Vad är snällast för djuret? Svensk slakt eller Halal?
Ja, vad är mest humanast mot djuret? Svensk vanlig slakt med el osv eller halal med halsen avskuren??
Ja, vad är mest humanast mot djuret? Svensk vanlig slakt med el osv eller halal med halsen avskuren??
Ja sorry, ni har såklart rätt att man får slakta hemma fortfarande. My mistake.
Jag har länge undrat hur stordrift kan vara så accepterat bland gemene man. Oftast blir det ju en mycket, mycket stressigare tillvaro för djuren. Speciellt för grisar och höns.
Min far arbetar numera på en gård som har runt 300 mjölkkor. Han ansvarar för kalvarna. För några veckor sen fick han beröm av länsveterinären för att kalvdödligheten var så otroligt låg där, jag måste verkligen dubbekolla med honom sen om siffran stämmer, men jag har för mig att den var "endast" 20%. Men när vi hade 30 kor hemma hos oss var den i stort sett obefintlig...
Jag hoppas att det blir standard att ha det som på din systers arbetsplats! Jag har själv tänkt att det borde vara så men jag visste inte att det redan fanns. Mer sånt!
Slaktmetoder och djurens behandling har direkt samband med hur mycket vi konsumenter är villiga att betala för köttet.
Många vill inte betala de där extra kronorna som det kostar att ge andra, som vi defakto profiterar på, ett bra liv. Det är inte så att vi inte har något med dem att göra, nej utan vi äter ju upp dem och plågar dem i förlängningen. Vi är inte oskyldiga bara för att det inte är vi som håller i slaktmasken eller kniven.
Jag kan förstå dem med sämre ekonomi som har barn, hus, mat, semester (om ens det) att betala för, men jag fattar inte hur det kan vara mer värt att få röka, snusa, shoppa och annan sk lyx-/överkonsumtion än att ömma för andra.
Okej, jag erkänner; jag är moraltant, men kan inte låta bli när det gäller sådant som lever och känner.
Vid offerhögtiden "Korban" är dock av religiösa skäl viktigt för muslimerna att slakta lamm utan bedövning .
Inget av det anser jag: Jag gläds åt alla som väljer att
inte föda upp slaktdjur och väljer att äta vegetarisk mat.
Halalslakt är inte så "fritt från lidande" som visa anhängare påstår.
Åtminstone för större djur är blodtrycksfallet inte alls alltid så snabbt
som anhängare av halaslakt ibland skrivit. Skarp smärta samt kvävnings- och ångestkänsla hinner infinna sig.
Jag är mycket mot halaslakt som jag tror i genomsnitt är änu värre än
vanlig svensk slakt.
Dock gillar jag ingetdera och personligen misstänker jag att Gud gläds åt
kärlek och barmhärtighet mot levande varelser vare sig de är djur eller människor,
födda eller ofödda.Jag har svårt att tro att Gud sympatiserar med halalslakten.