• Anonym (oroar ihjäl mig!)

    någon som förlorat barn trots andningslarm i PSD?

    har en 3mån dotter som jag har andningslarm till och hon sover på rygg enbart. är livrädd för PSD då jag förlorat en dotter tidigare (av annan orsak) någon som vart med om att förlora barn i PSD trots larm och ryggläge???

  • Svar på tråden någon som förlorat barn trots andningslarm i PSD?
  • Nataliesliv

    Det har jag inte (har inga barn) men är väldigt intresserad av svaren du kanske får i denna tråd. Jag är livrädd för att småbarn ska sluta andas, och bävar mig inför den dagen jag har ett eget, det lär ju bli ännu värre än med andras barn!

    Jag vilade tex min min systerdotter på bröstet och jag kollade helatiden så att hon verkligen andades. Så skönt när hon snarkade lite så att man faktiskt hörde varje andetag.

    Jag beklagar förlusten av din första dotter, och jag önskar dig all lycka och att du kan slappna av tillsammans med din 3 månaders prinsessa!

  • Glamrockare

    nej båda mina barn har jag haft andningslarm till minsta är 7 månader.

  • Mirva

    Jag önskar så att jag hade känt till och haft ett andningslarm till min son. Jag vaknade 15 minuter försent.

    Jag hade sedan andningslarm till min dotter, och det är jag glad över. Man är inte 100%-procentigt säker med någon typ av larm, brandlarm, inbrottslarm eller andningslarm. Men man har mycket större chanser att rädda barnet om barnet slutar att andas.

    Försök att släppa oron och försök tänka att du har gjort det som kan göras. I de allra allra flesta fall går det bra.

  • Anonym (oroar ihjäl mig!)
    Mirva skrev 2009-12-12 22:20:56 följande:
    Jag önskar så att jag hade känt till och haft ett andningslarm till min son. Jag vaknade 15 minuter försent.Jag hade sedan andningslarm till min dotter, och det är jag glad över. Man är inte 100%-procentigt säker med någon typ av larm, brandlarm, inbrottslarm eller andningslarm. Men man har mycket större chanser att rädda barnet om barnet slutar att andas.Försök att släppa oron och försök tänka att du har gjort det som kan göras. I de allra allra flesta fall går det bra.
    beklagar sorgen!!!! fy så jobbigt... kram
  • Rose Bay Willow

    Är verkligen så ledsen att höra vad du och andra varit med om.
    Jag har också förlorat barn-men då som dödfödda prematurer.

    När min 15-åring var liten hade vi apné alarm (sånt som satt runt magen) på honom tills han var 1 år-till slut lossnade när han andades, då han blev för tjock! (Det var till barn mellan 4-8 mån!) men den lättnad jag kunda känna var omätbar!
    Min lille prematur har varit övervakad sen han föddes-vi hade larm som pep för en massa saker fram tills i juli i år 17 månader var han då) och nu har vi ett andningslarm som heter baby-graseby. INTE för att han behöver det utan för min skull. Jag skulle bokstavligen inte klara av att förlora honom-då vi kämpade i 10 år innan jag blev gravid. Och trots att han nu är snart 2 år klarar jag inte att släppa larmet!

    Jag har hört att det finns barn som man ej kunnat återuppliva när det larmat, och det är den största fasa jag kan tänka mig.
    Det man vet om PSD är u att det oftare drabbar pojkar, barn mellan 4-9 månader samt att barn som sover på mage samt/eller  har rökande föräldrar löper mångdubblad risk.
    Viss forskning tyder på att madrasser kan spela in-en som är för ny alternativt en som är för gammal...
    Barn som är för varma drabbas också oftare...

    Hoppas du snart kan bli kvitt din oro-jag är säker på att  larmet funkar och att du gör allt annat som man ska rätt!


