• Hjärtat längtar

    Unga Adoptanter

    Hej! Vi har ganska nyligen bestämt oss för att adoptera. Då vi enligt läkare inte har nån chans att få biologiska barn tillsammans. 


    Jag är 23 år och min man 24 år. Det verkar vara ganska ungt i "adoptionsvärlden"
    Så jag ville se om det finns fler unga som ska adoptera eller har adopterat. För att dela tankar osv. 
    Vi ställde oss i kö hos AC i februari. Vi ska gå föräldrautbildning i höst. Och så hoppas jag att vi kan göra utredningen nästa vår och att vi kan få vårt medgivande till nov-11 då jag fyller 25. 
  • Svar på tråden Unga Adoptanter
  • Pippi Långstrump

    Stressa inte med att köpa saker! Vi köpte barnvagn och bilbatnstol när vi kom hem. När vi ställde oss i kö så var alla barn runt 3-6 månader som kom till Sverige. När vi fick bb och rb var de flesta barnen runt året!

  • MissMe83

    Vi har ålder 0-3 år. Bilbarnstol har vi hittat en som är från 8 månader till 6 år så den räcker långt men det är ju inte helt lätt att veta såklart

  • Hjärtat längtar
    strawberryshortcake skrev 2012-09-08 12:40:00 följande:
    Puffar tråden lite. :)

    Vi skickade in våra Slovakien-papper till BFA igår så nu hoppas vi att det går undan med översättning och så klart godkännandet nere i Slovakien. :)
        

    Hur förbereder ni andra för barnen? Både mentalt och materialistiskt.
    Jag skulle verkligen vilja handla saker men känner att det nästan är omöjligt eftersom vi inte vet åldern på barnen/barnet. (eller antal, vi har syskonmedgivande)

     
    VIll ha BB nu... :)    
    Vad roligt att ni har skickat era papper till BFA! GRATTIS! Hoppas det går fort så att ansökan kommer iväg till Slovakien snart! 

    Påtal om mental förberedelse är väl bokläsning bra! Även bloggläsning kanske ;)
    Och att prata mycket tillsammans om vad som komma skall! Här är en lista på böcker vi läst och som jag kan rekommendera!

    Så går det till att adoptera, Myndigheten för Internationella Adoptionsfrågor (MIA)


    Att bli förälder till ett barn som redan finns, Myndigheten för Internationella Adoptionsfrågor (MIA)


    Adoptera – Ett sätt att bli förälder, Annika Creutzer


    Adoption – Banden som gör oss till familj, Mary Juusela


    Längtansbarnen – Adoptivföräldrar berättar, Kerstin Weigl


    Äntligen adoptivförälder, Eva Brenckert


    Anknytning – I adoptivfamiljens vardag, Sara Larsson


    Linnea från Yuiang: En bok om att bli pappa, Petter Lidbeck 


    Nyfått barn – En bok om barnlöshet och adoption, Britta Kignell


    Efterlängtad – Adoptivföräldrar berättar, Kim Skoglund

    Det livet ger - Anna Elias

    Adoptionsorganisationernas olika skriftserier.  

    Förberedelser materialistsiskt gjorde vi först efter BB, men vi har ju haft tid på oss! ;) Nu är allt inhandlar och barnrummet står färdigt. Nu tycker jag RB kan komma!! 


     
  • moonstar88

    Hej! Jag vet att det är en gammal tråd men den kanske kan komma till liv igen.

    Jag och min man har precis blivit klar med vår adoptionsutredning och funderar nu på vilket land vi kan/ska starta upp i. I adoptionsvärlden anses vi tillhöra den yngre skalan på våra 27 och 29 år. De länder vi funderar mest på nu är Ungern och Polen.

    Finns det några fler som vill starta upp tråden igen?

  • mama
    moonstar88 skrev 2015-12-23 09:30:31 följande:

    Hej! Jag vet att det är en gammal tråd men den kanske kan komma till liv igen.

