• zanila

    IVF/PGD-tråden nummer 12!!!

    IVF/PGD-tråden nummer 12!!! Här samlas vi som planerar, genomgår, lyckats eller misslyckats med hjälp av IVF/PGD. Du som har frågor/funderingar om PGD är såklart också välkommen.

    Välkomna alla gamla och nya!

    Senaste tråden;

    www.familjeliv.se/Forum-7-134/m41133963.html

  • Svar på tråden IVF/PGD-tråden nummer 12!!!
  • zanila
    Linea - Du kan vara helt lugn, jag missförstår inte alls och jag är ju nojjig, kanske lite över medel tom Men annars tror jag precis som du att det är någon instinkt som graviditet och föräldraskap för med sig, att man blir lite orolig. Så länge det inte går överstyr är det nog så det ska var också.

    Stroebror fattar nog inte riktigt det där med att lillebror är i magen (han är bara knappa 17 månader) men vi försöker prata om det och han tycker om att klappa på magen och hoa in i naveln
  • kolla

    Zanila - vad mysigt det låter. Minns mina brorsöner (minstingen var när Isaks väntades 2 år) och de var alldeles lyriska över magen, men tyckte det tog lite för lång tid innan han behagade titta ut=)

    Ärta - vet du ngt mer om mkp, abokningar etc. Tänker mkt på dig och hoppas att det ska lösa sig till det bästa.

    abraxe - hur långt har ni kvar? Ert lille mirakel måste väl också snart vara här?

    iliaca, Nea och Ärta - hoppas ni slipper må alltför illa och vara alltför oroliga. Ska bli spännande att få reda på om det är en el två iliaca=)

    Nea och Äta, vill ni veta könet då mkp tas? Jag har sagt att jag vill veta, det ville jag förra gången oxå. Spelar givet ingen som helst roll men jag känner att jag vill förbereda mig lite om det skulle vara en liten pojke (eftersom han säkert blir lik sin storebror). Tyckte också det var lättare att få sörja Noa (som vi valde att kalla Isaks lillebror) än att bara sörja ett foster (för han var så mkt mer för mig).

    Ego: Det är så mkt lättare innan man är gravid att tänka att det är ett rätt självklart val att abortera om fostret skulle visa sig ha lchad. Men nu sitter jag och läser på så mkt jag kan om lchad (fast jag egentligen inte har nåt mer att läsa...). och tänker att det kan ju faktiskt gå hyfsat. En del barn lever ett ok liv mellan varven. Sedan blir jag ledsen och tänker på hur svårt Isak hade det den sista månaden. Så tänker jag att nu skulle vi veta fr början då kanske det inte skulle behöva gå så långt. Samtidigt vet jag att många barn med lchad inte ens lever så länge som Isak fick göra....Ni hör ju...Ringde i alla fall en annan familj med Lchad och fick reda på att de aborterade då det visade sig att lillebror hade lchad. Kändes lite tröstande, de lever ju ändå med ett barn med lchad. Inte för att de spelar ngn roll egentligen man gör ju sina val men igår kändes det skönt att andra resonerar likadant. Pappan i den familjen menade också att det finns en ytterligare faktor att ta hänsyn till och det är att det är farligt för mamman att vänta lchad barn. Det vet jag men har aldrig brytt mig om sa jag. Då sa han att det inte skulle vara så lätt för en ensam förälder att ta han om ett barn med lchad. Och det är ju sant, det har jag inte tänkt på=)

    Nu, frukost och sedan åka och fixa brudklänning till min älskade syster
    KRAM

  • kolla

    Nea: Hoppas hoppas att inte magont skulle betyda ngt konstigt. Jag hade både med Isak och Noa (och oxå nu) ont i magen om jag anstränger mig. Har varit inne och läst lite på "vanliga" trådar och det verkar inte jätte ovanligt. Men förstår din oro, jag är precis likadan med kräkningarna...

    Bra att du har lite som kan avleda dina tankar. Jag gör så gott jag kan oxå för det är enda sättet att stå ut. Har sett till så att vi får gäster både mån-tis, tor-fre, vet inte om jag är knäpp men minns förra gången med ångest efter mkp för då KAN dom ju faktiskt ringa när som helst. Tänker att om vi har lite folk här så måste jag prata och tänka på annat=)

    Det som är när man väntar ett Lchad barn är att man kan få AFLP och HELLP (särskikt AFLP är det många som får).

