• Snarkofagen

    ~*~30+ som fick barn i oktober 06, del 7~*~

    Vi är ett gäng mammor som hängt ihop sedan barnen var nyfödda. Tiden går fort och i väntan på jul, startar vi tråd nr 7. Alla barnen har nu fyllt 2 år och vi följs åt i barnens fantastiska utveckling. Här diskuteras i skrivande stund spöken, bökiga nätter, språkutveckling, tvåårstrots och naturligtvis julklappar.

    Vi pratar om våra liv som mammor, kvinnor och fruar/sambos. Inget ämne är för högt, inget för lågt. Vissa av oss är tvåbarnsmammor medan andra fortfarande överväger saken.

    Första tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m21186971.html
    Tvåan: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m24193317.html
    Trean: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m27267076.html
    Fyran: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m30075894-4.html
    Femman: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m33051403.html
    och sexan: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m35581000.html

    Medlemmar vid TS 25/11-08

    Daimis - Emmy 30 sep (Upplands Väsby)
    Vaniljkyss - Milou 1 okt (Va Götaland)
    bussig - Felix 6 okt (Stockholm)
    Mejja75 - Thea 7 okt (Malmö)
    Mammann - I & Y (tvillingflickor) 12 oktober (Skåne)
    mom65 - Johan 15 okt (Nacka)
    Annelitan - Josefine 18 okt (Söderhamn)
    Snarkofagen - Ella 18 okt (Gröndal)
    1 tu 3 - Amanda 19 okt (Bromma) och lillebror Gustav 27 maj -08
    "Nollan" - Félix 24 okt (Montreal) och lillebror Elliot 14 mars -08
    teasa - Louie 30 oktober (Karlskoga)

  • Svar på tråden ~*~30+ som fick barn i oktober 06, del 7~*~
  • Snarkofagen

    Daimis skrev 2009-02-18 13:20:17 följande:


    Men jag ääär så less! på hon som hoppas in för chefen...som surar sig när man ska va hemma...hon kan va n sån bitch varför ska det alltid finnas en sån där man jobbar??
    Visst är det konstigt att det alltid ska finnas en bitch på varje företag! Trist att du inte får förståelse för att du måste vara hemma och vabba. Hur mår Emmy idag?
  • Mumzy

    Fisktacos??? Aldrig hört om
    Är det gott?

    Grattis Snarko, till att ha blivit faster

    Emmy verkar trivas bra på dagis...har 2 bästisar som hon pratar mkt om...På sitt sätt Hon pratar jättemkt faktiskt men inte så ofta man förstår än...men det börjar komma mer o mer nu. Det är kul!

    Emmy är bättre nu o hon ska få gå till dagis imorgon. Hoppas bara jag klarar mig...kräktes 7 ggr inatt... men tror det bara var nåt i maten...hmm...

    Nåja Nu ska jag rusa iväg o se på tv!!
    Kan ju inte missa "sveriges värsta bilförare"
    hej så länge

  • Snarkofagen

    Mumzy? Ett nytt nick, Daimis?

    Jag och min man trodde en gång att vi fått kräksjuka. Det visade sig att vi ätit grön potatis. Jag trodde inte det var SÅ allvarligt att äta grön potatis. Men jodå, vi blev supersjuka. Hoppas det är maten och inte kräksjuka för dig också.

    Iag är det FREDAG! Ella vet att det är fredagsmys på gång i kväll. För vår del innebär det popcorn och saft, Ellas favvo

    Trevlig helg, allihop!

  • 1 tu 3

    Usch, har haft huvudvärk (lite migrän känsla) sen igår och det är inge skoj alls. Amanda har varit hemma sen i måndags (snorig, hosta, lite feber),men fick gå till fsk idag.

    Igår var nog den läängsta dagen i mitt liv med en otroligt dryg och trilskande 2 åring, en 9 månaders som tycker volymknappen på radion är nya prylen och en seeeeg mamma.

