• Lillan1971

Min 17åring (!!!!!) bet mig!!

Helt chockad.... Hennes hår hade rufsat till sig, och jag har som vana att rätta till det då på andra med och hon blev arg och jag sa bara lugnt att jag skulle rätta till det.
    Hon sprang då upp på sitt rum och vi andra satte oss och åt, ropade på henne men inget svar. Tillslut blev jag riktigt förbannad och när jag var halvvägs i trappan sprang hon och låste in sig på toaletten. EFter många om och men kom hon ut och jag skrek då till henne att hon skulle gå ner och äta. Hon börja putta på mig och kalla mig jävla kossa bla.

Frågade henne varför hon inte ville äta och anledningen var att hon inte ville se mig. Jag tog tag i hennes arm och sa att nu följer hon med ner och äter, och vad gör hon då?! JO HON BITER MIG!!!!!!!!
    Att en 3åring gör så kan jag förstå men en 17åring, då är det nåt som inte är rätt i huvudet.

Maten är ialf undandukad och hon ska hem till sin pappa idag som säkert itne kommer ha någon mat förrän imorn, hon vet vad hon ger sig in på. Utav mig får hon inget ialf!

*chockad*

Mamma till fem ♥ Från&med dagen du blir mamma har du ditt hjärta springandes utanför kroppen för alltid ♥
  • Svar på tråden Min 17åring (!!!!!) bet mig!!
  • Lillan1971

Tala inte om för mig hur jag är som person och inte, tack:) Ja, jag har för vana att rätta till andra människors hår, men det är inte så att jag går fram till en vilt främmande människa på stan och börjar pilla i huvudet på den personen utan ENDAST på de jag känner som står mig nära.
    Du kanske inte tycker det är trevligt, men det finns folk som uppskattar de ska du veta, folk gör samma på mig. Det är precis som när min äldsta dotter såg att jag hade mascara under ögonen så självklart tog hon bort det och sa till mig att jag hade de där.

Alla är vi olika, alla har olika regler i sina hem. Acceptera det!

Waldo skrev 2010-03-05 16:54:53 följande:
    Har du för vana att rätta till andra människors hår? Du är rätt gränslös som människa, du tar rätt stor plats och det finns bara ett rätt sätt här i världen och det är ditt sätt. Låt oss börja med håret, ge fan i att pilla andra människor i håret. Och svara nu inte med att det är ok,  att andra tycket det är trevligt. Nej, det är det inte! Och det är precis samma sak med din dotter Du invaderar hennes personliga space precis som du gör med andra människor Du går över gränser och din dotter reagerar med att dra sig längre bort grån dig. När du inte klarar av att läsa det sociala koderna blir hon tvungen att bita ifrån bokstavligt talat.
    Mamma till fem ♥ Från&med dagen du blir mamma har du ditt hjärta springandes utanför kroppen för alltid ♥
  • BlommyNess12
    Lillan1971 skrev 2010-03-05 17:13:13 följande:
    Tala inte om för mig hur jag är som person och inte, tack:) Ja, jag har för vana att rätta till andra människors hår, men det är inte så att jag går fram till en vilt främmande människa på stan och börjar pilla i huvudet på den personen utan ENDAST på de jag känner som står mig nära. Du kanske inte tycker det är trevligt, men det finns folk som uppskattar de ska du veta, folk gör samma på mig. Det är precis som när min äldsta dotter såg att jag hade mascara under ögonen så självklart tog hon bort det och sa till mig att jag hade de där. Alla är vi olika, alla har olika regler i sina hem. Acceptera det!
    Jamen ärligt talat, skyll dig själv om du blir biten om du tänker behandla din dotter som du beskrivit i TS, jag hade nog också bitit om någon gjort så mot mig och jag är en vuxen kvinna.
  • Waldo
    Lillan1971 skrev 2010-03-05 17:13:13 följande:
    Tala inte om för mig hur jag är som person och inte, tack:) Ja, jag har för vana att rätta till andra människors hår, men det är inte så att jag går fram till en vilt främmande människa på stan och börjar pilla i huvudet på den personen utan ENDAST på de jag känner som står mig nära. Du kanske inte tycker det är trevligt, men det finns folk som uppskattar de ska du veta, folk gör samma på mig. Det är precis som när min äldsta dotter såg att jag hade mascara under ögonen så självklart tog hon bort det och sa till mig att jag hade de där. Alla är vi olika, alla har olika regler i sina hem. Acceptera det!
    Så din dotters senaste uppträde gav dig ingen som helst ledtråd?