    En gåva från livet-våra 4 barn!!!
  • Anonym (oroar ihjäl mig!)
    Rose Bay Willow skrev 2009-12-13 00:00:56 följande:
    Är verkligen så ledsen att höra vad du och andra varit med om.Jag har också förlorat barn-men då som dödfödda prematurer.När min 15-åring var liten hade vi apné alarm (sånt som satt runt magen) på honom tills han var 1 år-till slut lossnade när han andades, då han blev för tjock! (Det var till barn mellan 4-8 mån!) men den lättnad jag kunda känna var omätbar!Min lille prematur har varit övervakad sen han föddes-vi hade larm som pep för en massa saker fram tills i juli i år 17 månader var han då) och nu har vi ett andningslarm som heter baby-graseby. INTE för att han behöver det utan för min skull. Jag skulle bokstavligen inte klara av att förlora honom-då vi kämpade i 10 år innan jag blev gravid. Och trots att han nu är snart 2 år klarar jag inte att släppa larmet!Jag har hört att det finns barn som man ej kunnat återuppliva när det larmat, och det är den största fasa jag kan tänka mig.Det man vet om PSD är u att det oftare drabbar pojkar, barn mellan 4-9 månader samt att barn som sover på mage samt/eller  har rökande föräldrar löper mångdubblad risk.Viss forskning tyder på att madrasser kan spela in-en som är för ny alternativt en som är för gammal...Barn som är för varma drabbas också oftare...Hoppas du snart kan bli kvitt din oro-jag är säker på att  larmet funkar och att du gör allt annat som man ska rätt!
    beklagar sorgen:(
    är det inte mellan 1-4mån som risken är allra störst??
  • Fennyxx
    Mirva skrev 2009-12-12 22:20:56 följande:
    Jag önskar så att jag hade känt till och haft ett andningslarm till min son. Jag vaknade 15 minuter försent.Jag hade sedan andningslarm till min dotter, och det är jag glad över. Man är inte 100%-procentigt säker med någon typ av larm, brandlarm, inbrottslarm eller andningslarm. Men man har mycket större chanser att rädda barnet om barnet slutar att andas.Försök att släppa oron och försök tänka att du har gjort det som kan göras. I de allra allra flesta fall går det bra.
    Det fanns en översiktsartikel i senaste läkartidningen, där stod att det inte finns någon forskning som visar att det hjälper med andningslarm, så jag tycker inte du ska klandra dig själv att du inte hade det till sonen. Beklagar så det som hände och hoppas att du klarat dig genom sorgen.
  • Finis

    När jag gick på HJL-räddning så sa han som höll i kursen att om barnet får andningsuppehåll pga PSD så finns det inget man kan göra, även om man är vaken när bebisen slutar andas. Vet dock inte om det stämmer...

  • Mirva
    Fennyxx skrev 2009-12-13 00:16:18 följande:
    Det fanns en översiktsartikel i senaste läkartidningen, där stod att det inte finns någon forskning som visar att det hjälper med andningslarm, så jag tycker inte du ska klandra dig själv att du inte hade det till sonen. Beklagar så det som hände och hoppas att du klarat dig genom sorgen.
    Tack så mycket. Jag är ledsen att jag inte hade andningslarm och kände till det, och det kommer jag alltid att vara.

    Jag vet att olika läkartidningar skriver att det inte finns någon forskning om det, men de har svårt att forska om det eftersom man aldrig kan veta om barnet skulle ha dött utan andningslarm om det klarat sig med andningslarm.

    Men känt är att barn som upptäcks ha fått andstopp räddas hela tiden. Då kan de inte veta om det var just PSD eftersom barnet överlevde. Jag vaknade alltså 15 minuter försent, vi var på BB och min son var helt frisk och vi skulle åka hem, men skulle sova några timmar först. Läkarna lyckades få igång hans hjärta men det hade då gått för lång tid för att han skulle börja andas på egen hand igen. Respiratorn stängdes av den femte dagen.
    Lilysmamma skrev 2009-12-13 00:20:57 följande:
    När jag gick på HJL-räddning så sa han som höll i kursen att om barnet får andningsuppehåll pga PSD så finns det inget man kan göra, även om man är vaken när bebisen slutar andas. Vet dock inte om det stämmer...
    Det finns massor med saker att göra. Först försöka väcka barnet, vända det upp och ner och daska det i rumpan, sedan HLR, så visst går det. Det finns barn som man inte lyckats rädda, men att det skulle vara omöjligt finns inga som helst bevis för.

