• Anonym

2 aborter på 3 månader??

Hej, jag har satt mig själv i en väldigt jobbigt situation hoppas någon orkar läsa det här. Jag och min sambo gjorde en kirurgisk abort i graviditetsvecka 12 i juli månad den här sommarn, började direkt med p-piller, åt dom bara några veckor och bytte sen till annat märke eftersom att jag fick jätte ömma slämhinnor och ingen sexlust. Men de dom nya pillrena åt jag inte speciellt länge och gav fort upp med dom eftersom att inget blev bättre, fick dåligt humör osv. Så under en månads tid så slarvade vi ganska rejält med preventivmedel och hade "oturen" att bli gravid DIREKT igen, nu när jag skulle ha fått min mens skulle jag börja med cerazette men har då alltså blivit gravid. Och frågan är nu å VAD ska vi göra? har redan innan sagt att jag gör inte en till abort och min sambo har vart medveten om det, han vill verkligen inte bli pappa och jag vill inte bli mamma men jag kan finna mig i situationen och vissa stunder känns det bra och vissa stunder lite jobbigare, så jag vet inte men vore kanske skönt åh höra någon annans åsikt? dock inga "dumma" kommentarer 'är inte de jag är ute efter..och sen har jag funderat på att om man gör en till abort så tätt inpå den jag just har gjort?..kan de var mer skadligt just för att jag gör dom så nära eller? hoppas verkligen på något svar!!

• Svar på tråden 2 aborter på 3 månader??
  • Anonym

Varför slarvade ni med skydd om ni verkligen inte vill ha barn och du vill inte genom gå en abort till?

• Anonym

Om det nu är så att ingen av er känner att det är "rätt" med barn just nu så tycker jag inte att det är en så bra idé att behålla det, men jag kan samtidigt förstå att en abort inte är en lätt sak att gå igenom, och inte så tätt på den andra.
    Att få barn förändrar verkligen livet, på alla sätt. Det är ju bara du/ni som kan avgöra vad som är bäst för er, men välj inte att behålla det bara för att du inte vill göra en abort till, för mig är det inte rätt anledning. Hur det medicinskt påverkar dig att gör två täta aborter har jag ingen aning om.
    Skulle ni välja att bli föräldrar så är det en fantastisk upplevelse, min dotter är den mest spännande och underbaraste varelse jag vet, och jag kan inte föreställa mig hur det skulle vara att inte ha henne.

Jag vet verkligen inte om du fick något ut av mitt svar, men jag hoppas att det löser sig på bästa sätt.

Lycka till vad du än vill göra!

• mammapappabebis

Hej! Usch vilken jobbig situation. Jag vet inte hur det är med flera aborter på kort tid. Men en sak vet jag: ingen jag någonsin träffat ångrar att de födde sitt barn!

Så om du och pojkvännen älskar varandra och vill vara tillsammans, så kommer ni att klara att få barn. Och inte bara klara - jag är nästintill säker på att ni kommer att älska ert barn villkorslöst om ni väljer att behålla det.

Allt är inte planerat, men kan bli bra ändå. Men om ni känner i hjärtat att ni inte vill ha barnet, så är det säkert inga problem att göra en abort. Jag skulle ringa till närmaste sjukhus och boka en tid för samtal, så snart som möjligt så att du slipper göra en kirurgisk abort igen

Hoppas att allt löser sig till det bästa!

Stor kram

~♥ Astrid 08-12-08 ♥~
  • Anonym

Om du verkligen inte vill bli mamma och han verklgien inte vill bli pappa, då är det ju abort som gäller. Nu kan du ju göra en medicinsk, och hade jag varit du så hade jag satt in en kopparspiral samtidigt eftersom du är så slarvig.

• Anonym (TS)

Tack så mkt för svar, det jobbiga är att jag känner vissa stunder att jag vill behålla barnet och tänker att det kommer bli bra och känner mig glad och allt, sen kommer det vissa stunder då jag tänker på annat sätt och de är då jag börjar tänka om jag VERKLIGEN vill skaffa barn nu, är lite rädd för det går ju inte att ändra sig sen direkt. Men gör man en abort så förändras inte livet på samma sätt som med ett barn så känns på ett sätt "lättare" men de är verkligen blandade känslor känner mig väldigt förvirrad just nu.. vi får se hur det blir och hoppas vi kommer fram till ett bra beslut tillsammans!

• mammapappabebis

Det är klart att man blir lite rädd och oroad, så har nog alla gravida känt, även om barnet varit planerat. Frågan du kan ställa dig är om du oftast känner att du skulle kunna behålla barnet, eller om du oftast inte vill. Jag tycker att det verkar som att du är rädd, men också glad över att vara gravid.

