• Sleepingbeuty

    Vi som är ensamstående del 10

    Gör en ny tråd och kopierar vad som stod i förra.

    Det här är tionde tråden för oss som är ensamstående och som försöker få barn genom insemination, IVF eller äggdonation. Där vi kan prata och stötta varandra.

    Några länkar för den som vill veta mer:

    FEMMIS (Föreningen för Ensamstående Mammor Med Insemination/IVF): www.femmis.se

    KLINIKER
    Dansk Fertilitetsklinik: www.danfert.dk
    Trianglen: www.trianglen.dk/
    Nordica: www.nordica.org
    Gaia graviditetsklinik: www.graviditetsklinik.dk
    Gentofte Fertilitetsklinik: www.gentofte-fertilitetsklinik.dk/
    Storkkliniken: www.storkklinik.dk
    Vitanova: www.vitanova.dk
    Diers klinik: www.diersklinik.dk
    AVA-klinikerna: www.avaclinic.com/index.php

    PRAKTISKA LÄNKAR:
    Danska kartor: www.krak.dk
    För att hitta och beställa tågresor i Danmark: www.rejseplanen.dk

    Tråd nr 9:www.familjeliv.se/Forum-7-301/m38005643.html

  • Svar på tråden Vi som är ensamstående del 10
  • Blondiemamma

    Hej på er...

    Jag är en ensamstående mamma på snart 31 med en son på 5 år. Jag längtar så otroligt mycke efter ett syskon. Har haft tankar på insemination ett bra tag nu.. Är bara lite för feg för att ta tag i det. Det är ju ett stort steg att skaffa ett barn och orka med helt på egen hand. Visserligen var jag väl typ själv med sonen när han kom till världen och jag var helt själv med honom från att han var 11 månader gammal. Nu sedan ett drygt år tillbaka är sonen varannan vecka med sin pappa.

    Jag har efter sonens pappa haft det jättesvårt att hitta och behålla pojkvänner. Jag har nog lite för höga krav och känner mig trängd och obekväm i förhållanden. Jag trivs så mycke bättre som singel. Även om jag självklart kan längta efter att få träffa just mannan med stort M....

    Ni som är på gång eller har gjort insemination, hur förberedde ni er mentalt och psykiskt? Vilka för och nackdelar finns det? Jag har ju hundra funderingar men stark längtan och vet inte riktigt hur jag ska resonera med mig själv.

    Är det dumt att skaffa ett till barn? Kommer jag orka själv? Hur blir jag bemött sen? Är det bättre att "vänta" på den rätta mannen? Hur lätt kommer det vara att ev träffa en karl med två barn, ett med en pappa och ett utan en pappa? Många konstiga tankar och funderingar snurrar. Vart börjar man?

    Är det någon som vill dela med sig lite? Tacksam för alla tankar

  • liza67

    Hej, jag är en tjej på snart 42 år som så förtvivlat gärna vill ha fler barn. Har haft ett 2-årigt jobbigt förhållande som inte lett någonvart och med honom fick jag missfall i somras. Efter det blev längtan ännu starkare. Helst skulle jag vilja ha barn med en man jag älskar men vågar inte vänta på honom längre. Därför funderar jag på insemination i Danmark. Har haft kontakt med Nordica som jag isåfall kommer att åka till. Men jag är inte 110% säker än om jag ska åka dit. Det är ett sådant stort beslut.

    Det enda som gör att jag tvekar är att jag har längtan efter både barn OCH man - barn med en man jag älskar.... Förstår samtidigt inte hur jag kan ens fundera över att jag skulle kunna träffa någon där allt stämmer och det inte blir alldeles försent (med tanke på min ålder). Jag kanske inte ens kan få fler barn... Kan längtan försvinna?

    Att orka bekymrar jag mig inte över - det gör man. Blev ensam tidigt med min son och det har gått alldeles utmärkt. Har också ett fungerande socialt nätverk av familj och vänner.

    Hur som helst - om jag varit dig Blondiemamma så hade jag inte väntat på en karl utan skaffat ett syskon till ditt barn så det inte blir för stor åldersskillnad mellan dem. Sen har du ändå tid på dig att skaffa man och kanske fler barn om du skulle känna så.

  • hellokitty1

    Hej jag undrar om någon vet hur chanserna ser ut att bli gravid när man är 38-39?