    Jag träffade en överläkare på neonatalen som tillsammans med sin man förlorade ett barn i PSD, till nästa barn hade de andningslarm, och tio gånger fick barnet andningsstopp och de lyckades rädda barnet. Det läkarparet är övertygade om att andningslarmet räddade livet på dxeras barn. Syskon löper större risk att drabbas eftersom det finns en ärftlighetsfaktor, men man vet inte att det första barnet som råkar ut för det ska drabbas.
  • Anonym (oroar ihjäl mig!)
    Mirva skrev 2009-12-13 07:07:16 följande:
    Tack så mycket. Jag är ledsen att jag inte hade andningslarm och kände till det, och det kommer jag alltid att vara.Jag vet att olika läkartidningar skriver att det inte finns någon forskning om det, men de har svårt att forska om det eftersom man aldrig kan veta om barnet skulle ha dött utan andningslarm om det klarat sig med andningslarm.Men känt är att barn som upptäcks ha fått andstopp räddas hela tiden. Då kan de inte veta om det var just PSD eftersom barnet överlevde. Jag vaknade alltså 15 minuter försent, vi var på BB och min son var helt frisk och vi skulle åka hem, men skulle sova några timmar först. Läkarna lyckades få igång hans hjärta men det hade då gått för lång tid för att han skulle börja andas på egen hand igen. Respiratorn stängdes av den femte dagen.

    Det finns massor med saker att göra. Först försöka väcka barnet, vända det upp och ner och daska det i rumpan, sedan HLR, så visst går det. Det finns barn som man inte lyckats rädda, men att det skulle vara omöjligt finns inga som helst bevis för.Jag träffade en överläkare på neonatalen som tillsammans med sin man förlorade ett barn i PSD, till nästa barn hade de andningslarm, och tio gånger fick barnet andningsstopp och de lyckades rädda barnet. Det läkarparet är övertygade om att andningslarmet räddade livet på dxeras barn. Syskon löper större risk att drabbas eftersom det finns en ärftlighetsfaktor, men man vet inte att det första barnet som råkar ut för det ska drabbas.
    tack för dina ord! känns bättre nu att veta att andningslarm KAN ev hjälpa! har hört så mycket här på familjeliv om att man INTE ska ha det , men tror det är bättre att ha än inte. önskar dig all lycka inför framtiden och beklagar såå sorgen igen. det finns INGET värre i denna värld än att förlora sitt barn! kram
  • Finis
    Mirva skrev 2009-12-13 07:07:16 följande:
    Det finns massor med saker att göra. Först försöka väcka barnet, vända det upp och ner och daska det i rumpan, sedan HLR, så visst går det. Det finns barn som man inte lyckats rädda, men att det skulle vara omöjligt finns inga som helst bevis för. Jag träffade en överläkare på neonatalen som tillsammans med sin man förlorade ett barn i PSD, till nästa barn hade de andningslarm, och tio gånger fick barnet andningsstopp och de lyckades rädda barnet. Det läkarparet är övertygade om att andningslarmet räddade livet på dxeras barn. Syskon löper större risk att drabbas eftersom det finns en ärftlighetsfaktor, men man vet inte att det första barnet som råkar ut för det ska drabbas.
    Gud vad konstigt att han som hade kursen sa så.... Men vad skönt att veta att dt finns nått att göra.
  • Mirva

    Anonym (oroar ihjäl mig!) skrev 2009-12-13 12:00:06 följande:


    tack för dina ord! känns bättre nu att veta att andningslarm KAN ev hjälpa! har hört så mycket här på familjeliv om att man INTE ska ha det , men tror det är bättre att ha än inte. önskar dig all lycka inför framtiden och beklagar såå sorgen igen. det finns INGET värre i denna värld än att förlora sitt barn! kram
    Tack, ja du har också förlorat ett älskat barn, så jag förstår din oro. Beklagar att du förlorade din dotter.

    Sedan är det ju så att även om barnet inte skulle gå att rädda har man fått möjligheten att försöka rädda barnet och att få vara med sitt barn när det händer.
  • I have a kid

    till ALLA er..

     som oroar er & förlorat barn.

     visst är det så att man kan förora barn även fast man har andningslarm!

     det man MÅSTE tänka på ÄR:

    ANDNINGSLARM RÄDDAR INTE LIV! det signalerar att barnet inte andas / osv..
     då ska NI som föräldrar KUNNA veta hur ni ska göra å det inom 1 minut.

        OFFTAS behöver man bara peta barnet lite på magen så börjar det andas igen, men om inte. Då skakar man försikitgt i barnet,, fortfarande igen kontakt
     då påbörjas  HLR SPÄDBARN.  Så NI MÅSTE KUNNA DET. för att ha ett andningslarm. Sen är det även så att HLR kan inte få igång ett hjärtstopp. Det kan hålla igång cirkulationerna, så att på sjukhus/ambulans troligen  kan man få igån barnet igen.

