• Tintin M

Ägg- och speramdonation?

Jag är en 43-årig, barnlös, kvinna som längtar efter barn. Nu funderar jag på att ta steget att göra ägg- och spermadonation i Riga.
    Jag och min kille, än så länge särbo, har gjort ett misslyckat ivf.
    Läkaren säger att vi får göra ett nytt försök men att chansen att lyckas är minimal. Hon säger att om äggdonation är ett alternativ borde vi överväga det istället för då är chansen att lyckas få barn mycket större. Jag var tveksam i börja men kan nu tänka mig det. Men min pojkvän vill inte medverka. Han är 9 år äldre än jag och i grunden tveksam till att överhuvudtaget skaffa barn för han är rädd att han är för gammal och inte ska orka, att det blir synd om barnet som får en så gammal pappa. Men han gick som sagt med på att testa ivf.
    Han stöttar mig och säger att eftersom det är viktigt för mig att få barn borde jag åka till Riga och få donerat ägg och donerad sperma. Han kan inte säga vilken roll han kommer att få. Blir han "bara" mammas pojkvän, eller tar han en papparoll? Han vet inte. Han säger att han får växa in i rollen. Finns det någon i samma sits? Eller någon som har fått barn på det är sättet, med två donatorer?

Tintin

• Svar på tråden Ägg- och speramdonation?
  • Inis

Mirva: Kan du inte skriva lite mer om hur du lyckas resa så billigt till Petersburg, t ex hur du reser, adressen till vandrarhemmet där du bor. Hur mycket betalar du för visumet? Har vandrarhemmet visasupport?

Det är ju bra för oss som har planer på att åka dit att veta.

• Mirva
    Inis skrev 2008-08-01 19:10:23 följande:
    Mirva: Kan du inte skriva lite mer om hur du lyckas resa så billigt till Petersburg, t ex hur du reser, adressen till vandrarhemmet där du bor. Hur mycket betalar du för visumet? Har vandrarhemmet visasupport?Det är ju bra för oss som har planer på att åka dit att veta.
    Javisst det kan jag göra. Vandrarhemmet har ypperlig visasupport, fungerar hur bra som helst. Jag återkommer med mer info.
  • Mirva
    Inis skrev 2008-08-01 19:10:23 följande:
    Mirva: Kan du inte skriva lite mer om hur du lyckas resa så billigt till Petersburg, t ex hur du reser, adressen till vandrarhemmet där du bor. Hur mycket betalar du för visumet? Har vandrarhemmet visasupport?Det är ju bra för oss som har planer på att åka dit att veta.
    Visumet ordnar man direkt från ryska konsulatet. www.ryssland.se Priset beror på hur snabbt du vill ha visumet. Om man bara följer instruktionerna på hemsidan så ska det gå bra. En voucher behövs från stället du ska stanna på. När man har bokat plats på vandrarhemmet får man mot en mindre summa en inbjudan som man sedan ska lämna till konsulatet tillsammans med sin ansökan. Är man ute i god tid så kan vouchern skickas med snigelpost och då sparar man lite pengar. Annars skickas det med UPS eller liknande och det kostar lite Vouchern kan även mejlas, då konsulatet på senare tid har börjat godkänna det.

För att boka vandrarhem, gå in på www.hostelbookers.com , skriv in datum och stad. Välj sedan Nevsky Hostel. Det är det vandrarhemmet jag har god erfarenhet av och som brukar ha det högsta betyget på sajten. Det är alltid Igor man har kontakt med, i samband med bokning och visumhjälp och han skriver och pratar bra engelska, och känner till visumreglerna för alla länder.

Från Stockholm tar man finlandsfärjan till Helsingfors. Det blir oftast billigare om man går med i Viking Line Club, det kan man göra innan biljettbokning.

Väl i Helsingfors hamn, så tar man spårvagnen direkt från hamnen till Kiasma Museum. Minns ej hållplatsens namn, men det är bara att fråga. Endast några stationer. Väl framme så ser man alltid några kvinnor på andra sidan gatan med skyltar där det står skrivet St Petersburg. Prata med någon av dem och fråga om det är en stor eller liten buss. Om det är en stor buss så säg att du är intresserad och hon går med dig till bussen. Annars visar hon dig med vem du ska följa med. Det är endast någon minuts promenad.

Resan kostar 10 euro, enkel. 15 tur o retur. Jag köper alltid enkel eftersom jag vill välja buss på återresan. Bussen gör flera stopp vid lågprismarknader utanför Helsingfors, då man passa på att köpa resproviant och sträcka på benen. Vid gränsen så är passagerarna alltid i samlad trupp och busspersonalen är behjälplig. De flesta passagerarna är ryssar, men det är alltid någon som kan prata engelska, om så behövs.

