• Högström

Världens mest otacksamma roll!

"Bonusmammarollen" är så fruktansvärt otacksam!
    Själv har jag gett upp. Jag packar inga väskor, fixar inga middagar, tvättar inte, diskar inte, lägger inte tid på att komma ihåg alla viktiga saker, ställer inte upp med något extra mer än kanske pengar. Det får han göra. Det är hans ansvar, inte mitt. Jag är inte intresserad av att försöka få alla nöjda längre, när det ändå bara klagas så förbannat. Biomamman undrar varför barnen kommer hem utan sockar eller liknande.. Inte fan vet jag, jag har inga barn. Det får väl han (min man) lösa. Som det är nu så mår jag bara dåligt av att barnen ska komma överhuvudtaget. Tid, energi och pengar ska man ställa upp med men i slutändan blir man aldrig tillfrågad om någonting. Jag fick inte ens vara med på bild till barnens dagis fastän att "alla vuxna runt barnet" skulle vara med. Barnen är nu helt hans problem. Får jag inte vara med och planera, då vill jag inte vara med alls. Och det känns faktiskt väldigt befriande!!! I helgen höll de på att skrika helt ohämmat som de här två gör av någon outgrundlig anledning. Då sa jag: gå ut i köket och skrik, jag vill ha lugn och ro! Så skönt! Ett tips till alla bonusmammor som har det jobbigt! SKIT I DET! Ta ett glas vin, och låt er man sköta det hela. Rämnar världen så är det på hans axlar. Och är det så att någon biomamma har synpunkter på det så får hon ta det med mannen, bonusmamman är ju trots allt ingen vikarie för biomamman som man kan behandla hur som helst.

• Svar på tråden Världens mest otacksamma roll!
  • Anonym (Tezz)

Tokitoj: Det är väl ändå pappan som har huvudansvaret över sina barn? Som jag skrev tidigare så är det nu pappan som får sätta gränser för sin son, sonen e 16 år och är curlade av både pappa och mamma. Så tyvärr orkar jag inte anstränga mig något mer. När ändå inte sonen gör några fel.

• Agni
    Tokitoj skrev 2008-06-18 14:54:00 följande:
    Och vad överskriften anbelangar i denna tråd så ska jag säga att det är den mest tacksamma roll man kan ha, OM man beter sig på ett sätt som man ska.Det är också en förutsättning att bio-mamman beter sig som hon ska.Dock är "skita i allt" ingen lösning för då är det bara barnen man straffar och skadar och inte den man avsåg att straffa och skada.
    Klokt!
    Jag är så jävla grym
  • Tokitoj

Anonym (Tezz)

det är väl ändå riktigt onödigt, dumt och "osmart" (ursäkta ordvalet) om man väljer att abdikera och totalt släppa allt, om man ändå haft en god intention hela tiden och alltid "jobbat på" efter bästa förmåga.

att släppa allt då, verkar ju fullkomligt knasigt.
    Det är ju en sak om man från början inte har fattat grejen och inte brytt sig om eller försökt, men när man verkar ha varit bra, klok och smart hela tiden såundrar jag varför man plötsligt börjar skita i allt. Vem vill man straffa då?

• aline86

Det finns så himla många olika situationer inom just ämnet biomamma vs. bonusmamma. Och i dessa situationen är det som i alla andra, det går inte att summera hela världens "mamma-konflikter" till en story. Det finns mycket mer bakom.
    Jag själv kan inte sitta här och döma TS för det hon skrev, med säkerligen lite "avreagering" i texten.

En biomamma kan föra en jävla massa liv, men likaså kan en bonusmamma.. Barnen kan vara obekväma i situationen och avreagerar sig på första bästa "offer".
    Det går inte att räkna ut utan att man själv har en iblick i familjen.. man nämligen finner aldrig samma substans i alla familjer.

Men nu kan jag förstå TS. Det är inte det att hon INTE VILL vara med bonusbarnen. Det är inte det att hon har velat ge upp som hon nu har. Kan ingen se att det kan vara svårt att hålla humöret uppe när ingenting man gör duger till? Och mannen hennes, som är bio-förälder och som faktiskt ska ta största rollen och dessutom hjälpa TS att komma in i familjen på ett bra sätt verkar ju inte göra ett skvatt!
    Man kan inte lägga allting på den som ny kommer in i familjen. Man måste faktiskt introducera denne, inkludera och uppskatta. För av jag kan utläsa i TS inlägg så har hon verkligen försökt.