~♥ Astrid 08-12-08 ♥~
  • Anonym

Anonym (TS) skrev 2009-09-09 09:54:26 följande:

Tack så mkt för svar, det jobbiga är att jag känner vissa stunder att jag vill behålla barnet och tänker att det kommer bli bra och känner mig glad och allt, sen kommer det vissa stunder då jag tänker på annat sätt och de är då jag börjar tänka om jag VERKLIGEN vill skaffa barn nu, är lite rädd för det går ju inte att ändra sig sen direkt. Men gör man en abort så förändras inte livet på samma sätt som med ett barn så känns på ett sätt "lättare" men de är verkligen blandade känslor känner mig väldigt förvirrad just nu.. vi får se hur det blir och hoppas vi kommer fram till ett bra beslut tillsammans!
    Vad var anledningen till aborten sist då? Om de är saker du kan påverka så kanske det kan vara ide att prata med kurator och se om ni kan känna att ni kan ställa om er på att behålla.
  • Hedi

Anonym (TS) skrev 2009-09-09 09:54:26 följande:

Det är väldigt normalt att känna sa. Vissa perioder under min graviditet var jag ocksa jätterädd för hur det skulle bli (inte planerat). Allt blir vad man gör det till. Om ni älskar varandra och om du är säker pa att det är med honom du vill skaffa barn sa behall det.
  • Anonym (TS)

Åh vad skönt att höra era kommentarer, han är verkligen den jag vill leva mitt liv med och skaffa barn med. Älskar han över allt annat och han känner desamma.. De största till varför vi gjorde förra aborten var för att de inte var planerat och vi kände oss inte direkt redo, men vi kände både att vi ville behålla och ändå inte, vi hade inte all tid i världen så tillslut var vi tvungna att komma fram till ett beslut och då kändes det enklare att göra en abort än att vara osäker på barnet. Men vi har sagt att vi ska försöka ställa in oss på att bli föräldrar och se hur vi känner, vi pratar om det som att vi ska behålla vissa stunder, mkt till varför jag tvekar är också för att jag känner att jag vill leva ett liv med min sambo och göra saker bara vi två innan vi skaffar barn, kanske skaffa hus osv före. De är så jag alltid tänkt så när det blir så här oväntat och oplanerat blir man verkligen förvirrad, men jag vet att vi kan skaffa hus och allt ändå men ja de blir bara inte direkt som jag har tänkt att det skulle bli. Men som sagt allt blir inte alltid som man tänkt sig..:) just nu ser jag fram emot och känns som att jag vill behålla.. men ja dessa känslor jag blir tokig! :p

• Hedi

Anonym (TS) skrev 2009-09-09 10:34:23 följande:

Åh vad skönt att höra era kommentarer, han är verkligen den jag vill leva mitt liv med och skaffa barn med. Älskar han över allt annat och han känner desamma.. De största till varför vi gjorde förra aborten var för att de inte var planerat och vi kände oss inte direkt redo, men vi kände både att vi ville behålla och ändå inte, vi hade inte all tid i världen så tillslut var vi tvungna att komma fram till ett beslut och då kändes det enklare att göra en abort än att vara osäker på barnet. Men vi har sagt att vi ska försöka ställa in oss på att bli föräldrar och se hur vi känner, vi pratar om det som att vi ska behålla vissa stunder, mkt till varför jag tvekar är också för att jag känner att jag vill leva ett liv med min sambo och göra saker bara vi två innan vi skaffar barn, kanske skaffa hus osv före. De är så jag alltid tänkt så när det blir så här oväntat och oplanerat blir man verkligen förvirrad, men jag vet att vi kan skaffa hus och allt ändå men ja de blir bara inte direkt som jag har tänkt att det skulle bli. Men som sagt allt blir inte alltid som man tänkt sig..:) just nu ser jag fram emot och känns som att jag vill behålla.. men ja dessa känslor jag blir tokig! :p
    Tror det är farligt att planera för mkt! vi resonerade som sa att min man skulle hinna plugga färdigt. Vi bor i Tyskland och där är det inte det lättaste med barnomrsog men jag kunde plugga halvfart pa distans i Sverige. Svärmor passar henne 3 efermiddagr resterande tid är jag hemma med henne. När Emmie föddes april 2008 bodde vi i en 2:a (funkade utmärkt) vi har först nu köpt en 4:a. Man maste försöka att se fördelarna, visst jag har inte pluggat färdigt men samtidgt kan jag vara hemma mkt med Emmie medan hon är liten. Jag kan jobba mer sen när hon blir lite äldre om jag vill. Sen sa kan man faktiskt göra väldigt mycket även fast man har barn. Det gäller bara att man i förhallandet later den andra göra saker. Jag har varit i London tva ganger utan man och barn. Sen sa är det klart att man kanske inte bara kan dra iväg till Australien för att man känner för det. Det är inte alltid lätt att se fördelarna när man inte har barn eftersom ens känslor för barnet och det man far inte är mätbart och gar att beskriva.
    Det ända jag vet är att vi vill ha ett barn till, det finns ett rum och allt och gissa vad jag har inte blivit gravid än. Nä jag hade kört pa.
  • Sanjos

Hade jag blivit gravid igen så fort efter så hade jag nog behållt, eftersom jag då tänkt att det nog var meningen att jag skulle bli förälder just då.....

• frux

dags kanske för en seriös sterilisering? En ide om man inte är vettig nog att fatta hur man skyddar sig.

