Jag vet inte om ni har kört någon presentation av er själva, men här är lite om mig:
Jag har tre barn, 11 år, snart 3 år och 15 månader. Jag har varit hemma på heltid nu i 3 år och kommer att vara hemma 1 år till. Stora tjejen började precis dagis för första gången och lillan kommer att börja om ett år då hon är 2 år och 2 månader. Då har ju hon även syrran på dagiset.
Sonen har aldrig behövt ha fritids, vi har sett till att någon alltid är hemma på något sätt, det är hemskt att en del tror att äldre barn inte behöver en lika mycket som små barn. Min son behövde verkligen ha någon att ventilera allt från skolan med de första åren.
Vi tog väldigt lite/inget alls i FP barnens första levnadsår, på så sätt kan vi dryga ut den länge.
Jag pensionssparar 500 kr privat varje månad, det kompenserar ju lite det jag förlorar på att vara hemma.
Min man är den av oss som tjänar pengar (arbetar på oljerigg) så jag kan egentligen vara hemma så länge jag vill, men har bestämt mig för att jag vill plugga lite på halvtid nästa höst. Barnen kommer att gå kvar 15, eller högst 20 timmar på förskolan så det kommer nog att gå bra.
Omgivningen har varit ganska oförstående till vårt beslut att ha barnen hemma. Vanligaste frågan är: "Hur stimulerar ni barnen?" Konstig fråga tycker jag, små barn älskar ju att bara vara med och laga mat och städa osv. De har ju dessutom varandra och vi går till Öppna förskolan flera gånger i veckan. Vi går också ut flera timmar varje dag oavsett väder, frisk luft mår alla bra av.
I vår familj reser vi mycket, utomlands flera gånger om året och inom Sverige så ofta vi får en chans. Vi träffar släktingar och vänner varje dag så vi isolerar oss heller inte som många verkar tro. Vi vill helt enkelt hellre ta hand om våra barn själva än låta okända människor göra det.
Vårt dagis är underbart. Det är ett Montessoridagis och på avdelningen för de små barnen är det 3 personal på 5 barn. Kan det bli bättre?! Nu går ju visserligen min tjej på den andra avdelningen, men de är väldigt flexibla vilket jag tycker är bra. Har barnen mycket spring i benen går de ut osv.
Så det var lite om mig och hur det funkar för oss.