Te, som på ryska heter chai, serveras kostnadsfritt på bussen. Bussarna är bekväma turistbussar. Åk direkt från hamnen till Kiasma, så har du störst chans att få en fönsterplats. Det går flera bussar från samma ställe, så är fönsterplatserna slut på ena bussen, ta en annan buss. Skönast att ha fönsterplats.

På kvällen, vid 21-tiden, stannar bussen vid centralstationen alldeles vid Nevskij prospekt. Därifrån kan man ta buss till vandrarhemmet. Först måste man dock gå in på ett växlingskontor och växla sina euro till rubel. Växla ej till rubel i Sverige och ta ej ut rubel på ditt visakort, det är en ekonomisk förlust eftersom rubeln är värdelös i Sverige.
  • Mirva

Det var allt jag kunde komma på nu, men välkomna med frågor, svarar gärna.

• hymafr

Varför ska man inte växla till Rubel i Sverige? Det har jag gjort båda gångerna jag varit iväg.
    Vilken kurs har du fått?

Varför har du stannat i två veckor? Verkar vara lång tid.

Har du några tips på billiga matställen - ej McDonald´s och Kentucky Fried Chicken. Och inte "konstig" rysk mat. Gärna italienskt eller kinesiskt.

• Mirva
    hymafr skrev 2008-08-01 22:21:11 följande:
    Varför ska man inte växla till Rubel i Sverige? Det har jag gjort båda gångerna jag varit iväg.Vilken kurs har du fått?Varför har du stannat i två veckor? Verkar vara lång tid. Har du några tips på billiga matställen - ej McDonald´s och Kentucky Fried Chicken. Och inte "konstig" rysk mat. Gärna italienskt eller kinesiskt.
    Därför att rubeln är ingenting värd i Sverige. Du får mycket mer valuta om du växlar från euro till rubel i Ryssland. Nu var det 1 1/2 år sedan jag var där senast, men jag tjänade några tusen på att växla till rubel i Ryssland.

Man kan mycket väl vara där kortare tid, men för mig var det möjligt att stanna längre. Jag tyckte att det var smidigare att göra så möjligt på kliniken.

Teremok är ett snabbmatställe där det serveras blinier, både matblinier och dessertblinier. Dessutom har de suveräna soppor. Meny finns även på engelska. Blini är ihoprullade pannkakor med olika slags fyllningar. Jag lovar dig - inte alls något konstigt

Antingen åt jag på Terermok eller hemma. 2 - 3 gånger på restaurang, men ingen jag kan rekommendera.
  • Mirva
    hymafr skrev 2008-07-08 08:37:14 följande:
    Tack Carolina!Jag förstår att du tvekar - MEN har du ställt dig själv frågan hur du kommer att känna om några år?Jag tänker som så att jag skulle ångra mig om jag inte försökte.Jag har också begränsade tillgångar, så jag vet att det finns en risk att jag en dag står här och har brännt en massa pengar utan att jag har fått fler barn.Med färsk embryoadoption så är St Petersburgs statistik ända upp till 60% chans (sa läkaren) till lyckad graviditet. Sedan finns det ju individuella avvikelser från det "normala", dvs ev sjukdomar etc...men det kan man ju inte veta i förväg.Jag har iaf resonerat som så att det är mycket större chans att lyckas med ET än med det billigare FET, så då kör jag på ET så länge jag har råd.
    Ett stort lycka till!
  • hymafr

Tack!

Det är för övrigt inte jag som inte äter "konstig" mat, utan min 14-åriga dotter (som måste följa med då jag inte har barnvakt så lång tid)
    Själv tycker jag det kan vara spännande med ny mat - men den måste se aptitlig ut, hihi.

Du skrev att du åt hemma. Menar du på hotellet? Fanns det kök där? Eller mikro? Kylskåp?

Jag ska testa det där med att växla till rubel på plats nästa gång. Jag har nämligen lämpligt nog 600 EURO liggande hemma (från mitt IVF-försök i Finland), som jag inte kommit mig för att växla tillbaka.

• Mirva
    hymafr skrev 2008-08-02 00:02:11 följande:
    Tack!Det är för övrigt inte jag som inte äter "konstig" mat, utan min 14-åriga dotter (som måste följa med då jag inte har barnvakt så lång tid)Själv tycker jag det kan vara spännande med ny mat - men den måste se aptitlig ut, hihi.Du skrev att du åt hemma. Menar du på hotellet? Fanns det kök där? Eller mikro? Kylskåp?Jag ska testa det där med att växla till rubel på plats nästa gång. Jag har nämligen lämpligt nog 600 EURO liggande hemma (från mitt IVF-försök i Finland), som jag inte kommit mig för att växla tillbaka.
    Men då kommer hon nog att älska pannkaksrullarna.

