• Mariohn

Tvingar du ditt barn att säga förlåt?

Gör du det? Om du gör det tycker jag att du gör fel.
    Jag är stark förespråkare av att barn ska förstå saker och inte bara göra vad de blir tillsagda att göra. Jag har mer än en gång sett föräldrar mer eller mindre skälla på sina barn "nu säger du förlåt till Per genast". Sicket trams. Förlåt är något man säger när man har gjort fel och det betyder att man är ledsen för det man gjorde och att man inte ska göra det igen.

Tycker man inte att man gjort fel ska man inte tvingas att säga förlåt eftersom ordet då helt förlorar sin betydelse. Däremot kan man vidhålla att man har rätt men ändå vara ledsen för att man gjorde någon annan ledsen. Då kan man ge uttryck för det men inte genom att säga förlåt för det man gjorde! Någon som ber sina barn att säga förlåt utan att prata om saken som kan förklara för mig varför?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-25 19:21
    Jag ger upp eftersom förmågan att läsa en text och förstå den verkar vara som bortblåst. Det sitter folk i tråden som gör den galna tolkningen att frågeställningen gäller hurovida man ska säga förlåt eller inte. Det är INTE det tråden handlar om. Tråden handlar om hurovida man tvingar sitt barn att bara säga förlåt FÖR ATT ORDET SKA SÄGAS eller om man faktiskt inser VIKTEN AV ATT BARNET FÖRSTÅR VARFÖR. Jag kan bara beklaga att budskapet inte når fram till alla.

• Svar på tråden Tvingar du ditt barn att säga förlåt?
  • Mixiz

Hejsan..

Jag vill bara säga att det du har skrivit om att tvinga sitt barn att säga förlåt är totalt fel.. Jag har en 7 årig lillebror som går i 1.an där hans skola TVINGAR min bror att säga förlåt stup i ett!! Men det är dock bara han!! Aldrig någon annas barns enligt lärarna..

Men han håller på med en utredning av ADHD Damp och det påstår lärarna inte är bra för de e inge problem med honom.. Men ändå har dom ingen koll på honom åh låter han springa bort å skiter i att följa efter honom.. Utan min sjuka mamma får gå å leta.. Men ändå så skulle min bror säga förlåt!!

Så i dagens läge kan man inte ens lite på skolorna eller psykologens skolväg. Lita bara på dej själv.. Och hjälp ditt/erat barn att hitta sig själv iomed att säga just ordet Förlåt!! Men att be om ursäkt är ett bra sätt att inte få ovänner.. Men de är ingen likhet i förlåt "världen".. Man ska alltid stå för de man gör och säger samt tycker.. Gör man inte det kan man hålla mun!!

Detta är Våran meninig (mor/dotter) Hoppas alla föräldrar kan upp ge sitt barn ett bra sätt att kunna stå för sina egna konsekvencer!! För min 7 åriga bror är en vuxen liten man, men han e en stolt sådan som alltid står för de han gjort eller sagt i sitt tycke!

• MyPrecious

Men när ska man börja lra sina barn det då? Gör man inte det och sen helt plötsligt ska man säga att dom måste säga det varpå dom undrar "men jag har ju aldrig behövt säga det förut..:" Det resonemnaget tycker jag är trams. Hos oss har vi sedan sonen var runt 2 år lärt honom att om man gör illa någon mm så säger man förlåt. Men början var det mycket upprepande förklaringar för honom om varför man säger så. Han har även hört mig, hans mamma säga förlåt till honom ifall jag känner att jag är skyldig honom en förlåtelse. Det har lixom blivit en naturlig övergång och idag är han 3 år och 4 månader och behärskar det hela jättebra. Han säger förlåt naturligt och man hör på tonen och ser på honom att han har förstått vad ordet innebär..... Jag tror stenhårt på att man ska förklara saker och ting för barnen i den naturliga gången som saker och ting händer, men man ska såklart inte utgå ifrån och tvinga dom att bete sig som vuxna....ycket förklarande och pratande blir det och visa gott föredöme för som man säger: dom lär sig inte efter det vi säger utan mer utifrån det vi gör!! kramar

• 12 åring som vill ha rätt

jag bara lägger in detta som barn min mamma säger att jag gjort något fel och fått husarrest men förtusan så säger min LILLEBROR fula ord som jag knappt lärt mig och jag är 2 år äldre  och slår i mina dörrar men ändå bara VARNAR hon honom det tycker jag inte är rättvist och när man säger ens brister till min syster kompis så att hon kan förbättra det så blir hon som en tjur typ jag sen så tvingas man att säga förlåt det tycker jag är förlåt, jag tänkte säga förlåt för att komma ut ur rummet men jag tänker fortfarande så för vad jag tycker är det vad föräldrar vill lära barn: man tycker något är fel och så får man rumsarrest och säger bar förlåt för att komma ut nä min mamma och pappa har lärt sig nog lite fel skriv gärna vad jag ska göra;(

• avicii

Japp mina barn får vackert säga förlåt när de slåss. Men det är typ enda gången.

