• Pelargonen

Låter du din tvååring smaka alkohol?

Har precis läst i en annan tråd här på FL om en mamma som låter sitt barn (snart två år) smaka alkohol. Whiskey och öl handlar det om.

Så nu är jag nyfiken om det är vanligt med föräldrar som låter så små barn dricka alkohol?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-02 14:20
    Om erat barn vill smaka ett litet bloss av en cigarett, får de det?

• Svar på tråden Låter du din tvååring smaka alkohol?
  • kengru

Absolut inte, inte tills de är 18, ingen rökning heller, absurt att låta dem smaka tycker jag.

• Hanna36

Nä, mina barn får absolut inte lov att smaka på alkohol, varken öl, vin eller sprit. Skulle aldrig komma på tanken att låta de göra det faktiskt..
    Självklart får de inte röka än heller.. Cool

• elektra1
    Pelargonen skrev 2009-01-04 12:16:49 följande:
    Fast folköl till en tvååring vid tre tillfällen (tre munnar per gång) klassas nog som olagligt.
    Du överdriver. Det var lättöl. Läs igen får du se..
  • Christin3

Sonen har smakat cider en gång då han undrade vad det var som vi drack som inte barn fick dricka. Så han fick smaka, tyckte inte om det o ville inte ha mer...

• Pelargonen

elektra1 skrev 2009-01-05 11:40:19 följande:

Du överdriver. Det var lättöl. Läs igen får du se..
    Vilket inlägg är det jag ska läsa igen?
  • siamusen

Fraga fran en okunnig: Far barn dricka lâttöl i Sverige?

• elektra1
    Pelargonen skrev 2009-01-05 15:07:35 följande:
    Vilket inlägg är det jag ska läsa igen?

inlägg 448

och det var bekanta som gav honom att smaka.

• Pelargonen

elektra1 skrev 2009-01-05 15:34:00 följande:

inlägg 448
    Aha! Sorry!

Ok... mitt inlägg (och åsikt) kvarstår men byt ut folköl mot lättöl.
  • Pelargonen

elektra1 skrev 2009-01-05 15:34:00 följande:

inlägg 448
    Det spelar ingen roll vem som ger en tvååring 3 munnar lättöl att dricka, tycker det är lika oansvarigt om det så är Kungen av Långtbortistan, mamma, en granne eller någon annan.
  • elektra1
    Pelargonen skrev 2009-01-05 15:53:39 följande:
    Aha! Sorry!Ok... mitt inlägg (och åsikt) kvarstår men byt ut folköl mot lättöl.
    Ska inte ge honom lättöl heller. Har sagt till sambon att här får det inte smakas något mera. Hm, låter som om vi dricker mycket. Men vi dricker max starkare än folköl 4 gånger om året
  • Pelargonen

elektra1 skrev 2009-01-05 15:55:26 följande:

Ska inte ge honom lättöl heller. Har sagt till sambon att här får det inte smakas något mera. Hm, låter som om vi dricker mycket. Men vi dricker max starkare än folköl 4 gånger om året
    Mmm.... jag blir lite sugen på rödvin av den här tråden faktiskt men är gravid så jag får gott hålla mig ett par månader till.
  • Pelargonen

siamusen skrev 2009-01-05 15:28:07 följande:

Fraga fran en okunnig: Far barn dricka lâttöl i Sverige?
    Svar från en annan okunnig: Ingen aning.
  • elektra1
    Pelargonen skrev 2009-01-05 15:56:31 följande:
    Mmm.... jag blir lite sugen på rödvin av den här tråden faktiskt men är gravid så jag får gott hålla mig ett par månader till.
    Ja rödvin är gott.
    Och själv börjar jag banta idag så inget med alkohol tills sommaren minst för mig.
    Ingen choklad heller tyvärr, hur man nu ska klara sig utan det..
  • Pelargonen

elektra1 skrev 2009-01-05 16:03:41 följande:

Ja rödvin är gott.Och själv börjar jag banta idag så inget med alkohol tills sommaren minst för mig.Ingen choklad heller tyvärr, hur man nu ska klara sig utan det..
    Banta? Känner knappt till ordet faktiskt. Men lycka till, är man beslutsam (vet knappt vad det är dock) så går det säkert fint.
  • elektra1
    Pelargonen skrev 2009-01-05 16:07:18 följande:
    Banta? Känner knappt till ordet faktiskt. Men lycka till, är man beslutsam (vet knappt vad det är dock) så går det säkert fint.
    Tack jo man får vara envis. Får se hur det går. Har misslyckats förut.
  • Pelargonen

elektra1 skrev 2009-01-05 16:08:48 följande:

Tack jo man får vara envis. Får se hur det går. Har misslyckats förut.
    *håller tummarna denna gång då*
  • Trynträ
    Futurum nobis est skrev 2009-01-01 20:07:13 följande:
    Ja, vår dotter är två år och ska absolut smaka det man dricker oavsett vad det är.
    Maken satt med ett whiskeyglas och sa "nej nej nej". Jag sa, "låt henne smaka".
    Hon smakade (lite på tungan alltså) sa "blä" och så var det bra med det.
    Dock ska hon prompt fortfarande dricka upp mitt té Fundersam

(Hukar mig inför inläggen om vilken dålig mamma jag är)
    Men hur svårt är det att säga nej till ett litet barn liksom? Visa vem som bestämmer istället för vela. Sen verkar ni inte ha samma syn riktigt på vad man får och inte får. Klart barnet försöker då.
Svar på tråden Låter du din tvååring smaka alkohol?