• Catoz

Gravid i Australien-privat forsakring?

Vi funderar just nu pa att flytta till Australien da min man erbjudits jobb pa ett 457 visum. Allt verkar toppen: MEN nar vi kollar pa health insurance (maste ha privat forsakring pa 457 visa) sa verkar det vara 12 manaders vantetid innan man far ersattning for nagra lakarkostnader som har med graviditet att gora. Detta kanns helt vansinnigt eftersom vi just nu forsoker bli gravida och inte kan/vill vanta ett helt ar men heller inte vagar bara risken att fa lakarrakningar pa 100000 tals kronor om nagot gar snett....

Finns det nagon dar ute som har erfarenhet av detta och vet om det finns nagra alternativ???

Tacksam for alla rad! 

• Svar på tråden Gravid i Australien-privat forsakring?
  • Candylicious

Generellt kan jag tycka att privat sjukförsäkring i Australien är bortkastade pengar, MEN det finns såklart undantag!

För det första så skiljer man inte på privat och offentlig sjukvård som vi är vana vid i Sverige, i Australien jobbar de olika systemen sida vid sida.

När de införde Medicare och gratis sjukvård på 80-talet så hade majoriteten av befolkningen privat sjukvårdsförsäkring. Efter införandet så sjönk det från 70-80 % till 30 % (vi snackar om ett land som ser försäkringar som bortkastade pengar). Varför betala för sjukvård när man kan få det gratis liksom. Grejen var att staten inte riktigt räknat med trycket och det gick åt skogen. Därför införde de skattelättnader och rabatt för de som behåller/skaffar privat försäkring, tjänar man över en viss summa betalar man 1,5 % mindre i skatt än låginkomstagare. Det gör att man ofta tjänar på att faktiskt ha en privat försäkring.

And it goes on and on and on and on...

Jag väljer att inte ha privat, den offentliga sjukvården fungerar utomordentligt bra, även för svenskar. Bekanta med privat försäkring pratar om att föda på sjukhus och spendera 4 nätter på Sofitel, men jag kan vara utan det. Out of the pocket-kostnaden för vissa försäkringar och procedurer är enorma, så om man väljer att skaffa så ska man välja noga!

• Catoz

Candylicious: Jag haller till mangt och mycket med dig ang att det är ett udda system i Australien jämfört med tex USA eller Tyskland där det verkligen är skillnad och offentlig sjukvard ofta anses vara reserverad endast för laginkomsttagare.

Men, da min man är tysk sa omfattas han INTE av reciprocal agreement utan maste ha privat försäkring och som jag förstatt sa skulle mitt skydd vid graviditet vara väldigt begränsat genom endast Medicare da jag dessutom har vissa behov som kräver UL ofta osv pga av flera MA osv. (+se kommentarer ovan). Pa sa sätt resonerar vi att det är värt att ha en 'couple/family' privat försäkring som täcker oss bada. Det handlar alltsa inte om att bo pa Sofitel (???!!) eller liknande utan om att kunna ha en säker och trygg graviditet och förlossning.

Har du fött barn i Australien? I sa fall hur var det och dela gärna med dig av dina erfarenheter.  

• AstaHK

Jag instämmer med Taz, det handlar inte om att bo på Sofitel utan att vara säker på att få tillgång till det man är i behov av om man t ex redan vet att man har någon åkomma/förutsättning som kan behöva extra kontroller.

Sen tror jag också det är skillnad om man flyttat till ett nytt land "på eget bevåg" eller om man åker som utsänd med en arbetsgivare. Om man flyttat på eget initiativ är det klart att man värderar den kostnaden annorlunda eftersom man står för den själv. Men när det gäller utlandskontrakt så är det faktiskt normen att arbetsgivaren står för sådana försäkringar så varför skulle man då inte se till att få en försäkring som passar ens behov? 

Bland alla vi känner som är ute på utlandskontrakt är det ingen som inte är försäkrad genom en försäkring som arbetsgivaren löst, oavsett om du är på sk lokalt plus-kontrakt eller rent expat-kontrakt. Det ingår alltid i dealen så jag tycker det vore konstigt om man inte skulle använda sig av det om man kan.

