• Kima89

Pco

Nu har det gått snart en vecka sen jag fick reda på att jag har PCO.
    Detta besked gav mig ett slag rakt i hjärtat och jag har nu ett par dagar fått smälta detta och tänka igenom detta ordentligt och tagit reda på lite mer om det.

Så nu skulle jag vilja prata lite med folk som är runt min ålder och också lider av PCO. FAstr egentligen spelar det ingen roll vilken ålder. Bara får prata med nån som också "lider" av PCO.

• Svar på tråden Pco
  • bambiii
    Kima89 skrev 2009-06-23 13:03:27 följande:
    Verkar som en riktigt snurrug läkare. För oregelbunden mens är ju bland de första tecknerna.. Visst många av oss kvinnor har hårväxt där vi inte vill ha hehe Skämt å sido, men om de nu gick på första försöket så kan de ju inte stämma att du har PCO.. De låter ju nästan som att han bara sa så för att bli av med dig. för du verkar ju rätt vass om du fattar va ja menar.., Läkare gillar tyvärr inte sånna som vet vad dom pratar om.. Men gjorde han inget UL och tittade om du hade PCO stockar?? De låter som att han ine viste va han prata om..
    ja asså jag börjar ju undra men han och alla andra var ju fast beslutna på att det var det jag hade vilket jag verkligen inte tror jag har. för dom som har pco tar det lång tid innan dom blir gravida dom flesta måste äta tabletter för att de ska gå. asså han gjorde ju ett vul och såg cystor och sa ja det är pco men grejen är att jag har käkat mini-piller och av dom kan man gå cystor det är en mindre vanlig bieffekt men när jag var på vul senast i maj så var dom borta hmm. aja jag är nästan 99% säker på att min hormonrubbning uppstod av dagen pillerna som jag tog förra året för innan dess var allt som vanligt dom säger ju också att man kan få rubbningar av dagen efter piller om man tar för många men det visste ju inte jag när jag väl tog dom jag trodde bara att det skulle bli bättre verkan hehe, läkarna blev dessutom lite paffa när jag sa att jag var gravid månaden senare asså inget av pco syntomen stämmer in på mig alls.. min mens var liksom regelbunden sen jag var runt 15-16 år sen har jag inte haft problem med det sen klart äter man dåligt kan mensen dröja ett par dagar eller om man är orolig och sånt men jag tycker att dagen läkare bara ger diagnoser lite hit och dit utan att faktiskt undersöka saken istället .
  • Kima89
    bambiii skrev 2009-06-23 13:22:56 följande:
    ja asså jag börjar ju undra men han och alla andra var ju fast beslutna på att det var det jag hade vilket jag verkligen inte tror jag har. för dom som har pco tar det lång tid innan dom blir gravida dom flesta måste äta tabletter för att de ska gå. asså han gjorde ju ett vul och såg cystor och sa ja det är pco men grejen är att jag har käkat mini-piller och av dom kan man gå cystor det är en mindre vanlig bieffekt men när jag var på vul senast i maj så var dom borta hmm. aja jag är nästan 99% säker på att min hormonrubbning uppstod av dagen pillerna som jag tog förra året för innan dess var allt som vanligt dom säger ju också att man kan få rubbningar av dagen efter piller om man tar för många men det visste ju inte jag när jag väl tog dom jag trodde bara att det skulle bli bättre verkan hehe, läkarna blev dessutom lite paffa när jag sa att jag var gravid månaden senare asså inget av pco syntomen stämmer in på mig alls.. min mens var liksom regelbunden sen jag var runt 15-16 år sen har jag inte haft problem med det sen klart äter man dåligt kan mensen dröja ett par dagar eller om man är orolig och sånt men jag tycker att dagen läkare bara ger diagnoser lite hit och dit utan att faktiskt undersöka saken istället .
