• Carenya

    Fikatråd för hemma-hos mammorna i HBG #8

    Hoppsan, redan dags för en ny tråd för oss.

    Tänkte mest annars gratulera Alice på födelsedagen. Grattis!

  • Svar på tråden Fikatråd för hemma-hos mammorna i HBG #8
  • MaHj

    Hej i sjuktråden ;) vi hänger p åför vi är inte heller särskilt friska, vi har nog varit febriga och förkylda nästan hela januari och februari, tack och lov att vi har mormor och morfar säger vi. Annars är allt bra med oss här hemma, Agda vi har inget roligt att berätta i allafall. Men jag lyssnar gärna om någon annan vill berätta något ;)

    Carenya kan det inte vara något han inte tåler, skriv upp vad han ätit varje gång han blir dålig så kan ni kanske se ett samband, det låter ju mycket att bli magsjuk en gång i veckan.

  • MaHj

    Tänkte bara tillägga att jag tyckte O var lite varm när jag hämtat från dagis och here we go again 38,6......japp kul nästan jämt.

  • agda06

    Moa har 38.1. VAB i morgon igen. *suckar* Hon har varit på förskolan typ 8 dagar sedan 17 december. Roligt nästan jämt.

    Jag har varit hos tandläkaren i dag och lagat två hål. Shit vad obekvämt det är med bedövning så här efter. Jag känner mig helt sne i ansiktet och tungan känns stor som en boll. Det är jätteäckligt.

  • metallgem

    Stackars alla små sjuklingar!
    Här hemma vabbar vi varannan dag = ingen arbetsplats är nöjd och vi är sönderstressade..

  • Carenya

    MaHj: Vi har försökt lista ut om det kan vara nåt han äter, men vi har verkligen inte gett honom något konstigt de senaste gångerna Bara sånt som han äter mer eller mindre varje dag. Däremot säger de på dagis att de har magsjuka som går runt runt, så det är bara att vänta ut det ungefär... Och nu under sportlovet slog de ju ihop alla småbarnsavdelningarna så att han har kommit i närkontakt med även de barn som han normalt sett inte träffar annat än utomhus och därför kan han ju ha fått även deras variant av magsjukan nu. Eller nåt.

    Men jag blir knäpp, stackaren ska ju inte behöva vara dålig i magen så ofta! Fler än jag som längtar efter varmare väder så att de kan vara ute mer? För han var knappt sjuk alls under hela sommarhalvåret förra året.

  • agda06

    Som grädde på moset åkte Patrik på spysjukan i natt. Så Patrik är hemma och är sjuk och jag är hemma för att Moa är sjuk.

    KUL!!

  • MaHj

    Agda: Stackars er!! Hoppas det går över snabbt och att ni andra slipper detta hemska också.

    CArenya: Jobbigt när man inte får ett slut på eländet och ja det är fler än du som längtar till sommaren och varmare väder.

    Kram till er alla.

  • uppsala

    Hej på er! Synd om alla sjuklingar. Vi har peppar peppar klarat oss bra sedan 2 feb då jag började jobba. Var hemma en dag med K som var lite förkyld. Det har varit lugnt på vårt dagis senaste tiden men pang så slår kanske ngt till så man vågar inte säga det för högt (viskar). Jag hade en brakförkylning som var lång men då kan man ju ändå klara sig o jobba lite etc. Vari Gbg precis på konferens. Tänkte också att jag skulle vilja åka dit med T o bara vara vi. Inget annat kul här att rapportera tror jag. Trött i huvudet varje dag, jobbigt byta jobb. Men, kul. Allt bra med K o A. A ganska sur lite då o då men hör väl till åldern antar jag. Han vill flytta till grannarna som e mkt snällare för där man får fika typ tusen bullar samt spela MKT spel på dator el likn..Gör lite ont i hjärtat när han säger det så på allvar.

  • Carenya

    uppsala: Förstår att det gör ont, men det är ändå mycket bättre med lite begränsningar på sådana saker.

    Här kan vi rapportera in en L som fick gå hem från dagis igår igen med dålig mage och feber. Jag själv känner en annalkande halsinfektion och fick ryggskott igår. Goda nyheter låter visst vänta på sig ett tag till

  • metallgem

    Men carenya, din olyckskorp!

    Adela är feberfri idag, tjohoo, så i morgon verkar det som att vi åker till Göteborg! Ska gå på trav tänkte vi, på lördagen, äta där och vinna en massa pengar.. Jag som inte ens köper trisslotter tror att jag ska vinna storkovan..

