• Vildingen

Nån annan som läser Harlequin och INTE skäms?

Jag tillhör skaran som prenumererar på Halequin Historisk

Min granne brukar pika mej ibland när hon ser min böcker och kallar mej för "och jag citerar ordagrannt" :

En skam för kvinnosläktet
    Lågutbildad

Allvarligt...
    Är man en skam för kvinnosläktet för att man plöjer en harlequin emellanåt?
    Min hjärna kanske inte orkar med Röda rummet-romaner heeela tiden..

Nån annan som läser Harlequin eller är jag verkligen en skam för kvinnosläktet?

:)

• Svar på tråden Nån annan som läser Harlequin och INTE skäms?
  • Storråda

Moj Katile skrev 2008-12-02 21:30:05 följande:

Vill du inte läsadem på svenska då? De är lika bra vilket som! Svenska brukar vara lättare att hitta!Jag har köpt mina på loppisar och antikvariat. Inte gett mer än 40kr st för dem.
    Nä,jag läser alltid på originalspråket om det är ett språk jag kan. Man missar så mycket om man läser översättningar. För mig är även språket viktigt och inte bara handlingen.
  • Moj Katile
    Storråda skrev 2008-12-02 21:31:22 följande:
    Moj Katile skrev 2008-12-02 21:30:05 följande: Nä,jag läser alltid på originalspråket om det är ett språk jag kan. Man missar så mycket om man läser översättningar. För mig är även språket viktigt och inte bara handlingen.
    hihi ja jag hade då aldrig klarat plöja en av dessa böcker på engelska... Hade tagit mej år och dar plus att jag nog missat ännu mer tror jag!
  • smartdum
    Svar på #107
    Ny del klar!! Kommer förmodligen ut nästa höst ...på engelska, de är bäst på orginalspråk!! Kul med ett annat Jaime-fan!!
  • smartdum

Jag beställer alltid mina fr USA..men finns garanterat på nätet, såg tom serien på tradera i somras(hädelse, man säljer INTE Gabaldonböcker!), fast på svenska, översättningen missar MASSOR!!!

Storråda skrev 2008-12-02 21:26:29 följande:
    Moj Katile skrev 2008-12-02 21:17:26 följande:
    Vad dumt då - det här var de enda delar som fanns på engelska på vårt folkbibliotek. Men jag provläser väl en, och blir jag så där frälst som ni är här, så får jag väl köpa dem allihopa på Tradera eller Blocket..!
  • smartdum

Moj Katile skrev 2008-12-02 21:28:36 följande:

An Echo in the Bone Heter den nya å ska släppas nästa sommar! Får läsa de andra till dess!
    VA?? Är det sant!! Tjohoo! Senast jag kollade så skrev hon(D.G) att all editing, korrekturläsning etc tog tid och att bokförlaget alltid ville släppa på hösten pga försäljningsstatistik...

I alla fall; Du vet väl att man kan läsa några sidor på första kapitlet på gabaldons hemsida?? Om inte, VARSÅGOD!!!!
  • Moj Katile
    smartdum skrev 2008-12-02 23:21:11 följande:
    Moj Katile skrev 2008-12-02 21:28:36 följande: VA?? Är det sant!! Tjohoo! Senast jag kollade så skrev hon(D.G) att all editing, korrekturläsning etc tog tid och att bokförlaget alltid ville släppa på hösten pga försäljningsstatistik... I alla fall; Du vet väl att man kan läsa några sidor på första kapitlet på gabaldons hemsida?? Om inte, VARSÅGOD!!!!

Jag veeet! Det är LIITE taskigt att lägga ut så!
    Längtar till nästa del så in i bomben!

Enda boken (läs bok serien) jag verkligen verkligen levt mej in i! Skrattat med, gråtit med och känt med!

• smartdum
    Svar på #117
    Ha, ha, ha! Visst är det märkligt hur man kan gripas med. Jag tog upp henne tidigare i tråden som ett exempel på böcker som fyller det där behovet som uppstår när man växer i från harlequin och Cartland men ändå måste ha romantik, kärlek, passion (och stora sexiga skottar.) Och även om Gabaldon inte är någon Strindberg eller Gogol så är hon fan så mycker mer underhållande!!
    Är du säker att den kommer ut redan nästa sommar? För i såfall kommer den ut när som helst i USA (ska dit om ngr veckor).

Och du, angående språket. tar du dig förbi 20 sidor flyter resten på av sig själv. Du kan ju läsa dem från början fast på engelska då fattar du ju innehållet även om du stöter på skumma ord. DET ÄR SÅÅÅÅÅÅÅÅ MYCKET ROLIGARE SKRIVET!

Innan jag säger god natt, kolla vad boktokig har skrivit tidigare i tråden ett par sidor bak..H*n är fantastiskt rolig! Du kommer att somna med ett leende på läpparna.
    God Natt!
  • Boktokig

Hmm, tror banne mig att jag ska ta och läsa om en viss serie så att man är helt up to date tills nästa del kommer ut

• Solrosen77
    Svar på #95
    Ja vissa kallar dem inte för böcker utan för kärleksromaner eller pocketar....
    Så jag var inte ironisk..
    Älskar verkligen att läsa dem..
  • smartdum
    Svar på #120
    Jo då jag förstod dig. Tyckte bara det var kul eftersom flugskitarna sumerade hela den här tråden. I vilken annan kontext så skulle det nog vara tvärtom

PS; TS, Ursäkta vi snodde tråden tidigare och halkade in på Outlanderserien (Diana Gabaldons böcker). Sorry! Men det är en ny hemlig religion som vi anhängare gärna vill sprida
  • Parniara

Jamie min Jamie

Jag har bara läst den första boken och älskade den.
    Fick den av grannen när jag var 18-20 och streckläste den. Sen köpte jag en egen.

