• längtanstid

Syskon

Hej!

Har en son på 4 månader och börjar redan tänka på syskon. Vi har gått via Huddinge och där är de endast tillåtet att skaffa ett barn. Undrar hur andra regnbågsfamiljer valt att göra när det gäller syskonförsök?!

Hur tänker ni eller hur har ni gjort?

• Svar på tråden Syskon
  • åra

Vet att i Uppsala avgjordes det nyligen att man har rätt till försök med den andra mamman för syskon. Förut fick man bara försöka med syskon om det var samma mamma till båda.

• Chilisar

Vet inte om de ändrat sina riktlinjer igen på Huddinge, med vi har kunnat göra syskonförsök där.

• Yinmia

Det vanliga är väl att man får betala för syskonförsök men det känns helt ok.
    Bara helt underbart att man nu får göra det i Sverige!! Förstå vad långt vi har kommit de senaste 10 åren :o)

• Tammie

Hej!
    Ring och prata med dem på Huddinge. Man får göra syskonforsök där men det kan hända att ni måste betala.

Lycka till!

• Ingunn

Vi skall börja med syskonförsk nu på Huddinge. Har embryon i frysen där.
    De vill att man slutat amma sedan två månader tillbaka, att det gått ett år sedan sista födseln och sen kostar det 8500:- per försök. Det finns ingen kö.

• long distance runner

Min uppfattning är att syskonförsök är tillåtet på Huddinge om det är samma mamma som behandlas, om det finns sperma kvar från samma donator och numera mot betalning. Men allt det där är ju bara praxis, så de kan de ju ändra närhelst de vill.

Eftersom vi kommer att vilja "byta biologisk mamma" till nästa syskon, och det aldrig har varit aktuellt på Huddinge, så har vi inte forskat sådär jättemycket i de andra bestämmelserna där.

Vi står nu i kö på fertilitetskliniken i Umeå som är privatdriven. Där var det helt ok att min fru burit vår son och att jag kommer vara den som behandlas nästa gång. Men eftersom vi går in som privatkunder (tillhör ju Stockholms Läns Landsting) så blir det ju mot avgift. Tror en vanlig insemination kostar runt 10 lakan. En fördel är att de även har en klinik i Stockholm, på St Göran tror jag det är, där de iofs inte har donatorinsemination, men där man kan göra alla förkollar av ägglossning och sånt. Kuratorsbesöken kan man också göra i Stockholm. Så man behöver i princip bara åka upp till Umeå för själva inseminationen. Jag hade helst önskat att vi kunde använda samma donator, så att M och vårt eventualla framtida barn blir halvsyskon, men med SLLs praxis blir det ju omöjligt.

• Apolline

long distance runner skrev 2009-10-10 20:04:10 följande:

Eftersom vi kommer att vilja "byta biologisk mamma" till nästa syskon, och det aldrig har varit aktuellt på Huddinge, så har vi inte forskat sådär jättemycket i de andra bestämmelserna där. Vi står nu i kö på fertilitetskliniken i Umeå som är privatdriven. Där var det helt ok att min fru burit vår son och att jag kommer vara den som behandlas nästa gång. (---) Jag hade helst önskat att vi kunde använda samma donator, så att M och vårt eventualla framtida barn blir halvsyskon, men med SLLs praxis blir det ju omöjligt.
    Jag vet par som blivit lovade att få använda samma donator till andra barnet.
    Vet inte exakt hur den svenska spermabanken ser ut, men antar att landstinget och privatkliniker kan använda sig av samma donatorer, så länge det inte är till fler än 6 par? Vad har ni fått förklaring till att ni inte får använda samma igen?
  • Stjärnfamiljen

Att göra syskonförsök på huddinge på den "andra" mamman är inte helt uteslutet. Frågan är inte prövad än, dvs ingen har överklagat och tills dess är det deras gamla riktlinjer som gäller men om ngn prövar frågan så kanske det går igenom. Ps. vi har även hört om ett par som tjatat sig till detta. Ge inte upp alltså!!

• regnbågsbaby

Hej! Det skulle vara bra om Huddinge även hade syskonförsök på landstingstaxa..undrar hur man ska ha råd att försöka få syskon annars..
    Jag har redan börjat längta efter att få bli gravid igen, har redan glömt hur dåligt jag mådde haha.. men vi får väl vänta 1 år iaf innan så Love hinner vara bebis färdigt först. Hur lång tid tog det för era kroppar att komma igång efter förlossning?
    Love föddes den 20 Juli i år.

♥Love och Stoffe ♥
  • Mirix

Regnbågsbaby:

Hur menar du med kommit igång?

Long o Katelyn: Åhh vad kul, det viste jag inte!

Vi har ju förmånen (enligt oss iaf ) att vi kan börja med syskonförsök när o på vem vi vill. Vi har använt öppen donator som kommer hem till oss när det e dags.

