• zanila

    IVF/PGD-tråden nummer 12!!!

    IVF/PGD-tråden nummer 12!!! Här samlas vi som planerar, genomgår, lyckats eller misslyckats med hjälp av IVF/PGD. Du som har frågor/funderingar om PGD är såklart också välkommen.

    Välkomna alla gamla och nya!

    Senaste tråden;

    www.familjeliv.se/Forum-7-134/m41133963.html

  • Svar på tråden IVF/PGD-tråden nummer 12!!!
  • Ärta

    Nea - vilken tur att du hann hem till stugan! Har tyvärr ingen aning om du behöver ta tabletter eller inte, Kanske de kan kolla med vul hur det ser ut?

    Linea - hur går det för dig? Börjar det bli lite lättare att andas och finnas?

  • ENAOLINE

    N e a skrev 2009-07-29 19:08:29 följande:


    Ärta- Ååå ärta jag håller mina tummar så hårt, så hårt för att din lilla vilding är frisk som en nötkärna!! Ego- Igår åkte vi upp till stugan och idag rodde vi ut med båt till en ö där vi stod helt ensamma och fiskade hela dagen och hade det mysigt. När vi skulle hem var det jag som rodde. Efter att ha rott en bit så började jag få som sammandragningar i magen och blödde rätt saftigt där i båten också. När vi kom fram till stugan (där det bara finns utedass) så fick jag lägga mig ner och då hade jag riktigt ont och det kändes nästan i klass med riktiga värkar som höll på i ca en timme sen efter det känner jag mig rätt säker på att allt kom ut. Är väldigt tacksam över att vi hann hem till stugan iaf och kände mig lagom smart som begett mig ut på sjön över huvudtaget ... :) Nu har vi nyss kommit hem (älskade badrum!) och nu känns det mer som vanlig mensvärk fast lite starkare. I morgon ska jag ju ta de fyra tablettarna... Men det känns ju ganska omotiverat nu? Kan jag verkligen behöva ta dem iaf?
    Blev så ledsen för er skull! :(

    Kram på dig!
  • kolla

    Nea, hoppas att du inte har ont och att du kommit fram till hur du ska göra med tabletterna.

    Ärta, förstår om du har det jobbigt nu, tycker sjäv att väntan efter mkp är fruktansvärd. Jag mår inte så bra, börjar dra ihop sig till Isaks dödsdag och allt känns piss. Hade verkligen hoppats att vi skulle vara gravida då...Känner mig oxå så matt inför framtiden. Vad ska vi göra? Kommer vi någonsin få ett friskt barn? Hr många sena aborter kan man gå igenom? Kommer vi någonsin få hjälp med pgd?

  • zanila
    Nea - Hos oss rekommomenderar i stort sett alltid läkarna att man ändå ska ta de fyra vaginala tabletterna eftersom de trots allt kan finnas någon liten rest kvar. Visst kan man titta med ultraljud men ofta är det svårt att bedömma hur mkt som är kvar eftersom det är vanligt att man har blod i livmodern och slemhinnan fortfarande kan vara förtjockad. Ring och prata med dem om du känner dig osäker.

    Ärta - Skönt att provet nu är taget och oj vad jag hoppas för er skull, vill verkligen att eländet ska ha någon ände.
  • zanila
    Linea - Ja fy för årsdagar, förstår att det känns extra svårt då och speciellt nu när ni har dubbel sorg. Förstår också att det är svårt att inte fundera över framtiden och om ni ska lyckas någon gång. Jag är helt övertygad om att ni gör det, förr eller senare blir det rätt ägg som släpper, hur ni ska orka dit och hur lång tid det kommer att ta, det är det som är den svåra och jävliga biten. Du kommer iaf att få allt stöd du vill ha här inne. Kram.
  • N e a

