• Hallonböna

    Djurplågeri att klippa klorna på kattunge?

    Jag kan inte sluta irritera mig på att våran kisse levererades med kortklippta klor när vi hämtade honom. Han var då 16 veckor. Han kunde inte klättra, vässa klorna eller hålla fast sig om han var på väg att kasa ner från soffan eller dyl.
    Vi tyckte jätte synd om honom.
    Får man verkligen göra så? Är det vanligt?
    Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Djurplågeri att klippa klorna på kattunge?
  • Hallonböna
    Majsan70 skrev 2008-11-22 21:02:05 följande:
    Jag menar att man vänjer dem från början vid kloklippning, som med att bada dem o borsta dem o allmänt kunna hantera dem.Att klösa o vässa klorna för katterna är revirmarkering o det går lika bra med klippta klor. Eftersom de inte slits så blir de onaturligt långa, precis som för hundar.
    okej, ja det hade jag ingen aning om. Men alla katter som vi har haft, jag vågar påstå att INGEN av de har haft för långa klor trots att flesta varit inne. Det har varit friska klor som har gått att dra in hela vägen.
  • Meah
    EKJ76 skrev 2008-11-22 21:03:19 följande:
    Mina katter klättrar trots att de är INNEKATTER. Det gäller att förse dem med saker att klättra på.
    VI har intet TRÄD... Det är det jag menar, vi har en klätterställning, men han klättrar inte i den iaf, han tycker det är bekvämast att hoppa...!
  • Majsan70
    Hallonböna skrev 2008-11-22 21:13:17 följande:
    okej, ja det hade jag ingen aning om. Men alla katter som vi har haft, jag vågar påstå att INGEN av de har haft för långa klor trots att flesta varit inne. Det har varit friska klor som har gått att dra in hela vägen.
    Om vi inte klipper klorna på ett tag på våra katter å biter de av dem själva. men det blir inget bra alls.
    sen är ju risken mindre att nån blir skadad om de ryker ihop eller leker med varandra eller med oss om de har långa klor.
  • Hallonböna
    Meah skrev 2008-11-22 21:02:38 följande:
    Vår katt klättrar inte för han är... INNEKATT...
    du menar för att ni inte har några träd inne? för om ni hade haft det och han hade haft klor så kan jag lova att han hade klättat. Om det inte är någon speciell ras där denna förmåga är bortavlad.
  • Meah
    Hallonböna skrev 2008-11-22 20:59:58 följande:
    men hur gammal är katten? en ung katt har ju inga som helst problem med att dra in sina klor.
    Vår katt är 4 år, och han drar in sina klor som normalt. Då han har riktigt långa klor kan man höra klorna då han går på golvet, vilket jag inte tycker är ok. Och som sagt jag har INTE lagt märke till att han vässar sina klor mindre på klösbrädan då han har lååånga klor.
  • Hallonböna
    Kantarellen skrev 2008-11-22 21:07:55 följande:
    Katter klöser för att få bort lösa lager från klorna, när de är klippta behöver de klösa oftare eftersom klorna flagar mer, men det beroe även på klotång och klippteknik. Att katters klor inte kan förväxa och bli för långa är helt felaktigt, har sett flera sådana klor, oftast beror det på att katten är dålig på att klösa.Sen måste jag hålla med flera som tidigare skrivit i tråden, katter kan både klättra, rivstarta och vända med korta klor. Däremot slipper katterna skada sig själva, mig eller mina kläder av misstag.
    ja en sådan katt får man ju hjälpa då så att klon inte blir förvuxen. Men de flesta katter är fenor på att klösa. Och att klon flagnar då den är klippt beror just på att det översta skiktet är skadat och inte lossnar som ett helt skal, som det ska.
  • Tussilago09

    Vi klipper klorna på vår innerkatt då hon inte klöser själv. De blir annars på tok för långa o vassa.

    Vet. sa till oss att det är helt ok att klippa klorna på innerkatter men att man inte ska göra dte på utekatter.