    Jag och min man har precis blivit klar med vår adoptionsutredning och funderar nu på vilket land vi kan/ska starta upp i. I adoptionsvärlden anses vi tillhöra den yngre skalan på våra 27 och 29 år. De länder vi funderar mest på nu är Ungern och Polen.

    Finns det några fler som vill starta upp tråden igen?


    Hej :) vi är också hyfsat unga, 24&23 :) vi har dock precis börjat processen och ställt oss i kö. Ska göra utredning slutet på nästa år :)
  • moonstar88
    mama skrev 2015-12-24 13:14:39 följande:

    Hej :) vi är också hyfsat unga, 24&23 :) vi har dock precis börjat processen och ställt oss i kö. Ska göra utredning slutet på nästa år :)


    I adoptionsvärlden är ni nog då jätteunga. Men vad bra att ni står i kö. Vilken organisation är ni medlem i? En fråga bra, måst inte båda vara 25 år då man startar upp utredningen? Eller är det olika i olika kommuner?
  • mama
    moonstar88 skrev 2015-12-25 06:55:54 följande:
    I adoptionsvärlden är ni nog då jätteunga. Men vad bra att ni står i kö. Vilken organisation är ni medlem i? En fråga bra, måst inte båda vara 25 år då man startar upp utredningen? Eller är det olika i olika kommuner?
    Vi står bara hos AC!
    Nej man kan börja den innan 25 men man får inte medgivandet tills 25 :) i alla fall i vår kommun.
  • mama
    moonstar88 skrev 2015-12-25 06:55:54 följande:
    I adoptionsvärlden är ni nog då jätteunga. Men vad bra att ni står i kö. Vilken organisation är ni medlem i? En fråga bra, måst inte båda vara 25 år då man startar upp utredningen? Eller är det olika i olika kommuner?
    Fast sen är det bara 1 år o en månad tills båda är 25! Så de är skönt att ha utredningen gjord då. Får man inte göra den tidigare i er kommun? Eller ni kanske inte kollade det?

    Vi ringde kommunen och fick start datum direkt, så vi börjar i slutet på nästa år (oktober) sen fyller mannen år i april!
  • moonstar88

    Jaa men vad bra att ni får börja så utredningen blir klar tills då båda fyllt 25:). Vi började med vår utredning förra året, jag skulle fylla 26 några månader senare. Så jag är inte helt säker men det är den uppfattningen jag fick.

    För oss tog dock utredningen lång tid tycker jag, 1 år och 4 månader, från första mötet med familjerätten och tills vi fick vårt medgivande. Jag hoppas verkligen att det inte tar så lång tid för er.

  • mama
    moonstar88 skrev 2015-12-25 12:13:11 följande:

    Jaa men vad bra att ni får börja så utredningen blir klar tills då båda fyllt 25:). Vi började med vår utredning förra året, jag skulle fylla 26 några månader senare. Så jag är inte helt säker men det är den uppfattningen jag fick.

    För oss tog dock utredningen lång tid tycker jag, 1 år och 4 månader, från första mötet med familjerätten och tills vi fick vårt medgivande. Jag hoppas verkligen att det inte tar så lång tid för er.


    Oh va länge de tog! Vår kommer ta Max 3 månader enligt utredaren så det är skönt :)
  • moonstar88

    Jaa det var jätte jobbigt. Själva utbildningen tog lång tid då det var varannan helg och på 4 tillfällen så det tog ju 8 veckor innan vi blev klar med den. Vi fick inte börja med utredningen innan vi gått klart utbildningen och sen drog allt ut på sig ännu mer. Väldigt jobbigt då vi verkligen såg till att få in papprena (uttag och intyg etc.) så fort som möjligt så den skulle bli klar snabbare. Men sen kom sommaren och då stannade mycleopatra upp.

    Jag vet att det är ont om personal på hela socialförvaltningen i vår kommun så det förklarar ju en hel del, men det var fortfarande väldigt jobbig då vi inte kunde påverka det.

Svar på tråden Unga Adoptanter