• Candylicious

Kolla upp om det är billigast att skaffa försäkring i ursprungslandet, det var det för mig i början (jag åkte från Sverige)! Dessutom täckte min svenska försäkring bra mycket mer, som en hemförsäkring plus mer eller mindre!

Jag har ingen egen erfarenhet av barnafödande, är dock gravid och jobbar på public OB/GYN med högriskgraviditeter. Ur min synvinkel, som har hela familjen täckt genom Medicare, tar public hospital väl hand om även komplicerade fall.

Som tillägg till det udda systemet är att det finns en 'private wing' (wing och wing, flera våningar faktiskt!) som är helt skilt från oss public, men då de inte har tillgång till vissa (gud vad säger man, procedures/undersökningsmetoder/maskiner, whatever) så måste patienterna komma till oss, och inte är det någon gräddfil inte.

Generellt om våra gravida kvinnor, man får inte välja/får en specifik midwife utan under graviditeten träffar man kanske tre olika. det positiva är att chansen att man får en midwife man träffat innan graviditeten under själva förlossningen. hm, vad mer... enkelrum garanteras inte, men det är inte ofta förlossningen har brist på dem.

och det här bara en känsla jag fått baserat på vår patientströmning; c-section verkar vara vanligare på den privata sidan än offentliga. ett par gånger har kvinnor klagat över att de blivit 'pushade' av läkaren, det är lättare för dem att få ihop sin egna tid med ett planerat ingrepp än att vänta på naturlig förlossning som någon krasst förklarade hehe.

gällande Sofitel: en av våra läkare födde på ett privatsjukhus i stan, efter en natt utan komplikationer flyttades hon över till Sofitel 4 nätter för att bonda med sitt barn! tydligen så har de en våning/del på hotellet utrustat med midwife och allt för okomplicerade föderskor att vila ut på istället för på ett tråkigt sjukhus.

• Catoz

Tack Candylicious för denna insyn i hur det funkar i Australien. Mycket värdefullt och bra att fa höra. Var bor du? Grattis till graviditeten: när är det dax?
    Med Medicare vad har du da rätt till vad avser gynekolog besök, ultraljud osv?

Själv känner jag att om jag jämför med den vard min syster har fatt i Sverige under sin nu pagaende graviditet av barnmorska, med langa väntetider och ett par grova misstag osv sa har min vard här i Tyskland (privat enda alternativet) varit klart överlägsen för att handha just det problemet som vi bada har. Det gör mig rent principiellt positivt inställd till privata alternativ, da jag anser att min syster fatt lida i "onödan" manga ganger i Sverige.

Precis som AstaHK säger sa aker vi pa ett sk "lokalt plus kontrakt" och har kommer att behöva privatförsäkring för min man och hans företag verkar villiga att betala för det.
    Vad hade du för försäkring fran Sverige? Hälsoförsäkring eller reseförsäkring? Det är nämligen lite där kruxet ligger: Jag kan i princip aka dit och skriva in mig pa Medicare och ha en reseförsäkring, men inte min man. Han maste uppvisa en australisk hälsoförsäkring under 457 visumet: annars godkänns han inte av DIAC för visumet.

Verkar ju ganska sanslöst med Sofitel alternativet...:-0

• Londonvibes

TS, vad kommer du ha för visum i Australien? Om du har samma visum som din man så är det väl ett måste att du oxå har privat sjukförsäkring? Angående om du kan föda på Medicare eller inte föreslår jag att du mailar dem och frågar på: info@medicareaustralia.gov.au så får du ett korrekt svar och slipper fundera.
    Reseförsäkringar brukar inte täcka kostnader för graviditet och förlossning då detta inte anses vara en oförutsägbar kostnad. Reseföpräkring brukar man väl dessutom ha när man reser, inte när man bosätter sig i ett land.

Vården i Australien varierar väldigt mycket mellan olika sjukhus. Visst finns det public hospitals som är jättebra, men det finns även många sjukhus om är väldigt slitna och helt enkelt inte klarar av att leverera en jättebra vård. Jag skulle absolut föda privat om jag hade möjligheten.

