• Florence

Dålig information om pergotime!!

Hej!
    Jag fick pergo utskrivet igår (gyn sa att jag hade ett överskott av ett manligt hormon och att mina ägg inte växer till sig och släpper). Jag fick 3 kurer och om de inte funkade så skulle jag höra av mig. Jag skulle börja äta på dag 5 i cykeln och det var den informationen jag fick.

När jag kom hem började jag kolla på nätet om preparatet och märkte att det varierar väldigt mycket angående hur/när/varför olika kvinnor käkar pergo. Vissa måste komma på kontroll/ul, en del äter bara varannan månad osv.

Jag antar att jag bara ska käka på varje månad utan koll eftersom att han inte sa något...?

• Svar på tråden Dålig information om pergotime!!
  • Florence

Oj, oj här händer det grejer i tråden :)

Alltså, gyn har konstaterat mitt problem och tagit blovprover (hormonprover) och kollat hur det ser ut (vul). Så jag har inte bara fått preparatet hux flux. Jag tor dock att jag väntar ett par månader och hoppas på att min kropp ägglossar av sig själv den här cykeln. Har varken mens eller graviditet dykt upp i Juni tar jag kontakt med gyn och kräver att jag ska få komma på vul om jag ska börja med Pergon. Det känns som en bra plan :)

• Vårflickan84
    InHeaven skrev 2009-05-06 15:47:26 följande:
    okej så man äter 1 tablett om dagen.. då har jag nog fått infon jag behöver.. :D tack tjejer.. nu hoppas jag bara på att jag kan få receptet med.
    ja en tablett om dagen i fem dagar. och sen ska man tillbaka till gyn för att se om om något ägg mognat. jag fick gå tillbaka på 11:e dagen. då hade jag ett ägg på 21mm och då skulle jag ta orvitellesprutan dagen efter och ägget skulle släppas 36timmar efter det.
    så vi får se!! =)

lycka till
  • InHeaven
    Florence skrev 2009-05-06 15:50:29 följande:
    Oj, oj här händer det grejer i tråden :)Alltså, gyn har konstaterat mitt problem och tagit blovprover (hormonprover) och kollat hur det ser ut (vul). Så jag har inte bara fått preparatet hux flux. Jag tor dock att jag väntar ett par månader och hoppas på att min kropp ägglossar av sig själv den här cykeln. Har varken mens eller graviditet dykt upp i Juni tar jag kontakt med gyn och kräver att jag ska få komma på vul om jag ska börja med Pergon. Det känns som en bra plan :)
    men du hade väl fått ett recept utskrivet redan om jag inte fattade fel? ska du inte testa med det nu?
    Nova min egna lilla stjärna
  • InHeaven
    Vårflickan84 skrev 2009-05-06 15:52:01 följande:
    ja en tablett om dagen i fem dagar. och sen ska man tillbaka till gyn för att se om om något ägg mognat. jag fick gå tillbaka på 11:e dagen. då hade jag ett ägg på 21mm och då skulle jag ta orvitellesprutan dagen efter och ägget skulle släppas 36timmar efter det.så vi får se!! =)lycka till
    har du precis gjort detta eller?
  • Florence

Njä, del så verkar det konstigt att de inte vill att jag ska komma på kontroll, så jag vill kolla upp det först. Sedan så är jag väldigt känsligt för hormoner så jag vill inte ta dem i onödan. Blir jättedeppig av minipiller till exempel. Jag blev jätteuppskrämd av alla negativa svar i tråden. Men jag har receptet här framför mig. Jag som var så nöjd igår när jag fick det! Och glad över att jag fått hjälp. Men det verkar ju helt värdelöst om dom inte tänker kolla upp med vul....

InHeaven skrev 2009-05-06 15:52:17 följande:
    men du hade väl fått ett recept utskrivet redan om jag inte fattade fel? ska du inte testa med det nu?
  • InHeaven
    Florence skrev 2009-05-06 15:55:43 följande:
    Njä, del så verkar det konstigt att de inte vill att jag ska komma på kontroll, så jag vill kolla upp det först. Sedan så är jag väldigt känsligt för hormoner så jag vill inte ta dem i onödan. Blir jättedeppig av minipiller till exempel. Jag blev jätteuppskrämd av alla negativa svar i tråden. Men jag har receptet här framför mig. Jag som var så nöjd igår när jag fick det! Och glad över att jag fått hjälp. Men det verkar ju helt värdelöst om dom inte tänker kolla upp med vul....
    har de sagt att de inte tänker göra det och i så fall varför?
  • Florence

Nä, dom sa ingenting när jag fick receptet, men om dom ville att jag skulle komma på kontroll så borde dom ju ha sagt det. Men jag har mailat så vi får se vad de svarar. Stället jag har varit på har väldigt gott rykte och de har en fertilitetsklinik där så jag tycker att det är konstigt om dom är oseiösa och bara slänger ut recept till höger och vänster...

