• Puffmamma

    Decemberbebis 2010 i stockholm!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för oss stockholmare som väntar barn i december eller däromkring. Själv vänar jag mitt andra barn!

  • Svar på tråden Decemberbebis 2010 i stockholm!
  • Tilma
    Puffmamma skrev 2010-04-30 10:10:46 följande:
    Tilma: Låter som du har en toppenkille! Vänta tills ni får erat barn, då kommer du få se en superpappa! Jag har själv bevittnat hur min sambo har växt när vi fick vår son. Älskar honom över allt annat(och sonen självklart), skulle inte klara mig utan honom. Vi är lyckligt lottade att ha så snälla karlar som vi har! Själv känner jag inte av grav.hormonerna än, kanske är mildare denna gång,haha, eller så är det för tidigt än, de kanske kommer!!!! Vi planerar att ta en sistaminuten resa snart, med två barn i december lär man inte åka på semester på ett par år.... vi har lite att göra med huset också! Kollar på all inclusive resa, gu så härligt!
    GUD VAD SKÖNT!
    Jag vill också åka bort!
    Har förvisso en tre veckors semester till Thailand i juli/augusti (min mamma fyller 50).. så jag bör kanske inte klaga? Tråkigt är dock att min kille inte kommer följa med pga av jobb. Hoppas dock att vi ska kunna ta en vecka tillsammans han och jag. Har en väninnan som är i Kroatien och arbetar som reseledare. Har hört mycket gott om just Kroatien så att åka dit vore kanske inte så dumt? All inclusive, jatack!
    Live to win.
  • Tilma
    decemberbarn2010 skrev 2010-04-30 10:38:57 följande:
    Hej alla söta decembermammor i sthlms-trakten! vi får, om allt går bra en tidig julklapp runt den 17dec Gravid för första gången och har plöjt igenom den djungel av bäbis-sajter som finns.... familjeliv.se känns bäst hittills. Någon som har halsbränna??? Har tack och lov sluppit illamåendeshelvetet än så länge (har spyfobi så jag är överlycklig att jag slipper det) men känner av halsbränna. Känns samtidigt onormalt att INTE må illa, men allt är bra där inne so far. Hcg ökar som det ska och vi har kollat tidigt ultraljud pga. besök på akuten (läkarna misstänkte gall eller njursten) - polaren ligger finfint placerad!!!! Allt känns lite overklig just nu....  Njut av våren tjejer, vi hörs /Nykomlingen som inte har full koll på hur familjelivs sajt funkar än
    Välkomnen och stort Grattis till plusset!

    Oroa dig inte för att du inte känner illamåendet. Det är inte alla som gör och så här i efterhand önskar jag att jag aldrig bett om bara lite, lite illamående. 
    Live to win.
  • Tilma

    Fan vad ledsen jag känner mig idag!

    Vi har valt att inte berätta något för våra föräldrar ännu. Men idag frågade min mamma om jag är med barn (vi arbetar dessvärre på samma jobb vissa dagar/vecka och just nu är det paaain in ass när man inte mår bra i sig själv). Jag svarade bara "vet inte" och ryckte på axlarna. Hon vet om min tidigare grav som tyvärr slutade i ett missfall och hade då en del åsikter om det hela. När hon fattade att vi bestämt oss och ville det här så höll hon dock tyst. Till saken hör att den graviditeten var oplanerad. Och nu utgår hon väl ifrån att vi inte tänker skaffa barn på fler år... eller nåt. För sedan började hon förhöra mig om skydd (som om hon ens har rätt att veta något om mitt och min killes sexliv? :@) och avslutade allting med "jag trodde att du visste bättre efter det som hände sist."

    Jaha. Kul.
    Gick därifrån med tårar i ögonen och ringde barnafadern som, så klart, satt upptagen i jobb. Känns ju som att jag aldrig någonsin kommer berätta för min mamma att jag är gravid. Jag och min mamma står varandra oerhört nära men ibland vet jag inte om det kanske är en nackdel? Hon kan få mig så himla, himla ledsen. Tycker dessutom inte att hon har någon som helst rätt att tycka något om våra liv. Det vore en sak att oroa sig i välmening över att vi t ex inte hade någonstans att bo eller några jobb... men vi har väldigt goda förutsättningar båda två. Så ja, jag blir fruktansvärt ledsen över det hon säger! Ibland bör man kanske vakta sin tunga istället för att säga allt som ligger på den?

