• VilsenMor

14-år och sova över

Min dotter, som är 14 år snart 15 år, är tillsammans med en kille som är 18 år.
    Killen känner vi eftersom han har umgåtts med hennes äldre bröder under ett antal år.
    Mycket trevlig kille som bor hemma hos sina föräldrar och som vi förstått det är det hans första flickvän. Pga att vi känner honom har vi tillåtit dem att sova över hos varandra vilket
    vi fått mycket kritik för. Oansvariga tycker många, vad tycker ni?

• Svar på tråden 14-år och sova över
  • Bebbe2006
    War skrev 2008-09-09 12:25:23 följande:
    Längtar efter tredje skrev 2008-09-09 12:23:14 följande:
    Jo, ligger man med nån som är under 15 så gör det faktiskt det.... titta i lagboken du.Sen är det väl kanske inte så intressant att dra upp när pojkvännen bara är marginellt äldre.
    Det räknas inte som våldtäkt, men man är inte lovlig.
  • frumosã fata

jag tycker väl man bör följa lagen, den är väl en ganska bra rekommendation i sånna här fall. Personligen skulle jag känna mig ganska obekväm med att låta mina barn sova över hos pojkvän/flickvän före 16 års ålder..för mig är 16 nån sorts magisk gräns haha.

haide, mergi acasa..eu dor de tine!!
  • Månmamma

Måste bara säga att det är bra att du kan lita på din dotter. Tummen upp!!

Du har pratat med henne om skydd/sex mm. mer kan du inte göra. Och vill dom ha sex har dom det oavsett dom har tillåtelse eller ej.. dag som natt.

Ni känner den här killen, tycker han är ok...

Jag hade då låtit min dotter (om jag hade en) sovit över hos killen, bättre jag vet vart hon är, än att hon kanske hänger på stan och blir indragen i nå skit....

Det som jag tycker är viktigt är att du informerar samt köper kondomer, då det är bättre att dom skyddar sig än att hon blir gravid....

VilsenMor skrev 2008-09-09 13:14:16 följande:
    Glömde nämna att många (lärare, andra föräldrar) alltid upplevt min dotter som väldigt mogen för sin ålder. Hon har också väldigt mycket skinn på näsan, skulle aldrig göra något som hon inte vill. Vi har också pratat med henne om sex, skydd och att hon trots allt bara är 14 år. Eftersom hon har pojkvän vill hon inte heller vara ute på helgerna som många av hennes kompisar är. Vad kan hända då? Man kan inte bara förbjuda allting. Vi litar på henne.
  • strawberryicecream
    War skrev 2008-09-09 21:56:02 följande:
    Eh, som sagt läs på själv:I 6 kapitlet i brottsbalken står följande:"4 § Den som har samlag med ett barn under femton år eller som med ett sådant barn genomför en annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens art och omständigheterna i övrigt är jämförlig med samlag, döms för våldtäkt mot barn till fängelse i lägst två och högst sex år.Men som sagt lär verkar ju ingen i detta fallet anmäla.
    Hade du läst lite längre så hade du även sett:

5 § Är ett brott som avses i 4 § första eller andra stycket med hänsyn till omständigheterna vid brottet att anse som mindre allvarligt, döms för sexuellt utnyttjande av barn till fängelse i högst fyra år. Lag (2005:90).

Vad OT vi blev nu. Han skulle inte dömas för våldtäkt och ingenting räknas som våldtäkt så länge båda parter är med på det. Som sagt.
  • MammaTillNeoh

Det spelar ingen roll om båda är med på det,, anmäler tex den minderårigas föräldrar den andra parten så kan de räknas som våldtäkt!

• Kya

angående det här med våldtäkt - vilka höga växlar ni drar! det finns inte en domstol i landet som skulle dra upp det när det är så liten åldersskillnad! när parterna är i stort sett jämngamla så händer ingenting.

att hota med att killen skulle dömas för våldtäkt är ju bara dumheter, vore han 35 skulle det vara en annan grej.

081026 - Vårt kärleksbarn är beräknat komma :)
  • strawberryicecream

Nina CC: Thank you.

• Snorkfröken69

Om dom sover över eller inte....vill dom ha sex så kommer dom att ha det ändå. Visst hon är bara 14år kan ni inte prata med killen i fråga. Det är ju inte säkert att dom har haft en tanke på att ha sex än heller. Det ända man kan göra är att prata med dom och informera dom. Förövrigt så kan man ju hoppas att killen är smart nog att skydda sig.
    Men det kvittar om dom sover hos varandra eller inte....det är väl inte ett måste att det ska vara mörkt och natt för att man ska ha sex....det går faktiskt att göra sådant var som helst och närsomhelst.

• Soffi67

De som tycker att ni e oansvariga är antagligen inte tonårsföräldrar... Inte till förälskade tonåringar i alla fall. Att förbjuda och döma kommer man ingenstans med.

Vi är i ungefär samma situation. 14 årig dotter, killen e 17. De har varit ett par sedan i vintras. Klart vi som föräldrar var jätteoroliga i början.

När sova över diskussionen kom (ganska tidigt) tog jag kontakt med killens mamma och hon visade sig ha samma tankar som vi. Alltså att de får vänta tills de kände varandra bättre och att sova över när vi föräldrar e hemma. Ungdomarna tyckte att det var helt ok att vänta! Nu har tiden gått och de har sovit över och jag får väl sätta mig och vänta på kritiken då...

• Mamma 35
    Svar på #26
    HOn är inte byxmyndig före 15 år heller!!
  • Tingeling83

sj var jag 13 år när jag fick sova borta hos en kille ... som jag kila stadigt med ...

• Kya
    strawberryicecream skrev 2008-09-10 18:57:16 följande:
    Nina CC: Thank you.
    you're welcome
    081026 - Vårt kärleksbarn är beräknat komma :)
Svar på tråden 14-år och sova över