• fru vanheden

Fick en chock om underhållet nu när dottern fyller 18

Min dotter fyller 18 år nu nästa månad .
    Hon bor hos mej på heltid och har alltid gjort, mkt liten kontakt med sin biopappa men har typ aldrig sovit där.
    Hon går på gymnasiet.

Häromdagen fick jag ett brev, eller rättare sagt hon fick ett brev från försäkringskassan.
    Hon skulle själv fylla i uppgifterna och sitt bank konto för från och med nu skulle underhållet gå direkt till henne!

Så hon ska få 1173:- i underhåll + 1050:- i studiebidrag= 2223:- varje månad i rena lyxpengar?
    Kostar hon inget för mej längre då alltså?
    Vi ska betala körkort nu till henne, maffig 18-års fest, dansläger i danmark m.m.
    Jag betalar hennes dans, mat, kläder, resor....
    Hennes bio pappa har aldrig hjälpt till med något...
    Hon får för fan inte ens något vid jul eller födelsedag och han har bara henne
    Känns bara lustigt att hon ska få underhållet nu, jag trodde alltid att det skulle vara en hjälp till den ena föräldern...

Fler än jag som också har blivit chockade över detta?

dsmammor rules
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-27 13:54
    Jag märker att en del inte förstår min TS och den kanske var lite luddig då jag precis hade fått detta beskedet.

Det jag reagerade på var att jag trodde underhållet var en hjälp till mej från biopappan, en hjälp till försörjningen..
    Men att när hon fyller 18 ska hon få det själv..

Vi har pratat om det hemma och hon kommer att få både studiebidraget och underhållet själv men vi kommer att sätta in en del på sparkonto till henne som hon kan göra vad hon vll med när hon flyttar hemmifrån..
  • Svar på tråden Fick en chock om underhållet nu när dottern fyller 18
  • Boltolina

VIll bara tillägga lite fakta som man kanske inte har kolla på när det gäller underhåll och pengar..

Barn som är 16 år har rätt att mantalsskriva sig vart dom vill.
    Om barnet är folkbokförd i egen lägenhet eller hos en kompis, släkting eller annat blir båda föräldrarna underhållsskyldiga ( 2 x 1273 kr som lägst alltså), så länge barnet studerar.

FK går inte in alls i det läget och lägger ut några pengar, För underhållsbidrag betalas bara ut om barnet bor hos ena föräldern.

Min son ville nämligen bo i egen lägenhet när han fyllde 18 fast han studerar. Så jag diskuterade detta med FK och fick veta deras regler. Så nu bor han i egen lägenhet men är fortfarande skriven hos mig för att få ut pappans underhåll.

• anna klara
    Boltolina skrev 2009-07-29 18:22:22 följande:
    VIll bara tillägga lite fakta som man kanske inte har kolla på när det gäller underhåll och pengar..Barn som är 16 år har rätt att mantalsskriva sig vart dom vill. Om barnet är folkbokförd i egen lägenhet eller hos en kompis, släkting eller annat blir båda föräldrarna underhållsskyldiga ( 2 x 1273 kr som lägst alltså), så länge barnet studerar. FK går inte in alls i det läget och lägger ut några pengar, För underhållsbidrag betalas bara ut om barnet bor hos ena föräldern. Min son ville nämligen bo i egen lägenhet när han fyllde 18 fast han studerar. Så jag diskuterade detta med FK och fick veta deras regler. Så nu bor han i egen lägenhet men är fortfarande skriven hos mig för att få ut pappans underhåll.
    Då betalar du oxå 1273 kr till sonen?
    Vem betalar hyran för sonen?
  • Boltolina

anna klara skrev 2009-07-30 10:51:37 följande:

Då betalar du oxå 1273 kr till sonen?Vem betalar hyran för sonen?
    Jag ger 1273kr ( det jag är skyldig att betala enligt lag ) och sedan får han sitt studiebidrag på 1050kr. Sedan jobbar han extra och får lite egna pengar.