    Well, vet inte vad jag vill "få ut av" mitt inlägg.. men det kändes bara skönt att skriva av sig lite


    Live to win.
  • TvåBlir3
    Tilma skrev 2010-04-30 17:00:58 följande:
    Fan vad ledsen jag känner mig idag! Vi har valt att inte berätta något för våra föräldrar ännu. Men idag frågade min mamma om jag är med barn (vi arbetar dessvärre på samma jobb vissa dagar/vecka och just nu är det paaain in ass när man inte mår bra i sig själv). Jag svarade bara "vet inte" och ryckte på axlarna. Hon vet om min tidigare grav som tyvärr slutade i ett missfall och hade då en del åsikter om det hela. När hon fattade att vi bestämt oss och ville det här så höll hon dock tyst. Till saken hör att den graviditeten var oplanerad. Och nu utgår hon väl ifrån att vi inte tänker skaffa barn på fler år... eller nåt. För sedan började hon förhöra mig om skydd (som om hon ens har rätt att veta något om mitt och min killes sexliv? :@) och avslutade allting med "jag trodde att du visste bättre efter det som hände sist." Jaha. Kul. Gick därifrån med tårar i ögonen och ringde barnafadern som, så klart, satt upptagen i jobb. Känns ju som att jag aldrig någonsin kommer berätta för min mamma att jag är gravid. Jag och min mamma står varandra oerhört nära men ibland vet jag inte om det kanske är en nackdel? Hon kan få mig så himla, himla ledsen. Tycker dessutom inte att hon har någon som helst rätt att tycka något om våra liv. Det vore en sak att oroa sig i välmening över att vi t ex inte hade någonstans att bo eller några jobb... men vi har väldigt goda förutsättningar båda två. Så ja, jag blir fruktansvärt ledsen över det hon säger! Ibland bör man kanske vakta sin tunga istället för att säga allt som ligger på den? Well, vet inte vad jag vill "få ut av" mitt inlägg.. men det kändes bara skönt att skriva av sig lite
    Oj då, din mamma menade nog ingenting illa med det hon sa. Som du själv skrev så fick ni MF i ert tidigare försök så hon var nog bara rädd över hur ni skulle reagera om detta nu skulle ske igen vilket vi inte hoppas på.
    Men det är bra att man kan skriva av sig här ibland, speciellt då folk i en liknande situation sitter och läser.
  • Puffmamma
    Tilma skrev 2010-04-30 17:00:58 följande:
    Fan vad ledsen jag känner mig idag! Vi har valt att inte berätta något för våra föräldrar ännu. Men idag frågade min mamma om jag är med barn (vi arbetar dessvärre på samma jobb vissa dagar/vecka och just nu är det paaain in ass när man inte mår bra i sig själv). Jag svarade bara "vet inte" och ryckte på axlarna. Hon vet om min tidigare grav som tyvärr slutade i ett missfall och hade då en del åsikter om det hela. När hon fattade att vi bestämt oss och ville det här så höll hon dock tyst. Till saken hör att den graviditeten var oplanerad. Och nu utgår hon väl ifrån att vi inte tänker skaffa barn på fler år... eller nåt. För sedan började hon förhöra mig om skydd (som om hon ens har rätt att veta något om mitt och min killes sexliv? :@) och avslutade allting med "jag trodde att du visste bättre efter det som hände sist." Jaha. Kul. Gick därifrån med tårar i ögonen och ringde barnafadern som, så klart, satt upptagen i jobb. Känns ju som att jag aldrig någonsin kommer berätta för min mamma att jag är gravid. Jag och min mamma står varandra oerhört nära men ibland vet jag inte om det kanske är en nackdel? Hon kan få mig så himla, himla ledsen. Tycker dessutom inte att hon har någon som helst rätt att tycka något om våra liv. Det vore en sak att oroa sig i välmening över att vi t ex inte hade någonstans att bo eller några jobb... men vi har väldigt goda förutsättningar båda två. Så ja, jag blir fruktansvärt ledsen över det hon säger! Ibland bör man kanske vakta sin tunga istället för att säga allt som ligger på den? Well, vet inte vad jag vill "få ut av" mitt inlägg.. men det kändes bara skönt att skriva av sig lite
    Tilma, vissa dagar är skit och andra är toppen! Ta vara på toppen dagarna!!{#lang_emotions_smile} Jag tror bara din mamma vill dig väl. När hon väl får reda på att ni väntar ett underverk kommer hon bli såååå glad, vilken mormor vill inte höra att hon ska få barnbarn!!! Härligt med thailand, tråkigt att killen inte kunde följa, han kan inte komma med en vecka eller nått då?

