• SailorGirl

    30+ som arbetar på första barnet, del 20

    30+ som arbetar på första barnet, del 20


     


    {#lang_emotions_sunny} {#lang_emotions_flower} Hej alla gamla & nytillkomna 30+:are som arbetar på första barnet!
    Här samlas vi och ventilerar tankar & funderingar & allt annat som faller oss in! {#lang_emotions_flower}  {#lang_emotions_sunny}
    Tråden startades den 9:e maj 2005 och inledes med följande text:
    "Känner ett behov av en tråd av likasinnade, det vill säga 30+ som jobbar på första barnet. Givetvis kan man få mycket stöd av yngre och de som redan har ett barn, men ändå så är de ju "fortfarande unga" och de har ju ett (eller flera) barn... "
    ...och det är också DET den bygger på, att vi "lite äldre" behöver en tråd där vi kan få ventilera utifrån vårt persepektiv! {#lang_emotions_cool}

    Så! Nu är det bara att ni ventilerar er, det finns inga dumma frågor!
    Ha en bra dag & STORT lycka till med bebbe-verksta'n!!!
    KRAAAM på er tjejer! {#lang_emotions_nalle}

    Här kommer några adresser till våra systertrådar:

    BIM-tråd för november:


    www.familjeliv.se/Forum-1-3/m48060172.html


    BIM-tråd för december:



    De av oss som fått erfara att det kan ta tid att göra underverk har en egen tråd:
    30+ som arbetat mer än ett år på första barnet (Del 15):
    www.familjeliv.se/Forum-7-34/m46921874.html

    Tempandets ädla konst :

    En svensk anvisning till tempandets konst(-igheter). Gjord av några duktiga tjejer här på FL:
    www.familjeliv.se/Forum-1-3/m11445097.html

    Temptråden FF för 30+ som arbetar på första barnet Del 14:
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m47802998.html

    Statistikens förlovade land:
    Statistiktråd för 30+ som arbetar på första barnet del 7 (Inaktuell, men jag hittade ingen ny…Uppdaterar så fort en ny finns):
    www.familjeliv.se/Forum-1-5/m42495964-2.html

    Inget är som väntans tider:
    30+ som väntar första barnet Del 18:
    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m47561694.html

    Väntan över- miraklet har anlänt:
    30+ som fått första barnet del 14:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m44514833-1.ht...

    Favorit i repris:
    30+ som väntar/har fått syskon, del 6:
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m47446362.html


    De gamla visa veteranerna:
    Samlingstråd för "gamlingar" från alla 30+ trådarna Del 13:
    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m47671996.html


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-21 12:11
    BIM-tråd för december: www.familjeliv.se/Forum-1-3/m48799448.html
  • Svar på tråden 30+ som arbetar på första barnet, del 20
  • Väntan på en liten

    Jag vet inte om jag ska ta bort mig från BIM februari nu när jag fått så tråkiga odds av min gyn.läkare att lyckas bli gravid utan hjälp

    Jag har ingen egen ÄL Livet känns skit just nu. Här har jag testat positivt med ÄL test varje månad och trott att allt är som det ska och haft regelbunden mens och så visar det sin nu att mina äggstockar står helt still och inte jobbat på som de ska.

    Dessutom så går kroppen på lågvarv och det är antagligen därför som jag inte har någon ÄL så nu ska jag först och främst börja med Levaxin och ta nya prover om ca 4 veckor.

    Gyn tänker inte göra något mer förrän min "kille" lämnat spermaprov. Hur sjutton ska jag få han till det då? Jag har inte nämnt för min gyn att jag försöker bli med barn via heminsemationer utan sagt att vi har samlag då hon frågade och dessutom rekommenderade mig att ha samlag varannan dag.

    Först när spermaprovet lämnas och det ser bra ut så ska vi gå vidare med spolning och det kan ske tidigast nästa månad och därefter om det ser bra ut så kommer pergo och ev. pregnyl sättas in. Ingen spermaprov ingen hjälp. Känner min så nere nu.

    Hur sjutton kan ÄL test och FF visa på ÄL när ingen sådan sker?

    Känner att jag nästan ger upp nu och skiter i detta med barn och köper mig en hund eller katt istället.


    Längtar...
  • M i a
    Loranga04 skrev 2010-02-07 22:26:41 följande:
    Idag är jag lite förgrymmad. Här går jag och har ägglossning och så får vi aldrig till det. Om inte han är borta så är jag det, och på de få stunder vi hinner ses känns det så oerhört krystat att klämma in lite holabaloo. Usch usch, blir nog inget denna gång heller, grr. Vad ska man göra åt detta?? Suck, suck dubbelsuck.
    Vad jobbigt! Men du får se till att förföra honom när ni ses, fixa lite romantiskt hemma med ljus och så så kanske ni kommer i rätt stämning, utan stressen att 'göra barn' utan försöka fokusera på varandra.. hoppas i alla fall ni får till det! {#lang_emotions_wink} 
  • Väntan på en liten

    Ingen rolig början på ett nytt år, hade otur hela förra året med allt i stort sett och detta år lär ju bli samma. Ställer in mig på att jag inte kommer hinna föda barn detta år för då har jag bara denna och nästa månad på mig och det känns ju inte som sannolikheten är de bästa för att lyckas med det.