    Så här står det om AFLP
    "Acute fatty liver of pregnancy is a rare, but serious, condition of pregnancy in which there is an excessive accumulation of fat in the liver or liver cells. Fat normally
    accumulates in the liver in the form of triglycerides and fatty acids, but excessive fat can cause liver damage. AFLP is quite rare, however, it is a serious condition that cannot be predicted or prevented.If untreated, AFLP can cause complete liver failure, bleeding (because of impaired blood clotting) and death of the mother and child"

    HELLP står det så här om "Often, a patient who develops HELLP syndrome has already been followed up for pregnancy-induced hypertension (gestational hypertension), or is suspected to develop pre-eclampsia (high blood pressure and proteinuria). Up to 8% of all cases present after delivery.
    There is gradual but marked onset of headaches (30%), blurred vision, malaise (90%), nausea/vomiting (30%), "band pain" around the upper abdomen (65%) and paresthesia (tingling in the extremities). Edema may occur but its absence does not exclude HELLP syndrome. Arterial hypertension is a diagnostic requirement, but may be mild. Rupture of the liver capsule and a resultant hematoma may occur. If the patient gets a seizure or coma, the condition has progressed into full-blown eclampsia.
    Disseminated intravascular coagulation is also seen in about 20% of all women with HELLP syndrome,[2] and in 84% when HELLP is complicated by acute renal failure.[3]
    Patients who present symptoms of HELLP can be misdiagnosed in the early stages, increasing the risk of liver failure and morbidity.[4] Rarely, post caesarean patient may present in shock condition mimicking either pulmonary embolism or reactionary haemorrhage"

    Dessutom är detta vanliga symtom;
    "During pregnancy, women carrying fetuses with LCHADD are at risk to develop serious medical problems. Some of these women develop:

    excessive vomiting
    abdominal pain
    high blood pressure
    jaundice
    abnormal fat storage in the liver
    severe bleeding
    All women with a family history of LCHADD should share this information with their obstetricians and other health care providers before and during any future pregnancies"

    Men ärligt talat har jag inte riktigt tänkt så mkt på detta. Det gick ju jätte bra med Isak (mådde fruktansvärt illa bara och kräktes riktigt mkt från dag ett till att han kom,- men det är ju inte jätte ovanligt även om man väntar friska barn). Det motiv jag har är att jag inte vill utsätta ett barn för det Isak var med om och sjukdomen är så lynnig man vet inte hur det ska gå. En del överlever inte, andra får riktigt allvarliga hjärnskador etc. medan ett fåtal klarar sig relativt bra. Det man vet är att Isaks syskon inte skulle må bättre än Isak men och andra sidan skulle man om man visste allt från början kanske kunna förhindra att det slutade som med Isak....

    Nu ska jag försöka städa lite...Ta hand om er alla och tack för ni finns

  • N e a

    Linea- Stort lycka till i morgon!! Tänker på dig nu! Hoppas att svaret kommer snabbt sen och att det bara är positiva besked så att du slipper tänka på allt och ta ställning ännu en gång! Ni har verkligen varit med om tillräckligt nu och det vore väl ändå själva fan rent utsagt om lyckan inte vänder och är med er nu istället fullt ut och i alla era dagar =) Du har mina tummar imorgon!! Sköt om dig!

    Många kramar!!

  • zanila

    Förstår att det är många tankar som snurrar runt i huvudena på er tjejer. Tänker på er ska ni veta.

    Linea - Håller tummarna hårt inför morgondagen och hoppas allt förlöper smidigt för en gångs skull.

  • Ärta

    Nu har vi pratat med Destination Gotland och självklart fick vi boka om biljetterna. :) 347 kronor dyrare blir det eftersom biljettpriserna gått upp sedan vi bokade i våras (de styrs av efterfrågan och ändras verkligen hela tiden).
    Så nu får vi undersökningen gjord av erfaren personal och i v 11+0. Kan det bli mer perfekt? Nu vill jag bara lipa ut all spänning. :P

  • kolla

    Hej tjejer,
    ärta vad skönt att det löst sig. Jätte härligt. Hoppas du kan slappna av och få stanna i detta en stund.

    Ego: just hemkommer fr mkp. Som ni vet har jag kämpat hårt för att få detta gjort i v 10 med tanke på hur långt tid det tar att få provsvar. I ons var jag ju enligt läkare i v 9+6 och fick därför vänta tills idag. När jag kommer dit säger läkaren att jag är i v 11+0, med andra ord det finns ingen möjlighet för kirurgisk abort längre, nu blir det 2 stegs....känner mig så trött! Mkp gick ok inte lika smidigt som förra gången å har mer ont denna gång. Hoppas att den lille vill stanna...

    Kram på er och förlåt att det bara blir ego idag ska försöka sova blev inte så mkt med det

  • Ärta

    Linea - men lilla vän! Hur fan kan de mäta så olika på så kort tid? Kan du inte be dem göra ett till UL när du får besked om du måste göra abort för att än en gång avgöra hur långt gången du är och hoppas att det var dagens mått som inte var rätt? Håller tummarna stenhårt.

  • zanila
    Linea - Skönt att provet är taget men fy sjutton för att mätangivelserna inte stämmer. Så var det för mig också faktiskt. Först sa de ett datum som sen flyttades så jag var kortare gången och sen ytterligare ett som gjorde att jag var längre gången än det allra första och det var det sista som sen stämde vid RUL:et. Hoppas nu så innerligt att det inte behöver bli någon abort men om tycker jag som Ärta säger att du ska be dem kolla igen för säkerhets skull.

    Ärta - Skönt att åtminstone resebolagen är flexibla nu när inte sjukvården är det. Är glad att allt ordnat sig till det bästa iaf.
Svar på tråden IVF/PGD-tråden nummer 12!!!