    Vi hade ju också tänkt berätta vid 12v, men igår så var vi (jag min sambo, och mina föräldrar) hos svärföräldrarna på valborgsmiddag. De visste att vi kollat runt på resor nu i maj, och svärmor fyller 60 i oktober och de ville bjuda på en resa. Då var vi tvugna och berätta att de skulle få ett till barnbarn. Varför skulle vi annars resa i maj och tacka nej till en gratisresa i okt.!{#lang_emotions_wink} De blev jätteglada allihopa! Skönt på ett sätt att de vet nu. Och idag bokade vi resan, det blir all inclusive till Turkiet i slutet av maj! Tjohooo!
    Igår var vi och fixa pass till sonen, hihi, söt bild det blev! och så inhandla vi lite badkläder och solhatt! Härligt, kan knappt fatta att vi ska iväg till värmen, det är över 2 år sedan vi va iväg! Ska bli kul och se hur det är att resa med barn.....
  • Tilma
    Puffmamma skrev 2010-05-01 11:09:23 följande:
    Tilma, vissa dagar är skit och andra är toppen! Ta vara på toppen dagarna!! Jag tror bara din mamma vill dig väl. När hon väl får reda på att ni väntar ett underverk kommer hon bli såååå glad, vilken mormor vill inte höra att hon ska få barnbarn!!! Härligt med thailand, tråkigt att killen inte kunde följa, han kan inte komma med en vecka eller nått då? Vi hade ju också tänkt berätta vid 12v, men igår så var vi (jag min sambo, och mina föräldrar) hos svärföräldrarna på valborgsmiddag. De visste att vi kollat runt på resor nu i maj, och svärmor fyller 60 i oktober och de ville bjuda på en resa. Då var vi tvugna och berätta att de skulle få ett till barnbarn. Varför skulle vi annars resa i maj och tacka nej till en gratisresa i okt.! De blev jätteglada allihopa! Skönt på ett sätt att de vet nu. Och idag bokade vi resan, det blir all inclusive till Turkiet i slutet av maj! Tjohooo! Igår var vi och fixa pass till sonen, hihi, söt bild det blev! och så inhandla vi lite badkläder och solhatt! Härligt, kan knappt fatta att vi ska iväg till värmen, det är över 2 år sedan vi va iväg! Ska bli kul och se hur det är att resa med barn.....
    Det är säkert så! Och om inte annat så kommer hon vara glad och alldeles väldigt jättekär i den där minimänniskan när han/hon väl föds Känner mig mer positiv idag! Det blir bra det här, oavsett vad andra tycker.

    Vad skönt med en resa i maj. Det är ju NU liksom Hihi. Ni kommer säkert få det hur skönt och härligt som helst. Kanske blir det inte semester i bemärkelsen plöja-en-massa-pocket-böcker-och-sova-när-man-vill men än dock semester från vardagsfix och halvtrist väder. Antar att ni får nya upplevelser och ögon att se med (er sons) också. Fint att få upptäcka världen genom sina barn!
    Live to win.
  • Puffmamma
    Tilma skrev 2010-05-01 13:22:02 följande:
    Det är säkert så! Och om inte annat så kommer hon vara glad och alldeles väldigt jättekär i den där minimänniskan när han/hon väl föds Känner mig mer positiv idag! Det blir bra det här, oavsett vad andra tycker. Vad skönt med en resa i maj. Det är ju NU liksom Hihi. Ni kommer säkert få det hur skönt och härligt som helst. Kanske blir det inte semester i bemärkelsen plöja-en-massa-pocket-böcker-och-sova-när-man-vill men än dock semester från vardagsfix och halvtrist väder. Antar att ni får nya upplevelser och ögon att se med (er sons) också. Fint att få upptäcka världen genom sina barn!
    haha, nä en slapp semester blir det garanterat inte! Kommer bli jättemysigt att sitta och plaska med sonen i babypoolen om dagarna. Gå lite promenader och kanske lite shopping!{#lang_emotions_smile}

