• abnocto

Nollning - full eller drogad?

Min dotter var på nollning i fredags och kom för första gången hem "full". Nu funderar vi på om hon blivit drogad för brukar man yra och fantisera väldigt när man "bara" är full? Hon kände inte igen sig hemma, var förföljd av en bombman och hade alla möjliga hemska historier. Och hon kom hem springandes för livet och skräckslagen. Hon raglade inte speciellt mycket men sluddrade.
    På lördagen var hon trött men inget bakfull. Hon minns inte mycket men säger att hon inte drack mycket för det gör hon aldrig. Då hon har celiaki drack hon inte öl som de andra utan fick någon brunt i småflaskor.
    Nu undrar jag av er som fått hem fulla tonåringar, yrar de eller kan hon faktiskt ha blivit drogad?

• Svar på tråden Nollning - full eller drogad?
  • vampyria2
    Bevabus skrev 2008-09-03 13:32:23 följande:
    Det är dom första veckorna man har det. Inget speciellt datum. Så vänta du bara hihi
    Wiiee fast hon ska byta skola, trivdes inte i den hon hade valt så jag får väl hålla tummarna att det inte blir nåt sånt för henne Skrattande
    Även om det är klart att de ska ha kul, man är ju bara ung en gång men det här lät lite överdrivet kul Skrattande
  • Bevabus

Haha ja, jag tycker det är fel att supa ettorna fulla. Under min nollning så hade vi bara jättekul men vi hade ingen fest efteråt som dom flesta andra klasserna hade.
    Så första gången jag blev full var i tvåan på en klassfest. Alla var jättegulliga och sa att jag inte skulle känna mig pressad att dricka bara för att dom gjorde det och dom hjälpte mig att blanda till drickan så att det blev rätt och dom höll koll på mig så det inte blev för mycket En sån första "fylla" önskar jag att alla kunde få.

vampyria2 skrev 2008-09-03 13:53:51 följande:
    Wiiee fast hon ska byta skola, trivdes inte i den hon hade valt så jag får väl hålla tummarna att det inte blir nåt sånt för henne Även om det är klart att de ska ha kul, man är ju bara ung en gång men det här lät lite överdrivet kul
  • vampyria2
    Bevabus skrev 2008-09-03 14:04:58 följande:
    Haha ja, jag tycker det är fel att supa ettorna fulla. Under min nollning så hade vi bara jättekul men vi hade ingen fest efteråt som dom flesta andra klasserna hade.Så första gången jag blev full var i tvåan på en klassfest. Alla var jättegulliga och sa att jag inte skulle känna mig pressad att dricka bara för att dom gjorde det och dom hjälpte mig att blanda till drickan så att det blev rätt och dom höll koll på mig så det inte blev för mycket En sån första "fylla" önskar jag att alla kunde få.
    Min dotter har druckit för ett par månader sedan, då kom hon hem och berättade att hon skulle dricka och vad hon skulle dricka och bad mig ha lite koll på henne Skrattande  Jag blev super nojig men tyckte det var bra att jag kunde ha koll så inget hände henne...hon drack två cider sen snurade det i huvudet och då ville hon inte ha något mer =stollt mamma blev jag
  • anarkokapitalist
    HelenaMaria skrev 2008-09-03 07:51:03 följande:
    Vi ska nog förtydliga lite saker här:1. Man kan bli galen på alkohol. Det är en drog precis som alla andra, varför skulle den vara ett undantag. Hört talas om delirium kanske, alkoholpsykos etc.? Alkohol är en av de farligaste drogerna, sluta tro något annat.2. Det som skiljer dagens Absinth från gårdagens är frånvaron av malört. Jag tror inte att någon Absinth innehåller malört nuförtiden. Dock var den vanlig kring förra sekelskiftet och dracks friskt av franska konstnärer. Att Absinth sedan kan vara lite starkare eller svagare vad gäller alkhoholhalten är en annan sak. "Äkta" Absinth ska väl egentligen innehålla malört men jag tror inte att någon sort längre innehåller denna ört.
    Jodå all Absinth innehåller malört, dom sorter du köper på systembolaget innehåller ganska mycket t om.
  • Bevabus

haha va härligt!
    Det är skönt att kunna lita på sina föräldrar.
    Det första jag gjorde när jag kom hem ifårn den där festen (hade druckit två glas vodka med sprite bara) så sätter jag mig i bilen o säger till pappa "Okej, jag erkänner, jag har druckit!!"
    Han hade inte ens sagt ett ord..hehe

Det är värre för dom som får utskällningar av sina föräldrar, dom vågar ju inte ens ta sig hem när det har blivit för mycket, och det är ju då det blir farligt =/

vampyria2 skrev 2008-09-03 14:15:51 följande:
    Min dotter har druckit för ett par månader sedan, då kom hon hem och berättade att hon skulle dricka och vad hon skulle dricka och bad mig ha lite koll på henne   Jag blev super nojig men tyckte det var bra att jag kunde ha koll så inget hände henne...hon drack två cider sen snurade det i huvudet och då ville hon inte ha något mer =stollt mamma blev jag
  • saxen2
    agua skrev 2008-09-03 00:01:17 följande:
    svaga absinten finns i Sverige riktigt starka är olaglig i Sverige
    Haha, troligt. Jag känner en kille som fick en råtta i sin pizza, jag lovar det är sant.