    Linea- Förstår att det känns jobbigt. När det gäller PGD så har jag insett att det lönar sig att ligga på och verkligen visa sitt intresse eller vad man ska säga. Vår läkare tyckte också att vi skulle ge de egna försöken några chanser till innan vi provade pgd:n eftersom det också är en jobbig process att gå igenom men tillslut gav hon med sig och skickade iväg vår remiss. PGD är verkligen inte ens hälften så jobbigt som att tvingas å igenom abort efter abort( inte enligt mig iaf.)Det jag har tyckt varit jobbigast är väl att veta att man är så otroligt nära när man får till baka det FRISKA lilla preembryot och så vill det bara inte fastna... Men det är ändå långt ifrån den psykiska påfrestningen som det innebär att gå igenom upprepade aborter och finns det ju dom som faktiskt lyckas på första pgd/ivf försöket! =) När säger de att de tänker skicka iväg eran remiss?
    Hoppas att de snabbar på det lite för er efter allt som ni har varit med om!

    Enaoline- Tack!

    Ego:

    Ringde imorse och de tyckte absolut att jag skulle ta tabletterna för säkerhetsskull.
    Först kändes det jobbigt eftersom blödningar och magsmärtor nästan helt var över och så ska man börja om från början igen, men nu känns det ändå bra att ha tagit dem. Så att jag kan känna mig säker på att allt är borta eftersom jag har haft infektioner i livmodern ett par ggr förut så är det ju bra att slippa få det igen.
    Nu hoppas jag iaf att allt är över för den här gången. Tänkte ringa huddinge sen i nästa vecka kanske och fråga om jag kan få göra mitt sista försök i höst.

    Tack för allt stöd i det här!
    Kram till er!

  • kolla

    Nea, bra att du ringde och bra att du tagit tabletterna. Hoppas att allt kommer ut och att det går så smärtfritt som det bara kan. Tack för stöd i frågan med PGD. Jag har förstått att det gäller att ligga i när det gäller sjukvården=) Jobbigt bara för det är när man har som minst krafter som man måste ligga på som flitigast. Tycker absolut du ska ringa Huddinge och få till ett försök i höst. Till oss har repoduktionsmedicin sagt att de ska skicka remiss i höst, vad det nu betyder. Men jag skickade ett mail (inte vårt första) till gynekologen som bestämmer och fick ett svar (!) där hon beklagade förlusten. Hon skulle höra av sig för jag bad henne åtminstone att ge oss ett datum. Bara man vet vad man har att förhålla sig till så blir ju väntan lite mer outhärdig.

    Zanila tack för positivt pepp. Jag hoppas du har rätt. Och jag är så glad att jag hittat hit, vet inte om jag hade vågat prova igen utan er=)

    Ha en fin kväll,
    Kram

  • Ärta

    eeek vad jobbigt det är att vänta... Nu ringde precis min mans telefon...

  • Ärta

    men shiiiiit! Det var läkaren! Det är en frisk bebis!!! Skakar, gråter, skrattar...

  • ENAOLINE
    Ärta skrev 2009-07-31 14:06:50 följande:
    men shiiiiit! Det var läkaren! Det är en frisk bebis!!! Skakar, gråter, skrattar...
    Men ÅÅÅHHHH! GRATTIS GRATTIS OCH ÅTERIGEN GRATTIS!
  • iliaca

    GRATTIS Ärta!!! Helt underbart!

    Kramar om Linea och Nea.

    Lite ego: Idag går jag in i vecka 10 och jag känner mig fortfarande gravid. Vissa dagar känner jag mig väldigt optimistisk och tror verkligen att det ska gå hela vägen och andra dagar känns det precis tvärtom. Den värsta tröttheten har släppt (har nog aldrig varit sååå trött i hela mitt liv som jag har varit de senaste veckorna). Den 5/8 ska jag till barnmorskan för provtagning och ett halvt om halvt inskrivningssamtal. Jag vill inte dra på för stora växlar förrän jag har sett ett levande foster vid KUB. Tid för KUB är den 19/8. Ni som har fött pgd-bebisar: har ni fått reda på hur många pgd-barn som fötts här i Sverige före ert barn. Med tanke på att det inte har fötts så många tycker jag att det skulle vara roligt att veta vilket "nummer" mitt barn har (om det nu går vägen vill säga).