    Funderar en del på detta med uppfostran och undrar och vi er lite slappa eller om det är bara att acceptera att 2-3 åringarna går igenom massor just nu. Tex maten är ofta ett meck här hemma, speciellt när hon inte varit på dagis på ett par dagar.

    Sen har hon avskytt att bada rätt länge, men det har släppt nu (dock inte kul att tvätta håret ff ). Nu vill hon bada mest hela tiden och blir tvärarg och fejkgråter och hon inte får som hon vill. Sen om hon nu får bada tex mitt på dan, så vill hon dricka välling och sätta på pyamas efterår eftersom det är sä vi gör på kvällen. .... phu man blir alldeles matt.

    oj vad mkt- hoppas ni orkar läsa.

    Snarko.. ursäkta mig, Grattis såklart

  • 1 tu 3

    Det jag vill få fram med uppfostran var hur mkt fajter ska man ta liksom? jag tror inte riktigt på att hon ska sitta kvar vid bordet tills hon ätit upp osv. Jag vet ju att på fsk äter hon jättebra och massor olika saker, det är bara hemma som det trilskas.

  • Daimis

    oj Haha, nej...jag råkade gå in på fel!! Har en på en annan mail som jag aldrig använder. Trodde inte ens jag mindes lösenordet men så tog jag visst fel o det gick iaf. Tänkte inte på det själv förrän jag såg det nu. Ska ta bort den andra men det har inte blivit av...
    1 tu 3; Det där m uppfostran... jag tänkte på det igår när jag va själv m Emmy... det bästa m egna barn är att jag bestämmer (o pappan då såklart) helt själva över hur det ska gå till
    Visst, rätt o fel hit o dit... men det är så skönt o inte va så strikt. Gör som du tycker känns bra! Det blir allt människa av dina barn oxå

    Ikväll ska jag på personalfest. Vi ska bowla o sen käka mat. Ska bli kul. Mattias har bestämt sig för att ta hit Emmys lilla kusin (4 år). Han vill testa hur d är m 2 barn Ska ta m dem o handla lördagsgodis o imorgon ska vi till lekland. Om det går bra tyckte han att varför inte skaffa en till...?
    Jag bara gapade...
    Alla säger ju att det är så mkt lättare m 2 barn än ett...jo, jag undrar d ja...ibland stämmer det nog... hmm...
    Härligt väder
    Mattias har just åkt till farmor m Emmy, han ska meka m sin grävare hos dem. Så jag får äran o städa ska åka ner o kolla en topp o bh till ikväll oxå , det kan va skönt o göra själv iaf!
    Jo, vet ni igår. Mattias var iväg o köpte ny häll o ugn och när han lastade ur bilen så sa han att han minsann köpt nåt till mig oxå. Nåt jag ville ha som jag nog blev glad åt. Blev såklart nyfiken. Men vet ni va det var. Jo, en ny dammsugare ok, jo, den vi hade var kass o jag ville ha en ny... men det var väl inte riktigt vad jag trodde det va*s* där ser man vad han anser va mitt jobb hemma! MIN dammsugare minsann!!

  • Mamma till bröderna bus

    hej på er, skriver bara en liten notis nu. Vi är på semester hos moster Marie uppe i Idre i norra dalarna, massa snö och trevligt umgänge. skriver mer när vi kommer hem. Kram på er alla

  • 1 tu 3

    jag har bihåleinflammation äter nu penicilin så det lär väl bli bättre snart.

  • Snarkofagen

    1 tu 3: STACKARS DIG!!! Du har det verkligen tufft just nu. Det där med fajterna funderar vi också på. Vi väljer verkligen våra krig. Jag har några grundregler som vi inte ruckar på, resten är Hawaii mest hela tiden tycker jag. Ella ska sitta med vid matbordet. Börjar hon trilskas, frågar jag om hon ätit färdigt och då får hon gå från bordet. Hon får INTE sitta i knät och äta mat och hon får INTE störa oss medan vi äter. Tandborstningen är också en regel vi inte ruckar på. Hur trött eller grinig man än är, ska tänderna borstas. Resten förhandlar vi oss blåa om. De testar så in i h*vete med gränser just nu! Och låtsasgråten - jeeesus... Jag säger vad som gäller en gång. När hon försöker igen, säger jag bara "nej". Det är ingen idé att diskutera mer, hon vet vad jag bestämt och då är det så. De fattar sånt.