    Idag har vi fått mycket gjort här hemma har haft svärföräldrar och sambons syster här idag, medans de varit barnvakter så får man såååå mycket uträttat. Det har ju varit ett underbart väder, vi avsluta dagen med att grilla och satt ute och åt middagen för först gången i år. Bliv lite kyligt när solen gick bakom träden. Nu e det tvsoffan som hägrar!
    Trevlig kväll tjejer!
  • Tilma
    Puffmamma skrev 2010-05-02 20:29:45 följande:
    haha, nä en slapp semester blir det garanterat inte! Kommer bli jättemysigt att sitta och plaska med sonen i babypoolen om dagarna. Gå lite promenader och kanske lite shopping! Idag har vi fått mycket gjort här hemma har haft svärföräldrar och sambons syster här idag, medans de varit barnvakter så får man såååå mycket uträttat. Det har ju varit ett underbart väder, vi avsluta dagen med att grilla och satt ute och åt middagen för först gången i år. Bliv lite kyligt när solen gick bakom träden. Nu e det tvsoffan som hägrar! Trevlig kväll tjejer!
    Åh!
    Jag vill också ha en grill och en tomt att grilla på Tjatar hål i huvudet på killen snart om han inte ger med sig och också tycker att en liten gräsplätt och en grill är ett måste att införskaffa. Jag har aldrig någonsin innan varit intresserad av att bo varken i radhus eller villa, men nu känns det som att ett radhus vore skitbra och absolut jätteultimat. Vet inte om det är mina gravidhormoner som fått vindsvåningen mitt i city att kännas lite opratisk?
    Live to win.
  • Puffmamma
    Tilma skrev 2010-05-02 22:52:25 följande:
    Åh! Jag vill också ha en grill och en tomt att grilla på Tjatar hål i huvudet på killen snart om han inte ger med sig och också tycker att en liten gräsplätt och en grill är ett måste att införskaffa. Jag har aldrig någonsin innan varit intresserad av att bo varken i radhus eller villa, men nu känns det som att ett radhus vore skitbra och absolut jätteultimat. Vet inte om det är mina gravidhormoner som fått vindsvåningen mitt i city att kännas lite opratisk?
    haha, ja kanske det! {#lang_emotions_laughing} Det är jätteskönt att bo i hus, älskar det. Guld värt när man har barn, sonen sover ute varje dag nu på våren, han sover så bra och somnar så snabbt i vagnen. Vi har precis gjort iordning hans lekhörna på tomten med sandlåda och gunga. Skönt att bara öppna dörren i sommar och släppa ut honom på sitt "grönbete". {#lang_emotions_laughing}
  • Tilma
    Puffmamma skrev 2010-05-03 19:33:14 följande:
    haha, ja kanske det! Det är jätteskönt att bo i hus, älskar det. Guld värt när man har barn, sonen sover ute varje dag nu på våren, han sover så bra och somnar så snabbt i vagnen. Vi har precis gjort iordning hans lekhörna på tomten med sandlåda och gunga. Skönt att bara öppna dörren i sommar och släppa ut honom på sitt "grönbete".
    Superbra för immunförsvaret också att få sova utomhus! Jag önskar att utomhus-sovande vore obligatoriskt på förskolor också. Jösses vilken skillnad det hade blivit på bakteriespridningen om barnen fått sova i friska luften och utan att trängas i ett rum på en madrass intill en snorig unge

