• Fröken Freda

    Mina nya eccostövlar läcker! Gå tillbaka med dem eller inte?

    Jag köpte ett par nya Eccostövlar i mellandagarna (ej rea). De är rätt så rejäla fodrade vinterstövlar, med andra ord ska de vara gjorda för vinter enligt mig.

    Nu ca två månader senare så har de plötsligt börjat läcka. Har skött dem som de ska skötas och jag har visserligen använt dem en del men jag studerar ju så jag har liksom inte slitit så mycket på dem egentligen. Har mest gått med dem inne med andra ord.
     
    Problemet är att jag inte har kvittot kvar. Har jag som konsument rätt att få tillbaka pengar eller liknande ändå när det ändå rör sig om att ett par "nya" skor plötsligt börjat läcka? Det är ju inte de billigaste stövlarna jag hittade direkt heller så det känns ju rätt tråkigt att behöva ha ett par skor som tydligen inte höll måttet.

    Har jag någon rätt i detta fallet även om jag inte har kvittot kvar? Kolla på ko´s hemsida men blev inte så mycket klokare tyvärr.


  • Svar på tråden Mina nya eccostövlar läcker! Gå tillbaka med dem eller inte?
  • enlitenbitkaka
    Tutilure skrev 2010-03-07 10:41:48 följande:
    TS gör ett nytt försök och gå tillbaka till butiken. Se om du kan prata med en annan expedit. Du har rätt att reklamera dem, alla varor har en garanti på 6 månader vilket innebär att fel som uppstår under den tiden anses vara fabrikationsfel, det är alltså upp till butiken att bevisa att felet inte fanns från början. Jag köpte ett par Ecco-skor till min son i veckan och den försäljaren sa att jag har 3 års reklamationsrätt, t.ex. om skorna börjar läcka in vatten. Nu visste jag ju redan detta, men det var lite lustigt att hon tog upp just det exemplet. Så testa att gå tillbaka och hjälper inte det så skulle jag gå vidare till konsumentvägledningen.
    Men din sons skor var förmodligen i GoreTex? Inte skinn?
  • Tutilure
    enlitenbitkaka skrev 2010-03-07 14:26:53 följande:
    Men din sons skor var förmodligen i GoreTex? Inte skinn?
    Ja, precis.
    Jag såg nu att jag hade läst lite slarvigt och att jag hade fått för mig att stövlarna var i GoreTex. Då är det en annat läge.
    Tyvärr TS, då är det nog inte mycket att göra.
    Målar man fan på väggen kan det inte bli annat än succé!
  • jassikan

    Bra att veta.

    http://www.konsumentverket.se/sv/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument/Garanti/

    Garanti
    En garanti innebär att säljaren ansvarar för att varan fungerar och behåller kvaliteten under en viss tid. Det är alltid frivilligt för säljaren att lämna garantier.
    ...

    http://www.konsumentverket.se/sv/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument/Reklamation-/
    Reklamera/klaga
    En reklamation innebär att du meddelar säljaren att du inte godtar varan och att du anger på vilket sätt du anser att varan är felaktig.
    ...
    Under de första sex månaderna efter köpet är det säljarens sak att bevisa att felet inte fanns från början. Annars räknas felet som ursprungligt. När det har gått mer än sex månader efter köpet är det du som köpare som måste kunna bevisa att felet fanns från början.
     
    Din rätt att reklamera går enligt konsumentköplagen ut tre år efter det att du har tagit emot varan. Det gäller varor och tjänster som du köpt den dagen eller senare. Varan kan ha en garanti som är kortare än tre år, men det förkortar inte reklamationstiden enligt lagen.
    ...

  • annawall

    Ibland kan man bevisa att man köpt varan där med hj a kontoutdrag, om du betalt med kort. Jag skulle gått dit och sett lidande ut och sagt som det var. Eller skickat min mamma, haha, hon är mycket bättre på sånt än jag...

  • Indianica

    Jag tycker du ska gå dit igen/be att få tala med chefen eller kontakta Eccos huvudkontor. Det är ju inte så att du försökt använda stövlarna som gummistövlar i vattenpölar, utan trott att de ska hålla tätt på vinterväglag i snö(?), vilket är rimligt för ett par vinterstövlar oavsett material, med undantag för mocca då. Mina barn har periodvis haft vinterkängor i skinn (kavat) och de har inte läckt förrän de blivit gamla och nötta.

