Rökare: när har ni fött era barn?
Ni som rökt under graviditet:
När har era barn blivit födda i förhållande till beräknat förlossningsdatum? Har de varit mindre än andra, och har det blivit några andra komplikationer?
Ni som rökt under graviditet:
När har era barn blivit födda i förhållande till beräknat förlossningsdatum? Har de varit mindre än andra, och har det blivit några andra komplikationer?
Jag rökte med son nr 1 och han kom 7 dagar efter bf och var 3930gram stor.
Min mamma rökte med alla 7 barn och gick över tiden med alla utom mig jag kom 10 dagar tidigt jag vägde 3800 hon har fått barn från 3600 till 4200gram. 1 har astma.
Första Son född; V.39+2, 3540g 52 cm. Frisk.
Andra Dotter; V.38+2, 3040g 49 cm. Frisk.
Nu är barnen inte så gamla men dem har ingen astma eller allergi eller liknande ännu.
Inget tyder på att dem får det heller, iaf inte pga rökning. Däremot finns det ärftliga faktorer som kan komma att spela en avgörande roll om dem utvecklar det eller ej.
Att klaga på en rökare att den säger att det är svårt sluta röka trots graviditet och säga att den är svag.. Säger du samma sak till en som lider av fetma, att den är svag som inte klarar av att sätta stopp för ätandet?
Jag är ingen rökare, men man måste ju som människa kunna sätta sig in i andras situationer istället för att bara döma..
Första - v39+1 3466 g och 47 cm (RÖKTE) frisk, inga problem med skola och inga allergier eller astma
Andra - v40+2 3589g och 52 cm (RÖKTE) friskt dagisbarn utan allergier
Tredje - Missfall (RÖKTE INTE)
Fjärde - är i v34+1 idag (RÖKER)
min mamma har fem barn, äldsta 25 år och yngsta 12 år.
mamma rökte med alla utom äldsta barnet.
alla barn föddes runt utsatt datum o var normalstora allihopa.
alla är friska bortsett från yngsta som har läs och skriv svårigheter i skolan.
jag själv rökade med mitt äldsta barn, han föddes 40+5 och vägde 4.5kilo och har idag än sålänge inga svårigheter eller annat.
Barn 1: 39+2, 3715 gr och 53 cm - pojke
Barn 2: 39+0, 3280 gr och 49 cm - flicka
Barn 3: Ett "orökt" barn. 34+2, 2590 gr och 46 cm - pojke
Vad sista barnet hade så bråttom för vet jag inte, men allt gick väl
Inga komplikationer på något utav barnen, den sista sover som en kratta om man ska jämföra med sina syskon i motsvarande ålder.
Tycker att det är konstigt att så många pappor accepterar att hans gravida tjej röker med deras barn i magen.. Min sambo vill knappt att jag dricker kaffe!
3 veckor tidigt - helt felfri
5 veckor tidig - helt felfri
5 veckor tidig - apneer, krävde respiratorvård (omogen i andningscentrum)
rökfri. 6 veckor tidig - apneer, omogen i andningscentrum. och obstruktiva apneer pga reflux
Tycker att det är konstigt att Icke rökare kommer in i den här tråden när rubriken är: Rökare: när har ni fött era barn?
Jag sluta röka direkt jag plussade. Rökte över 1 paket per dag före. Det var det jobbigaste jag gjort, föll in i djup depression, grät varje dag och stängde in mig från alla, kände ingen glädje mera. Så starkt är det beroendet för en del. Under graviditeten sedan så for mitt blodtryck upp och ned, hade även graviditetsdiabetes. Sonen föddes med akut kejsarsnitt då det blev komplikationer som gjorde att normal förlossning inte fremskred som den skulle. Sonen föddes 40+4, 52 cm lång och vägde 3520 g. Skrek som en tok under nätterna första 2 månaderna. Hade flera öroninflammationer under första 2 åren och var sjuk nu som då. Nu är han 4 år och överaktiv.
Jag rökte ingenting under graviditeten med honom, allt behöver inte bero på rökning.
Och kan även tillägga att jag rökte inget heller medan jag ammade, och jag ammade honom i 11 månader.
Haha läste igenom denna gamla tråd och fick mig ett gott skratt av alla korkade argument som rökare drar till med men också av en ledsamhet att man sätter sig själv först som mamma i det läget. Fruktansvärt.