• InHeaven
    Florence skrev 2009-05-06 16:00:57 följande:
    Nä, dom sa ingenting när jag fick receptet, men om dom ville att jag skulle komma på kontroll så borde dom ju ha sagt det. Men jag har mailat så vi får se vad de svarar. Stället jag har varit på har väldigt gott rykte och de har en fertilitetsklinik där så jag tycker att det är konstigt om dom är oseiösa och bara slänger ut recept till höger och vänster...
    ja men det låter ju konstigt, men jag tror absolut att de kommer kolla upp dig.. ring dom och fråga..
  • Trollmamma till 4

TS: Hade du inte fått ta ett progesteronprov först? Dem borde väl veta först om du har äggsläpp eller inte och inte bara via ett Vul..

• Vårflickan84
    InHeaven skrev 2009-05-06 15:53:26 följande:
    har du precis gjort detta eller?
    jaa, detta är min första månad med pergo. har BIM på måndag
  • Florence

Jag kommer inte exakt ihåg vad testerna kallades, men de tog en jäkla massa blod :) Sen efter en vecka kom svaren och så var jag på återbesök. Då sa läkaren att jag hade ett för högt värde av något manligt hormon (kommer inte ihåg vad det hette heller) som gör att äggen inte växer till sig och lossnar som de ska. Det tillsammans med att han gjorde vul och kollade på mina äggstockar samt att jag berättade hur ofta (eller snarare hur sällan och oregelbundet) jag har mens, gjorde välk att han kunde få en bild av vad jag behövde för hjälp. Jag har blivit gravid av mig själv för ett par år sedan men samma man som jag har nu så jag antar att han kunde utesluta andra faktorer där. Jag vet inte, man kommer på alla frågor man vill ställa efteråt. Kommer inte exakt ihåg vad han sa (jag borde antecknat, typ) :) Man tor att man ska komma ihåg för att det är så viktigt för en. Men icke.

SnurrPannan skrev 2009-05-06 16:03:57 följande:
    TS: Hade du inte fått ta ett progesteronprov först? Dem borde väl veta först om du har äggsläpp eller inte och inte bara via ett Vul..
  • InHeaven
    Vårflickan84 skrev 2009-05-06 16:08:42 följande:
    jaa, detta är min första månad med pergo. har BIM på måndag
    åååh vad spännande :D håller alla tummar jag har för dig :D
  • Trollmamma till 4

Okej då har du förmodligen ingen egen Äl.. Jag tror det heter testosteron som du har mycket av..

Karlar har ju bara en könshormon

• Florence

Hmmm, tror att han kallade det något annat i så fall för testosteron hade jag kommi ihåg. Men jag tyckte att det var lustigt att jag har överskott på manliga hormoner eftersom att mina kompisar bjukar påpeka att jag blir tillsammans med väldigt feminina killar :) Skämt åsido, jag ska kolla upp om jag inte kan få göra vul.

Tycker inte ni andra som äter pergo att det är jobbigt att ha sex på speciella dagar (visst man kan ju sexa alla dagar) Men jag kommer att få värsta prestationsångesten :)

SnurrPannan skrev 2009-05-06 16:13:27 följande:
    Okej då har du förmodligen ingen egen Äl.. Jag tror det heter testosteron som du har mycket av..Karlar har ju bara en könshormon
  • Trollmamma till 4
    Florence skrev 2009-05-06 16:17:07 följande:
    Hmmm, tror att han kallade det något annat i så fall för testosteron hade jag kommi ihåg. Men jag tyckte att det var lustigt att jag har överskott på manliga hormoner eftersom att mina kompisar bjukar påpeka att jag blir tillsammans med väldigt feminina killar :) Skämt åsido, jag ska kolla upp om jag inte kan få göra vul. Tycker inte ni andra som äter pergo att det är jobbigt att ha sex på speciella dagar (visst man kan ju sexa alla dagar) Men jag kommer att få värsta prestationsångesten :)
    Aha okej då är det något annat hormon då kanske inte just könshormonet vad vet jag Hoppas du får dem svar ni söker

PS: Jag har prestaionsångest trots att jag inte äter Pergo.. Fy för att planera..
Svar på tråden Dålig information om pergotime!!