• Svar på tråden Pergopinglornas gravidtråd version 16
  • Boo 79

    Här var det tyst!

    Är i vecka 10 nu, och tiden går så sjukt långsamt. Har inget att göra på jobbet nu heller (är konsult) så jag är hemma mest hela dagarna, och det gör ju inte direkt att veckorna springer förbi. Jag tror jag blir tokig med, jag kan bara inte sluta oroa mig hela tiden. Går runt med en känsla av att "det blir nog inget, det är bara jag som blivit tjock"... Blir så trött på mig själv!

    Tur att man kan gnälla av sig nånstans ändå

    På torsdag är det i alla fall inskrivning, men jag kommer inte ihåg - kollar de efter hjärtljud redan första gången eller hur är det?

  • kiwi81

    Boo79, nej, det är lite för tidigt för hjärtljud än. Brukar vara på kontrollen vid vecka 25 de gör det. Men dessförinnan är det ju RUL och då kommer det ju bli riktigt verkligt! Har du några grav.symtom?

    Jag tror inte att jag tog in att jag verkligen var gravid igen förrän runt v 26 - alltså precis nyligen. Trots VUL, UL, hjärtljud, 16 veckor av kräkningar och fosterrörelser sedan v 13!! Vet inte varför hjärnan gör så - tror att det är en skyddsmekanism (tänk om jag får missfall??). Kändes lite som att jag inte vågade ta till mig att jag var gravid för jag var så rädd för att ngt skulle gå snett och jag inte skulle klara av sorgen.

    I lördags åkte vi in till förlossningen för kontroll. Var då bara v 29+0, men haft så mkt sd att jag kände att magen var alldeles trött och öm och jag fick aldrig vila. Och dessutom såg man på en en kontroll i v 27+3 att tappen börjat förkortas och min son är född spontant i v 31, så jag var lite orolig att tappen skulle påverkats mer. Som tur var var tappen oförändrad jämfört med v 27+3, så det var jätte skönt! Men den var mjuk och på CTG kunde man se att jag hade mkt sd. Så jag fick en bricanylinjektion och ett recept på bricanyltabletter och det är såå skönt! Vilken skillnad!! De senaste 7 veckorna har jag haft runt 10 sd i timmen även i vila. Nu har jag några stycken om dagen bara.

    Men det var oerhört mysigt på förlossningen. Brukar inte gilla sjukhus, men det var så lugnt och harmoniskt. Det var "mysbelysning" på rummet och alla barnmorskor och sköterskor och läkare var så oerhört gulliga och snälla! Och så hörde jag lite skrik från en krystande mamma när jag gick ut i korridoren och ur ett annat rum rullades en nyförlöst leende och lycklig mamma ut med sin bebis ammandes vid bröstet (och efter kom pappan alldeles rödgråten och smått chockad). Jag ser verkligen fram emot förlossningen nu och blev så sugen på att bara vilja spola fram tiden till i alla fall 37 fulla veckor. Sen kan jag föda! Dit är det bara 8 veckor kvar! LÄNGTAR!!!!

    Men är sjukskriven nu, så då kommer väl tiden gå jätte långsamt..?

    Hur mår ni andra pergo-pinglor?

  • Boo 79

    Kiwi, måste vara jätteskönt att få vila magen lite nu då! Men du, hur tidigt kände du fosterrörelser? Längtar jättemycket efter att känna något, så det blir lite mer verkligt.

  • kiwi81

    Jag kände helt sjukt tidigt. Trodde inte att det kunde vara det först, men sen blev det bara starkare och starkare och sen kunde man känna det utifrån oxå (utifrån runt v 17 om jag minns rätt). Visade sig att jag den här gången inte enbart har moderkakan i bakvägg (förra gången hade jag moderkakan i framvägg och kände först v 22) men att det även är en riktigt vild bebis jag har. Nu kan man se hur en fot sträcker ut sig (trycker ut huden säkert 5 cm upp) och sen drar den längst med huden. Ser riktigt läskigt ut tycker jag och ibland sparkar den så jag har svårt att somna på kvällarna. Funderat på att filma magen ngn gång, för det ser verkligen ut som en alien som försöker ta sig ut genom magen.. När jag blev gravid var jag väldigt smal. Nu har jag gått upp över 10 kg i vikt, men det verkar som att det lagt sig mest på lår, rumpa och överarmar samtidigt som alla magmuskler är borta. Det känns som att det bara är några mm hud/livmodervägg mellan mig och bebisen ibland!

  • Treasures

    Boo - Jag fick höra hjärtljuden redan i v 16, vilket var innan RUL, men då sa min BM att jag inte fick bli orolig om det var svårt att höra eftersom det var så pass tidigt. Men de hördes hur bra som helst och vilken lycka det var!

    Kiwi - Nu får du allt se till att knipa till åtminstone v 37...vad bra att bricanylen hjälper mot sammandragningarna i alla fall.

    I dag är Alva 22 dagar och vi var på BVC för vägning...4115 g ligger hon på nu, det är precis ½ kg mer än då hon föddes. Vi har även inhandlat Minifom och hoppas på att det ska hjälpa hennes kvällsknip i magen som har varit jobbigt i en veckas tid nu. Annars så håller jag som bäst på att vänja mig vid att vara hemma och mammaledig...saknar lite av det sociala man har på jobbet, men annars är det ju hur mysigt som helst att bara gå hemma och pyssla med lillan och annat smått och gott då hon sover!

  • Boo 79

    Åh, Treasures, får jag ge ett tips om hon har ont i magen? Det ska finnas semper magdroppar, vet ej om det är i vanliga mataffären eller på apoteket, men det är lite bra magbakterier i den som ska hjälpa bättre en minifom enligt flera bekanta. Pussa lite på henne från oss här!

  • Treasures
    Boo 79 skrev 2009-11-23 19:14:58 följande:
    Åh, Treasures, får jag ge ett tips om hon har ont i magen? Det ska finnas semper magdroppar, vet ej om det är i vanliga mataffären eller på apoteket, men det är lite bra magbakterier i den som ska hjälpa bättre en minifom enligt flera bekanta. Pussa lite på henne från oss här!
    Vi velade mellan Minifom och Sempers magdroppar, men då BVC-sköterskan rekommenderade Minifom just för hur jag beskrev Alvas besvär så börjar vi med dessa och ser hur de fungerar. Än så länge har hon inte haft nåt ont alls ikväll, men om det beror på Minifomen eller att det bara är en bra kväll kan vi ju inte veta.
    Pussar ska hon i alla fall få!
  • Dodisens mamma

    miniform är ju för att eliminera gaser, funkar på ett helt annat sätt än semperdropparna, men värt att prova om inte miniform ger nån verkan såklart.


    Douglas -00 Doris -07 Della -09
  • kiwi81

    Treasures, stackars liten som har ont i magen! Hoppas att miniformen hjälper! Är hon gasig oxå, eller gråter hon bara?

Svar på tråden Pergopinglornas gravidtråd version 16