• HelleGbg

Vad är snällast för djuret? Svensk slakt eller Halal?

Ja, vad är mest humanast mot djuret? Svensk vanlig slakt med el osv eller halal med halsen avskuren??

• Svar på tråden Vad är snällast för djuret? Svensk slakt eller Halal?
  • msmurphy
    Arnold Braunsweiger skrev 2010-03-02 19:21:45 följande:
    Human slakt, halalslakt, verkligen human, ingen reaktion alls.
    ">

" target="_blank">

Värsta jag sett ever :( Tror dock inte att västerlänsk slakt är mer human?
  • Mupphuvud
    {#lang_emotions_undecided} Jag kan inte leva utan kött, så valet att bli vegetarian är omöjligt.
    Ett dygn utan kött = kan knappt stå upp, kraftig huvudvärk och liknande.
    Vet inte om alla reagerar så, men kött känns för viktigt för att bara sluta äta.
    Men.. Jag tycker absolut INTE om halalslakt, gör hellre valet att vara vegetarian än att äta halalkött.. oavsätt vad som händer.
  • lennartsdotter
    msmurphy skrev 2010-03-02 21:34:07 följande:
    Värsta jag sett ever :( Tror dock inte att västerlänsk slakt är mer human?
    I Sverige fixeras inte djuren i trummor/spiltor före slakt. De bultas och blir omedelbart medvetslösa. Har du sett filmerna jag lagt ut? Hästen som bultas samt kossan som halalslaktas med icke-penetrerande bult?
  • vindil
    Haraaz skrev 2010-03-01 20:43:38 följande:
    Halalslakt. Djuret får inte se andra djur dö, får inte känna någon blodlukt, måste behandlas väl hela livet fram till slakten, och när väl slakten sker så går det så snabbt att det inte hinner reagera. Västerländsk slakt plågar djuret, chockar det medvetslös (och väldigt ofta tar inte ens bedövningen, så det kokas levande e.t.c som i fallet med grisar), det får köa i flera timmar bland andra djur som avrättas framför ögonen på dem, får skyfflas in i en smutsig miljö o.s.v... Vilket anser du är bäst?
    Jaså, var det så fint? Trodde man tömde det stackars djuret levande på blod...
  • msmurphy
    lennartsdotter skrev 2010-03-02 22:12:09 följande:
    I Sverige fixeras inte djuren i trummor/spiltor före slakt. De bultas och blir omedelbart medvetslösa. Har du sett filmerna jag lagt ut? Hästen som bultas samt kossan som halalslaktas med icke-penetrerande bult?
    Tittade på den med hästen nu, den andra fungerade inte.
    Den avlivningen var ju mycket human, men det är knappast så det går till i våra  slakterier tyvärr. Alltså, det är ju en vidrig miljö för dem innan de blir bultade, även om det i sig går snabbt.
    Jag är uppvuxen på en bondgård och med en veterinär, så det är inte så att avlivning av djur är särskilt främmande för mig. När jag var liten slaktade pappa hemma, varför får man inte göra det längre? Så mycket bättre för djuren!
  • Mupphuvud
    {#lang_emotions_embarassed} Tittade på halal slakten nu, jag svimmar nästan {#lang_emotions_frown}
    Jag är påsätt och vis sadist, men jag klarar inte av sånt djurslakt. Nej usch.
    Oskyldiga kor som kämpar med halsen avskuren är fan onödigt.
  • MickeN1973
    msmurphy skrev 2010-03-02 22:35:23 följande:
    Tittade på den med hästen nu, den andra fungerade inte. Den avlivningen var ju mycket human, men det är knappast så det går till i våra  slakterier tyvärr. Alltså, det är ju en vidrig miljö för dem innan de blir bultade, även om det i sig går snabbt.Jag är uppvuxen på en bondgård och med en veterinär, så det är inte så att avlivning av djur är särskilt främmande för mig. När jag var liten slaktade pappa hemma, varför får man inte göra det längre? Så mycket bättre för djuren!
    Man får fortfarande slakta hemma däremot måste det veterinärbesiktigas om det ska säljas.

Däremot får man slakta till husbehov.
  • lennartsdotter
    msmurphy skrev 2010-03-02 22:35:23 följande:
    Tittade på den med hästen nu, den andra fungerade inte. Den avlivningen var ju mycket human, men det är knappast så det går till i våra  slakterier tyvärr. Alltså, det är ju en vidrig miljö för dem innan de blir bultade, även om det i sig går snabbt.Jag är uppvuxen på en bondgård och med en veterinär, så det är inte så att avlivning av djur är särskilt främmande för mig. När jag var liten slaktade pappa hemma, varför får man inte göra det längre? Så mycket bättre för djuren!
    Nej, på de stora slakterierna går det inte till så och skulle vi få en industriell halalslakt skulle inte heller den se så mycket bättre ut. På stor skala får som sagt djurens välmående alltid stryka på foten.