  • Blondiemamma

    Go´kväll ;)

    läser just nu allt som kommer i min väg ang ensammammor som vill skaffa barn. Jag är ju en av dem....

    Hur många i denna tråd har gjort försök? Vilken klinik? Det finns ju så många nu.... Finns det något man ska tänka på vid val av klinik?

    Frågorna är många......

  • 1111111

    Åh, äntligen hittade jag tråden (tack till dig som tipsade i min andra tråd), som jag har letat och undrat var ni tog vägen i Inseminations-rummet på FL

    Jag gjorde tre inseminationer förra året. Sen träffade jag högst oväntat en kille och tog paus. Men det ledde inte åt det håll jag ville så nu är det slut på pausen.

    Känns bra att vara på väg igen. Tänker göra om min hormonutredning och antagligen starta igen i juni.

  • maammas

    Hej!

    På måndag ska jag ha mitt informationssamtal på telefon med Nordica! Jag längtar jätte mycket, det känns så skönt att jag äntligen "är i gång". Lite nervös är jag också men det ska nog gå bra.

    Jag tänkte fråga, visst är det så att kliniken vill ha papper på att man är frisk, alltså visst ska man ta vissa blodprover innan man får komma och göra en insemination?
    Är det någon som vet vilka prover det är? Jag borde ju kunna gå och ta blodproverna på vårcentralen.
    Jag lär ju få information om det här på samtalet men jag tänkte vara ute i god tid.

    / Michaela.

  • Sleepingbeuty

    På Nordica tror jag bara du behöver de vanliga:
    Syfilis
    Gonorré
    Hepatit A,B
    Cellprov
    Clamydia

    Du behöver inget friskhetsintyg.det brukar inte Svend Lindenberg be om.
    Dessa prover kan du ta på vilken könsmottagning som helst eller hos gyn.
    Vårdcentralerna kanske inte tar cellprov.
    Lycka till


    maammas skrev 2009-04-16 10:37:29 följande:
    Hej!På måndag ska jag ha mitt informationssamtal på telefon med Nordica! Jag längtar jätte mycket, det känns så skönt att jag äntligen "är i gång". Lite nervös är jag också men det ska nog gå bra. Jag tänkte fråga, visst är det så att kliniken vill ha papper på att man är frisk, alltså visst ska man ta vissa blodprover innan man får komma och göra en insemination? Är det någon som vet vilka prover det är? Jag borde ju kunna gå och ta blodproverna på vårcentralen. Jag lär ju få information om det här på samtalet men jag tänkte vara ute i god tid. / Michaela.
  • maammas

    Tack Sleepingbeuty!

    Jag får kontakt min gyn efter samtalet med Nordica.

    Är det någon av er som har/äter ägglossningsstimullerande läkemedel och har insiminerat sig i Danmark (gärna Nordica) fick ni utskrivna recept direkt efter telefonsamtalet eller hade ni ett informationssamtal på kliniken också innan?
    Jag har ätit pergotime, min läkare visste att jag var ensamstående och skulle inseminera mig men Pergotime fungerade inte alls på mig (jag har PCOS) och eftersom man inte får skriva ut Pregnyl eller Gonal-f till ensamstående i Sverige så måste jag nu vända mig till vårat underbara grannland. Jag hoppas att Nordica kan skriver ut sprutor inför den kommande inseminationen. Min läkare har sagt att han kan göra vul för att hålla koll på äggblåsorna.

    Jag vet ju att jag kommer få svar på alla mina frågor på måndag men det är ju så många dagar dit, jag längtar och är så nyfiken!

  • maammas

    Hej!
    Idag har jag haft mitt informationssamtal på telefon med Nordica. Det känns skönt att jag äntligen är "igång" igen och att jag har tagit det första steget. Urs vad nervös jag var innan men det gick bra. Tyvärr sa läkaren inget som jag redan inte visste (det finns ju fl ) Mitt problem är ju att jag inte har någon egen äl och efter över ett halvårs tid med Pergotime, som inte fungerade alls, så känns det så himla frustrerande och ledsamt att jag fortfarande står och stampar på noll.