  • Hallonböna
    Meah skrev 2008-11-22 21:09:53 följande:
    Förstå mig rätt! Katternas klor blir visst för lång då de är INNE!De kan fastna och kan göra sig ordentligt illa om man inte klipper dem. En innekatt lever med helt ANDRA förhållanden än vad utekatter gör. Är katterna ute ska klorna inte klippas.Som majsan 70 skriver så är vässning av klorna en revirmarkering inte för att som du sa att de vässar klorna pga att de vill att de ska vara vassa... och vässning av klorna gör de ute pga revirmarkering, det kan jag visa på en av våra syrener som en eller flera katter har gjort på vår syren (som jag älskar).Vår katt som vässar klorna på sin klösbräda vässar inte det oftare pga att vi klipper klorna...Har du läst ngn kattbok innan du köpte din katt? En liten fundering bara...
    tack men jo jag har läst och har varit omgiven av katter sen jag föddes, då min mamma sysslade med uppfödning.
    Och JO en katt vill vässa sina klor även för att de ska vara vassa och friska. Så att de fungerar helt enkelt. Det översta skiktet på klon hindrar katten från att kunna dra in klon om det är tjockt och gammalt!
  • Meah
    Hallonböna skrev 2008-11-22 21:15:49 följande:
    du menar för att ni inte har några träd inne? för om ni hade haft det och han hade haft klor så kan jag lova att han hade klättat. Om det inte är någon speciell ras där denna förmåga är bortavlad.
    Vi har en bengal och jag har haft honom i koppel ute och trots att vi klipper klorna så har han, hör o häpna kunnat klättra i träd ute. Men han kom inte så långt upp pga kopplet inte var så jättelångt. Så vår lilla kisse har inte tappat ngr kattkonster.
  • Hallonböna
    Meah skrev 2008-11-22 21:18:32 följande:
    Vår katt är 4 år, och han drar in sina klor som normalt. Då han har riktigt långa klor kan man höra klorna då han går på golvet, vilket jag inte tycker är ok. Och som sagt jag har INTE lagt märke till att han vässar sina klor mindre på klösbrädan då han har lååånga klor.
    nej okej, men det är det jag tycker är så konstigt, för de katter vi har haft har man inte hört deras klor mot golvet förrän de har passerat 16års-strecket och innan dess har vi aldrig klippt de.
  • Hallonböna
    Meah skrev 2008-11-22 21:22:54 följande:
    Vi har en bengal och jag har haft honom i koppel ute och trots att vi klipper klorna så har han, hör o häpna kunnat klättra i träd ute. Men han kom inte så långt upp pga kopplet inte var så jättelångt. Så vår lilla kisse har inte tappat ngr kattkonster.
    Så bra
    Vår katt skulle kanske också kunnat klättra i träd med sina korta klor, men på klösträdet eller i soffan fick han inte grepp.
  • Lady Namárië
    Hallonböna skrev 2008-11-22 20:54:46 följande:
    katten vill att klorna ska bli vassa, det är därför den vässar!Har den friska långa klor så vässar den inte lika ofta som om de är klippta.En katts klor kan inte bli övervuxna som en hunds. När katten vässar sin klor, om de är långa vill sänga, så lossnar den översta biten på klon. Den kan alltså aldrig bli för lång, även om det är en innekatt.
    Fast klovässningen är väl (som flera redan skrivit) främst en revirmarkering? Jag märker då ingen skillnad i klösintensiteten (på klösträdet) när klorna är nyklippta.

    Alla innekatter jag har haft har behövt hjälp att hålla klorna i trim. De har klättrat högt och lågt i alla fall, och både jag och de har uppskattat att de inte fastnat i t. ex mattor eller gardiner med för långa klor och gjort sig illa.

    Som sagt, det hörs på klickandet mot parkettgolvet när klorna behöver trimmas.
    Once upon a time we grew up on stories and the voices in which they were told /Taylor Mali
  • fam137xyz

    Man ska bara klippa de yttersta spetsarna på klorna. Men det behövs bara om klorna blir för långa och t ex katten fastnar. Om klorna har klippts för korta så vänta bara. De växer ju ut så småningom.

  • callmepreggoornot
    fam137xyz skrev 2022-11-23 19:47:45 följande:

    Man ska bara klippa de yttersta spetsarna på klorna. Men det behövs bara om klorna blir för långa och t ex katten fastnar. Om klorna har klippts för korta så vänta bara. De växer ju ut så småningom.


    Jaha.
  • Corly

    På äldre innekatter bör man absolut  klippa klorna på då de ofta slutar vässa klorna. Resultatet blir att klorna, speciellt klon som sitter en bit högre upp växer, rundar sig inåt och växer in i trampdynan. Det är, som man kan förstå, smärtsamt för katten.

Svar på tråden Djurplågeri att klippa klorna på kattunge?