  • Veddis

    Jag har precis varit med om detta. Har ett par ECCO skinn stövlar som jag köpte för ett år sedan. De är lite högklackade, så jag hade inte använt  de så ofta. Kanske max 10 ggr på ett år. De började läcka vatten nu när det var blött ute.
    Hittade kvittot och gick för att reklamera detta.
    Jag fick direkt upp i ansiktet från expediten " snälla du, skinnstövlar är inte för sådant väder, de tål inte vatten, du ska köpa "Gore tex" om du vill vara säker att de inte läcker. Då berättade jag för henne, att för det första :
     när jag köpte stövlarna för 1500 kr, så stod det inte någon lapp på de " Används i vår och sol" utan det är stövlar, och de ska kunna användas när det är regn och snö.
    Men nej nej, de ska inte användas när det är blött ute.
    Efter om och nej så tog hon in de till reklamation, men hon ringde efter några dagar och jag fick svaret, att de är väldigt blöta, och att de inte kan göra någontin, som sagt de här skinn stövlarna är inte för regn och sådan vinter som vi hade. Jag fattar ingenting. När ska man ha skinnstövlar, vad händer om jag är mitt i stan och det börjar regna, ska jag alltid ha ett par extra gore tex i väskan så jag kan byta om mitt på gatan.
    Jag tänker inte ge mig, jag håller på nu och letar efter Eccos huvudkontor, och jag ska höra av mig till de, sedan ska jag höra av mig till Konsumentverket, och allmänna reklamationsnämnden.
    Eftersom jag själv och mina närmaste har andra skinnstövlar som aldrig har läckt vatten, varför ska just de här kunna läcka. Detta kan inte stämma, och varför meddelar de inte sina kunder när man köper stövlar, " du får absolut inte ha de i regnvädret".

  • Egentligen Velouria

    Förlåt om jag kapar tråden, men har inte Ecco blivit mycket sämre de senaste åren? Jag går och samlar mod för att reklamera två par stövlar, köpta den här säsongen, vars dragkedjor är paj. Jag har inte kvitto heller, så jag drar mig verkligen för det. Jag tycker att av två par stövlar så ska väl inte båda bli helt obrukbara inom ett par månader?

  • Linn83

    mkt konstigt resonemang. Vadå inte hålla efter två månader. Det är inget fel på stövlarna, skinnstövlar som är fodrade blir inte kalla och de kan man ha på vintern (allt beror ju på hur kallt det är visseligen och hur känslig man är innan man börjar frysa), men vill man ha VATTENTÄTA skor måste man ju välja en sko med ett membran som exempelvis Gortex. DÅ har du en vattentät sko som andas...du kan alltså då stå i en vattenhink med den skon och inte bli blöt.... måste ju kolla upp sådant själv innan man köper skon...hade du uttryckligen sagt en "vattentät" sko så hade du fått en sådan rekomendation, det är jag säker på...men att säga att man vill ha en vintersko...det är inte samma sak som vattentät...

  • Veddis

    Hej Luscious!
    Nej jag påstår inte att de ska tåla så mycket vatten som gortex, utan man ska kunna gå med skinn stövlar om det regnar ute, och det är vått på marken. Jag är inget barn att jag går och hoppar i vattenpölar. Utan jag hade mina stövlar bara från hemmet till bilen, och från bilen till jobbet. Jag har inte ens promenerat 50 meter med de, och de har läckt underifrån. Mina tår blir inte våta, utan under fötterna. Och kvinnan i Ecco butiken påstår att skinnstövlar ska inte användas om marken är våt ute på gatorna, de ska användas när det är torrt. Har ni hört det någongång? Jag blev arg eftersom det är verkligen inte sant, varför gör de stövlar då av skinn, då borde det inte finnas stövlar av skinn utan bara öppna skor, eftersom skinn är så känslig. Jag har själv gamla ecco stövlar av skinn som inte läcker, min man har använt ecco skor i årtal, också skinn och inte gortex och de läcker inte. Hur kommer det sig att just de här skinnstövlarna inte går att använda när det är vått ute. De har till och med gummi sula underifrån och är inte låga, utan lite klack. Men jag ger mig inte, jag ska höra av mig till ecco huvudkontor, och vidare till reklamationsnämnden, bara för att bevisa för henne att man inte kan vara så otrevlig som hon expediten har varit, och att stövlar kan man visst ha om det är vått på marken.

  • janzzon

    Hej!
    Hittade ett gammalt inlägg, hur har det gått med dina läckande stövlar, fick du byte el? Har du dom kvar och använder ändå.

    MVH Janzzon

Svar på tråden Mina nya eccostövlar läcker! Gå tillbaka med dem eller inte?