För övrigt tror jag damen i fråga druckit sprit och blivit stressad + fylla och fått hjälp av reptilhjärnan. Så kan det gå, vi får hoppas det var ett avskräckande exempel.
  • lovenotyou

Måste bara säga att de finns skolor som inte har nollning överhuvudtaget. Vi har inget sånt på min skola. Det ärvällskönt men lite tråkigt också.. =P

• abnocto

Den här skolan förbjöd nollning vilket jag tycker är synd. Det är lätt för en skola att säga att de tar bort allt ansvar när de vet att det ändå sker. Alltså hittade eleverna på saker själva. Tror att det är något som är bra i kontrollerade former för att man ska lära känna varandra för trots allt är det ett stort steg att börja gymnasiet. Helt plötsligt är man "stor".

• vampyria2

Min dotter visste inte enns vad en nollning var och hon började som sag gymmnasiet i år.
    Vart bor ni som har nollning, kan det vara nåt man har i vissa delar av landet

Jag visste ju att de hade det på högskolan men inte på gymmnasiet

• Bevabus

Jag bor i Västerås, planerade nollningen med klassen idag, lääängtar tills på Tisdag då vi ska genomföra det

vampyria2 skrev 2008-09-05 19:21:12 följande:
    Min dotter visste inte enns vad en nollning var och hon började som sag gymmnasiet i år.Vart bor ni som har nollning, kan det vara nåt man har i vissa delar av landet Jag visste ju att de hade det på högskolan men inte på gymmnasiet
  • vampyria2
    Bevabus skrev 2008-09-05 19:30:35 följande:
    Jag bor i Västerås, planerade nollningen med klassen idag, lääängtar tills på Tisdag då vi ska genomföra det
    Vad gör ni då, har ni lekar och sånt också eller är det bara fest
  • abnocto

JAg bor i Linköping coh det är lekar av alla de slag. Bl.a hade de "ihopbundna" fått gå i affärer och tigga saker som de skulle till faddraran. Jag var förvånad över vad mycket produkter de får. En dag skulle de baka till faddrarna.
    Det är lite likt högskolan för att få gemenskap

• Bevabus

Ursäkta TS att det är liite OT nu

Vi har först en eftermiddag då vi går runt på stan med ettorna. Alla har plastsäckar på sig (står även "nolla" i pannan på dom) och vi har en visselpipa och när vi visslar en eller två gånger så ska dom göra olika saker.
    1 gång= Rulla runt på marken
    2 gånger= Hoppa runt och sjöng "små grodorna"
    Om någon inte gör som vi säger så sprutar vi lite vatten på dom, med en sån där som man har till blommor...
    (Kan tillägga att detta är något som ALLA i v-ås gör och det är ALLTID väldigt uppskattat. Ettorna skrattar så dom kiknar. Jag fick göra samma sak när jag nollades )

Sen så går vi till Vasaparken och där har vi olika lekar. Man behöver två personer ur varje klass, så det är helt frivilligt vilka som vill göra det. Vi tvingar ingen. Det finns alltid ett par stycken som anmäler sig frivilligt, som då inte tycker att det är är förnedrande på nåt sätt, utan bara roligt
    Lek 1: En kille och en tjej ska på så många olika sexställningar ha sönder vattenballonger. Det par som har sönder flest ballonger, i flest olika ställningar vinner

Lek 2: Killen binder fast ett snöre runt magen med en banan hängandes mellan benen och tjejen ska med munnen och tänderna skala den. I vissa lekar så ska tjejen även äta upp bananen, vi har inte bestämt om vi ska göra så nu på Tisdag dock.

