• Ayya
    Äldre 25 Jul 10:56
    13150 visningar
    50 svar
    50
    13150

    Städfirma hade sönder vårt fönster, vem ska betala?

    Vi anlitade en städfirma för att flyttstäda vårt hus. I vardagsrummet finns två stora fönster som kan vara lite tröga att öppna. Det är ett gammalt hus och oxå gamla fönster.

    Nu sprack ett av fönstrena när städfirman skulle tvätta dom. Fick nyss ett samtal därifrån där de tyckte vi skulle dela på kostnade pga omständigheterna. Omständigheterna enligt städfirman var att ett annat fönster i huset var sprucket och att fönstret var så svårt att öppna.

    Känns konstigt, vad tycker ni?

    Var inget större belopp det handlade om, runt 1000 kr.

  • Svar på tråden Städfirma hade sönder vårt fönster, vem ska betala?
  • Äldre 25 Jul 20:06
    #31

    berätta hur det gick sen ts.Nu måste jag veta vad dom säger.

  • Tomeir­o
    Äldre 25 Jul 22:51
    #32

    De borde stå för kostnaden för fönstret.

    Om du inte tog städningen svart förstås - då kan det vara problem med bevisningen. I så fall kan det vara bra att göra upp i godo för att snabbt få hela problemet löst.

  • Deej
    Äldre 25 Jul 22:56
    #33

    Försäkringen täcker inte skador som är under självrisken och en självrisk för ett företag brukar vara på ett basbelopp, dvs ca 41000 kr just nu.

    Men, det är företagets goda vilja som står på spel och självklart ska de ta kostnaden för att återställa skadan som de har orsakat. Prata med ansvarig på företaget och be dem förklara varför de nekar er ersättning. Om de inte har en bra förklaring som är ok enligt lag till varför de inte kan ersätta er så kan jag nästan garantera att ni kommer att få ersättning.

  • Deej
    Äldre 25 Jul 22:58
    #34

    O förresten! Betala inte fönstret själva. Om ni betalar den kan det räknas som att ni har accepterat att ta kostnaden och då kan det bli svårare att få ersättning för en skada som inte ni har åsamkat.

  • Missim­o84
    Äldre 25 Jul 23:17
    #35

    Kolla över vilket försäkringsbolag städfirman har och vilka vilkor som gäller.

  • Äldre 26 Jul 00:42
    #36

    Jag jobbar också med hushållsnära tjänster och det är aldrig någon tvekan om att vi ersätter om något händer. Jag har fått höra av min chef att det går på vår försäkring.

  • Tjoflö­jt
    Äldre 26 Jul 10:16
    #37

    När jag har kollat efter städfirmor har jag sett att vissa i sina villkor har en snutt om att för det fall ett fönster är trögt att öppna ansvarar inte städfirman för om det går sönder. Nu vet jag inte vad just den här firman har för villkor, men det är nåt att tänka på när man ska anlita någon.

  • Äldre 27 Jul 20:53
    #38

    hur har det gått ts??

  • Ayya
    Äldre 28 Jul 11:30
    #39

    På onsdag kommer en glasgubbe och hämtar rutan. Vi kommer inte betala ett dugg utan det ska städfirman göra. De blev totalt dryga och nästan otrevliga .

    Jag tog upp den dåliga städningen och de skyllde givetvis på oss. Att det var så jäkla skitigt hemma hos oss att de egentligen skulle behövt 1 vecka på att få det rent. Men de sa att de skulle ta resten efter att de nya flyttat in... Jo tjena... Ne jag väljer nog att sköta städningen själv nästa gång.

    Så idag så ska jag roa mig med att städa det som städfirman inte gjort.

