• EllieMay

    Hey Jude! Del 14

    Hey Jude! Del 14.


    Välkomna!

    Dags för en ny tråd igen. Del 14 den här gången!

    (kopierar från föregående tråds ts)

    För att behålla den fina stämningen här inne så går vi inte in på allt för känsliga ämnen. Inlägg som kanske är till för att provocera uppmärksammas inte överhuvudtaget.

    Tänk på att skriva på svenska eller översätta så att alla förstår.

    Detta är en glad tråd och som vanligt får den här beskrivningen, gjord av marcink, sammanfatta tråden:

    "hej vi är judar och glada och tycker om varandra. här pratar vi (nästan) bara om roliga saker, folk som pratar om skräp kan gå någon annanstans herrå!"

    Som sagt kopierar denna tråd efter tidigare www.familjeliv.se/Forum-11-257/m41351576.html
    Älskade lilla plutt
  • Svar på tråden Hey Jude! Del 14
  • elims

    Tili
    Vi firar 1-årskalas idag! (för andra gången förra vad hans judiska datum)

    Boken blev superbra Jag är jättenöjd med resultatet fastän det tog 9 dagar för att få hem boken ist för 5-7 som de skriver på sin hemsida.

  • Tili
    elims skrev 2009-07-20 09:56:10 följande:
    TiliVi firar 1-årskalas idag! (för andra gången förra vad hans judiska datum)Boken blev superbra Jag är jättenöjd med resultatet fastän det tog 9 dagar för att få hem boken ist för 5-7 som de skriver på sin hemsida.
    Grattis för andra gången till lill killen!
  • mayasmama
    elims skrev 2009-07-20 09:56:10 följande:
    TiliVi firar 1-årskalas idag! (för andra gången förra vad hans judiska datum)Boken blev superbra Jag är jättenöjd med resultatet fastän det tog 9 dagar för att få hem boken ist för 5-7 som de skriver på sin hemsida.
    vi firar 3-års dag för Ella idag - visste inte att de var födda på samma dag! Grattis!
  • Hattifnatt

    Tittar in, jag hinner heller inte vara här så mycket numera....
    Hoppas ni alla har en skön sommarledighet! Våra barn är ledgia i 6 1/2 vecka från skola/dagis; vi jobbar strödagar ( min man har jobbat idag t ex) vilket gör att vi får en ganska lång sommar ändå. Mest är vi hemma i stan, men har varit en vecka i Skåne och provat på dressincykling och kanotpaddling, bland annat.

    Elims: varifrån beställde du din fotobok till slut? (jag minns att du skrev om det här i tråden, men inte varifrån du beställde den till sist) Vi tänkte göra en till min lillasyster; hon har virkat dotterns favvoritkramdjur som är med precis överallt ( inkluderat dressinen) så vi tänkte göra en fotobok med "Lilla Bäs öden och äfventyr", då Lilla Bä finns med på vääldigt många foton!

    Grattis på alla trådbebisarnas mer eller mindre gemensamma födelsedagar!
    Vad gör man på sin "judiska födelsedag", har ni andra traditioner den dagen eller är det mer av en favorit i repris? Jag vet ju vilket datum jag är född enligt den judiska almanackan, men brukar ni göra någonting speciellt den dagen?

  • elims

    Hatti

    för oss är judisk födelsedag = vanlig födelsedag iaf

    Jag beställde från www.ifolor.se
    Mycket nöjd med resultatet!
    Du kan välja att ladda ner deras bildprogram och sitta offline och sätta ihop boken eller ladda upp bilderna direkt och göra boken online. Smidiga sätt båda två.

    mayasmama
    Har de samma dag?! Det hade jag missat. Kul!

  • Hattifnatt

    Hej Elims *vinkar glatt*

    Tack för tipset, skall kollas upp! Lilla Bäs öden och äfventyr artar sig till en finfin bok och det är långt till december, så mycket kan hända ännu

    Hur gör du/ ni nu under de tre veckorna, vissa påbud som t ex att inte lyssna på musik är ju hart när omöjliga i dagens samhälle där varje butik med självaktning har bakgrundsmusik? Eller avstår ni från det hemma, vilket i praktiken innebär inget tv-tittande? *Hatti grubblar vidare*

    Nu skall jag tipsa maken om att min judiska födelsedag minsann infaller i morgon

  • elims

    Hatti: Äter inte kött och hemma försöker vi unvika musik, glada TV-program osv. Tittar på nyheterna, surfar.

    Imorgon kväll börjar Tisha B'Av och fastan...