    Ella äter inte heller alltför bra på vardagarna men jag vet att hon äter jättebra på fsk så jag tar ingen fajt om hur mycket mat hon ska äta.

    Daimis: Haha, vilken härlig present! DIN dammsugare! Hade min man sagt så - jisses! Han hade fått byta bajsblöjorna för resten av livet! Hoppas du hade kul igår.

    bussig: Ha det så skönt i Dalarna! Jag läser er blogg.

    Här hemma snöar det - jippiieee! Jag ska snart ringa min morgontrötta syster, hon lockade med skridskoåkning igår. Jag har inte åkt skridskor på över 20 år så det ska nog bli spännande

    Nu slutar jag, har en känsla av att det här blir långt.

  • Gladabarnensmamma

    Kikar in en snabbis & sager hej fran ett soligt Australien. Gubben & grabbarna har akt pa snuva & feber hemma, stackare. For min del gar det ovantat bra att vara "ensam". I morgon borjar jobbvecka, men "tuffa kakan" nollan kanske klarar det med glans? Krya pa dig 1-tu-3!

  • Snarkofagen

    G'day, tuffa kakan! Ha så kul på jobbet i veckan.

    Hoppas penicillinet börjat verka, 1 tu 3.

    Ella har haft jättekul i helgen. Hon och pappa var hos farmor igår och lekte loss i snön. De åkte pulka, gjorde snögubbar, kastade snöboll, gjorde änglar och hade superroligt. Efter en timme sa Ella att det var dags att gå in och äta glass

    Jag ligger i soffan och kollar på matlagning på teve. Hur slö får man vara?! Inget jobb i sikte, skickade ansökan till företaget som ligger "nedanför backen" igår, få se om de tycker att jag är rätt för dem.

  • mejja75

    Skönt att höra att vi inte är de enda som har en egensinnig 2-åring Försöker vara tydlig och sätta gränser men vissa grejor är det ju inte ens värt att fajtas om. Vissa saker är ju nödvändiga som t.ex tandborstningen, men vill hon hellre ha det gröna glaset när jag satt fram det blåa kan jag lika gärna byta istället för att hela middagen blir förstörd...

    Vi har bokat en veckas semester till Turkiet sista veckan i april. Ska bli såååå sköööönt!!! All inclusive, precis vid havet (blir nog inte mycket bad eftersom det fortfarande är kallt i vattnet då, men ändå) och massa pooler

  • 1 tu 3

    Tack tack, jo det känns faktiskt bättre. Har dock en liten herre som håller på att lära sig å krypa och han sover sååååå dåligt nu. Står och gungar på alla fyra kl 4.30!!!!

    ja ja han är i alla fall världens goaste på dan.

    en fråga till er som vet allt . Har ni varit på badhuset med era 2 åringar? Vad har man på dem som ff inte är blöjfria? Vi har ett par Uv-badbyxor utan sånt "inne-blöj-foder". Kan man ha dem eller ska man ha ngt annat? Känns lite som hon är för stor för blöjbyxor. Bajsa lär hon ju inte göra i vattnet, kissa.. ja kanske.

    Hur gör ni?

  • Snarkofagen

    1 tu 3: Det där kan variera från simhall till annan. En del är superstränga med vilka badkläder barnen ska ha på sig, du får nog ringa och fråga.

    mejja: Åååh, så härligt! Guuuuuud tänk vad skönt ni ska ha!

    Nån som ätit semla idag? Faktiskt har jag inte petat i mig nån idag. Fast jag har redan ätit ca 4 hittills i år så det går på ett ut

Svar på tråden ~*~30+ som fick barn i oktober 06, del 7~*~