Slakta hemma får man fortfarande göra, förutsatt att man slaktar med lagliga metoder och köttet veterinärbesiktigas om det ska säljas.

Syrran jobbade på en grisfarm för flera år sedan. En stor farm med lösdrift där djuren gick (två och två eller tre och tre, kommer inte ihåg) direkt ifrån lösdriften till slakteriet på gården. Det hör väl inte till vanligheterna med den typen av drift idag, men det är ett sätt att undvika transporter och de stora och (ofta) stressiga slakterierna.
  • msmurphy

Ja sorry, ni har såklart rätt att man får slakta hemma fortfarande. My mistake.

Jag har länge undrat hur stordrift kan vara så accepterat bland gemene man. Oftast blir det ju en mycket, mycket stressigare tillvaro för djuren. Speciellt för grisar och höns.
    Min far arbetar numera på en gård som har runt 300 mjölkkor. Han ansvarar för kalvarna. För några veckor sen fick han beröm av länsveterinären för att kalvdödligheten var så otroligt låg där, jag måste verkligen dubbekolla med honom sen om siffran stämmer, men jag har för mig att den var "endast" 20%. Men när vi hade 30 kor hemma hos oss var den i stort sett obefintlig...

Jag hoppas att det blir standard att ha det som på din systers arbetsplats! Jag har själv tänkt att det borde vara så men jag visste inte att det redan fanns. Mer sånt!

• Argo
    Vad skulle du välja?

Bli bedövad först och inte märka nåt, eller se och känna kniven som skär av din hals medan du är vid fullt medvetande?
  • Argo
    tamate skrev 2010-02-26 00:42:12 följande:
    men enligt dom punkterna som tas upp står det ju ingenting om att man inte får bedöva djuret, ett djur som är bedövat borde ju känan minst plåga vid lakten så då borde det enligt islamsk lära vara bättre?.
    Det fick vi fram i den förra tråden som handlade om kosher (samma som halal).

Det religösa förbudet mot att bedöva djuret med bultpistol grundar sig i att det tar ungefär en sekund mellan att bultpistolen slår ut hjärnan på djuret till att kniven skär av strupen. Denna sekund, eller bråkdelen av en, är på något sätt (jag kommer inte ihåg exakt hur) emot guds vilja.
  • Freja10
    Mupphuvud skrev 2010-03-02 22:06:45 följande:
     Jag kan inte leva utan kött, så valet att bli vegetarian är omöjligt.Ett dygn utan kött = kan knappt stå upp, kraftig huvudvärk och liknande.Vet inte om alla reagerar så, men kött känns för viktigt för att bara sluta äta.Men.. Jag tycker absolut INTE om halalslakt, gör hellre valet att vara vegetarian än att äta halalkött.. oavsätt vad som händer.
    Det låter mer som om du beskriver en drog än vanligt kött :)
    Du är troligen ett medicinskt mysterium som reagerar så snabbt och kraftigt på avsaknaden av något i din föda under en dag. Menar inte att det är något fel alls, alla funkar vi olika. 

Kanske skulle de som reagerar som du skulle kunna vänja sig av med att behöva kött varje dag om de fick något ämne i ersättning mot det som kroppen saknar. Nu kom jag visst lite ifrån ämnet, men jag tyckte det var intressant.
  • Freja10

Slaktmetoder och djurens behandling har direkt samband med hur mycket vi konsumenter är villiga att betala för köttet.

Många vill inte betala de där extra kronorna som det kostar att ge andra, som vi defakto profiterar på, ett bra liv. Det är inte så att vi inte har något med dem att göra, nej utan vi äter ju upp dem och plågar dem i förlängningen. Vi är inte oskyldiga bara för att det inte är vi som håller i slaktmasken eller kniven.

Jag kan förstå dem med sämre ekonomi som har barn, hus, mat, semester (om ens det) att betala för, men jag fattar inte hur det kan vara mer värt att få röka, snusa, shoppa och annan sk lyx-/överkonsumtion än att ömma för andra.

Okej, jag erkänner; jag är moraltant, men kan inte låta bli när det gäller sådant som lever och känner.