    Idag förnedrade jag mig totalt!
    Mår så fruktansvärt illa när jag har ätit. Vet inte om det kanske går lite för snabbt? Det är svårt det där. Balansen mellan hunger-illamående och äta-för-snabbt-illamående. Well, innan jag satte mig på pendeltåget åt jag min medhavda pastasallad och drack 2-3 glas vatten... hela pendeltågsresan (tar iof bara 10 min) tänkte jag "spy inte här! man kan inte spy på ett pendeltåg. spy inte!" ... jag klarade mig, tills dörrarna öppnades och jag fick slänga mig över första bästa papperskorg. Folk stirrade (såklart, det hade jag också gjort!) och trodde nog att jag var dum i huvudet eller så Skönare när magen faktiskt syns och man lite fint sådär kan peka och hulka fram "ursäkta, graviiid!". haha.
    Live to win.
  • onesize
    Tilma skrev 2010-05-04 13:19:19 följande:
    Superbra för immunförsvaret också att få sova utomhus! Jag önskar att utomhus-sovande vore obligatoriskt på förskolor också. Jösses vilken skillnad det hade blivit på bakteriespridningen om barnen fått sova i friska luften och utan att trängas i ett rum på en madrass intill en snorig unge Idag förnedrade jag mig totalt!Mår så fruktansvärt illa när jag har ätit. Vet inte om det kanske går lite för snabbt? Det är svårt det där. Balansen mellan hunger-illamående och äta-för-snabbt-illamående. Well, innan jag satte mig på pendeltåget åt jag min medhavda pastasallad och drack 2-3 glas vatten... hela pendeltågsresan (tar iof bara 10 min) tänkte jag "spy inte här! man kan inte spy på ett pendeltåg. spy inte!" ... jag klarade mig, tills dörrarna öppnades och jag fick slänga mig över första bästa papperskorg. Folk stirrade (såklart, det hade jag också gjort!) och trodde nog att jag var dum i huvudet eller så Skönare när magen faktiskt syns och man lite fint sådär kan peka och hulka fram "ursäkta, graviiid!". haha.
    håller med ang. kräk & illamående usch för det!! man är så ivrig (iaf jag) vill juh kunna se bebis mage nu! Nu är man bara mest svullen (är i v. 8)
  • Tilma
    onesize skrev 2010-05-04 15:49:42 följande:
    håller med ang. kräk & illamående usch för det!! man är så ivrig (iaf jag) vill juh kunna se bebis mage nu! Nu är man bara mest svullen (är i v. 8)
    Ja, jag längtar supermkt efter en bebismage. En som inte bara är fluff och fett
    Live to win.
  • Puffmamma
    Tilma skrev 2010-05-04 13:19:19 följande:
    Superbra för immunförsvaret också att få sova utomhus! Jag önskar att utomhus-sovande vore obligatoriskt på förskolor också. Jösses vilken skillnad det hade blivit på bakteriespridningen om barnen fått sova i friska luften och utan att trängas i ett rum på en madrass intill en snorig unge Idag förnedrade jag mig totalt!Mår så fruktansvärt illa när jag har ätit. Vet inte om det kanske går lite för snabbt? Det är svårt det där. Balansen mellan hunger-illamående och äta-för-snabbt-illamående. Well, innan jag satte mig på pendeltåget åt jag min medhavda pastasallad och drack 2-3 glas vatten... hela pendeltågsresan (tar iof bara 10 min) tänkte jag "spy inte här! man kan inte spy på ett pendeltåg. spy inte!" ... jag klarade mig, tills dörrarna öppnades och jag fick slänga mig över första bästa papperskorg. Folk stirrade (såklart, det hade jag också gjort!) och trodde nog att jag var dum i huvudet eller så Skönare när magen faktiskt syns och man lite fint sådär kan peka och hulka fram "ursäkta, graviiid!". haha.
    haha, oj då så det kan gå! men ingen känner ju dig på det pendeltåget!{#lang_emotions_laughing} Ja kan hålla med om att man är ju hungrig hela tiden. Äter nått typ varannan timme. Om jag blir för hungrig mår jag illa, äter man för mycket blir man så mätt så man nästan mår illa då med.... En jobbig balans att försöka uppnå! Det där med att man är hungrig ständigt gav med sig med tiden för min del förra gången, men det är väl tur att man åker på en all inclusive resa, så slipper man betala för allt extra man äter, hahahaha.... kommer väl hem ett par kilo fetare också!

