Boktokig skrev 2008-12-05 18:15:01 följande:
Tantsnusk is the shit!Finns inget bättre än att koppla av i badet efter en lång arbetsdag med ett glas rött och en lättläst förutsägbar tantsnuskbok.Fast det roligaste med dessa böcker är formuleringarna. Ex: "Hans ben var som unga raka ekstammar" Myycket tändande eller Sen ska alltid hjältinnorna kvida och sucka och hjältarna drivs alltid av en djurisk lusta till den fagra ungmön som aldrig förr haft en man. (såvida hon inte är en respektabel ung änka).
Jag har börjat på "The Fiery Cross" nu. Det är första gången jag läser Gabaldon. Och jag måste säga att jag blir besviken. Jag har absolut inget emot kärlek och passion enligt din beskrivning av hjältar och fagra ungmör :), men det här är inte DET. Utan FULA saker. Så här långt i alla fall.
Boken börjar med att hjälten berättar om en dröm i vilken han sätter på en häst (!), och han och hjältinnan har en obehaglig diskussion om hur de rent anatomiskt skulle passa ihop (en man och ett sto, alltså...)
Och sedan går han ut ur tältet, och hon ligger så att hon kan se upp under kilten. Han har tydligen stånd, och då funderar hon över om han har det p.g.a. drömmen om hästen...
Nä, det här började inte bra. Jag föredrar nog Mr Rochester och lorderna och prinserna i Victoria Holts värld i alla fall..! ;)