• Chokladmums

Klagar era 3-4 åringar på värk i benen?

Inte bara nattblöjan som bekymrar oss, utan som rubriken lyder, värk i benen!
    Lilltejej är som sagt 4 år, drygt, och börjat klaga mer på senaste att hon har ont i benen. Nu är detta ingen helt nytt för det gjorde hon även när hon var dryga 2. Då haltade hon också lite, vi var och gjorde ultraljud på höfterna (för att utesluta sk höftsnuva), och det var helt normalt. Nu kan hon vara ledsen och gråta över att hon har ont i benen, trött i benet, i skelettet säger hon. Senaste har hon börja säga i knävecket, vilket är typiskt för "växtvärk". Har dessutom kommit em/kvälls/nattid. Som gammal sjukvårdspersonal som jag är tänker jag det värsta: Leukemi. Men vi har varit hos husläkaren som klämt och känt och böjt och vridit på hennes ben samt tagit alla blodprover som var helt normala, så jag borde väl känna mig lugn. Men jag vill bara höra hur det är för er andra med barn i samma ålder!? Hon har dessutom vart extremt förkyld senaste tiden, från i höstas om jag ska vara ärlig. Och vi med! Magsjukor och förkylningar har avlöst varandra och jag tror att vi aldrig har vabbat så mycket som det senaste halvåret! Hur mår era 4 åringar?

• Svar på tråden Klagar era 3-4 åringar på värk i benen?
  • lövet2
    Jenna82 - Försök att få komma till en barnläkare, och sedan ev bli remissad till en barnreumatolog. Är det ingenting, så har ni kastat bort lite tid i onödan. Är det något, så får dottern hjälp tidigt, och det är ju alltid bra!
    Tills dess skadar knappast lite försiktig massage. Ett varmt bad kan vara skönt, och kanske du skulle se dig omkring efter en stor sittvagn som du kan få låna? En 4-åring som klagar på ont i ryggen och att hon inte kan gå ibland, hon gör det sällan pga lathet ...
    There is no justice - just mercy ...
  • rozafa

Min dotter är nu 6 snart 7 och hon har besvär med att det värker i ena benet och just vid knäväcken så hon går på tå när det gör som värst ont. Har bokat tid hos husläkaren och så får vi se vad hon säger. Återkommer om det.

• Jenna82
    lövet2 skrev 2009-02-15 11:02:58 följande:
    Jenna82 - Försök att få komma till en barnläkare, och sedan ev bli remissad till en barnreumatolog. Är det ingenting, så har ni kastat bort lite tid i onödan. Är det något, så får dottern hjälp tidigt, och det är ju alltid bra! Tills dess skadar knappast lite försiktig massage. Ett varmt bad kan vara skönt, och kanske du skulle se dig omkring efter en stor sittvagn som du kan få låna? En 4-åring som klagar på ont i ryggen och att hon inte kan gå ibland, hon gör det sällan pga lathet ...
    Med en 4åring kan det vara väldigt svårt att veta tycker iaf jag, iaf med min dotter. Hon e knappast dum och kan köra med massa grejer, allt för att få SIN vilja igenom..och hon är lat ibland. Hemma orkar hon ingenting, men på lekland eller t.ex då vi åker till dalarna o åker skidor o pulka så orkar hon gå i backar hela dagarna utan att klaga..
    Så med henne är det svårt att veta iaf.
    Men gråter hon, så är det oftast nånting, det vet jag.
    Men ska kontakta läkare imorgon.
    (¯`°?.¸ ♥ Liam 030603 ♥ Nova 041021 ♥ Leia 080602 ♥ ¸.?°´¯)
  • Eagle

Jenna82 skrev 2009-02-15 10:52:47 följande:

Hej Jenna 82!
    Jag tycker att du ska kontakta läkare, bättre att kolla upp det!
    Ja fast dom är 4 så brukar dom inte vilja ha värk...fast barn är ju olika, du känner ju ditt barn bäst!
    Har/är hon svullen i några lederkan du se en sk pluffsighet?
    Har hon feber något, speciellt då hon klagar på värk?
    Kan hon sträcka ut alla leder?
    Är hon överrörlig?

Det du kan göra då hon har ont är:
    Varma bad.
    värmekuddar
    smärtstillande
    Mvh Pia
  • Eagle

Kan tillägga att Reumatiker mår sämre mer värk vid väderomslag och helst vid lågtryck och blåst...

• Kristin24

Våran tös är 4 år och kan få ont i benen ofta...det är växtvärk för vi märker ju att hon växer fort nu. Speciellt ont får hon om hon sprungit och lekt mycket under dagen.
    Vi ger henne alvedon till natten om hon har väldigt ont.

Vill nu tillägga att detta inte är varje kväll, är nog ca 4 ggr i månaden.

• Chokladmums

Tack för alla svar!
    Och Jenna82 det är helt ok, du har inte stulit min tråd! Bra att nån annan hänger på!
    Lycka till nu alla ni som har barn med värk i benen!

• Smulan87

jag hade fruktansvärd värk i banen osm barn, men de var bara växtärk

BF 11Juni 2009
  • Smulan87

BENEN*

Smulan87 skrev 2009-02-15 17:20:21 följande:
    jag hade fruktansvärd värk i banen osm barn, men de var bara växtärk
    BF 11Juni 2009
  • Liona

Min dotter har sagt någon enstaka gång att hon har ont i benet. Men jag ville mest skriva här för att berätta att min dotter har varit konstant förkyld sedan september... så du är inte ensam. Och två ggr magsjukor har vi också hunnit med. Hennes stackars lymfa på halsen har varit stor ända sedan hösten med... kämpar för fullt mot alla virusar och bakterier som härjar.

• Sponkilonk

Min kille på fem år klagar ganska ofta på att han har ont i benen. De säger att det är växtvärk.

Svar på tråden Klagar era 3-4 åringar på värk i benen?