    Jo men precis som du säger så när man äter båda p-piller & minipiller så vilar ju äggslockarna. Bara att dom kan ju bilda äggblåsor bara att dom inte kommer i väg.
    De måste ha vart de som han såg.
    Han borde bett dig komma tillbaka efter en tid så han kunde få se på dom igen. De e väl inge mer än att v'änta eller e dom så otåliga på sjukhusen??
    Ja, de e ju de som stör mig lite att ja hade regelbunden innan ja blev med barn å direkt efter att ja tog bort de(vilket ja ångrar på ett sätt idag) började ja med p.piller. Sen gick ja med dom i ca 1 år och 4 månader. sen gick jag över till spiral och då kan mensen med bli oregelbunden.
    Och nu har ja vart fri i ca 9 månader, och vem har sagt att de tar 4 månader innan den blir regelbunden.. för innan aborten kom den var fjärde torsdag prick på klockan 05.30 kom den på pricken.
  • bambiii
    Kima89 skrev 2009-06-23 16:53:28 följande:
    Jo men precis som du säger så när man äter båda p-piller & minipiller så vilar ju äggslockarna. Bara att dom kan ju bilda äggblåsor bara att dom inte kommer i väg. De måste ha vart de som han såg. Han borde bett dig komma tillbaka efter en tid så han kunde få se på dom igen. De e väl inge mer än att v'änta eller e dom så otåliga på sjukhusen?? Ja, de e ju de som stör mig lite att ja hade regelbunden innan ja blev med barn å direkt efter att ja tog bort de(vilket ja ångrar på ett sätt idag) började ja med p.piller. Sen gick ja med dom i ca 1 år och 4 månader. sen gick jag över till spiral och då kan mensen med bli oregelbunden. Och nu har ja vart fri i ca 9 månader, och vem har sagt att de tar 4 månader innan den blir regelbunden.. för innan aborten kom den var fjärde torsdag prick på klockan 05.30 kom den på pricken.
    asså det är så skumt med dagens läkare funderar på att kolla upp mig igen om ett år för jag vill ha mer bevis på att det är pco jag har för jag tror bara att det som hände var pga dagen efter pillerna samt mini-piller började ta mini-p i januari 09 slutade med dom i februari sen blev jag gravid fick plus i april blev ju helt ställd för överläkaren sa ja du kommer inte ha någon ägglossning på minst 1 år.. och ja bara jaha vad menas med det är jag steril eller vadå? han bara det kan inte jag svara på jag bara ööhh.. och sen vips var jag gravid i april hmm jag tror att han fel bedömde mig men jag bokar tid efter bebisen är född så får vi se vad dom säger nu då =/ litar inte på läkarna jag tror som du säger att dom bara ger diagnoser för att bli av med en bara för att det liknar nåtgot man inte har kanske.
  • Kima89
    bambiii skrev 2009-06-24 06:26:04 följande:
    asså det är så skumt med dagens läkare funderar på att kolla upp mig igen om ett år för jag vill ha mer bevis på att det är pco jag har för jag tror bara att det som hände var pga dagen efter pillerna samt mini-piller började ta mini-p i januari 09 slutade med dom i februari sen blev jag gravid fick plus i april blev ju helt ställd för överläkaren sa ja du kommer inte ha någon ägglossning på minst 1 år.. och ja bara jaha vad menas med det är jag steril eller vadå? han bara det kan inte jag svara på jag bara ööhh.. och sen vips var jag gravid i april hmm jag tror att han fel bedömde mig men jag bokar tid efter bebisen är född så får vi se vad dom säger nu då =/ litar inte på läkarna jag tror som du säger att dom bara ger diagnoser för att bli av med en bara för att det liknar nåtgot man inte har kanske.
    Jo jag ska kolla upp mig igen. Men då är de bara just för det! För de e lite konstigt.:S men ja ska börja med ÄL-stickor och se om jag haft ÄL. Sen får de kosta vad det vill.
