• Sanda

Vad tycker du om såkallad "blattesvenska"?

Jag läser till lärare och vi fick i uppgift att diskutera såkallad "blatte-svenska"
    Alltså ett speciellt språk som har uppkommit i invandrartäta områden.
    Även svenska barn som bor i samma område pratar likadant osv.
    Döm av min förvåning när jag var den enda i min grupp som inte tycker det är något konstigare än vilken dialekt som helst.
    Vad är er åsikt?

Adrian 060206 Agnes 070413 = Kärlek
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker du om såkallad "blattesvenska"?
  • Åsa

Viewsonic: Misstänkte att stockholmarna kunde ha det finfördelat så För övrigt är det ganska fascinerande att så många stockholmare i motsats till oss(?) utanför nollåttazonen är helt omedvetna om sin regionala accent och blir jätteförvånade när de i andra landsdelar direkt identifieras som stockholmare. Kanske uppfattar de att vad som inte är Södersnack är någon sorts rikssvenska då.

"Min morbror gör det.[talar Södersnack] Jag tror att han gör det för att han tycker det är kul. Hans fru och min mamma pratar ex.vis inte så och de är uppvuxna på samma ställe."
    Sic! Där har vi en exakt parallell med albyitiskan med flera!

• Viewsonic

Åsa skrev 2008-12-10 12:20:31 följande:

Viewsonic: Misstänkte att stockholmarna kunde ha det finfördelat så För övrigt är det ganska fascinerande att så många stockholmare i motsats till oss(?) utanför nollåttazonen är helt omedvetna om sin regionala accent och blir jätteförvånade när de i andra landsdelar direkt identifieras som stockholmare. Kanske uppfattar de att vad som inte är Södersnack är någon sorts rikssvenska då. "Min morbror gör det.[talar Södersnack] Jag tror att han gör det för att han tycker det är kul. Hans fru och min mamma pratar ex.vis inte så och de är uppvuxna på samma ställe." Sic! Där har vi en exakt parallell med albyitiskan med flera!
    Javisst är det en parallell. Alla i Djursholm/Lidingö/Östermalm talar inte utpräglad snobbvariant av sthlmska, likväl som alla i alby inte talar rinkebysvenska, och söder aut. inte pratar södersnack.

Men vad är det för sthlmare som inte fattar att folk hör direkt att de är 08:or? Kuriosa är att denna stlmska är spritt långt utanför 08:a-området så mina kompisar i Norrtälje blir tagna för stlmare vilket retar upp dem när de är ute och reser.
  • Åsa

Viewsonic: Vid närmare eftertanke finns det ganska många paralleller mellan förortsvenskan och Södersnacket (fast det senare hör väl till en lite äldre generation?). Utpräglade associationer till område, till samhällsgrupp (arbetare i Södersnackets fall, även om fixare/bondfångare i filmer ofta talat ungefär så i ickestockholmarens öron; något liknande i förortsfallet. I förlängningen associationer till "arbetargrabbdygder" som manlig, duktig i sport etc hos båda. Typ som det gamla Masthuggssnacket här i Gbg.
    Sett i det perspektivet känns indelningen i "sociolekt" närmare till hands. Däremot vet jag inte om man på samma sätt som med Söder- eller Masthugssnack kan se förortssnacket som varianter av den lokala dialekten. D v s, visst låter det ganska annorlunda med en förortstalande ungdom från Rosengård och en från Alby, men hur mycket beror på den skånska/stockholmska botten? Intressant!

• Åsa

Viewsonic: "Men vad är det för sthlmare som inte fattar att folk hör direkt att de är 08:or? "
    Förvånansvärt många. Pluggat ihop med inte alltför få. Knepigt för dem att inte vara "normen" (som om det inte räckte med vischans lokaltidningar som bara har 60% Stockholmsnyheter)

"Kuriosa är att denna stlmska är spritt långt utanför 08:a-området så mina kompisar i Norrtälje blir tagna för stlmare vilket retar upp dem när de är ute och reser."

Men är det de som talar "stockholmska" eller utsomstående som tycker det låter likt? Typ som det finns upplänningar som identifierar allt söder om Hallandsåsarna som skånska?

• Viewsonic

Åsa skrev 2008-12-10 12:38:42 följande:

Viewsonic: "Men vad är det för sthlmare som inte fattar att folk hör direkt att de är 08:or? " Förvånansvärt många. Pluggat ihop med inte alltför få. Knepigt för dem att inte vara "normen" (som om det inte räckte med vischans lokaltidningar som bara har 60% Stockholmsnyheter) "Kuriosa är att denna stlmska är spritt långt utanför 08:a-området så mina kompisar i Norrtälje blir tagna för stlmare vilket retar upp dem när de är ute och reser." Men är det de som talar "stockholmska" eller utsomstående som tycker det låter likt? Typ som det finns upplänningar som identifierar allt söder om Hallandsåsarna som skånska?
    Jag hör ingen skillnad på norrtäljebor och sthlmare. De som bor ute på landet låter lite "bonnigare". Sen så låter de likadant i Uppsala och säkert fler ställen.
  • Viewsonic

Viewsonic skrev 2008-12-10 12:45:06 följande:

Åsa skrev 2008-12-10 12:38:42 följande:
    Jag hör ingen skillnad på norrtäljebor och sthlmare. De som bor ute på landet låter lite "bonnigare". Sen så låter de likadant i Uppsala och säkert fler ställen.
    Då menar jag den stlmska som inte är snobbvariant-rinkebyvariant-södervariant utan den "vanliga" varianten som kanske ska vara rikssvenskan? Jag har inte forskat närmare i exakt vad rikssvenska är, men typ så som de flesta nyhetsuppläsarna pratar.
  • Åsa

Viewsonic: "Jag hör ingen skillnad på norrtäljebor och sthlmare. De som bor ute på landet låter lite "bonnigare". "
    Där ser man. Förmodligen har det väl utjämnats i takt med media också jämfört med hur det var ett par generationer tillbaka.

