• RobSab

pco+lchf=bebis?

hej!
    jag har läst lite här och var om kvinnor som har haft pco och sen ätit lchf och poff blivit med bebis.
    jag undrar om det här verkligen stämmer.
    är det någon här som det har hänt för?
    hade du i så fall fler diagnoser än bara pco?
    jag har nämligen pco, nåt litet äggstockstjosan som var så lite att dom inte ens namngav det (?) och sen pyttelite endometrios, och jag behöver väl få lite hopp ;)

• Svar på tråden pco+lchf=bebis?
  • JWN

jayne doe skrev 2009-06-30 11:31:47 följande:

För oss med pco-s är det så att bukfetma leder till ökad insulinresistens vilket leder till ökad insulinproduktion vilket leder till ökade halter testosteron och utebliven äl.Det viktigaste vid pco-s är att hålla nere vikten, hålla blodsockret jämnt och röra lite på sig. Typ promenera.Personligen tycker jag att lchf är fullständigt idiotiskt, men andra tycker säkert att det är toppen.Men det är ingen mirakelkur, och det är det jag reagerar på i den här tråden. Att det framhålls som lösningen men det är det inte.Viktminskning och jämnt blodsocker är det enda som är viktigt. Sen om man gör det via lchf eller väljer något vettigare det är strunt samma.
    Men om du tycker att det spelar ingen roll hur man går ner i vikt varför reagerar du så starkt då?

Du kan ju inte komma ifrån att det finns flera kvinnor som genom LCHF klarat av att gå ner i vikt och sedan blivit gravida, vilket gör att vi som har använt oss av den diet tycker att det är den som har hjälpt oss...på samma sätt som jag respekterar alla andra dieter tycker jag att du ska respektera oss som väljer LCHF.
  • JWN
    Vårflickan84 skrev 2009-06-30 13:49:32 följande:
    wtin:vad är fettförbränningsträning? exempel? =)
    då tränar man med pulsklocka och tränar i ett visst pulsintervall....
    Vilket som är ens fettförbränningspulsintervall kan man räkna ut genom att veta sin maxpuls och sedan mellan en viss procent. Jag kan inte exakta uträkningsmodell i huvudet...jag fick hjälp på ett gym...

Det som jag tränade var cykling, löpband, promendader med pulsklocka, och crosstraining... spinning kan också funka.....

Men det är pulsintervallet som är det viktiga....
  • JWN
    Vårflickan84 skrev 2009-06-30 13:17:44 följande:
    men hjälper det att promenera för att få ner bukfetman? eller ska man träna hårt?
    Min upplevelse är att just bukfetman är svår att få bort även om man har en normalvikt så att säga...

När jag var som mest vältränad och hade ett normalt BMI så hade jag en liten kula trots allt.....

Utifrån det jag har kunnat läsa mig till så finns det en koppling mellan kolhydrater och ansamling av bukfetma
  • Vårflickan84

wtin:
    okej, jag kanske kan leta fram en uträkningsmodell på nätet eller fråga ett gym!
    jo, som jag förstått det så är det väldigt svårt att endast försöak få bort fett runt magen... men på något sätt borde man kunna minska det iaf!

men äter man inge kolhydrater alls med lchf?

• jayne doe

Jag blir irriterad för att det är helt vansinnigt att välja bort en hel kostgrupp, för att alla lchf:are beter sig som jihad.

Och du kan inte komma ifrån att det finns fler kvinnor som gått ner med hjälp av annat än lchf och blivit gravida än tvärtom.

• JWN

jayne doe skrev 2009-06-30 15:12:13 följande:

Jag blir irriterad för att det är helt vansinnigt att välja bort en hel kostgrupp, för att alla lchf:are beter sig som jihad.Och du kan inte komma ifrån att det finns fler kvinnor som gått ner med hjälp av annat än lchf och blivit gravida än tvärtom.
    Nä, det kan säkerligen stämma att fler har blivit gravida med andra dieter än med LCHF. Det betvivlar inte alls.....och jag säger inte att alla som har PCO-s ska äta LCHF och att det är lösningen på allt.

Utan jag svarade på TS fråga om det är någon som ätit LCHF och blivit gravid. OCh jag svarade på det och att det var recepter för MIG....eftersom jag har provad andra dieter , med eller utan träning och inte lyckast..........

Men då blir jag nyfiken, visst kan det ses som vansiningt att välja bort en hel kostgrupp, men om man mår bättre av det på alla plan. Vad är det då som säger att det är fel och vansinnigt....precis som du skrev i något annat inlägg så finns det lite forskning på detta......