    Nordica har inga problem med att skriva ut Puregon / Gonal-f men eftersom det inte går på högkostnadsskyddet kommer bara sputorna att kosta massor.
    Sen tänker jag på att jag kommer ju att hålla koll på äggblåsorna med vul hos min läkare i Sthlm men om dosen kommer att behöva ändras under stimmuleringens gång, hur gör man då? Jag menar varje dag betyder ju mycket och tar det lång tid för att få receptet på en starkare dos.
    Hur fungerar det egentligen med de danska recepten? Skickar dom hem de till mig via post eller sker det elektroniskt?

    Jag skulle bli jätte glad av att höra era erfarenheter. Har ni behövt ta Puregon / Gonal-f vid insemination/IVF? Hur har ni gjort?

    Hur är det nu egentligen, jag har hört att Apotek i Skåne kan ibland göra undantag och ta danska recept på högkostnadsskyddet eller är det bara en "myt"?

    / Michaela.

  • hymafr

    Hej maammas!

    Om det är GonalF-sprutor du ska ta så kan du själv enkelt ändra dosen genom att ta mera (i alla fall var det så på mina sprutor att man ställde in dosen vid varje tillfälle och samma spruta räckte till flera tillfällen). Sen behöver du förstås fler sprutor, men du kanske kan "köpa" dig lite tid.
    Kan du inte be att få extra många sprutor utskrivna, så att du inte riskerar att stå utan? Du behöver ju bara köpa ut de som går åt.

    Jag tror att det bara är boende i Skåne som kan få ut de danska recepten på högkostnadsskyddet.

  • Lorii

    Hej alla bebissugna!

    Nu är det vår och då är som vanligt bebislängtan större än vanligt. Jag drömmer om bebisar och längtar så att det värker efter en bebis. Tredje året som singel och jag börjar misströsta mer och mer. Det känns som att jag kommer att få vara singel resten av livet.
    Sist jag var till gyn så åkte spiralen ur. Så nu går jag bara och hoppas på ett "misstag". Hoppsan... men det är ju inte så smart, eller?

    Då kanske det är bättre att åka till Danmark och inseminera sig ändå. Det är ju bara det att jag har jobbat i förskolan och sett alla fantastiska pappor som kommer och hämtar sina barn. Innerst inne så vill jag också ha det. En "riktig" familj. Men det känns avlägset och ouppnåeligt just nu.

    Själv har jag vuxit upp utan pappa och vet vilken smärta det inneburit för mig när han inte ville ha kontakt med mig när jag var liten. Vi har idag en bra kontakt och det betyder mycket för mig.

    Vad tycker ni.. ska jag vänta och hoppas på att hitta "mr. right", hitta en trevlig kille som vill vara öppen donator, "råka" bli gravid med en killkompis, eller åka och inseminera i Danmark.

    Jag tänker inte logiskt när jag blir för bebissugen-

  • Sleepingbeuty

    Tycker jag också.Åk till Danmark!
    Tänk på att du kan göra insemination på de vanliga IVF klinikerna, då stork kliniken är bra mkt dyrare.

  • mamiya

    hej allihopa!

    jag tycker att man ska leva nu! man vet aldrig vad som händer i framtiden. :) så tänker jag iaf. livet är det som pågår medan man väntar på att det ska börja... läste detta någonstans och tycker att det är så sant. jag ska inseminera mig i sommar och har sedan tankarna dök upp hela tiden ifrågasatt mig själv... gör jag rätt? är det rätt mot barnet? osv.... men jag har kommit fram till att det absolut viktigaste måste ändå vara att barnet får kärlek! att barnet har någon som bryr sig, som engagerar sig.... om jag sen träffar prinsen, ja då är han välkommen och kan han inte acceptera att jag skaffat barn själv, ja då är det inte prinsen :)

  • Witchy

    Hej! Har precis hittat denna tråd, har länge gått i tankar om att insemineras. Har en son på 2 år där pappan valt att inte vara med i bilden. Längtar nu efter syskon till min son o jag vill inte ha för stor ålderskillnad. Har vart inne på Nordicas hemsida och nu ser ja att flera av er skriver att ni ska ha/har haft informationssamtal me dom, så man behöver inte åka dit för d då? Nån som kan säga hur många besök man måste göra innan man kan insemineras? Hoppas vi kan följas åt! :)

Svar på tråden Vi som är ensamstående del 10