<!-- /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-font-family:"Times New Roman";} @page Section1 {size:595.3pt 841.9pt; margin:72.0pt 90.0pt 72.0pt 90.0pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;} div.Section1 {page:Section1;} --> <!-- /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-font-family:"Times New Roman";} @page Section1 {size:595.3pt 841.9pt; margin:72.0pt 90.0pt 72.0pt 90.0pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;} div.Section1 {page:Section1;} -->
"Gamlingen", tack för dina förstående rader. Jag känner igen mig i så mycket av det du skriver. Vi verkar ha det väldigt lika i vår relation till äldste sonen, hans hustru och hennes familj. Mycket av det du skrivit, hade jag kunnat vara mina ord.
Även jag är en "snäll" svärmor, som hellre står tillbaka, än söker strid. Jag lägger mig inte i, hur de väljer att leva och uppfostra barnen. Jag ger ofta beröm, ställer upp på dem och säger vänliga, positiva saker. Vi har ett trevligt sätt mot varandra Jag försöker verkligen tänka på det, då jag vet att det är vanligt att svärdöttrar tycker att svärmor lägger sig i.
Ibland tycker jag nog, att vi kunde vara mer raka mot varandra, men jag är rädd för att det blir konflikter. Jag tycker jag märkt av det, när jag har berättat hur jag upplever situationen.
Jag log igenkännande, när jag läste, hur din sons svärmor beter sig. När vi är bjudna till vår son och sonhustru, är hennes mamma ofta där och har ordnat med maten mm. Hon uppför sig alltså, som om hon är husets värdinna . Det är hon som säger "varsågoda nu ska vi äta" osv.
Det blir så fel och jag känner mig förminskad och utanför. Det verkar självklart för henne, att ta på sig den rollen. Mormor är värdinna och farmor är gäst i sina barns hus. Barnbarnen är lika mycket mina som hennes, men i verkligheten är jag en visit och presentfarmor. Tillfrågade om hjälp, har vi blivit de få gånger morföräldrarna haft förhinder.
Det här märks förstås på barnen, särskilt på den yngre, som är mycket tillgiven sin mormor.H*n säger till mig "det här är min mormor", medan de kramar om varandra. Mormor fyller glatt i, att de sovit i samma säng fem nätter i rad. Det svider, kan jag säga.
Detta har varit problem redan från början av sonen och sonhustruns relation. Sonhustrun brukar ha bråttom hem till sina föräldrar, när de hälsar på oss. De gånger de firat julafton hos oss, har hon efter några timmar velat åka. Då har vi innan bestämt, att vi ska fira julaftonen hos oss. Vi bor mitt i mellan dem. De är här några timmar, åker vidare till mormor och morfar och stannar i regel där flera dagar. Så blev det också denna julafton.
Ja, så här är det från början till slut. Jag har under åren (18) känt mig frustrerad, ledsen och klagat inför min man, men det har ju inte ändrat någonting. Jag tror inte det kommer att ändra sig heller. Jag får nog leva med, att det är så här det är.
Jag läste en artikel om oss farmödrar och våra problem. Andra farmödrar skrev om hur de har det och jag kände igen mig så mycket. Även det som de skrev, kunde ha varit mina ord.
Jag berättade om artikeln för min son och sa, att de skulle få den. Jag ville, de skulle veta hur jag känner det. När de på julafton skulle åka till hennes föräldrar, lämnade jag utskriften till min son. Han hade tidigare nämnt om artikeln för sin fru, så hon visste om det. Hon blev ledsen och försvann ut i bilen utan att säga hej. Sonen gav mig en rejäl utskällning, för att jag gav utskriften just när de skulle åka och förstörde deras julafton.
·
Jag hörde honom berätta detta för sin yngre bror. Hörde honom lite flinande säga att jag var löjlig son var avundsjuk på hans svärmor.
Julafton skulle firas med våra två äldsta söner och deras familjer. För att undvika scenariot, att det är bråttom iväg efter ngr timmar, bjöd vi hem barnens mormor och morfar till oss på julafton. Vi brukar ha det trevligt tillsammans, bortsett från att jag känt mig ledsen inombords (vilket jag inte nämnt eller visat). Så vi tyckte det var en bra ide att bjuda med dem.
De tackade nej. Mormor sa, att barnen ju skulle komma hem till dem på eftermiddagen eller tidig kväll och att de skulle förbereda till de kom. Mormor berättade att barnbarnet sagt till henne, att då får vi kanske besök av tomten två gånger! Så blev det också.
Nu har jag börjat tröttna på att vara vänlig, tillmötesgående och finna mig i situationen. Jag börjar känna mig arg över att bli behandlad så här. Arg och besviken för att min son inte mer ställer upp för mig.
I fortsättningen blir det nog endast farfar som kommer, om de behöver hjälp. Han klagar inte, utan är glad för de gånger vi får träffa dem. Så kan man också se på det.
Det är vi som tillfrågas om penninglån, när det krisar.
De har ett relativt stort lån sedan några år (3) att återbetala Mycket är betalat, men mycket återstår. De har höga löner och lever dyrt. Men när allt är betalt, finns inga pengar kvar till vårt lån. Det kommer nya renoveringsobjekt och tillbyggnader på det gamla huset hela tiden och vi hamnar sist i priolistan.