Det var den boken som bekräftade vad skottar har under kilten

• Boktokig
    Svar på #122
    Ja, vi är nog många som gärna skulle ha kikat under kilten på Jamie Fraser.
  • Moj Katile
    smartdum skrev 2008-12-02 23:48:03 följande:
    Svar på #117Ha, ha, ha! Visst är det märkligt hur man kan gripas med. Jag tog upp henne tidigare i tråden som ett exempel på böcker som fyller det där behovet som uppstår när man växer i från harlequin och Cartland men ändå måste ha romantik, kärlek, passion (och stora sexiga skottar.) Och även om Gabaldon inte är någon Strindberg eller Gogol så är hon fan så mycker mer underhållande!! Är du säker att den kommer ut redan nästa sommar? För i såfall kommer den ut när som helst i USA (ska dit om ngr veckor). Och du, angående språket. tar du dig förbi 20 sidor flyter resten på av sig själv. Du kan ju läsa dem från början fast på engelska då fattar du ju innehållet även om du stöter på skumma ord. DET ÄR SÅÅÅÅÅÅÅÅ MYCKET ROLIGARE SKRIVET!Innan jag säger god natt, kolla vad boktokig har skrivit tidigare i tråden ett par sidor bak..H*n är fantastiskt rolig! Du kommer att somna med ett leende på läpparna. God Natt!
    Den kommer ut på engelska nästa sommar sen tar det väl ytterligare ett år innan man kan läsa den på svenska så KANSKE jag faktiskt satsar på att läsa den på engelska!
    Klarar jag studielitteratur så klarar jag väl en bok på si så där 1000 sidor!!
    Ska kolla genom tråden nu!
  • laven

smartdum skrev 2008-12-02 12:38:00 följande:

Jamie Fraser och Claire har inte porrkärlek, de älskar varandra över tid och rum (fniss). Men faktiskt Gabaldons böcker är inte porr alls.
    Porr är det väl inte. Men definitivt tantsnusk.

Har just påbörjat del 2 (Dragonfly in Amber) och visst är det underhållande. Och absolut skrivna för tjejer.
  • Boktokig

Tantsnusk is the shit!
    Finns inget bättre än att koppla av i badet efter en lång arbetsdag med ett glas rött och en lättläst förutsägbar tantsnuskbok.
    Fast det roligaste med dessa böcker är formuleringarna. Ex: "Hans ben var som unga raka ekstammar" Myycket tändande eller
    Sen ska alltid hjältinnorna kvida och sucka och hjältarna drivs alltid av en djurisk lusta till den fagra ungmön som aldrig förr haft en man. (såvida hon inte är en respektabel ung änka).

• Storråda

Boktokig skrev 2008-12-05 18:15:01 följande:

Tantsnusk is the shit!Finns inget bättre än att koppla av i badet efter en lång arbetsdag med ett glas rött och en lättläst förutsägbar tantsnuskbok.Fast det roligaste med dessa böcker är formuleringarna. Ex: "Hans ben var som unga raka ekstammar" Myycket tändande eller Sen ska alltid hjältinnorna kvida och sucka och hjältarna drivs alltid av en djurisk lusta till den fagra ungmön som aldrig förr haft en man. (såvida hon inte är en respektabel ung änka).
    Jag har börjat på "The Fiery Cross" nu. Det är första gången jag läser Gabaldon. Och jag måste säga att jag blir besviken. Jag har absolut inget emot kärlek och passion enligt din beskrivning av hjältar och fagra ungmör :), men det här är inte DET. Utan FULA saker. Så här långt i alla fall.

Boken börjar med att hjälten berättar om en dröm i vilken han sätter på en häst (!), och han och hjältinnan har en obehaglig diskussion om hur de rent anatomiskt skulle passa ihop (en man och ett sto, alltså...)

Och sedan går han ut ur tältet, och hon ligger så att hon kan se upp under kilten. Han har tydligen stånd, och då funderar hon över om han har det p.g.a. drömmen om hästen...

Nä, det här började inte bra. Jag föredrar nog Mr Rochester och lorderna och prinserna i Victoria Holts värld i alla fall..! ;)
  • Vildingen

Ingen fara :)

Jag tänker också smita in där :)
    Har läst alla hennes böcker :)

Moj Katile skrev 2008-12-03 19:28:48 följande:

TS: Sorry att jag snor lite tid i din tråd.Alla Diana Gabaldon fans får gärna komma hit:www.familjeliv.se/Forum-5-71/m38952429.html
  • elin86

hmmm har aldrig läst dessa böcker men måste testa nu när jag ser vad alla ni andra tjejer tycker om dom:)

Jag har alltid älskat att läsa böcker av Virginia Andrewa, Jackie Collins så dessa böcker borde vara min genre=D

• Hermioney
    Vildingen skrev 2008-11-11 11:55:17 följande:

Jag tillhör skaran som prenumererar på Halequin Historisk

Min granne brukar pika mej ibland när hon ser min böcker och kallar mej för "och jag citerar ordagrannt" :

En skam för kvinnosläktet

Lågutbildad

Allvarligt...

Är man en skam för kvinnosläktet för att man plöjer en harlequin emellanåt?

Min hjärna kanske inte orkar med Röda rummet-romaner heeela tiden..

Nån annan som läser Harlequin eller är jag verkligen en skam för kvinnosläktet?

:)

Du är en stolthet för mänskligheten som vågar stå upp för dig själv i jantesverige
Svar på tråden Nån annan som läser Harlequin och INTE skäms?