Så som jag ser det kan bland annar beror på att de som vill forska på det inte får några anslag eftersom deras hypotes kan stämma och det vill inte den övriga forskningen och matindutrin att det ska göra. Eller så är det inte någon viktig forskning....Men spela roll
    Det blir alltid stora diskussioner kring detta med LCHF och dieter...så i och med detta inlägg lämnar jag demma diskussionen om dieter...för vi tycker olika och det respekterar jag och ioch med det hoppas jag på respekt från de som tycker olika än mig....
  • JWN
    Vårflickan84 skrev 2009-06-30 14:13:16 följande:
    wtin:okej, jag kanske kan leta fram en uträkningsmodell på nätet eller fråga ett gym!jo, som jag förstått det så är det väldigt svårt att endast försöak få bort fett runt magen... men på något sätt borde man kunna minska det iaf!men äter man inge kolhydrater alls med lchf?
    LCHF innebär inga kolhyrater och avstannar viktnedgången så kan man även ta bort fruktos och laktos......
    Kolla in Annika Dahlkvist blogg om du är intresserad...
    Bara att googla...

Hoppas du hittar någon tabell angående fettförbränningsintervall...ett riktmärke om jag kommer ihåg rätt, jag hade en maxpuls på 190 och skulle då ha ett intrevall mellan 135 och 150 i puls....tror det blir ungefär 60-70% av maxpulsen...

Lycka till!
  • Vårflickan84
    JWN skrev 2009-06-30 15:58:32 följande:
    LCHF innebär inga kolhyrater och avstannar viktnedgången så kan man även ta bort fruktos och laktos......Kolla in Annika Dahlkvist blogg om du är intresserad...Bara att googla...Hoppas du hittar någon tabell angående fettförbränningsintervall...ett riktmärke om jag kommer ihåg rätt, jag hade en maxpuls på 190 och skulle då ha ett intrevall mellan 135 och 150 i puls....tror det blir ungefär 60-70% av maxpulsen...Lycka till!
    okej, tack ska kolla in hennes blogg för info =) tack!

japp, jag kollade upp det där ,ed pulsen och det stämmer att man ska ligga på 60-70% av maxpulsen. men då måste man väl ha en sån där pulsklocka? var kan man köpa det?
  • JWN
    Vårflickan84 skrev 2009-07-01 09:57:39 följande:
    okej, tack ska kolla in hennes blogg för info =) tack!japp, jag kollade upp det där ,ed pulsen och det stämmer att man ska ligga på 60-70% av maxpulsen. men då måste man väl ha en sån där pulsklocka? var kan man köpa det?
    Det kan du köpa i en sportaffär bland annat..

Ofta är det en pulsband som sitter under bysten och känner av pulsen och så visas den på en klocka....

Alternativt så kan du promenera i rask tack och sedan stanna till och kolla din puls själv och då få ett riktmärke hur mycket du behöver belasta för att vara inom intervallet...

Det vet jag att vi gjorde i en löpträning för 10 år sedan när vi inte använde pulsband.......
    Och då räcker det med att du mäster pulsen de första 15 sekunderna och gångar det med 4 och förut antal slag per minut..
    Lite svårare sätt att hålla koll, men då vet man ju ungefär....
  • Vårflickan84
    JWN skrev 2009-07-01 10:30:09 följande:
    Det kan du köpa i en sportaffär bland annat..Ofta är det en pulsband som sitter under bysten och känner av pulsen och så visas den på en klocka....Alternativt så kan du promenera i rask tack och sedan stanna till och kolla din puls själv och då få ett riktmärke hur mycket du behöver belasta för att vara inom intervallet...Det vet jag att vi gjorde i en löpträning för 10 år sedan när vi inte använde pulsband.......Och då räcker det med att du mäster pulsen de första 15 sekunderna och gångar det med 4 och förut antal slag per minut..Lite svårare sätt att hålla koll, men då vet man ju ungefär....
    vad komplicerat haha... men jag måste ta och testa detta innan jag fattar något. säkert inte svårt egentligen
    ska kolla in pulsmätare också.
    tack för din hjälp =)
  • AnnaHväxjö

I väntan på en ny pergokur har jag fått för mig att jag ska testa detta med LCHF. Mår mycket bra på detta. Tänk om det funkar? Att proppa i sig hormoner istället för att försöka ändra livsstil är enkelt men kanske inte det bästa? Jag säger inte att det ena eller andra är rätt men jag har fått mig en tankeställare...
    Skickar med en liten länk där man kan läsa mer=)
    www.kostdoktorn.se/at-dig-gravid
    Kram