  • Äldre 28 Jul 12:00
    #40
    Ayya skrev 2008-07-28 11:30:34 följande:
    På onsdag kommer en glasgubbe och hämtar rutan. Vi kommer inte betala ett dugg utan det ska städfirman göra. De blev totalt dryga och nästan otrevliga .Jag tog upp den dåliga städningen och de skyllde givetvis på oss. Att det var så jäkla skitigt hemma hos oss att de egentligen skulle behövt 1 vecka på att få det rent. Men de sa att de skulle ta resten efter att de nya flyttat in... Jo tjena... Ne jag väljer nog att sköta städningen själv nästa gång.Så idag så ska jag roa mig med att städa det som städfirman inte gjort.
    Nej nej... börja inte städa det som städfirman inte har klarat av! Kan du inte kontakta mäklaren, genom vilken ni anlitade städfirman? Det låter ju inte klokt att det ska gå till så här!
  • Ayya
    Äldre 28 Jul 12:03
    #41

    Jo jag städar själv. Vill inte släppa in dom i huset igen.


    Ann Lee skrev 2008-07-28 12:00:57 följande:
    Nej nej... börja inte städa det som städfirman inte har klarat av! Kan du inte kontakta mäklaren, genom vilken ni anlitade städfirman? Det låter ju inte klokt att det ska gå till så här!
  • Äldre 28 Jul 12:25
    #42

    Det borde väl vara städfirmans ansvar. Om de var svåra att öppna borde de kontaktat er innan de försökte med våld.

  • Signat­ur
    Äldre 28 Jul 12:26
    #43

    När vi anlitade en städfirma via mäklare så skulle alla klagomål etc tas med mäklaren. Vi hade köpt den tjänsten och skulle inte behöva tjafsa något.

    Så är de inte medgörliga, kontakta mäklaren.

    (Och självklart är det städfirman som ska stå för kostnaden).

  • Ayya
    Äldre 28 Jul 12:29
    #44

    Nu verkar det ha löst sig. Huvudsaken är att rutan är hel när de nya ägarna tar över huset.

  • Äldre 28 Jul 13:04
    #45
    Ayya skrev 2008-07-28 11:30:34 följande:
    På onsdag kommer en glasgubbe och hämtar rutan. Vi kommer inte betala ett dugg utan det ska städfirman göra. De blev totalt dryga och nästan otrevliga .Jag tog upp den dåliga städningen och de skyllde givetvis på oss. Att det var så jäkla skitigt hemma hos oss att de egentligen skulle behövt 1 vecka på att få det rent. Men de sa att de skulle ta resten efter att de nya flyttat in... Jo tjena... Ne jag väljer nog att sköta städningen själv nästa gång.Så idag så ska jag roa mig med att städa det som städfirman inte gjort.
    Ska inte en städfirma strunta i hur smutsigt där är? Är det inte därför man anlitar dem, för att städa?
  • Äldre 28 Jul 18:27
    #46

    ja håller med det låter ju konstigt att dom kan förvänta sig att det är städat när dom kommer dit! självklart ska dom städa även om det är skitigt.Det är ju därför dom kallar sig städfirma.

    Men ts du borde få det billigare eftersom dom inte städade på ett bra sätt.

    Virriga Vera skrev 2008-07-28 13:04:58 följande:


    Ska inte en städfirma strunta i hur smutsigt där är? Är det inte därför man anlitar dem, för att städa?
  • Äldre 29 Jul 09:26
    #47

    Svartmåla städfirman allt vad du kan, så att andra undviker dem. Och framför även klagomål till mäklaren.

  • Äldre 29 Jul 09:32
    #48

    Nu har jag inte läst hela tråden, men som många andra säger: Tycker verkligen inte du ska betala! Det är ju inte du som orsakat att fönstret gått sönder! Tycker faktiskt det är riktigt pinsamt av ett företag som sysslar med städing/fönsterputsning att försöka ta betalt av KUNDEN för det dom gjort!

  • Ayya
    Äldre 29 Jul 11:16
    #49

    Imorgon kommer en glasfirma ut och fixar fönstret, på städfirmans begäran.

  • Fri 22 Apr 2022 14:53
    #50

    Vilken skitfirma... en skada på 1000 spänn borde vilket städbolag som helst ta ansvar för av ren goodwill, det kostar ju mer i tid att tjafsa...och förlorade kunder. 

Svar på tråden Städfirma hade sönder vårt fönster, vem ska betala?