Dom som frivilligt ställt upp på tävlingarna tycker det är jättekul, och dom som tycker det var alldels för pinsamt för att vara med skrattar som tokiga vid sidan om haha

Sen har vi den klassiska "Ta en tugga av ett äpple i vatten och sedan gräva med ansiktet i mjöl tills man hittar en godisbit"

Sen en annan dag så har vi festen. Dom som har vunnit tävlingarna har vunnit lite alkohol och sådär.
    Jag kommer att hålla stenkoll under festen på dom som dricker fast dom inte vill det. Ingen i klassen skulle nånsin tvinga någon som inte vill dricka, att göra det. Dom flesta i ettornas ålder har ju faktiskt redan börjat dricka och dom kan man urskilja väldigt lätt ur mängden. Dom vet hur man blandar osv.

vampyria2 skrev 2008-09-05 20:13:24 följande:
    Vad gör ni då, har ni lekar och sånt också eller är det bara fest
  • Bevabus

En väldigt rolig sak som några ettor har fått göra i år (men som vi inte tänker låta våra ettor göra för vi tycker det är alldeles för pinsamt) är att dom har fått ställa sig på ett enda stort led, hela klassen, bakom en person på stan och gått efter den!!! hahahah
    Stackars den personen, jag hade blivit livrädd o börjat springa...fatta va hemskt om eleverna börjar springa efter en då hahahaha

• abnocto

Beverly: ursäkta okunskapen, men vad betyder OT?

• Bevabus

Off topic
    Att man pratar om något som inte har något med TS ämne att göra riktigt. Hon frågade om hon trodde att dottern var drogad o jag började prata om vad jag ska göra på nollningen på tisdag

abnocto skrev 2008-09-06 14:17:45 följande:
    Beverly: ursäkta okunskapen, men vad betyder OT?
  • Coccolina
    Bevabus skrev 2008-09-06 14:11:07 följande:
    Ursäkta TS att det är liite OT nu Vi har först en eftermiddag då vi går runt på stan med ettorna. Alla har plastsäckar på sig (står även "nolla" i pannan på dom) och vi har en visselpipa och när vi visslar en eller två gånger så ska dom göra olika saker.1 gång= Rulla runt på marken2 gånger= Hoppa runt och sjöng "små grodorna"Om någon inte gör som vi säger så sprutar vi lite vatten på dom, med en sån där som man har till blommor...(Kan tillägga att detta är något som ALLA i v-ås gör och det är ALLTID väldigt uppskattat. Ettorna skrattar så dom kiknar. Jag fick göra samma sak när jag nollades )Sen så går vi till Vasaparken och där har vi olika lekar. Man behöver två personer ur varje klass, så det är helt frivilligt vilka som vill göra det. Vi tvingar ingen. Det finns alltid ett par stycken som anmäler sig frivilligt, som då inte tycker att det är är förnedrande på nåt sätt, utan bara roligt Lek 1: En kille och en tjej ska på så många olika sexställningar ha sönder vattenballonger. Det par som har sönder flest ballonger, i flest olika ställningar vinner Lek 2: Killen binder fast ett snöre runt magen med en banan hängandes mellan benen och tjejen ska med munnen och tänderna skala den. I vissa lekar så ska tjejen även äta upp bananen, vi har inte bestämt om vi ska göra så nu på Tisdag dock.Dom som frivilligt ställt upp på tävlingarna tycker det är jättekul, och dom som tycker det var alldels för pinsamt för att vara med skrattar som tokiga vid sidan om haha Sen har vi den klassiska "Ta en tugga av ett äpple i vatten och sedan gräva med ansiktet i mjöl tills man hittar en godisbit" Sen en annan dag så har vi festen. Dom som har vunnit tävlingarna har vunnit lite alkohol och sådär.Jag kommer att hålla stenkoll under festen på dom som dricker fast dom inte vill det. Ingen i klassen skulle nånsin tvinga någon som inte vill dricka, att göra det. Dom flesta i ettornas ålder har ju faktiskt redan börjat dricka och dom kan man urskilja väldigt lätt ur mängden. Dom vet hur man blandar osv.
    Handlar ditt om ettor på gymnasiet?? Alltså ålder 15-16??
    Då tycker jag du bör se över alkohol lagarna och plockar bort de inslag som innehåller alkohol!!!!
    Sen undrar jag om du är en elev själv eller lärare av något slag
    Life's a bitch get used to it!!!
  • Bevabus

Men snälla du, det är väl ingen hemlighet att det innefattar alkohol på nollningar?
    Jag vet att det är emot lagen att dricka i den åldern, men det är ingen som tvingar dom. Åtminstone inte jag. Sen om det är nån annan i klassen som gör det så komemr jag försöka stoppa dom, ananrs så äre upp till dom.
    Med tanke på att det är min klass som nollar så äre väl rätt uppenbart hur gammal jag är?

Idag hade vi våran nollning för eleverna och det var väldigt uppskattat. Festen blir senare.

Coccolina skrev 2008-09-09 12:48:21 följande:
    Handlar ditt om ettor på gymnasiet?? Alltså ålder 15-16??Då tycker jag du bör se över alkohol lagarna och plockar bort de inslag som innehåller alkohol!!!!Sen undrar jag om du är en elev själv eller lärare av något slag
Svar på tråden Nollning - full eller drogad?