    Ja, de måste ju vart pga de pillerna. Det låter ju nästan så.
    Den läkarn borde inte få jobba där..
    Ja dom undersöker inte ordentligt, dom tycker dom ser det som syns och bara antar att de är så. Sen får man lida helt i onödan.
    Vissa läkare borde inte va läkare
  • bambiii
    Kima89 skrev 2009-06-24 10:11:25 följande:
    Jo jag ska kolla upp mig igen. Men då är de bara just för det! För de e lite konstigt.:S men ja ska börja med ÄL-stickor och se om jag haft ÄL. Sen får de kosta vad det vill. Ja, de måste ju vart pga de pillerna. Det låter ju nästan så. Den läkarn borde inte få jobba där.. Ja dom undersöker inte ordentligt, dom tycker dom ser det som syns och bara antar att de är så. Sen får man lida helt i onödan. Vissa läkare borde inte va läkare
    jag vet säkert med 100% att läkaren har fel för jag har nämligen inte haft svårt med att bli gravid har redan varit det i 3 omgångar men valt att behålla det nu som sagt han vet inte vad han snackar om dom som har pco får ju ta värsta hjälpmedel för att det ska funka och gå till läkare för kollningar osv hmm skiter på den läkaren rakt av ska kolla mig igen efter bebisen kommer :)
  • Kima89
    bambiii skrev 2009-07-04 09:57:45 följande:
    jag vet säkert med 100% att läkaren har fel för jag har nämligen inte haft svårt med att bli gravid har redan varit det i 3 omgångar men valt att behålla det nu som sagt han vet inte vad han snackar om dom som har pco får ju ta värsta hjälpmedel för att det ska funka och gå till läkare för kollningar osv hmm skiter på den läkaren rakt av ska kolla mig igen efter bebisen kommer :)
    det låtet bra tycker jag!
    Själv sitter ja här med 2 veckor försenad period. Och vissa självklara grav tecken:)
  • bambiii
    Kima89 skrev 2009-07-07 17:19:42 följande:
    det låtet bra tycker jag! Själv sitter ja här med 2 veckor försenad period. Och vissa självklara grav tecken:)
    jasså :P då får man väl hoppas på att det kanske finns en liten där inne :)
    tänker du testa dig? :)
  • RobSab
    Kima89 skrev 2009-06-24 10:11:25 följande:
    Jo jag ska kolla upp mig igen. Men då är de bara just för det! För de e lite konstigt.:S men ja ska börja med ÄL-stickor och se om jag haft ÄL. Sen får de kosta vad det vill.Ja, de måste ju vart pga de pillerna. Det låter ju nästan så.Den läkarn borde inte få jobba där..Ja dom undersöker inte ordentligt, dom tycker dom ser det som syns och bara antar att de är så. Sen får man lida helt i onödan. Vissa läkare borde inte va läkare
    jag har också pco och har precis fått veta att ältesten inte funkar för oss. :S
    det är nämligen så att hormonet som dom "mäter" för att se om man har ägglossning är ett hormon som vi med pco redan har mycket av och därför kan det visa att man har ägglossning fast man inte har det.
    så slösa inte pengar på det =)
  • Kima89
    RobSab skrev 2009-07-08 17:07:59 följande:
    jag har också pco och har precis fått veta att ältesten inte funkar för oss. :Sdet är nämligen så att hormonet som dom "mäter" för att se om man har ägglossning är ett hormon som vi med pco redan har mycket av och därför kan det visa att man har ägglossning fast man inte har det.så slösa inte pengar på det =)
    Ja, jag har läst detta med. Att testerna ger utslag även fast ägget itne släpps i väg.
    Har inte testat älstickor.. Gav upp den tanken när ja fick reda på att dom ger utslag ialla fall..:)
  • Kima89
    bambiii skrev 2009-07-08 08:34:29 följande:
    jasså :P då får man väl hoppas på att det kanske finns en liten där inne :) tänker du testa dig? :)
    Tyvärr fans de ingen som bodde där inne, Hoppas på att de tar sig snart.. :)
  • jayne doe