    Bebismagen kommer snart tjejer! Vänta bara snart e vi stora som hus och väldigt osmidiga!hahaha
    men det är mysigt med mage! Längtar också!
  • Tilma
    Puffmamma skrev 2010-05-05 12:16:39 följande:
    haha, oj då så det kan gå! men ingen känner ju dig på det pendeltåget! Ja kan hålla med om att man är ju hungrig hela tiden. Äter nått typ varannan timme. Om jag blir för hungrig mår jag illa, äter man för mycket blir man så mätt så man nästan mår illa då med.... En jobbig balans att försöka uppnå! Det där med att man är hungrig ständigt gav med sig med tiden för min del förra gången, men det är väl tur att man åker på en all inclusive resa, så slipper man betala för allt extra man äter, hahahaha.... kommer väl hem ett par kilo fetare också! Bebismagen kommer snart tjejer! Vänta bara snart e vi stora som hus och väldigt osmidiga!hahaha men det är mysigt med mage! Längtar också!

    All inclusive var nog ett himla smart drag. Hahahahaha.
    Live to win.
  • Puffmamma

    hahaha, ja eller hur, då kan inte killen klaga på att jag äter hela tiden, då säger jag bara att jag ska utnyttja det vi betalat för!! moooahhhha{#lang_emotions_laughing}

  • Tilma
    Puffmamma skrev 2010-05-05 16:02:06 följande:
    hahaha, ja eller hur, då kan inte killen klaga på att jag äter hela tiden, då säger jag bara att jag ska utnyttja det vi betalat för!! moooahhhha
    Helt rätt!
    Bäst att passa på medan det finns mat liksom Ska nog också boka en all inclusive-resa bara för att få äta! hahaha.
    Live to win.
  • Puffmamma

    Idag var jag på inskrivning hos min BM, det va jättekul att träffa hennne igen. Ser henne då och då eftersom BVC ligger på samma ställe. Men nu satt vi och pratade och hon tog lite prover, va där i en timme. Sonen svansa runt på golvet, han va såååå trött, det var dags för honom och sova vid den tiden. Nu ligger han i vagnen ute på verandan och sussar sött. Enligt barnmorskans beräkning så är jag i v.6+5 idag och ska ha BF 23/12, men jag tror mer på min uträkning då jag har BF 26/12.  Nu har mina hungerattacker verkligen kommit igång, haha, shit hur ska detta gå! Magen känns svullen så jag kan inte sitta med knäppta jeans. Tur att man inte jobbar!!!{#lang_emotions_laughing}

    Hur mår ni tjejer!?

  • Tilma

    Herrejösses så trött jag är!

    Har låååååååååååång arbetsdag idag pga av en ölprovning (som jag lyckades undkomma utan att någon över huvud taget reflekterade över det - vad jag vet iaf!) och sedan efterföljande middag. Lär bli svårare att undvika middagsvinet... men jag får väl hälla upp lite rödvin i glaset och sedan bara smutta på det och utan att egentligen dricka något. Folk är oftast för upptagna med sig själva och sitt, för att märka hur andra gör I alla fall är det så på min arbetsplats...

    Well, jag tror jag ska gå av på mitten innan dagen är slut! Är lite "mingel" nu och jag kände bara att jag orkar inte mingla runt. Ögonen går i kors. Måste sätta mig ner och andas lite. Vila huvudet från allt sorl och artighetssnack. Haha. Kl 19.15 ska sedan maten serveras. TACK OCH LOV vet mina kollegor om att jag börjar kl 06 i morgon och vill hem och sova (måste kliva upp 04.30 ungefär...), så de lär inte undra om jag avviker runt 20-tiden. GÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄSP!


    Live to win.
  • Puffmamma

    Tilma: Hoppas det gick bra under middagen också!?!? Var det någon som märkte?

    Vi hade några bekanta(ett par vi träffa i vår föräldrargrupp som vi umgås med) över på middag i lördags, jag tänkte berätta att vi väntade en nr 2 men hittade inte rätt tillfälle. När vi sedan satte oss och börja äta middag så hällde jag inte upp vin till mig. När kompisens sambo kommentera att vinet va gott så fråga han om inte jag skulle ha, då sa jag att jag va gravid igen. haha tjejkompisen sa sedan att hon hade sett att jag inte drack vin och började ana innan jag berättade... så kan det gå!!

    Det blev sent i lördags så gårdagen var ett töcken, har varit väldigt trött de senaste dagarna..... Får sova middag med sonen! =)

Svar på tråden Decemberbebis 2010 i stockholm!