    Ska jag vara helt ärlig så känns det som jag aldrig kommer få något barn, kan lika gärna ge upp för jag orkar inte.

    Förlåt att jag är så less och negativ just nu, men jag behöver bara få ösa galla över min dumma dumma kropp


    Längtar...
  • Aprilflickan

    Tråkiga nyheter "väntan..." Du såg inte på tv:n för någon vecka sedan då det handlade om en ensamstående som åkte till Danmark för insemination, där är det tillåtet med ensaminesmination. Läkarna i sverige visste om att hon gjorde så och "preppade" henne inför att hon skulle fara. Det gick på tv4, efter tio.

  • knitwit
    Elisabeth78 - jag vet hur det är runt äl, man längtar dit så man kan få en chans till, och så blir det jättesvårt att få till det på ett avslappnat sätt, och ibland hänger det sig (bokstavligen! i alla fall för oss )... kan ni offra någon timme innan ni går till sängs, eller sätta väckarklockan lite tidigare och ge det ett försök? Vet inte vad ni har för jobbarrangemang eller så, om det sätter krokben för saker och ting... hoppas ni hittar tid för action!

    Väntan - åå jag känner så för dej! förstår att allt känns sopigt just nu... först vill jag bara tipsa om att du kanske skulle kunna gå till en annan gynekolog (om du inte redan gjort det)... en kompis till mig blev tillsagd av sin gyn (efter missfall) att hon egentligen aldrig borde ha kunnat bli med barn, och att hon aldrig skulle kunna bli gravid någonsin (vet inte exakt orsaken, men det var det beskedet hon fick). Resultat: min kompis gick in i en depression modell större, förlorade jobbet, osv. Men så gick hon till en annan gynekolog i samma stad, och de kollade på alla hennes journaler, testade mer och hon fick beskedet att det i stort sett var total bullshit, det hon hade fått höra. Resultat: hon blev gravid några månader senare, har nu en vild dotter på 2 år plus en nyfödd liten dotter som kom i slutet av förra året. Jag tycker det låter konstigt att du har fått positivt på alla dina äl-tester...  har du fått någon förklaring på det? Stor kram till dig och jag hoppas du får ordning på allt.
  • Väntan på en liten
    Loranga04 skrev 2010-02-08 20:29:22 följande:
    Tråkiga nyheter "väntan..." Du såg inte på tv:n för någon vecka sedan då det handlade om en ensamstående som åkte till Danmark för insemination, där är det tillåtet med ensaminesmination. Läkarna i sverige visste om att hon gjorde så och "preppade" henne inför att hon skulle fara. Det gick på tv4, efter tio.
    Missade tyvärr det programmet, hade varit intressant att se. Vet du vad programmet hette? Kanske kan söka upp det på TV4 Play.
    Längtar...
  • Väntan på en liten
    knitwit skrev 2010-02-08 21:45:07 följande:
    Elisabeth78 - jag vet hur det är runt äl, man längtar dit så man kan få en chans till, och så blir det jättesvårt att få till det på ett avslappnat sätt, och ibland hänger det sig (bokstavligen! i alla fall för oss )... kan ni offra någon timme innan ni går till sängs, eller sätta väckarklockan lite tidigare och ge det ett försök? Vet inte vad ni har för jobbarrangemang eller så, om det sätter krokben för saker och ting... hoppas ni hittar tid för action!Väntan - åå jag känner så för dej! förstår att allt känns sopigt just nu... först vill jag bara tipsa om att du kanske skulle kunna gå till en annan gynekolog (om du inte redan gjort det)... en kompis till mig blev tillsagd av sin gyn (efter missfall) att hon egentligen aldrig borde ha kunnat bli med barn, och att hon aldrig skulle kunna bli gravid någonsin (vet inte exakt orsaken, men det var det beskedet hon fick). Resultat: min kompis gick in i en depression modell större, förlorade jobbet, osv. Men så gick hon till en annan gynekolog i samma stad, och de kollade på alla hennes journaler, testade mer och hon fick beskedet att det i stort sett var total bullshit, det hon hade fått höra. Resultat: hon blev gravid några månader senare, har nu en vild dotter på 2 år plus en nyfödd liten dotter som kom i slutet av förra året. Jag tycker det låter konstigt att du har fått positivt på alla dina äl-tester...  har du fått någon förklaring på det? Stor kram till dig och jag hoppas du får ordning på allt.
    Jag fick verkligen en lättare chock när gyn började med att berätta att jag inte hade någon ÄL, jag som var så säker på att det i all fall fungerade som det ska. Hade ÄL krångel för några år sen men då hde jag å andra sidan inte heller någon mens å nu har jag haft regelbunden mens i nästan 2 år minst.