  • Anonym

    Dom tror att PSD beror på ett medfött fel i hjärnan. Dvs hjärnan signalerar inte till lungorna att dom ska arbeta. Därav vet dom inte om man kan rädda ett barn som fått andningsstopp pga PSD.

  • pluvdo
    Anonym skrev 2010-01-08 18:12:26 följande:
    Dom tror att PSD beror på ett medfött fel i hjärnan. Dvs hjärnan signalerar inte till lungorna att dom ska arbeta. Därav vet dom inte om man kan rädda ett barn som fått andningsstopp pga PSD.
    Fast det där är väl bara senaste teorin?

    De vet inte vad som orsakar PSD. Många teorier finns och har funnits. Apné, att hjärnan inte signalerar till lungorna, virus, etc...

    Så vitt jag hört i alla fall så var den där andningsapparaten bara någon grej forskare kom på på 70-talet när läkaren Alfred Steinschneider ansåg sig se ett samband mellan långa perioder av sömnapné och PSD. En annan läkare/forskare undersökte dock saken parallellt genom en undersökning på 1000 barn eller något och han kom fram till att det inte fanns något samband mellan sömnapné och PSD. Och att andningsapparaten då inte gjorde någon skillnad, eftersom alla barn upphör att andas då och då. Det var inte ett definitivt tecken på PSD.

    Vidare såg jag att någon här sade att PSD är genetiskt, men det finns det inte heller belägg för. Alfred Steinschneider trodde sig ha belägg för det genom forskning på en familj i vilken FEM barn dog under spädbarnsåldern av misstänkt PSD. Det visade sig dock senare att det var mamman som hade haft ihjäl barnen själv. Hela hans forskning missledde forskarna i många år att tro både det ena och det andra om PSD och det verkar som vissa av hans teorier hänger kvar.
  • Mirva
    pluvdo skrev 2010-01-08 18:50:55 följande:
    Fast det där är väl bara senaste teorin?De vet inte vad som orsakar PSD. Många teorier finns och har funnits. Apné, att hjärnan inte signalerar till lungorna, virus, etc...Så vitt jag hört i alla fall så var den där andningsapparaten bara någon grej forskare kom på på 70-talet när läkaren Alfred Steinschneider ansåg sig se ett samband mellan långa perioder av sömnapné och PSD. En annan läkare/forskare undersökte dock saken parallellt genom en undersökning på 1000 barn eller något och han kom fram till att det inte fanns något samband mellan sömnapné och PSD. Och att andningsapparaten då inte gjorde någon skillnad, eftersom alla barn upphör att andas då och då. Det var inte ett definitivt tecken på PSD.Vidare såg jag att någon här sade att PSD är genetiskt, men det finns det inte heller belägg för. Alfred Steinschneider trodde sig ha belägg för det genom forskning på en familj i vilken FEM barn dog under spädbarnsåldern av misstänkt PSD. Det visade sig dock senare att det var mamman som hade haft ihjäl barnen själv. Hela hans forskning missledde forskarna i många år att tro både det ena och det andra om PSD och det verkar som vissa av hans teorier hänger kvar.
    Nu hänger jag inte med riktigt, andningsapparat? Menar du andningslarm? Det är ju klart att ett andningslarm gör skillnad eftersom man då upptäcker att ett barn slutat andas och har möjlighet att rädda barnet. Det händer ju dagligen under och efter förlossningar att man upptäcker barn som slutat andas och kan rädda barnet.

    Att det är genetiskt finns det absolut belägg för, risken är större att det inträffar. Exempelvis, en överläkare på neo på KS förlorade sitt barn i PSD, därefter när de fick ett syskon till barnet hade de andningslarm och lyckades rädda barnet 10 gånger efter att larmet gått, barnet överlevde. Det finns långt många fler exempel på att det även hänt syskon, och det är något man blir informerad om av läkare efter att ens barn dött i PSD. 
  • pluvdo
    Mirva skrev 2010-01-09 05:29:16 följande:
    Nu hänger jag inte med riktigt, andningsapparat? Menar du andningslarm? Det är ju klart att ett andningslarm gör skillnad eftersom man då upptäcker att ett barn slutat andas och har möjlighet att rädda barnet. Det händer ju dagligen under och efter förlossningar att man upptäcker barn som slutat andas och kan rädda barnet. Att det är genetiskt finns det absolut belägg för, risken är större att det inträffar. Exempelvis, en överläkare på neo på KS förlorade sitt barn i PSD, därefter när de fick ett syskon till barnet hade de andningslarm och lyckades rädda barnet 10 gånger efter att larmet gått, barnet överlevde. Det finns långt många fler exempel på att det även hänt syskon, och det är något man blir informerad om av läkare efter att ens barn dött i PSD. 
    Okej, enligt vad jag läst och enligt många läkare (utom Steinschneider som forskade på en familj i vilken mamma hade ihjäl barnen och i högsta grad verkade visa tydligt att PSD var ärftligt) så är det inte genetiskt.

