoppas att landet aldrig blir övertaget av kommunister/ fascister. Då är det 1984-Kafka kört.

  • Heisan

    Nej, jag föredrar att ha koll på dem fysiskt när de är små. Rymmer de så är adrenalinpåslaget man får medan man letar alldeles utmärkt för att utstråla göraldrigiditthelalivomdettaomduintevillboinlåstigarderoben.


    När du tittar på himlen vad ser du då? Stjärnorna eller universum?
  • Höghus

    Nej, fy helvete. Aldrig i livet. Gud så kränkande. Men passar säkert de där som gärna köper ryggsäckar med koppel och liknande.

Svar på tråden skulle du vilja ha ett pyttelitet chip i ditt barn jacka, som visa vart ditt barn är dygnet runt via gps?