    Grattis på födelsedagen förresten!

  • elims

    Här var det lungan...

    Hoppas ni mår bra allihopa i semestervärmen!

  • Tili

    Nu kommer värmen!!! (och jag som står och packar upp meandis höst kläder)

    Hoppas ni alla mår bra!

    Idag ska mamma ha barnen och jag ska börja plugga inför omtentan nästa vecka.

  • Hattifnatt

    God morgon allesammans! Här var det onekligen sommarstiltje....men hoppas alla har en skön sommar! Vi jobbar varannan dag just nu, eller halvdagar, så sommaren känns fortfarande lång men på måndag börjar allvaret igen!

    Tili: är nya kollektionen fin? Jag har bokat in ett party 19 augusti ( Nyb kommer, hur är det med er andra i området?) Min son har lyckligt haft de orangea shortsen och de turkos byxorna från vårkollektionen hela sommaren och är verkligen supernöjd med sina kläder - för pojkar som vill ha klara färger på sina kläder är MeandI verkligen en hit!
    Lycka till med omtentamen, och att plugga nu när soplen äntligen hittat tillbaka hit! Är det en stor tentamen?

    Ni som fastade 9 Av ( det gjorde inte jag, jag jobbade t o m den dagen... ) hur brukar ni förbereda er inför ett dygns fasta? Äta mycket dagen innan eller trappa ner och vätskeladda? eller ingenting?

  • Tili

    Helt underbara höst kläder är det! Mycket färger som vanligt. Blir tyvärr ytterligare en dyr säsong för mig.

    Nej ingen stor omtenta(tack och lov) men gramatik i academisk Engelska är tyvärr jätte svårt men jag hoppas att jag klarar mig i alla fall.

    Idag ska vi åka och bada!

    Ha en underbar sommardag alle sammans.

  • Hattifnatt

    Tili: hoppas pluggandet gått riktigt bra och att du kunnat vara effektiv och att du känner att du är i fas!

    Här inne var det annars väldigt stillsamt...vi har nu officiellt slutat vår semester, i dag börjar barnen på fritids och dagis igen. I går fyllde sonen sju år, min lille plutt! han är så stor, lärde sig simma nyligen och har sådan koll på allt!

  • Tili

    Grattis till din lilla kille Hatti!

    Vad stor han har blivit! Och när de har börjat simma blir de verkligen stora!

    Plugga går någorlunda men hoppas på att jag kan vara effektiv den här veckan.

  • Hattifnatt

    Här var det väääldigt tyst numera!

    Nåväl ,hos oss är allt bra och höstterminen kommer igång så sakteliga, med fotbollsträning och fisketävling den här veckan, och upprop för sonen ( första klass!) i slutet av veckan. Jag har ju varit ledig en hel del under sommaren så kan verkligen inte klaga på att börja jobba igen...men lite svårt är det ändå!

    Tili: hoppas tentan gick bra! Fortsätter du plugga i höst?

  • Tili
    Hattifnatt skrev 2009-08-18 06:04:41 följande:
    F ö, stängs tråden i dag?
    Ja det gör den nog! Jag vet inte hur man öppnar en ny kan du hatti?

    Tentan gick bra (tror jag) jag ska fortsätta plugga i höst. Ska första dagen idag till universitetet.

    Hur mår du hatti? Vad tyckte du om meandis nya kollektion?
  • Hattifnatt

    www.familjeliv.se/Forum-11-257/m46475479.html

    Hm, blev det rätt tro? Är inte så mycket på FL och startat aldrig trådar annars....Du kan väl prova Tili om den fungerar!

    Hoppas tentan gick riktigt bra Tili så att du kan lämna den förra terminen bakom dig! Vad skall du läsa i höst?

    Jag tycker om MeandIs nya kollektion, i varje fall delar av den, men kläderna ser ofta finare ut i verkligheten än på hemsidan, speciellt de med mycket mönster på...Sonen kommer vilja investera i de bruna byxorna (han har de i svart och turkost och älskar dem!) medan dottern ville ha det mesta i vanlig ordning, verkade det som
    Så synd att du inte är säljare här i stan, Tili!

    Jag har också börjat handla en del på House of Lola, webshopen, de har också en del fina kläder tycker jag.

    Jag har f ö precis läst ut Richard Zimlers bok " The last kabbalist of Lisbon" ( åkte tåg till och från Uppsala i helgen, mycket tid för skönlitteratuer) om inkvisitionen i Portugal, blir alltid dysforisk av sådana böcker, men den var ändå bra.

Svar på tråden Hey Jude! Del 14