• Anonym (Majskorn)

Jag och sambon blev gravida oplanerat och vi valde att behålla i chocktillstånd :)
    Innan tyckte jag att det var jobbigt, kändes som om jag hade noll mammakänslor, ingen kunskap....har aldrig hållt ett spädbarn...knappt sett ett ens.

Mina känslor till barnet har alltid varit bra men mina känslor för mig själv och mitt liv har varit jobbiga ibland...alla våra planer.
    Vi hade precis diskuterat hur vi skulle leva ut och göra allt sånt man kan göra dock inte med ett litet barn som till exempel forsränning, tågluffning...hade till och med bokat en tre veckors semester nu i oktober som innebar galenskaper i USA, las vegas och stora nöjesparker och dylikt.(blir ju fortfarande USA dock blir det bara lite mer bad :)

Jag grubblade mycket och sambon har aldrig varit så tyst som han var dom första två månaderna....han har tänkt så mycket. Vi båda var väldigt tysta...men det var viktigt att vi båda vi utrymme för våra tankar och få lov att vara tysta och tänka.

Idag är jag i vecka 22 och vi var på ultraljud i vecka 19, det är det vackraste jag har sett. Efter det så vände allt...jag har inte tvivlat en sekund efter det....känslorna för bebisen är obeskrivlig.
    Mammakänslorna har växt fram på mig och när jag ser sambon vet jag att han kommer bli en fantastisk pappa till vårt barn och jag tvivlar inte längre på mig själv.

Idag är jag glad för att vi slapp att planera...att det bara hände. Vi slipper vänta på mens och ÄL och planera in saker och bli oroliga om det inte skulle gå direkt.

Bara lite om vår oplanerade bebis :) Lycka till oavsett vilket beslut ni än tar!

• Anonym (TS)

Anonym (Majskorn) skrev 2009-09-09 16:22:35 följande:

Jag och sambon blev gravida oplanerat och vi valde att behålla i chocktillstånd :) Innan tyckte jag att det var jobbigt, kändes som om jag hade noll mammakänslor, ingen kunskap....har aldrig hållt ett spädbarn...knappt sett ett ens. Mina känslor till barnet har alltid varit bra men mina känslor för mig själv och mitt liv har varit jobbiga ibland...alla våra planer. Vi hade precis diskuterat hur vi skulle leva ut och göra allt sånt man kan göra dock inte med ett litet barn som till exempel forsränning, tågluffning...hade till och med bokat en tre veckors semester nu i oktober som innebar galenskaper i USA, las vegas och stora nöjesparker och dylikt.(blir ju fortfarande USA dock blir det bara lite mer bad :) Jag grubblade mycket och sambon har aldrig varit så tyst som han var dom första två månaderna....han har tänkt så mycket. Vi båda var väldigt tysta...men det var viktigt att vi båda vi utrymme för våra tankar och få lov att vara tysta och tänka. Idag är jag i vecka 22 och vi var på ultraljud i vecka 19, det är det vackraste jag har sett. Efter det så vände allt...jag har inte tvivlat en sekund efter det....känslorna för bebisen är obeskrivlig. Mammakänslorna har växt fram på mig och när jag ser sambon vet jag att han kommer bli en fantastisk pappa till vårt barn och jag tvivlar inte längre på mig själv. Idag är jag glad för att vi slapp att planera...att det bara hände. Vi slipper vänta på mens och ÄL och planera in saker och bli oroliga om det inte skulle gå direkt. Bara lite om vår oplanerade bebis :) Lycka till oavsett vilket beslut ni än tar!
    Tack så mkt för din kommentar :) Blir glad och känner mig mer positiv när jag läser detta!
  • fjonkan

Jag och min sambo var inte heller överens så vi tog en tid hos b-m för att få prata med ett proffs om det hela. Vi tog upp frågor och funderingar och diskuterade med henne på ett opartiskt sätt. Det behövdes bara ett samtal för att reda ut frågetecknen och vi har i dag en underbar söt liten kille på 2,5 mån.

• Anonym

Om du funderar på abort så ska du prata med nån läkare om de medicinska konskevenserna. Det är väldigt tätt inpå. Eftersom det är ett stadigt förhållande skulle jag nog ha behållit barnet. Vi är många här i världen som är oplanerade.

Lycka till!

• Anonym (Anonym)

Hej! Jag undrar vad ni bestämde er för? Råkar sitta i exakt samma sits och såg ditt inlägg. Är nu rädd för vad vården ska säga när man betett sig så klantigt?

• Anilewe

Jag själv tänker på abort, då jag aldrig har velat att ha barn bl.a på grund av förlossningsrädsla. Jag 36 i lång och  förhållande så kanske det är sista chans? 
    Jag har inga positiva känslor när jag tänker på en foster eller kollar på en bild frå tidig ul. 
    Känner du något ? Hur ser du dig om flera år? Vill du ha barn i framtiden med din pojkvän?

Jag tror att 80% av oss alla är oplanerat ☺️

Om det gäller p-piller. Det tar tid inna kroppen vänjer sig. Du kan prova mirena, p-ring eller en implant i framtiden. 

Svar på tråden 2 aborter på 3 månader??