• Oller

Down syndrom/ gratis blöjor från 3-4 år ålder?

Hej!

Har hört av några familjer att man kan få gratis blöjor från BVC om man har ett barn med Down syndrom (eller annat handikapp) som gör i blöjan efter 3-4 års ålder. Vad är eran erfarenhet? ringde ni bara BVC och frågade, eller behövde ni läkarintyg osv. Finns det någon lag-paragraf skrivet om detta?, som jag kan hänvisa till. Åkersberga kommun brukar inte vara sammarbetsvilliga, som dom kommunner mina vänner bor i, när det gäller dom handikappade/funktionshindrade. Så jag känner att jag redan nu måste ha "kött på benen" innan jag ringer BVC, vilka rättigheter min son har osv. Skulle bli väldigt förvånad om dom svarade; "ja, visst det ordnar vi". Så som jag har hört att det går till på andra ställen i landet.

MVH Cathrine

• Svar på tråden Down syndrom/ gratis blöjor från 3-4 år ålder?
  • liag
    Mamma S skrev 2009-01-29 18:44:52 följande:
    liag skrev 2009-01-29 17:25:04 följande: Jaha, kan det vara olika i olika kommuner då kanske? Konstigt egentligen att det inte är samma sak som gäller i hela Sverige.
    Hejsan

Vi bor i Årsta och Linnéa går på Sachsskas barnmottagning i Farsta (som tidigare låg i Dalens sjukhus).

/Lena
  • Mamma S

liag skrev 2009-01-29 20:54:57 följande:

HejsanVi bor i Årsta och Linnéa går på Sachsskas barnmottagning i Farsta (som tidigare låg i Dalens sjukhus). /Lena
    Okej, då måste det vara olika i olika kommuner. Vi bor på Ekerö och här är det 5 år som gäller.
  • anne h
    Mamma S skrev 2009-01-30 18:45:05 följande:
    liag skrev 2009-01-29 20:54:57 följande: Okej, då måste det vara olika i olika kommuner. Vi bor på Ekerö och här är det 5 år som gäller.
    Det ska vara samma i samma landsting!
    Kolla att det är den ålder de uppgett till dig gäller för blöjor _på dagen_ också! För här är det 3 år på dagen, 4 år på natten. (Dalarnas landsting)
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Dima

Vi har precis fått första leveransen som ska täcka 3 mån behov dagtid, beräknat på 5 blöjor om dagen. Matteo blev 3 vid årsskiftet och vi pratade med distriktssköterskan på BVC. Hon kände inte till det, men ringde en del samtal och 2 veckor senare kom första leveransen, vilket tacksamt tas emot när man har 2 blöjbarn.

• Mamma S

anne h skrev 2009-01-30 20:10:14 följande:

Det ska vara samma i samma landsting!Kolla att det är den ålder de uppgett till dig gäller för blöjor _på dagen_ också! För här är det 3 år på dagen, 4 år på natten. (Dalarnas landsting)
    Ja, jag tycker också det borde vara samma sak som gäller i samma landsting. Men distriktssköterskan jag pratade med sa att det är från 5 år som gäller här. Jag hade varit glad om det varit från 3 år på dagen och fyra på natten med tanke på hur mycket blöjor som går åt här hemma... Minst två paket i veckan!
  • Mamma S

Kom på en sak jag undrar om det här med blöjor som man får utskrivna; Är det en och samma sort som alla får eller finns det olika sorter man kan välja mellan?

• Septemberknodd
    Mamma S skrev 2009-02-01 20:06:34 följande:
    Kom på en sak jag undrar om det här med blöjor som man får utskrivna; Är det en och samma sort som alla får eller finns det olika sorter man kan välja mellan?
    En kompis fick blöjor på recept till sin dotter med för kort tarm, och de fick libero. Jag tror inte att de fick välja.
  • gohappy

Måste bara få tillägga ...jag tillhör sthlm och till mej säger DSK att det är från 3 år om man inte har speciella behov då får man dom som är utöver dom 5 st barnen förväntas förbruka /dag. 