• Achillea
    lennartsdotter skrev 2010-03-02 17:45:13 följande:
    Skulle du kalla den industrialiserade kosherslakten i tex. USA för kosher?
    Nej det skule jag inte, för att jag anser att den håller inte måtten för korrekt kosher, jag är väldigt petig på den punkten faktiskt.
    Kolla min Fl blogg för mer info om Plusverktygen
  • msmurphy
    msmurphy skrev 2010-03-03 08:16:58 följande:
    Ja sorry, ni har såklart rätt att man får slakta hemma fortfarande. My mistake. Jag har länge undrat hur stordrift kan vara så accepterat bland gemene man. Oftast blir det ju en mycket, mycket stressigare tillvaro för djuren. Speciellt för grisar och höns. Min far arbetar numera på en gård som har runt 300 mjölkkor. Han ansvarar för kalvarna. För några veckor sen fick han beröm av länsveterinären för att kalvdödligheten var så otroligt låg där, jag måste verkligen dubbekolla med honom sen om siffran stämmer, men jag har för mig att den var "endast" 20%. Men när vi hade 30 kor hemma hos oss var den i stort sett obefintlig... Jag hoppas att det blir standard att ha det som på din systers arbetsplats! Jag har själv tänkt att det borde vara så men jag visste inte att det redan fanns. Mer sånt!
    Gud så fel jag hade! 2% var det! {#lang_emotions_embarassed} Men enligt länsvet. var det vanligt med upp till 20%
  • MickeN1973
    Argo skrev 2010-03-03 09:30:34 följande:
    Det beror på att man inte vill slakta skadade djur.

Och de som motsätter sig slaktmask bedövning är judarna.

Muslimerna har godkänt bedövning med slaktmask.

En av anledningarna har tydligen varit att för halalslakt krävs det inte att slaktaren är utbildad. likaså ställs inga krav på utrustningen, utan man kommer enbart med rekomendationer.

Medan hos judarna krävs det att slaktaren är utbildad, och att det ställs specifika krav på utrustningen.

Och smärtan ?   Har vi inte alla skurit oss på en vass kniv någon gång?
  • lennartsdotter
    MickeN1973 skrev 2010-03-03 19:05:19 följande:
    Det beror på att man inte vill slakta skadade djur.Och de som motsätter sig slaktmask bedövning är judarna.Muslimerna har godkänt bedövning med slaktmask.En av anledningarna har tydligen varit att för halalslakt krävs det inte att slaktaren är utbildad. likaså ställs inga krav på utrustningen, utan man kommer enbart med rekomendationer.Medan hos judarna krävs det att slaktaren är utbildad, och att det ställs specifika krav på utrustningen.Och smärtan ?   Har vi inte alla skurit oss på en vass kniv någon gång?
    Kanske kan vara annorlunda att få halsen avskuren... lite mer dödsångest iaf.{#lang_emotions_wink}
  • Argo
    MickeN1973 skrev 2010-03-03 19:05:19 följande:
    Muslimerna har godkänt bedövning med slaktmask.
    Den är godkänd "under protest" av en del muslimer.

Helst vill man dock inte, av religösa skäl, bedöva djuret innan man skär halsen av det. Muslimska individer och organisationer försöker lobba för en lagändring som tillåter halalslakt som de vill ha den. Dvs utan bedövning.

Exempelvis:
    http://www.sourze.se/Halalslakt_med_respekt_f%C3%B6r_djuren_10532715.asp

http://www.sverigesmuslimskarad.se/artiklar/03.html
    Muslimer kan till liten del få sitt behov täckt genom att ett fåtal slakterier slaktar lamm, nötkreatur och fjäderfä på ett sätt så att köttet accepteras i nöd situation som halal slaktat kött, trots att djuren bedövas före slakt och därefter avlivas genom avblodning.

Vid offerhögtiden "Korban" är dock av religiösa skäl viktigt för muslimerna att slakta lamm utan bedövning .

• Sven Erik Johansson

Inget av det anser jag: Jag gläds åt alla som väljer att
    inte föda upp slaktdjur och väljer att äta vegetarisk mat.
    Halalslakt är inte så "fritt från lidande" som visa anhängare påstår.
    Åtminstone för större djur är blodtrycksfallet inte alls alltid så snabbt
     som anhängare av halaslakt ibland skrivit. Skarp smärta samt kvävnings- och ångestkänsla hinner infinna sig.

Jag är mycket mot halaslakt som jag tror i genomsnitt är änu värre än
    vanlig svensk slakt.

Dock gillar jag ingetdera och personligen misstänker jag att Gud gläds åt
    kärlek och barmhärtighet mot levande varelser vare sig de är djur eller människor,
    födda eller ofödda.Jag har svårt att tro att Gud sympatiserar med halalslakten.

Svar på tråden Vad är snällast för djuret? Svensk slakt eller Halal?