• Sponkilonk

    Ta 7 åring ur skolan för att resa ett halvår?

    Vi får snart tillökning i familjen och tänkte passa på att utnyttja föräldraledigheten för att åka till Australien i 6 månader för att kunna vara nära min syster och hennes familj.
    Vi kommer alltså att resa med tre barn i åldrarna 7, 5 och 7 månader.
    Jag har dock börjat tveka på om det är bra för den min äldsta kille att vara ifrån skola och kompisar så länge. Vi har tänkt att ge hemundervisning då han kommer att gå i första klass när vi reser.

    Jag blir orolig då min kille inte är speciellt framåt och är orolig att han kommer att ha svårt med kompisarna då de säkert grupperat sig och "vant sig av med" att han är där.

    Behöver lite åsikter angående detta. Vad tror ni? Är det dumt att ta honom ur skolan och kompisgemenskap för att resa? Hur hade ni gjort?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-18 12:00
    Är det ingen som har rest under en längre period med ett skolpliktigt barn som kan berätta hur ni har löst det?

    De flesta kanske går i skolan, men det kostar tyvärr 200 000 kr som utlänning att gå i deras skola.

  • Svar på tråden Ta 7 åring ur skolan för att resa ett halvår?
  • Eng76

    Jag säger bara ÅK! Att resa är den bästa skola som finns...

  • Sponkilonk

    Tänkte uppdatera tråden lite. Vi har nu fått klartecken för att vi får ge honom hemundervisning när vi är borta. =)
    Förutsättningen är självklart att vi håller en kontinuerlig kontakt med läraren, vilket vi så klart tänkt att göra.
    Tror att hela upplevelsen kommer att vara bra för vår son (och resten av familjen) och vi tror att så länge vi ser till att han får hålla en kontinuerlig kontakt med sin klass och berätta om sina upplevelser, så kommer dem inte glömma honom.
    Är sååå glad att man äntligen kan börja planera på allvar.

  • banansmoothie
    Sponkilonk skrev 2009-11-18 10:50:02 följande:
    Tänkte uppdatera tråden lite. Vi har nu fått klartecken för att vi får ge honom hemundervisning när vi är borta. =) Förutsättningen är självklart att vi håller en kontinuerlig kontakt med läraren, vilket vi så klart tänkt att göra. Tror att hela upplevelsen kommer att vara bra för vår son (och resten av familjen) och vi tror att så länge vi ser till att han får hålla en kontinuerlig kontakt med sin klass och berätta om sina upplevelser, så kommer dem inte glömma honom. Är sååå glad att man äntligen kan börja planera på allvar.
    Vad härligt TS! Läste igenom hela tråden och blev lite stött av alla negativa komentarer. Jag _vet_ att Sverige är lite knas med det här med skolplikt, men jag är bosatt här nere sen 3,5 år och det finns många barn här som hemskolas! Och de lär sig jättebra . Mitt tips till dig är att leta reda på lite hemskolningsgrupper i det området du ska flytta till, så får din son den sociala kontakten han behöver här också, och det kostar inget eller väldigt lite! Hemskolningsgruppen tycker säkert också att det är jätteinteressant med en utlänning som berikar deras skolgång! Nu vet jag inte vart ni ska men är det runt Victoria så kanske jag kan kolla upp lite info om det till och med för jag är väl insatt i hemskolning just här .
  • Sponkilonk

    Tack för svaret och tipsen. Ja, det var verkligen en blandning av åsikter i tråden. Men det är ju alltid bra att få olika vinklar på problemet. Även om en del var kanske lite extremt negativa.
    Har dock kommit fram till att det inte kommer vara dåligt för vår son att bryta upp hans vardag ett tag. Tvärtom kommer han förmodligen utvecklats enormt jämfört med om vi stannat hemma.
    Det hade ju varit fantastiskt roligt om man fått kontakt med en sådan grupp när vi är där. Det skall jag be min syster at kolla upp närmare.
    Vi kommer att bo i Perth, så det är nog inte nära er tyvärr. Hade ju varit hemskt bra annars. =)

  • Sponkilonk

    Har precis loggat in på familjeliv efter massor av års frånvaro. Så kul att läsa min gamla tråd om hemundervisning av vår son. Kan ju uppdatera med att hela resan gick fantastisk bra, hemundervisningen fungerade utmärkt, och sonen kom tillbaka till sin klass och kom in i gemenskapen direkt. Det var verkligen ett minne för livet, och jag rekommenderar alla som har en dröm och möjlighet att åka iväg att göra det. ????