    Kramar / iliaca

  • zanila
    Ärta - Åhh herregud så underbart, blir så glad att jag ryser i hela kroppen och fäller både en och annan glädjetår. JIPPIE!!!!!

    Iliaca - Roligt att höra att det fortfarande är som det ska. Tänker på dig och hoppas så innerligt att det ska få bli en graviditet utan jobbiga skrämselsaker som uteblivna symtom eller blödningar. Det blir väl tillsvidare nedräkning till den 19/8. Jag vet inte vilket nr i ordningen min kille är men kan hålla med om att det hade varit lite roligt att veta.
  • N e a

    Ärta- största GRATTIS!! En frisk liten vilding det är ju helt fantastiskt!!
    Skönt med positivt besked, äntligen! Mer sånt! =)

    Kram!!

  • annhan
    Ärta skrev 2009-07-31 14:06:50 följande:
    men shiiiiit! Det var läkaren! Det är en frisk bebis!!! Skakar, gråter, skrattar...
    Ååååh!!!! GRATTIS!!!!
    Visst är det en obeskrivlig känsla!!!

    Lycka till nu!
    Kram.
    ~ Mamma till Filip -06 och Viktor -09 ~
  • Ärta

    TAck tjejer för alla grattis. Nu har vi landat lite i beskedet både jag och mannen. Känns så grymt kul att äntligen veta vad vi ska göra med alla gamla urväxta barnkläder och sånt. Livet behöver inte vara på paus längre utan nu vet vi vad vi har att vänta. I februari kommer vårt sista barn (för 3 barn räcker och jag går inte igenom den här soppan igen), så inga mer moderkaksprov och ingen mer PGD-kö!
    Vi firade fredagen med att gå och se U2. Dansade med ett stort flin på läpparna hela konserten igenom.
    Imorgon ska jag ringa en person som jag vet kommer bli så otroligt glad och det är min barnmorska. Hon var ett sånt oerhört stöd när jag gjorde förra försöket, och när jag kom tillbaks och tog ut spiralen fick jag en stoooor kram.
    Byxorna har redan börjat strama lite så jag vet inte hur länge till jag kan hålla det hemligt. Vill inte att folk ska börja misstänka innan jag hunnit berätta för barnen, och för dem vill vi berätta så sent som möjligt så att inte väntan på februari blir för lång.
    Enligt det senaste konstiga UL är jag i 12+0 idag. Men jag ser bara ut att ha ätit för god mat i sommar. :)

    iliaca - jag håller tummarna stenhårt för dig!

    Nea och Linea - kramar till er. Snart är det er tur!

  • abraxe

    Ärta: Stort grattis till er!!!

    Nu får vi se, kommer inte ihåg vem det var som frågade om risken för sjuktbarn vid PGD men jag hittade lite information på fertilitest enheten på karolinska.

    "Hur säker är PGD-diagnostiken?

    Feldiagnos efter PGD har rapporterats, även om det är ovanligt. Vi gör naturligtvis allt som går för att förebygga feldiagnos, men man får ändå räkna med en liten risk som är c:a 0,5% vid FISH-diagnostik och upp till 3% vid PCR-diagnostik."

  • annhan

    abraxe: PCR-metoden är vanligast vid PGD, om någon av parterna bär på genetiska sjudomar, har jag fått veta.

    Men å andra sidan.. 3% för mig känns väldigt lite, jämfört med de "vanliga" oddsen vi har, 50/50.

    Zanila: Så bra att du startar en ny tråd!


    ~ Mamma till Filip -06 och Viktor -09 ~
Svar på tråden IVF/PGD-tråden nummer 12!!!