Ja, jag menade att jag åt på vandrarhemmet. Mitt hem är där jag sover för tillfället Nu har vandrarhemmet flyttat sedan jag var där senast, men då fanns det kylskåp på rummet och spis i det gemensamma köket.
  • Inis

Hej Mirva! Tack för alla bra uppgifter. Skall absolut pröva Termok nästa gång.

Det låter som du är en van rysslandsresenär. Hade du varit där innan det här med barn blev aktuellt? Själv studerade jag ryska i Moskva i början av 90-talet och det är kul att komma tillbaka och se hur mycket som har hänt under dessa år. När jag var där i juni för ett första möte åkte jag också över Helsingfors, men jag fick ingen kläm på det här med buss mellan H och St P, utan tog tåget. Såg att Euroline hade förbindelser men det gick inte att boka över Internet. Är det alltid säkert att man får plats när man gör som du?

• Mirva
    Inis skrev 2008-08-02 14:05:31 följande:
    Hej Mirva! Tack för alla bra uppgifter. Skall absolut pröva Termok nästa gång. Det låter som du är en van rysslandsresenär. Hade du varit där innan det här med barn blev aktuellt? Själv studerade jag ryska i Moskva i början av 90-talet och det är kul att komma tillbaka och se hur mycket som har hänt under dessa år. När jag var där i juni för ett första möte åkte jag också över Helsingfors, men jag fick ingen kläm på det här med buss mellan H och St P, utan tog tåget. Såg att Euroline hade förbindelser men det gick inte att boka över Internet. Är det alltid säkert att man får plats när man gör som du?
    Hej Inis! Jag åkte dit första gången februari 2006, då för att försöka få barn med min sons far. Andra gången var det i oktober 2006 för att göra min första behandling med donator på Ava Peter. Jag har gjort bussresan tre gånger tur och retur.

Ja, kommer man bara dit innan bussarna avgår så är det alltid säkert att man får plats. Jag har aldrig hört talas om att man kan boka plats i förväg på de stora bussarna. Däremot på minibussarna, men de har jag aldrig åkt. Det är flera bussar som åker iväg under förmiddagen. Men man bör åka direkt när man kommer till hamnen för att få en fönsterplats, vilket jag tycker är bekvämast. Eventuellt får man båda sittplatserna för sig själv.
  • bellavita

Hej Tintin,

Det har säker hänt en hel del sedan du skrev ditt inlägg som jag blev glad av att läsa...jag har en sambo som är helt imot ÄD tror att han får barn med en annan kvinna ect helt knäppt.
    Vår relation är i fara lämna el stanna jag har just fyllt 43 år och längtar efter barn vi har misslyckade ivf försök bakom oss blev rådda av var läkare att ta ÄD med det har inte gått så bra.
    Nu är jag spänd på att höra hur du har gått tillväga?
    Kanske ska jag göra som dej?

Hoppas att få höra mer ifrån dej!
    Lycka till!

Bellavita

• Lina65

Hej

Tack, Mirva för att du delade med dig av dina restips. Då är det förmodligen billigare även att ta bilen med färja till Helsingfors och sedan vidare till St Petersburg än att flyga?

Jag ställer samma fråga här som i en annan tråd: ni som gjort behandling på St Petersburg, behövde ni besöka kliniken två eller tre gånger? Om det är tätt mellan gångerna och man har hittat billigt boende, kan man kanske stanna kvar?

• hymafr

Lina65: Hej igen!

Du ska absolut inte ta bilen till St Petersburg. Bilförsäkringen gäller inte där.

Du måste också veta rätt lång tid innan du åker hur länge du ska stanna, annars beviljas inte visum. Visum tar minst 5 arbetsdagar att få. Räkna sedan med postgång fram och tillbaka.
    Bifogat visumansökan ska finnas sjukförsäkringsintyg (det får du från det försäkringsbolag där du har din hemförsäkring), samt inbjudan från ett hotell i St Petersburg (där det dessutom måste stå att hotellet är till fullo betalt - om du skickat visumansökan till Stockholm, där de är extra petiga).

• Lina65

När jag pratade med ryska ambassaden sa hon att vi skulle ansöka om "humaitärt visum" eftersom vi ska göra en behandling. Har någon av er andra gjort det och är det i så fall stor skillnad på det och ett vanligt turistvisum?

• hymafr

Har bara ansökt om turistvisum.
    Har inte talat om vad jag gör i St Petersburg.

• Mirva
    Lina65 skrev 2008-09-03 12:36:06 följande:
    När jag pratade med ryska ambassaden sa hon att vi skulle ansöka om "humaitärt visum" eftersom vi ska göra en behandling. Har någon av er andra gjort det och är det i så fall stor skillnad på det och ett vanligt turistvisum?
    Första gångerna pluggade jag där, men tredje gången så ansökte jag om turistvisum.
Svar på tråden Ägg- och speramdonation?