Hemma kör vi inte med pekfingret utan jag förklarar att så gör man inte, nu blev han/hon ledsen o då säger man förlåt yada yada yada.

Funkar super :)

• en glad
    FridaochSamuel skrev 2009-11-16 20:25:29 följande:
    hahahahahaha asså har diskuterat i en liknande tråd innan och kan inte förstå hur fan man kan tycka de är så farligt att tvinga ett barn att säga förlåt. Man hör snyfft historier om att "min mamma tvingade mig minnasan att dricka vatten när jag va på solsemestet och de va ssssååååååå hemskt" Fattar men för livet lixom.

Man ska helt enkelt tvinga sitt barn att be om ursäkt för att de barnet dom har gjort illa ska känna sig bättre. För att dom ska bli sams. Självklart ska man förklara också att "pelle fick ont, bla bla". Men varför inte be tvinga sitt barn till detta fjutiga ord om man kan ge plåster på såren åt någon annan.
    Och sen va vet du ts om dessa föräldrar som gör så? Dom kanske har pratat med sina barn, eller ska göra?

Och ni so har haft föräldrar som tragiskt nog tvingat er till att sova, äta, sitta stilla eller be o ursäkt, snälla berätta inte de för folk som faktiskt hade en svår barndom, skulle bara va pinsamt.
    Ett tips till dig kanske vore att läsa Lars H Gustafssons bok "Växa, inte lyda"!!
  • Ingram

Nej jag tvingar inte min son att säga förlåt, däremot förklarar jag för honom vad han gjorde fel och får honom att förstå att det inte är okej att göra dumma saker.
    Efter samtalet brukar han be om ursäkt eftersom han själv inser sitt misstag, däremot tvingar jag aldrig honom till någonting.

• Minniemousemommy
    Mariohn skrev 2009-10-23 14:01:33 följande:
    Jag är stark förespråkare av att barn ska förstå saker och inte bara göra vad de blir tillsagda att göra. Jag har mer än en gång sett föräldrar mer eller mindre skälla på sina barn "nu säger du förlåt till Per genast". Sicket trams. Förlåt är något man säger när man har gjort fel och det betyder att man är ledsen för det man gjorde och att man inte ska göra det igen.

Tycker man inte att man gjort fel ska man inte tvingas att säga förlåt eftersom ordet då helt förlorar sin betydelse. Däremot kan man vidhålla att man har rätt men ändå vara ledsen för att man gjorde någon annan ledsen. Då kan man ge uttryck för det men inte genom att säga förlåt för det man gjorde! Någon som ber sina barn att säga förlåt utan att prata om saken som kan förklara för mig varför?

Jag ger upp eftersom förmågan att läsa en text och förstå den verkar vara som bortblåst. Det sitter folk i tråden som gör den galna tolkningen att frågeställningen gäller hurovida man ska säga förlåt eller inte. Det är INTE det tråden handlar om. Tråden handlar om hurovida man tvingar sitt barn att bara säga förlåt FÖR ATT ORDET SKA SÄGAS eller om man faktiskt inser VIKTEN AV ATT BARNET FÖRSTÅR VARFÖR. Jag kan bara beklaga att budskapet inte når fram till alla.

Jag skulle först och främst försöka få mina barn att förstå att dom gjort fel och varför den andra personen kan ha blivit sårad, sedan om dom inte vet vad som ska säga så skulle jag ge dom ett exempel och sedan låta dom gå iväg och säga det. Jag skulle även be dom att förklara för personen dom sårat varför dom ber om ursäkt. tillexempel skulle mina barn kunna säga så här "Hej, jag tänkte bara säga förlåt för att jag knuffade dig. Det var inte meningen om och du blev ledsen så ber jag verkligen om ursäkt.". Dom skulle ju säga det med egna ord, när dom väl förstått varför men ungefär så där skulle det låta. Annars blir det väl "Förlåt för att jag knuffade dig. Vill du ha en godis/vill du leka?". Så låter det faktiskt oftast ändå, och de andra barnen godtar alltid ursäkten. Jag skulle aldrig gå med på att mina barn sa typ "förlåt" och inte ens tittade på personen och sprang därifrån. Nej, det ska vara på riktigt och jag skulle hellre sitta med mitt barn och förklara hela natten lång varför hon skulle be om ursäkt, det ska vara från hjärtat inget annat. Skulle det vara att barnet råkat knuffa till någon eller råkar ta någons leksak eller så, alltså en lite mindre grej som inte var meningen så har jag lärt mina barn att man säga förlåt eller ursäkta mig, bara som en artig grej. På samma sätt säger man ursäkta mig om man vill gå förbi någon på stan.

