• Fröken Freda

    Mina nya eccostövlar läcker! Gå tillbaka med dem eller inte?

    Jag köpte ett par nya Eccostövlar i mellandagarna (ej rea). De är rätt så rejäla fodrade vinterstövlar, med andra ord ska de vara gjorda för vinter enligt mig.

    Nu ca två månader senare så har de plötsligt börjat läcka. Har skött dem som de ska skötas och jag har visserligen använt dem en del men jag studerar ju så jag har liksom inte slitit så mycket på dem egentligen. Har mest gått med dem inne med andra ord.
     
    Problemet är att jag inte har kvittot kvar. Har jag som konsument rätt att få tillbaka pengar eller liknande ändå när det ändå rör sig om att ett par "nya" skor plötsligt börjat läcka? Det är ju inte de billigaste stövlarna jag hittade direkt heller så det känns ju rätt tråkigt att behöva ha ett par skor som tydligen inte höll måttet.

    Har jag någon rätt i detta fallet även om jag inte har kvittot kvar? Kolla på ko´s hemsida men blev inte så mycket klokare tyvärr.


  • Svar på tråden Mina nya eccostövlar läcker! Gå tillbaka med dem eller inte?
  • enlitenbitkaka
    Tutilure skrev 2010-03-07 10:41:48 följande:
    TS gör ett nytt försök och gå tillbaka till butiken. Se om du kan prata med en annan expedit. Du har rätt att reklamera dem, alla varor har en garanti på 6 månader vilket innebär att fel som uppstår under den tiden anses vara fabrikationsfel, det är alltså upp till butiken att bevisa att felet inte fanns från början. Jag köpte ett par Ecco-skor till min son i veckan och den försäljaren sa att jag har 3 års reklamationsrätt, t.ex. om skorna börjar läcka in vatten. Nu visste jag ju redan detta, men det var lite lustigt att hon tog upp just det exemplet. Så testa att gå tillbaka och hjälper inte det så skulle jag gå vidare till konsumentvägledningen.
    Men din sons skor var förmodligen i GoreTex? Inte skinn?
  • Tutilure
    enlitenbitkaka skrev 2010-03-07 14:26:53 följande:
    Men din sons skor var förmodligen i GoreTex? Inte skinn?