    Adela är supertrotsig stundtals, surar och ska INTE göra som man säger. Hela veckan har hon varit så medgörlig men idag var "nä, vill inte" tillbaka, då märker man att hon är på bättringsvägen.

    Uppsala, förstår att du är trött i huvudet, inte konstigt med så mycket nytt! kram kram

  • lyckliga snäckan

    Hej hela gänget!
    Längesen sist. Jag har uppdaterat mig lite och det var ju inte någon rolig läsning, stackars alla sjuklingar!

    Här är fullt ös med de mesta och vi mår alla bra (från och till ; ).

    Jag ska ta mig i kragen och titta in lite oftare!

    Stor kram till er alla!

  • agda06

    Vi siktar på att gå till arbete/förskola i morgon! Hurra för oss!

    Moa är också mycket "vill inte, ska inte, behöver inte". I flera veckor nu har hon tramsat och skrikit och ska INTE ha mat bland annat. Jag vette katten hur vi ska få henne att sitta still vid bordet. Hon går ifrån och säger att hon är "mätt" efter en tugga. Vill gå och leka, ska gå och lägga sig, tycker inte om maten... Osv..

    Men så i går fick jag nog och tog upp hennes "bebisstol" från källaren. Ungen rätt ner i stolen och sedan dess har hon suttit som ett ljus. Ha ha...

    Förresten, är era barn blöjfira?

  • Carenya

    Blöjfri? Nä. Han vill gärna sitta på pottan, men det kommer aldrig något. Och ibland när han är naken i badrummet, t ex när han ska bada, så kissar han precis där han står just då. Och verkar förvånad. Så han har nog inte riktigt gjort kopplingen än.

    Men jag tar det med ro. När det blir varmare ute och vi förhoppningsvis har en gräsmatta ska han få springa utan byxor och blöja så mycket det bara går och så kommer det säkert att klicka för honom också.

    metallgem: Lycka till på travet! Det är ju superskoj att vara på banan, helt annan känsla än att sitta hemma och se det på TV

  • Carenya

    Upplysning till alla som tror att de vet hur en öroninflammation känns (jag var själv öronbarn och minns nätter när jag satt upp i sängen och bara skrek):

    Det finns tysta öroninflammationer, ff a för små barn som L.

    Han har varit aptitlös och haft "hoppande" feber i en vecka ungefär, dvs feberfri någon dag, 40 grader nästa, sen feberfri på morgonen, sen 38 grader på kvällen osv...

    Vi har funderat och undrat och gissat och behandlat med Alvedon mot febern, men det blev liksom aldrig bättre. Jag har t o m tryckt lite vid L's öron, för jag minns att läkaren gjorde så på mig när jag hade öroninflammation när jag var liten, men L har inte reagerat. Till sist klagade jag av mig på jobbet i måndags, och ena kollegan hade råkat ut för samma sak med sin son när han var i ungefär L ålder. De tog honom till läkare som konstaterade tyst öroninflammation och de kände sig som dåliga föräldrar som inte hade upptäckt det.

    Sagt och gjort, tisdag morgon bokade vi tid hos husläkaren och visst hade L öroninflammation! Så nu får han penicillin och så hoppas vi att febern ska ge med sig på någon dag.

  • Junipingla

    Inne med en kram till er alla!!!! Jag är nästan aldrig inne här längre, så det är inte just er jag skiter i! hahaha.

    PUssar


    Mamma till nu fem! Alice född 26/9 * junipingla.se
  • metallgem

    Så var det med Adela också, hon har haft feber från och till i 1 vecka, vi har varit hos doktorn 2 gånger, i måndags såg dom att hon hade öroninflammation så hon är hemma denna veckan med..
    Sist hon hade öroninflammation hade hon ingen feber heller, sa bara aj en gång vid frukostbordet på dagis, efter det rann den var ur örat.. Snacka om dålig förälder när tom trumhinnan hann spricka innan vi märkte det!

    Ang. blöjfri. Aela har varit det hemma sedan i somras, även när vi är iväg nu sedan några månader men inte på dagis. På dagis måste blöjan vara på, hon var blöjfri en dag men då kom hon till fröken och sa, nu bajsar jag i "tosorna". Bryr sig inte alls. Hon har kontrollen men bryr sig inte.

Svar på tråden Fikatråd för hemma-hos mammorna i HBG #8