Det är alltså helt och hållet din dotters beteende det är fel på och du själv har inga fel alls?
  • Swweetiie
    skogsgrodan skrev 2010-02-26 08:52:51 följande:
    Att hon först gick in på rummet är ju ett tecken på att hon ville vara ifred, sen hör hon sin mamma komma stampandes argt i trappen och då springer flickan in på toaletten och låser om sig. Dvs ett tydligare tecken på "LÅT MIG VARA".  Hon kommer sen ut och mamman tränger sig på och dottern puttar sin mamma i ett försök till frigörelse. Mamman tar då tag i armen på henne och jag förstår flickan att hon bet sin mamma. Respektera din dotter mer. Jag blir tokig om inte min man respekterar att jag vill va i enrum. Och så är mamman chockad???? Jag är chockad att man behandlar sin 17 åring på det sättet!!!
    Håller fullständigt med!!!!!!!!
  • Dejsi

Min då trettonåriga dotter slog mig när jag nekade henne en sak och då sa jag direkt på skarpen: Det där gör du INTE om en gång till!!! Hon skämdes och har aldrig gjort om det, är nu 15.
    Man ska aldrig acceptera när barn/ungdomar slår, men man är bestämd och vänlig ändå.

• Lillan1971

När denna dotter som bet mig var 13 så stod hon och hennes 4 år äldre syster vid ett par stolpar och väntade på mig hon blev då arg på storasyster som hade ställt sig vid "hennes" stolpe och bet henne så det kändes jätteväl igenom både jeansjacka och tröjja där under, blev även ett stort märke. Ja, det är alltså inte första gången hon bits.

Dejsi skrev 2010-03-17 17:30:11 följande:
    Min då trettonåriga dotter slog mig när jag nekade henne en sak och då sa jag direkt på skarpen: Det där gör du INTE om en gång till!!! Hon skämdes och har aldrig gjort om det, är nu 15. Man ska aldrig acceptera när barn/ungdomar slår, men man är bestämd och vänlig ändå.
  • Lillan1971

Självklart har jag mina fel och brister jag med. Ingen är perfekt. Men att en 17åring biter sin mamma ser jag inte som ett hälsosamt beteende sen får du säga va f*n du vill.
    Är som sagt inte första gången hon bits heller, har skrivit ett exempel i inlägg #96.

Waldo skrev 2010-03-06 17:12:53 följande:
    Så din dotters senaste uppträde gav dig ingen som helst ledtråd? Det är alltså helt och hållet din dotters beteende det är fel på och du själv har inga fel alls?
  • hymafr

Har inte läst hela tråden.

Givetvis ska inte dottern bita sin mamma, men TS - vad förväntade du dig egentligen?
    Om du tar tag i henne när ni båda är arga så måste du vara beredd på att det kan göra ont på dig.
    För min del hade jag tyckt att det vore ett bra straff att vara utan mat.

• xoraksinna

Men snälla nån!! Så alla här menar alltså att om man lägger rätt dotterns hår så ska hon bli så förbannad att hon minsan behöver sitta i fred och må såååå dåligt på sitt rum????? Och har all rätt att få äta när det passar henne när middagen redan står på bordet??? Och man ska också få bli knuffad och kallad för kossa och biten som mamma utan att bli arg???? Ska man sluta fostra barnen när de är 17 år när de beter sig illa??
    TS- Jobbig situation med din dotter. Men du visar att du bryr dig om henne, särskillt att lägga rätt hennes hår (som de flesta här ser som mer eller mindre ett övergrepp) är ju en kärleksfull handling men som hon tydligen inte ville ha just då. Kanske hänt något på skolan??

• Lillan1971

Vet faktiskt inte vad det var som fick henne att reagera så.
    Men det är löst nu och nu kan vi till och med skratta om det:)

xoraksinna skrev 2010-03-24 12:11:43 följande:
    Men snälla nån!! Så alla här menar alltså att om man lägger rätt dotterns hår så ska hon bli så förbannad att hon minsan behöver sitta i fred och må såååå dåligt på sitt rum????? Och har all rätt att få äta när det passar henne när middagen redan står på bordet??? Och man ska också få bli knuffad och kallad för kossa och biten som mamma utan att bli arg???? Ska man sluta fostra barnen när de är 17 år när de beter sig illa?? TS- Jobbig situation med din dotter. Men du visar att du bryr dig om henne, särskillt att lägga rätt hennes hår (som de flesta här ser som mer eller mindre ett övergrepp) är ju en kärleksfull handling men som hon tydligen inte ville ha just då. Kanske hänt något på skolan??
  • Lillan1971

Skoja om det ska det ju stå.

Svar på tråden Min 17åring (!!!!!) bet mig!!