Ville bara komma in och berätta att det är skillnad på pco och pco-s.

Det bambiii har är pco, dvs att hon har de typiska äggstockarna men inga andra symtom. Har man pco behöver det inte betyda att man inte har äl.
    Många med pco märker aldrig av det. De är normalviktiga och har inga problem alls att bli gravida.

Sen finns det pco-s Då har man förutom de typiska äggstockarna även diverse symtom som ökad behåring, oregelbunden mens, övervikt m.m.

Även om man har pco-s, t.o.m. när man har grav pco-s, kan man få spontana ägglossningar.

Är man överviktig är det alltid gynnsamt att gå ner. Särskilt om man har för mkt runt midjan.

• Ruuu

Är du överviktig? Eller har de gått fort för dig att gå upp i vikt? Har själv pco och är lika gammal som dig, född 89. Äter metformin och dricker Cambridge för att min vill att jag går ner i vikt för att sedan påbörja pergotime. Har du tankar på att bli gravid nu?

• Kima89
    Ruuu skrev 2009-07-21 12:49:35 följande:
    Är du överviktig? Eller har de gått fort för dig att gå upp i vikt? Har själv pco och är lika gammal som dig, född 89. Äter metformin och dricker Cambridge för att min vill att jag går ner i vikt för att sedan påbörja pergotime. Har du tankar på att bli gravid nu?
    ja gick upp i vikt efter p.pillerna. Sen stod ja stilla.. har lite övervikt inte mkt..
    japp försöker bli gravid.. men orkar inte räkna så ja tar de som de kommer
  • drabbad

men alltså om man är normalviktig (t o m behöver gå up 2-3 kg), har regelbunden mens, ökad behåring och ökad manlig hormon enligt test...vad har man då? pco eller pco-s?
    jayne doe skrev 2009-07-20 15:37:47 följande:

Ville bara komma in och berätta att det är skillnad på pco och pco-s. Det bambiii har är pco, dvs att hon har de typiska äggstockarna men inga andra symtom. Har man pco behöver det inte betyda att man inte har äl. Många med pco märker aldrig av det. De är normalviktiga och har inga problem alls att bli gravida. Sen finns det pco-s Då har man förutom de typiska äggstockarna även diverse symtom som ökad behåring, oregelbunden mens, övervikt m.m. Även om man har pco-s, t.o.m. när man har grav pco-s, kan man få spontana ägglossningar. Är man överviktig är det alltid gynnsamt att gå ner. Särskilt om man har för mkt runt midjan.
  • LiselottePCOS

för att det ska vara PCOS gäller att man har 2 av dessa 3 kriterier

orgelbunden (med än 6 veckor mellan blödningar) eller utebliven mens
    påverkade manliga hormonnivåer (tex generadne hårväxt, hirutim, acne på rygg)
    pco-äggstockar

Detta bestämde några framstående PCO/S forskar i Rotterdam 2003-2004. Jag ske leta på en länk till det dokumentet, skriver senare.

Läkare och andra slavar ofta med begreppet och menar PCOS men uttalar endast PCO. Kan vara svårt att ställa säker diagnos på kvinnor som är yngre, under 25 år . PCO/S kvinnor kommer ofta senare i klimakteriet än "friska" kvinnor och kan få spontana ägglossningare , utan behnling, senare i livet effter 35-40 år.

Min blogg: blogg.passagen.se/liselottepcos/

• LiselottePCOS

P. S länken (ska se om jag hittar en annan som jag läst förrut, ej riktigt nöjd)
    Characterizing Discrete Subsets of Polycystic Ovary Syndrome as Defined by the Rotterdam Criteria: The Impact of Weight on Phenotype and Metabolic Features
    jcem.endojournals.org/cgi/content/abstract/91/12/4842

• Kima89
    LiselottePCOS skrev 2009-07-31 10:56:27 följande:
    för att det ska vara PCOS gäller att man har 2 av dessa 3 kriterierorgelbunden (med än 6 veckor mellan blödningar) eller utebliven menspåverkade manliga hormonnivåer (tex generadne hårväxt, hirutim, acne på rygg)pco-äggstockarDetta bestämde några framstående PCO/S forskar i Rotterdam 2003-2004. Jag ske leta på en länk till det dokumentet, skriver senare.Läkare och andra slavar ofta med begreppet och menar PCOS men uttalar endast PCO. Kan vara svårt att ställa säker diagnos på kvinnor som är yngre, under 25 år . PCO/S kvinnor kommer ofta senare i klimakteriet än "friska" kvinnor och kan få spontana ägglossningare , utan behnling, senare i livet effter 35-40 år.Min blogg: blogg.passagen.se/liselottepcos/
    Om det nu är så svårt att sätta diagnos på en kvinna som är under 25.. Tycker jag det är fel att dom säger det då.. Faktiskt.. där är ju en aning vilseledanade
  • Rosaasidenlakan

Kom gärna in och läs i min blogg där jag skriver om mitt liv med PCO/PCOS , vad& hur det är, tankar, känslor, vad jag får för behandling och hur det går.

www.nattstad.seAttLevaMedPCOS

Kram

Svar på tråden Pco