Så han får samanlagt 1273+1273+1050kr = 3596kr
    Hyran betalar han själv på 2000kr inkl.ström. Kvar blir 1596kr till mat. Sen jobbar han till sina nöjen själv. Det är bra tycker jag att han får lära sig det så han inte blir bortskämd. Och han är nöjd och mår bra. Då mår jag också bra
    ( jag anser att han fortfarande bor hemma då han är skriven här men han får göra som han vill med sina pengar och sova vart han vill. Själv flyttade jag hemmifrån när jag var 16år)

Om han har varit kvar hemma så skulle jag ha blivit tvungen att byta til större lägenhet. Och då skulle han fått betala hyra hos mig också.
  • Boltolina

anna klara skrev 2009-07-28 00:23:02 följande:

Det kan väl endå inte vara meningen att en 18 åring ska kunna ha 2223 kr som fickpengar varje månad...
    Mina barn har fått egna pengar sedan dom varit 5 år. Alla tre har lärt sig att spara genom det. Det har aldrig varit något tjat på affärerna. Varje gång barnen velat ha något på en affär så har jag frågat om dom har pengar då? Och om dom inte har haft pengar så fick dom lära sig att då kan man inte handla heller... Så dom lärde sig att spara det dom fick. Oftast var det pengar til jul och i fördelsedagspresent. Dom har aldrig haft veckopeng utan fått när jag har ansett att dom har jobbat och gjort rätt för sig. Dom får hjälpa till gratis och jag ger bara pengar när jag har lust att ge dom. Ingen av dom har klagat på detta system och dom har oftast sina pengar sparat i sina kaassaskåp som dom har. Eftersom dom får välja på affärerna om dom ska slösa på sina pengar och absolut inte få ta mina så har dom blivit snål och sparat sina pengar...vilket jag tycker är bra. Min mellanson sparade till en egen dator för 3000kr och han är såååå stolt för det. Det ger självkänsla att klara sånt.

Jag tycker att 18 åringar ska ha sina pengar... men också få betala för sig. Hyra och mat om man bor hemma...annars kan dom välja att bo borta. Dessutom ska dom betala alla sina kläder och nöjen för sina pengar. Jag har aldrig köpt kläder åt min äldsta son som har haft sitt studiebidrag själv. När dom märker att det behövs pengar så vill dom jobba. Min 12 åring väntar på att bli 13år nu så han kan ta reklamjobb
  • AndersHagstrom

Nu är ju inte det här samma sak, men jag får 1400 kronor för att jag valt att bo hos min syster under veckor då jag studerar på annan ort. Jag tycker det är en självklarhet att min syster ska ha en ansenlig summa av det, då jag bor där och äter där. Tror din dotter också skulle tycka det om du frågade henne :)

• LillaTanten

Mitt ex blev också lite ställd av detta, han har ju fortfarande samma kostnad som dagen innan sonen fyllde 18. Han har helt sonika satt sig ner och förklarat det för pojken som inser att det inte handlar om "rummelpengar" för honom utan ska täcka mat, dusch- och tvättvatten, el till datorn och tv-spelet osv och att antingen får han lämna över underhållet till pappa eller så får de sätta sig ner och räkna ut vad hans del av kostnaden blir - och att han förmodligen tjänar på att lämna över pengen oskårad *S*

• krak3n

Lite sent inlägg i ett fortfarande hett ämne.
    Jag står inför det här dilemmat pga av att min dotter som bor hos sin mor ska fylla 18 år.
    Samtidigt blir min bonusdotter som jag bor ihop med 18 år . 
    Intresserat läst varenda tråd och lite får man ut av det xD.
    Det finns väl inte nån förälder som inte vill ge sitt barn allt?  Men är man ensamstående så får man vända på slantarna.
    Som jag ser det så finns det bara 2 lösningar.
    Antingen får man när man fyller 18 år bestämma sig för att man fortsätter vara "i sina föräldrars händer".
    Dvs koncentrera sig på studier och lulla på hemma...
    Och i det fallet tar den förälder man bor ihop med hand om Underhållet.
    Eller så får man bestämma sig för att vara vuxen.
    Dvs, ta underhållet plus lika mycket från föräldern man bor ihop med och sen göra upp vad som ska betalas hemma... hyra, mat osv .
    Kan tycka det känns overkligt att man ska ta pengarna av den ena förälder som en vuxen och sen i nästa stund köra barnvarianten med den andra föräldern.

• TweekiE
    Polargirl skrev 2009-06-20 12:40:21 följande:
    Det är väl just det det är?
    Fel.

Underhåll är för föräldern, ungefär som hyra från sin 18-åring.

Däremot studiebidrag är bara till henne. 
  • TweekiE
    TweekiE skrev 2010-08-05 11:37:49 följande:
    Fel.

Glömde säga, att föräldern får det endast om barnet bor hemma!
  • krak3n
    TweekiE skrev 2010-08-05 11:37:49 följande:
    Fel.