• Anonym (Tezz)

För att jag inte får något gehör för det jag försöker göra och har gjort för styvsonen. Är det rätt att jag ska dra hela lasset själv? Jag gör gärna annat me styvsonen men jag vägrar vara den elaka..

Tokitoj skrev 2008-06-18 15:16:56 följande:
    Anonym (Tezz)det är väl ändå riktigt onödigt, dumt och "osmart" (ursäkta ordvalet) om man väljer att abdikera och totalt släppa allt, om man ändå haft en god intention hela tiden och alltid "jobbat på" efter bästa förmåga.att släppa allt då, verkar ju fullkomligt knasigt.Det är ju en sak om man från början inte har fattat grejen och inte brytt sig om eller försökt, men när man verkar ha varit bra, klok och smart hela tiden såundrar jag varför man plötsligt börjar skita i allt. Vem vill man straffa då?
  • Anonym (2 bonusar)

Varför ska vi bonusmammor bli påhoppade för att vi inte tar ansvar för mannens barn??? vem hoppar på mannen??????

Visst.... jag var fullt medveten om att han hade två barn när vi flyttade ihop, men inte att han förväntade sig att jag skulle ta ALLT ansvar för barn och hem.

• Anonym (yess)

Anonym (2 bonusar) skrev 2008-06-19 06:39:50 följande:

Varför ska vi bonusmammor bli påhoppade för att vi inte tar ansvar för mannens barn??? vem hoppar på mannen??????Visst.... jag var fullt medveten om att han hade två barn när vi flyttade ihop, men inte att han förväntade sig att jag skulle ta ALLT ansvar för barn och hem.
    Kockrent!!! tack
  • Anonym (samma sits)

Helt rätt gjort, så har jag det hemma oxå, jag orkar helt enkelt inte lägga min tid och energi på min bonus, jag har så mycke annat å göra, jag orkar inte vara irreterad hela tiden när han är här när han springer och trotsar och säger att hemma hos mamma får jag göra det å det...är så less på det, så därför tillbringar jag mycke tid i stallet den veckan han är hos oss,det funkar kanon!!

• Anonym (Tezz)

Tokitoj: Du som är så smart på allt som rör nyfamiljen. Då kanske du kan förklara för en annan som är dum nog att inse sina brister.. Så kan du säga varför inte hans föräldrar bryr sig tillräckligt för att sätta regler och ge killen det ansvar han förtjänar utan dumpar över ansvaret på någon annan? Och när den personen inte längre orkar då är man bara dum i huvudet som inte fattar att det är tonåringen som blir lidande?!!

Sen kan du läsa mitt andra inlägg till dig nr35.

• Anonym
    Anonym (2 bonusar) skrev 2008-06-19 06:39:50 följande:
    Varför ska vi bonusmammor bli påhoppade för att vi inte tar ansvar för mannens barn??? vem hoppar på mannen??????Visst.... jag var fullt medveten om att han hade två barn när vi flyttade ihop, men inte att han förväntade sig att jag skulle ta ALLT ansvar för barn och hem.
    Ni har själva valt att leva med en så lat karl.
  • Anonym (Ego)

Så ska jag också göra :)

• Tummen75

Man kan tycka saker men då undrar jag vad man har för familjesits själv Tokitoj? Är du själv styvförälder? Jag kan känna igen mig i alla saker här, men innan man levt i det själv kan man bara gissa hur det känns. Den var det någon som skrev att man själv valt att leva med en så lat karl... säger du så till en misshandlad kvinna också? Skyll dig själv att du valde en aggressiv man...tror inte det! Bara en tanke... Man vet ju oftast inte vad man ger sig in på i ett förhållande eller hur!! Hade jag vetat att det är superjobbigt i perioder med bonusbarn så hade jag kanske själv betett mig annorlunda från början, eller inte, jag kan ju bara gissa. Vad jag vill ha sagt är att man INTE vet vad man ger sig in på , många verkar tycka att det är ett bra argument mot oss bonusmammor men det är långt ifrån bra. Vi har många måsten som vi ska leva efter, vilket är påfrestande. Tack för mig.

• Ärlig

Högström - du är bäst *bugar mig*

Svar på tråden Världens mest otacksamma roll!