• Viewsonic

Åsa skrev 2008-12-10 12:51:28 följande:

Viewsonic: "Jag hör ingen skillnad på norrtäljebor och sthlmare. De som bor ute på landet låter lite "bonnigare". " Där ser man. Förmodligen har det väl utjämnats i takt med media också jämfört med hur det var ett par generationer tillbaka.
    Jag tror media påverkar jättemycket. En del tror att de måste släppa sin dialekt. Här i Värmland varierar det jättemycket bara inom Karlstads gränser.

Åker jag hem så hör de direkt att jag bott här ett tag. Men de som bor här hör direkt att jag är 08:a.

Sen att många inte hör skillnad på olika dialekter söder om hallandsåsen låter helt tokigt. Jag hör stor skillnad på hur olika skåningar pratar t.ex.
  • Euphoric

Inte konstigare än någon annan dialekt. Känner en hel del som pratar någon variant av det och för dom är det rätt, det vore inte dom utan den. När dom anstränger sig för att prata "normalt" låter det nästan som en skåning som försöker låta som en stockholmare.

• Morbid Mistress

Det är väl inte värre än att jag med ursprung från norrland gått över till at tprata "stockholmska" i samband med flytt.

Det som skrivs på Internet stannar på Internet
  • Viewsonic

Morbid Mistress skrev 2008-12-10 12:57:19 följande:

Det är väl inte värre än att jag med ursprung från norrland gått över till at tprata "stockholmska" i samband med flytt.
    Det där verkar gå så lätt för många. Hur?

Jag måste gå på kurs för att svänga om till värmländska tror jag. Men jag använder många uttryck som är lokala.
  • Ylva Helmersson

Jag tycker att speciellt "blatte-malmöitiska" (kan man säga så?) låter supermysigt.

• Ylva Helmersson

Kan du höra skillnad på varifrån i Skåne skånskan kommer?

Jag hör skillnad, men kan inte placera *retligt*

Viewsonic skrev 2008-12-10 12:53:55 följande:
    Åsa skrev 2008-12-10 12:51:28 följande:
    Jag tror media påverkar jättemycket. En del tror att de måste släppa sin dialekt. Här i Värmland varierar det jättemycket bara inom Karlstads gränser. Åker jag hem så hör de direkt att jag bott här ett tag. Men de som bor här hör direkt att jag är 08:a. Sen att många inte hör skillnad på olika dialekter söder om hallandsåsen låter helt tokigt. Jag hör stor skillnad på hur olika skåningar pratar t.ex.
  • Lantismamman75an

Usch och fy...Tycker det låter hemskt Fast det tycker jag t.o.m skaraborgsdialekt oxå!

• Viewsonic

Ylva Helmersson skrev 2008-12-10 15:01:42 följande:

Kan du höra skillnad på varifrån i Skåne skånskan kommer? Jag hör skillnad, men kan inte placera *retligt*
    Nej, inte var de kommer ifrån.
  • Leoella

Viewsonic skrev 2008-12-10 13:03:37 följande:

Morbid Mistress skrev 2008-12-10 12:57:19 följande: Det där verkar gå så lätt för många. Hur? Jag måste gå på kurs för att svänga om till värmländska tror jag. Men jag använder många uttryck som är lokala.
    Jag kan inte svara på hur, men jag lägger relativt lätt om dialekt. Jag brukar inbilla mig att det beror på en bra språklig förmåga (fick frågan från en Londonkille på en tvåveckorssemester där efter gymnasiet om vi talade engelska hemma. Han trodde mig inte när jag sa nej). Jag har väl lätt att härma antar jag. Men det sker i regle omedvetet, jag kan IBLAND höra det själv, men det är inget jag gör för att vara märkvärdig eller ngt sånt.

Kanske kan det också ha sin grund i att min första dialekt var stockholmsdialekt (norr om stan). Mina föräldrar är från Sthlm respektive Boden. Sen flyttade vi till Västmanland när jag var 9 år och jag började tala västmanländska. Men i familjen har vi nog alltid pratat något slags "ingentingdialekt" allteftersom åren gått.
  • Noname00
    FaRieTaLe skrev 2008-11-15 12:42:52 följande:

Jag har fått för mig att det är en ungdomsgrej som försvinner med tiden, alltså ju äldre de blir.
    Kan hända att språket bildar en slags union, precis som vissa gäng har motiv eller tecken så har de sitt språk.

Stör mig inte nämnvärt mycket på det. Låt de få prata på bara.

Kul å läsa denna tråd 13 år senare.
    www.mitti.se/ettsthlm/grovt-sprak-i-skolan-vi-sa-inte-sant-nar-vi-var-i-den-aldern/repubp!1soYp5J7jJCU9UCWphavJQ/

Tyvärr har det inte förändrats till det bättre, det pratas otroligt dålig svenska på ungdomarna och vuxna som är andra å tredje generations invandrare.
    Om man nu är svenska vill vara svensk, varför vill man inte prata korrekt?
Svar på tråden Vad tycker du om såkallad "blattesvenska"?