Hmm.. talar vi om samma sak?
    En 18 åring är väl vuxen?
    Sen finns det väl barnsliga vuxna ända upp till 30 år om man vill diskutera det.
    För att få denna vuxna persons pengar så måste man väl omyndigförklara henne/honom i en domstol ?
    Känns väl lite drastiskt. .. Och vem vill lägga makten i föräldrars händer att själva myndigförklara sina barn?
    Så istället för skrika : "det är mina pengar!!  när de fyller 18 år så kan man resonera med dom och förbereda dom för vuxenlivet som dom faktiskt  måste ta del av.
    Som Polargirl skrev så är det ju faktiskt deras pengar.. som ska gå till dom.
    Sen får du ju försöka lösa betalningarna på ett vuxet sätt... med en vuxen... u get the picture?
  • Calles matte
    krak3n skrev 2010-09-01 14:37:56 följande:
    Hmm.. talar vi om samma sak?
    En 18 åring är väl vuxen?
    Sen finns det väl barnsliga vuxna ända upp till 30 år om man vill diskutera det.
    För att få denna vuxna persons pengar så måste man väl omyndigförklara henne/honom i en domstol ?
    Känns väl lite drastiskt. .. Och vem vill lägga makten i föräldrars händer att själva myndigförklara sina barn?
    Så istället för skrika : "det är mina pengar!!  när de fyller 18 år så kan man resonera med dom och förbereda dom för vuxenlivet som dom faktiskt  måste ta del av.
    Som Polargirl skrev så är det ju faktiskt deras pengar.. som ska gå till dom.
    Sen får du ju försöka lösa betalningarna på ett vuxet sätt... med en vuxen... u get the picture?
    Men det blir ju ändå lite konstigt i och med att föräldern faktiskt är försörjningsskyldig för sitt vuxna barn tills dess att denne gått ut gymnasiet (eller fyllt 21). Så om man inte kan komma överens om betalning för hyra osv. så är man ändå skyldig att betala för denna vuxna människa och hon/han kan ta sitt underhåll och ha som "lyxpengar". Visst - det är ett tecken på att man misslyckats lite i sin uppfostran om man inte kommer överens om en sådan sak, men det gör väl knappast saken enklare...
  • hymafr

Det heter väl underhållsbidrag?
    Ett underhåll på t ex bilen betyder ju att man sköter om bilen, antingen själv eller att man betalar någon för att göra det för att bilen ska var i så gott skick som möjligt.
    Lite samma sak med barnet. Man får underhåll från UF för att ta hand om och "underhålla" barnet, dvs se till att det får det det behöver i form av mat, bostad, omsorg etc...så att det överlever och mår bra.
    Om underhållet från UF går direkt till barnet måste barnet självklart betala till BF för mat, bostad, etc...de kostnaderna försvinner ju inte precis för att barnet fyllt 18.

Jag tror att underhållet rent juridiskt måste gå till barnet från 18 års ålder pga att barnet då är myndigt och har rätt att flytta hemifrån.
    Om man som förälder inte har den kontakten med barnet att man kan få barnet att föra över dessa pengar till BF så är det väl bara att kasta ut ungen? Eller kanske börja med att inte servera någon mat, inte tvätta, (inte heller "skänka" tvättmedel), gömma morgontidningen, etc...
    Sätt lås på kylskåpet och skafferiet. (Eller hota med det - det kanske hjälper)

• Carlosmami

Underhållet får hon ju bara om hon försätter studera, så klart det tillhör henne, men eftersom hon är 18 kan du kräva att hon betalar lite hemma :)

• ptq

ojojoj. vänta här hjälp mig att reda ut detta.. vi betalar underhåll för bonussonen som bor hos sin tjej och hennes föräldrar.( är skriven hos mamman)  Nu i februari kommer han skaffa egen bostad, ska då både mamman och pappan betala underhåll till sonen? det är ju kanon isf. )

• Madelène

Detta kanske inte rör riktigt denna tråd. 

Jag har nydligen blivit nekad av min mor mitt underhåll (är 19 år). Jag pluggar i örebro som är ett par mil bort från där hon bor och är inackorderad hos en person. Min mor anser att jag ska betala hyra hos henne med även om jag aldrig är hemma och inte vart det sedan jul. frågan är då om hon kan neka mig mitt underhåll för att jag inte tänker betala hyra hos henne?  

Svar på tråden Fick en chock om underhållet nu när dottern fyller 18