Jag skulle aldrig stå och skrika på mina barn att dom ska säga förlåt, det ska komma från hjärtat som sagt. Det får ta hela dagen men jag tänker inte skrika och behöver den andra personen gå därifrån så ska det sägas nästa gång man ses eller så ringer mina döttrar till personen eller kommer hem till personen. Aldrig att någon går från mina döttrar ledsna eller arga för att något hänt, speciellt nu när dom är små så måste allt sånt tas tag i och läras in. Annars blir det bara värre och värre ju äldre dom blir om dom aldrig förstår varför dom säger det dom gör. Då betyder det ingenting. Så ja, jag förstår verkligen vad du menar.

• Mamionas

?Att säga förlåt betyder inte alltid att du har fel eller att den andra personen har rätt. Det betyder bara att du värdesätter relationen mer än ditt ego.?

• Litet My

Tvingar inte när barnet är argt utan resonerar kring det, sen får barnet säga förlåt när han/hon är redo. Tror inte på att tvinga fram ett förlåt innan barnet känner sig redo att förlåta på riktigt, annars blir det ju bara en meningslös fras.

• signaturis

herregud. vuxna människor som inte ens kan bete sig. vi ska lära våra barn hur man uppför sig, varesig man tycker att man har gjort fel eller inte, har barnet eller personen tagit illa upp och blivit ledsen så säger man förlåt. man kanske inte går med pekfingret, men man lär barnet att säga förlåt när någon annan blir ledsen. om du bara lär ditt barn att säga förlåt när den tycker att de gjort fel så kommer de troligtvis aldrig att hända. det finns vissa barn som blir ledsen för att de behöver säga förlåt när de sårat/gjort illa någon annan och det är inte rätt mot den ledsna. alla barn förstår nog inte ordet "förlåt", men man kan även visa det med en kram eller något liknande som är mer så att barnen förstår.

• pojkens

tvingar och tvingar...jag har en 5 1/2 och en på 2 1/2 som bråkar med varandra och med mig emellanåt. Ordet föråt försöker jag få dem att använda, men givetvis är det själva akten som är viktig, inte ordet. dvs att man ber om ursäkt när man gjort något fel, antingen med ordet förlåt eller med en kram eller att ge tillbaka leksaken man tagit...

jag vill att de ska lära sig det, men det funkar inte alltid. Men jag tycker man ska använda ordet och be dem säga förlåt när de gjort något dumt, vill de inte be om ursäkt så är det kanske för att de inte ångrar sig faktiskt, vilket kan vara fallet och det är på ett sätt ok, beroende på vad de gjort såkalrt. när man slåss eller säger taskiga saker vill jag alltid att de ska be om ursäkt. men om de r osams över leksaker så är det mer ok att inte be om ursäkt när det kan vara lite osäkert vem som faktiskt var dum och hur dumt det var...

• pastamamman

Jag tvingar inte min dotter (snart 3 år) att säga förlåt. Däremot försöker jag förklara att man "gör inte så"/nu blev XX ledsen". Sen frågar jag om hon vill säga förlåt eller ge en kram tex. Har hon tagit en leksak av någon tvingar jag dock henne att ge tillbaka den.

• Tom Araya
    Mariohn skrev 2009-10-23 14:01:33 följande:

Jag tycker inte alls man måste invänta den intellektuella förmågan att förstå sociala regler eller hur andra upplever barnets beteende för att lära barn vissa grundläggande regler och gränser. Däremot anser jag det viktigt att förklara när den intellektuella mognaden är nådd.
  • Mascaraklumpar

Nej, jag har väldigt svårt för vuxna som säger förlåt utan att det finns någon innebörd i det, och vill givetvis inte att min son blir en sån människa.

Svar på tråden Tvingar du ditt barn att säga förlåt?