    Först så tog jag det som att jag inte haft ÄL på månaders tid och sedan så kom givetvis min hjärna igång att det kanske bara var januaris ÄL som uteblev för jag har läst en massa trådar här på FL både före detta besked och efter att en kvinna har bara ÄL 10 ggr/år.

    Visst har tanken slagit mig att göra en second opinon hos en annan, men samtidigt så känns det fräckt att göra så. Har även tänkt tanken att tänk om det inte var mina provsvar hon gav, att hon kanske trodde att hon hade Anna i luren tex eller vad som. Försöker på alla möjliga sätt att förtränga att det verkligen kan vara såhär.

    Att jag ska äta Levaxin bekymrar mig inte så mycket trots att det kanske är pga hypothyresoen som ÄL har hakat upp sig, utan det är just att jag hade inte hade någon ÄL i alla fall förra månaden. Hur det har varit alla andra månader vågar jag knappt tänka på.

    Sedan är jag sur att gyn inte vill att jag ska ta progesteronprov vid nästa ÄL för att se om jag har det då utan det är bara en blodprovremiss som ska skicka hem till mig för att nya sköldkörtelprover om ca 4 veckor + TPO.
    Ingen spolning före spermaprovet är gjort och ingen upplysning om var det skulle lämnas eller nåt. Jag humlade om att min "kille" hr så svårt att finna sig i att stå och göra "det" på en toa i en burk och gyn sa att han kan göra det hemma i lugn och ro.

    Ingen pergo och ovitrelle är aktuell förrän jag gjort spolningen av äggledarna.

    Jag vet ju att spermadonatorn har helt okej spermier då han är pappa till flera av de kvinnor han donerat sperma till samt har egna barn så jag vet ju att det är min fertilitet det handlr om och är ÄL som den är varför då inte ge mig Pergo. Blir bara sur. Nu kommer tanken igen att söka upp en annan gyn där jag garanterat får Pergo om de hittar samma fel. Är bara rädd för vad gyn ska säga om jag nämner att jag hr en donator. Jag vill inte dra ut på det längre, är det svårt vid 35 vad ska det då inte vara vid 36 eller 37?

    Mycket märkligt att ÄL testen visat positivt, håller med, hoppas på att det bara var en ÄL fri månad i januari, men jag har ju märkt att jag har noll symtom vid ÄL, inget sekret eller så. Det enda jag känner av är ökad sexlust men annars inget.

    Har skickat mail till donatorn om detta men inte hört ifrån han så nu ska jag oroa mig för att han anser att det är ingen idé längre och ge upp och så ska jag stå där utan vare sig ÄL eller donator.

    Slut på klagovisan nu, ska kolla upp med gyn imorgon, har hört att Mama Mia söder har nån mottagning för kvinnor som åker till Danmark för insemination, kanske kan vara något.
    Längtar...
  • Väntan på en liten

    Sitter nu i pinar i mig grapefruktjuice för att se om det möjligtvis ger mig mer fertilt sekret denna månad vid ÄL (om jag nu har nån) och jag kan säga att fy fabian vad äckligt det är, bläää. Detta ska jag pina i mig i 2 veckor. Men vad gör man inte för en bebis förhopningsvis.


    Längtar...
  • Väntan på en liten

    Har suttit och pysslat vid datorn och nu fixat en ny tråd åt oss, del 21 då denna går ut på måndag den 15/2.

    Här är den nya, hoppas jag har gjort rätt nu . Gjorde en först men den blev så konstig så gjorde ett nytt försök. Har tagit med de senaste trådarnas länk. Ser ni att en ny öppnas i någon av systertrådarna får ni gärna skriva ner den nya länken så lägger jag till den i TS.

    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m50625564.html


    Längtar...
  • Aprilflickan
    knitwit skrev 2010-02-08 21:45:07 följande:
    Elisabeth78 - jag vet hur det är runt äl, man längtar dit så man kan få en chans till, och så blir det jättesvårt att få till det på ett avslappnat sätt, och ibland hänger det sig (bokstavligen! i alla fall för oss )... kan ni offra någon timme innan ni går till sängs, eller sätta väckarklockan lite tidigare och ge det ett försök? Vet inte vad ni har för jobbarrangemang eller så, om det sätter krokben för saker och ting... hoppas ni hittar tid för action!
    Det är jobb och skola som sätter krokben för oss. Denna gång så har vi gått helt omlott, verkligen bara mötts i dörren och så kommer han hem mitt i natten. Inget att göra åt denna gång, bara hoppas att hans schema är bättre vid nästa ÄL. Vi fick dock till det dag 12, äl var kring dag 15, så visst finns det en chans.
    Nu ska jag ta och trippa över till nya tråden!
  • Väntan på en liten

    Hoppas ni alla följer med till den nya tråden, del 21 (se länk högre upp). Denna tråd stängs på måndag.


    Längtar...
Svar på tråden 30+ som arbetar på första barnet, del 20