• JWN
    AnnaHväxjö skrev 2009-07-01 15:11:02 följande:
    I väntan på en ny pergokur har jag fått för mig att jag ska testa detta med LCHF. Mår mycket bra på detta. Tänk om det funkar? Att proppa i sig hormoner istället för att försöka ändra livsstil är enkelt men kanske inte det bästa? Jag säger inte att det ena eller andra är rätt men jag har fått mig en tankeställare...Skickar med en liten länk där man kan läsa mer=)www.kostdoktorn.se/at-dig-gravidKram
    Jag vill även ge ett litet tips till.....jag vet personer som gått till både akupuntörer, zonterapeuter och kinesiologer och fått behandling och sedan blivit gravida. Jag är en av dem....
  • JWN
    Vårflickan84 skrev 2009-07-01 11:57:26 följande:
    vad komplicerat haha... men jag måste ta och testa detta innan jag fattar något. säkert inte svårt egentligen ska kolla in pulsmätare också.tack för din hjälp =)
    Nja , så komplicerat är det inte..

anta att du har 190 i maxpuls (det brukar vara normalt har jag för mig) och sedan går du i raskt takt så du känner att du får i gång pulsen...

Därefter stannar du, mäter din puls i 15 sekunder och multiplicerar det med 4 och då få rut din puls.... Om den då ligger på 60-70% av maxpuls är det rätt tempo du håller för fettförbränning....och då vet du ungefär vilket tempo du ska hålla.
  • AnnaHväxjö
    JWN skrev 2009-07-01 16:08:52 följande:
    Jag vill även ge ett litet tips till.....jag vet personer som gått till både akupuntörer, zonterapeuter och kinesiologer och fått behandling och sedan blivit gravida. Jag är en av dem....
    Tack för tipset!! Jag ska nog ta och prova lite akupunktur för det har jag hört fler som har blivit hjälpta av.
  • JWN

Det finns en tråd under behandlingar som handlar just om akupunktur...

Kolla in den...hoppas du hittar den......vet inte hur man länkar..

Lycka till!

• RobSab

oj vad det har hänt grejjor här!
    det är alltid roligt med lite olika åsikter och tips och trix.
    tack för alla era svar! :)

• Stugmamman

Jag är normalviktig och har PCO och äter enligt LCHF. Jag har haft det jobbigt med blodsockret som pendlat upp och ner trots Metformin. Jag har varit jämt hungrig och ätit mycket mer och mycket oftare än andra vilket nästan blev ett socialt problem(kul att vara bortbjuden och bli aphungrig och sockerdarrig en timme innan övriga = jämt planera små matsäckar). Trots detta har jag alltså inte gått upp i vikt.

Nu med LCHF håller jag blodsockret jämt och lågt och klarar av att gå utan mat längre tid vilket är som en befrielse. Dessutom har jag dragit ner på medicinen.

Äggstockarna är mycket känsliga för insulin enligt min gyn därför påverkas dem av insulinresistens då kroppen pumpar ut väldiga mängder.

Genom att äta mindre kolhydrater (för man utesluter de ju inte helt bara drar ner till min) får jag ett mindre insulinpåslag.

Jag håller med om att vissa LCHF- förespråkare låter lite fanatiska men jag förstår dem samtidigt. När man kan få så många positiva bieffekter bara av att byta kost. Min sambo som verkligen inte brukar hoppa på sådana här nya grejer är helt frälst. Den största förändringen för honom är att han blivit så pigg. Han har alltid varit lite seg, däst och haft taskigt morgonhumör. Nu skuttar han ur sängen och är pigg på att dra igång grejer. Att han dessutom gått ner fem kilo på en och en halv månad är bara en bonus för honom. Han har tom slutat dricka öl.

Han märker många fler förändringar än jag och det tror jag beror på att han egentligen är mer känslig för kolhydrater i det stora hela. Han blir dålig om han fuskar och det blir inte jag. Därför tror jag att LCHF passar somliga bättre än andra.

Jag kan bara spekulera men jag tror att LCHF skulle kunna leda till att kvinnor med PCO kan bli gravida. Det är en stor hormoniell omställning som sker vid kostomställningen inte bara en ev. viktminskning. Det är bara att testa.

Lycka till!

Svar på tråden pco+lchf=bebis?