Dom 4 finaste underverken har jag äran att vara mamma till.
  • anne h
    Mamma S skrev 2009-02-01 20:06:34 följande:
    Det ska finnas ett litet antal att välja på.
  • SötaAnna

Hej våran dotter fick grattis blöjor från hon var fyra år pg eurines-
    Hon fick libero blöjor fram till sista paketet kom för ca 3 veckor sen.
    Samt har hon fått Tena pants small och Tena slip small.
    Men nu har hon varit så gott som torr i 1 mån.
    (Det konstiga med Libero nr7 som det står 15-30kg på Passar en tjej på 50kg varför skriber då dom inte 15-50kg?)
    Så lycka till med dina grattis blöjor.
    PS: Ett tips till alla som vill ha grattis blöjor glöm inte försök tig till er tvättbara säng skydd heter Heinex suger upp utan problem 5L.

• anne h
    SötaAnna skrev 2009-04-19 11:37:34 följande:
    Hej våran dotter fick grattis blöjor från hon var fyra år pg eurines-Hon fick libero blöjor fram till sista paketet kom för ca 3 veckor sen.Samt har hon fått Tena pants small och Tena slip small.Men nu har hon varit så gott som torr i 1 mån.(Det konstiga med Libero nr7 som det står 15-30kg på Passar en tjej på 50kg varför skriber då dom inte 15-50kg?)Så lycka till med dina grattis blöjor.PS: Ett tips till alla som vill ha grattis blöjor glöm inte försök tig till er tvättbara säng skydd heter Heinex suger upp utan problem 5L.
    Dessa sängskydd finns inte i vårt landsting att få. Tyvärr.
    Det är olika på olika landsting beroende på vad de upphandlar.

Liberos 15-30 kg passar inte ens min son som väger 33 kg, så jag förmodar våra barn är byggda väldigt olika, därför är det även bra att de inte skriver 15-50 kg, efterosm jag då skulle blivit väldigt arg om jag upptäckt när vi köpt hem dem att de inte passar fast barnet inte ens väger 35 kg.
  • SötaAnna

Hej jo om du sägger att du vill ha tvättbara sängskydd så får du det men du måste vara bestämd då de hällst inte skriver ut dem o framföralt inte skyltar med dem pg priset.
    Har en bekant inom sjukvården som nämde dem för mig samt gav oss deras order nummer så fik vi dem dom nekade först.
    Bara säga att du vet att andra fått det.
    Lycka till.

• anne h
    SötaAnna skrev 2009-04-19 12:49:53 följande:
    Hej jo om du sägger att du vill ha tvättbara sängskydd så får du det men du måste vara bestämd då de hällst inte skriver ut dem o framföralt inte skyltar med dem pg priset.Har en bekant inom sjukvården som nämde dem för mig samt gav oss deras order nummer så fik vi dem dom nekade först.Bara säga att du vet att andra fått det.Lycka till.
    Nej, dessa sängskydd, de du har, finns inte att få här. Däremot finns det andra, självklart, men inte de du har.

Jag har massor med sängskydd, till allas sängar i huset, lillebror sover gärna i andras sängar när han tröttnat på sin egen.
    Det har aldrig varit några problem att få det jag behöver, bara säga till så skriver de ut dem.
  • Oller

Hej!

Nu har vi fått första lasset Pampers "upp and go" blöjor hemlevererade hem till dörren. Ringde BVC först, men blev hänvisad till Distriks sjuksköterskan. Hänvisade till Landstinget som gått ut med att barn med funktionshinder som fyllt 3år och inte är blöjfria dagtid, skall få blöjor gratis. Efter intyg på handikapp Down syndrom, så blev det beviljat. Tack landstinget och Tack alla föräldrar! som tipsar om massa bra grejer som jag inte hade aning om innan.

MVH // Cathrine

• Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Down syndrom/ gratis blöjor från 3-4 år ålder?