• regnbågsbaby
    Mirix skrev 2009-10-12 21:48:34 följande:
    Regnbågsbaby: Hur menar du med kommit igång? Long o Katelyn: Åhh vad kul, det viste jag inte! Vi har ju förmånen (enligt oss iaf ) att vi kan börja med syskonförsök när o på vem vi vill. Vi har använt öppen donator som kommer hem till oss när det e dags.
    Hur lång tid tog det innan mens och ägglossning kom igång?

Pratade med Huddinge idag och det går bra att göra syskonförsök, bara det har gått 1 år sedan förra förlossningen och att amningen är avslutad sen 2 månader och att mensen kommit igång riktigt. Det kostar 8500 kronor och då ingår alla undersökningar och ultraljud i priset. Det är fortfarande bara den som bar det första barnet som får behandlas ska tilläggas. Så det verkar som att vi ska köra igång med syskonförsök i Augusti nästa år!
    ♥Love och Stoffe ♥
  • Pumin

Hej , länge sedan jag var inne nu , har varit lite mycket ett tag...

Ni som pratat med huddinge , hur ser kö-tiden ut? är det bara att "köra igång" när man ringer förutsatt att alla kraven listade uppfylls?

• regnbågsbaby
    Pumin skrev 2009-10-23 21:17:23 följande:
    Hej , länge sedan jag var inne nu , har varit lite mycket ett tag...Ni som pratat med huddinge , hur ser kö-tiden ut? är det bara att "köra igång" när man ringer förutsatt att alla kraven listade uppfylls?
    Jag tror det. Har du frågor så gå in på deras hemsida och fråga via epost så ringer en barnmorska på fertilitetsenheten upp dig dagen efter eller ring dom.
    ♥Love och Stoffe ♥
  • long distance runner

Angående att använda samma donator till behandling på olika kliniker: Jag har faktiskt inte tänkt på om det skulle kunna vara möjligt att använda samma donator på IVF-kliniken i Umeå som vi använde när frun inseminerades på HS! Kanske är det möjligt! Det måste vi ju förstås kolla upp när det blir dags.

Vad gäller praxis i Stockholm om att behandla olika kvinnor första och andra gången, så ja, man borde kanske ta striden med landstinget... Alla man pratar med om detta tycker det är helt befängt. Jag har för mig att det drevs något ärende i Uppsala gällande en liknande situation. Jag tänkte nog att man kunde vänta in beslutet från det ärendet. Är det någon som vet vad som har hänt där?

• long distance runner

Gud vad seg jag är, ser ju plötsligt att det står om Uppsala ärendet i första inlägget, sorry! Jahaja, då är det avgjort där då, men det påverkar alltså bara praxis i Uppsala? Suck, lika rätt till vård känns plötsligt som en utopi. Man kanske borde ringa Huddinge och höra vad de har att säga om saken...

• Birry
    Det här kommer nog tyvärr ändra Uppsalas policy igen, om jag fattar det hela rätt.

VANSINNIGT att landstingen ska bestämma vem som ska föda barn!
  • Gaytjej

Jag kan bara inte förstå hur de privata klinikerna i Umeå och Malmö kan ta 10 000 kronor för en donatorsinsemination medan en insemination med makens spermier på en privat klinik kan kosta 2 000 kronor! Visst kostar administrationen av donerade könsceller en slant, men det är ju inte direkt så att donatorerna får ngn större del de 8000 kronor som en DI kostar mer i alla fall...

På den kliniken i Danmark där vi gjorde våra inseminationer så var prisskillnaden mellan DI och makesinsemination 500 DKK (motsvarar ca 700 SEK).

Visserligen är jag fortfarande bitter över att inte kunna få hjälp med IVF i vårt eget landsting vilket renderade i ett för oss saftigt banklån - men när det gäller kommande syskonförsök så är jag väldigt, väldigt glad över att dessa kommer att göras i Danmark! Landet utan köer och orättvisa och omotiverade riktlinjer och där man får den service man betalar för!

Vi har 14 befruktade ägg och två strån sperma i frysen på Trianglen och möjlighet att förhandsboka/köpa mer sperma från European SpermBank. Att ha samma donator är absolut inte ett måste, men lite kul ändå tycker jag.

• Birry
    Birry skrev 2009-11-11 13:24:34 följande:
    Det här kommer nog tyvärr ändra Uppsalas policy igen, om jag fattar det hela rätt. VANSINNIGT att landstingen ska bestämma vem som ska föda barn!
    Passar på att tala om att efter kontakt med Uppsala i veckan så har de inte ändrat policy - än i alla fall. Man kan ju lugnt säga att jag inte informerade dem om domen!

Gaytjej - jag har undrat detsamma, HUR kan det vara så dyrt?? Jag tror att de som betalar 10 000 för en donatorinsemination betalar för övrig verksamhet på sjukhuset också... :-/ Grattis till giftemålet förresten!
Svar på tråden Syskon