    Just nu är vi mitt i ett nytt äventyr i Australien. Nu har barnen hunnit bli 7, 12 och 14 år, och går i skola här under 2 år då jag läser en master på ett universitet här. Vi har hunnit vara här i snart ett år, och barnen anpassade sig till skolan och språket på nolltid. Jag svarar gärna på frågor om någon har funderingar på att genomföra liknande resa.

  • Soliho

    Vad kul att allt gick bra! Är ni fortfarande i Perth?
    Min man kommer från Perth och vi funderar en del på hur det skulle fungera att bo där under en längre period. Sonen har inte börjat skolan än, men vi har lite haft känslan att vi kommer att vara "fast" i det land vi bor i när han börjar.
    Så det är kul att läsa om era erfarenheter och att det faktiskt fungerar bara man vill. :)

  • Sponkilonk

    Japp, tillbaka i Perth. Med en Aussie partner så blir allting väldigt mycket enklare gällande visum i alla fall. Det är väldigt enkelt att leva i Australien med barn. Rekommenderar verkligen att testa om ni vill och har möjlighet. Det finns alltid en återvändo om man inte skulle trivas. ????

  • backen15

    Tror inte det är negativt och åka iväg ett halvår. Min sons klasskompis flyttade till usa i ett år i ettan då hans pappa skulle jobba i usa.. hela klassen hade kontakt med han via FaceTime ett par ggr i månaden, nu går de i sexan, känns inte som han någon gång varit iväg från klassen. Se bara till så han får träffa klassen via teams eller liknande så går det säkert bra:)

  • Solrosen98

    Jag förstår inte hur du tänker?

    Ni har en pojke som inte är så duktig i skolan
    Vi har skolplikt 
    Ni vill ha semester??? Det är er anledning? Fan jag skulle skämmas om jag var du. Sluta vara så jävla egoistisk.

  • sextiotalist
    Solrosen98 skrev 2021-01-26 10:53:23 följande:

    Jag förstår inte hur du tänker?

    Ni har en pojke som inte är så duktig i skolan
    Vi har skolplikt 
    Ni vill ha semester??? Det är er anledning? Fan jag skulle skämmas om jag var du. Sluta vara så jävla egoistisk.


    Läs i slutet, de tänkte tydligen rätt
    Sponkilonk skrev 2017-11-19 14:52:29 följande:

    Har precis loggat in på familjeliv efter massor av års frånvaro. Så kul att läsa min gamla tråd om hemundervisning av vår son. Kan ju uppdatera med att hela resan gick fantastisk bra, hemundervisningen fungerade utmärkt, och sonen kom tillbaka till sin klass och kom in i gemenskapen direkt. Det var verkligen ett minne för livet, och jag rekommenderar alla som har en dröm och möjlighet att åka iväg att göra det. ????

    Just nu är vi mitt i ett nytt äventyr i Australien. Nu har barnen hunnit bli 7, 12 och 14 år, och går i skola här under 2 år då jag läser en master på ett universitet här. Vi har hunnit vara här i snart ett år, och barnen anpassade sig till skolan och språket på nolltid. Jag svarar gärna på frågor om någon har funderingar på att genomföra liknande resa.


  • bro37

    du måste fan va dum i huvudet... det är skit dålig ide att tvinga dina barn att lämna sina kompisar så att du kan hänga med din syster.

    va ska du ens göra med din syster i ett halvår?? varför inte bara åka dit 1-2 veckor?

    när ni kommer tillbaka till sverige so kommer han 100% inte kunna hänga med sina gamla kompisar.

    stanna i sverige

  • Solblomma30
    bro37 skrev 2021-01-29 20:59:12 följande:

    du måste fan va dum i huvudet... det är skit dålig ide att tvinga dina barn att lämna sina kompisar så att du kan hänga med din syster.

    va ska du ens göra med din syster i ett halvår?? varför inte bara åka dit 1-2 veckor?

    när ni kommer tillbaka till sverige so kommer han 100% inte kunna hänga med sina gamla kompisar.

    stanna i sverige


    Men hallå? Tråden är från 2009!
Svar på tråden Ta 7 åring ur skolan för att resa ett halvår?