    Jag menar andningslarm. Bland annat säger en:

    "A breathing monitor, or apnoea alarm, makes a sound to alert you if your baby stops breathing. The Department of Health says healthy babies do not need one and there is no evidence that they prevent cot death, or sudden infant death syndrome (SIDS). The number of false alarms that occur may, in fact, cause you more anxiety than peace of mind."

    Det kanske är så att barn som är på väg att dö i PSD inte går att återuppliva ändå, medan barn som slutar andas av andra orsaker börjar andas igen? Vad vet jag. De säger i alla fall att det inte finns något som bevisar att det hjälper. Apparaten togs fram då man trodde att apné var roten till PSD.
  • Anonym
    pluvdo skrev 2010-01-09 09:35:05 följande:
    Okej, enligt vad jag läst och enligt många läkare (utom Steinschneider som forskade på en familj i vilken mamma hade ihjäl barnen och i högsta grad verkade visa tydligt att PSD var ärftligt) så är det inte genetiskt. Jag menar andningslarm. Bland annat säger en: "A breathing monitor, or apnoea alarm, makes a sound to alert you if your baby stops breathing. The Department of Health says healthy babies do not need one and there is no evidence that they prevent cot death, or sudden infant death syndrome (SIDS). The number of false alarms that occur may, in fact, cause you more anxiety than peace of mind." Det kanske är så att barn som är på väg att dö i PSD inte går att återuppliva ändå, medan barn som slutar andas av andra orsaker börjar andas igen? Vad vet jag. De säger i alla fall att det inte finns något som bevisar att det hjälper. Apparaten togs fram då man trodde att apné var roten till PSD.
    Jag tror att det är som du säger. De barn som råkat ut för PSD går inte att få liv i igen, medans de som lider av apné går att väcka.
    Teorierna om att PSD beror på ett fel i hjärnan låter faktiskt väldigt logiskt och är det ett sånt fel tror jag inte att HLR hjälper om skallen inte skickar signaler till lungorna att andas.

    Jag har själv barn, och en pappa som snarkar mycket, hårt och ofta. Det har gjort att jag har varit lite orolig konstant och kollat barnen. Visst har dom slutat andas ibland, men det räcker med att störa dom lite så börjar dom andas igen.
  • Mirva
    pluvdo skrev 2010-01-09 09:35:05 följande:
    Okej, enligt vad jag läst och enligt många läkare (utom Steinschneider som forskade på en familj i vilken mamma hade ihjäl barnen och i högsta grad verkade visa tydligt att PSD var ärftligt) så är det inte genetiskt. Jag menar andningslarm. Bland annat säger en:"A breathing monitor, or apnoea alarm, makes a sound to alert you if your baby stops breathing. The Department of Health says healthy babies do not need one and there is no evidence that they prevent cot death, or sudden infant death syndrome (SIDS). The number of false alarms that occur may, in fact, cause you more anxiety than peace of mind."Det kanske är så att barn som är på väg att dö i PSD inte går att återuppliva ändå, medan barn som slutar andas av andra orsaker börjar andas igen? Vad vet jag. De säger i alla fall att det inte finns något som bevisar att det hjälper. Apparaten togs fram då man trodde att apné var roten till PSD.
    Det är ju bara nonsens som denna Dep of Health skriver. Ingen vet  vilka barn som kommer att drabbas, och det är just precis friska barn som dör i PSD. Andningslarmen falsklarmar inte heller så som dessa läkare påstår, dock finns det vissa larm som sjukhusen själva har som falsklarmar, men inte de i handeln.

    Min son upptäcktes 15 minuter försent och ändå fick läkarna igång hjärtat, men hade han upptäckts direkt hade chanserna varit avsevärt mycket större att han överlevt. Likaså barnet jag skrev om tidigare vars sorasyskon räddades blev hjälpt av andningslarmet.

Svar på tråden någon som förlorat barn trots andningslarm i PSD?