Vad gäller Sofitel så tycker jag inte att det är så konstigt. Föder man på tex BB Stockholm så bor man ju på patienthotellet sedan där det finns en barnmorska, det är ju bara att den här avdelningen råkar ligga på ett 'riktigt' hotell.

Angående högriskgraviditet så tror jag inte att du behöver oroa dig så mycket för det, har du rätt till medicare så får du ju den vård du behöver.

Allt är relativt, din syster har dålig erfarenhet av vården i sverige medans jag tycker den varit/är helt fantastisk under mina graviditeter så jag tror det skiljer sig mycket mellan olika sjukhus etc etc.

• AstaHK

Om jag hade varit hemma i Sverige under min graviditet så hade jag förstås fått nöja mig med den vård som erbjuds där, men liksom Taz säger så upptäcker man nu när man har tillgång till ett riktigt bra privat alternativ att det trots allt är ett väldigt begränsat grundutbud som erbjuds i offentliga vårdsystem. Och det är förstås helt korrekt ur samhällsekonomisk synpunkt, men kanske inte alltid ur individens behov.

En av mina vänner hemma i Sverige hade ett mycket jobbigt år förra året, med upprepade utomkvedshavandeskap och missfalll, med ett lidanade som kunnat undvikas om hon fått lfer undersökningar än vad vården ville ge henne.

Sen finns det förstås privat vård som inte är bra och det gäller verkligen att man är påläst och gör aktiva val när man använder sig av privata alternativ. Men det verkar ju Taz redan vara van med från Tyskland. Min OB/GYN t ex är INTE en av dem som pushar för kejsarsnitt, men sådana frågor gäller det att man själv sätter sig in i, tar referenser och intervjuar läkarna innan man väljer. Här i Hong Kong måste jag förutom OB/GYN och sjukhus dessutom välja både narkosläkare och paeditrician till min egen förlossning, så det är inte alltid enklast med privat vård :) Men det är väldigt anpassat efter individens behov.

Sen är ju de stora akutsjukhusen/intensivvårdsaveldningarna oftast i offentlig regi, även här i HK, och där hamnar man ju ändå om något går väldigt snett.

Apropå vår försäkring så är den som någon nämnde ovan, inte en renodlad sjukförsäkring utan den omfattar allt som kan tänkas behöva när man är utlandsplacerad; reseförsäkring, hemförsäkring etc. Väldigt smidigt.

• Catoz

Londonvibes: Som nämnt ovan sa kommer vi ha samma visum (457) som vanligtvis kräver privatförsäkring men reciprocal agreement gör att jag som svensk inte behöver det eftersom jag fatt bekräftat av medicare att jag skulle omfattas av deras system. Fragan om reseförsäkring var till Candylicious för det verkade som hon haft ett vaäldigt bra skydd i början.
    VI har inte för avsikt att skaffa reseförsäkring utan troligtvis fortsätta använda oss av var tyska privata sjukförsäkring tills jag kan använda mig av den australiska. Att endast förlita sig pa Medicare är säkert möjligt och jättebra, men da jag är van vid att vara privatförsäkrad sen mer an 10 ar tillbaka sa föredrar jag att använda den möjligheten, i synnerhet med tanke pa min medicinska historia i samband med graviditet som kräver regelbundna UL och annan läkarvard vilket jag fatt bekräftat av Medicare troligtvis inte täcks.

Diskussionen handlade ursprungligen om nagon visste i fall det finns privata försäkringar utan kvalificeringstid för graviditet antingen för expats eller i Australien. Australien vet jag nu att det inte finns: därav varan kompromisslösning.
    Alltsa inte om privats vs public care....

• Candylicious

När jag lämnade Sverige måste det ha varit en reseförsäkring, blir osäker nu när du frågar... Men den inkluderade allt, så det måste det ha varit! Men jag tror att även den hade något undantag från om man redan var gravid. Jag snurrade från din huvudfråga rejält där hehe...

Men gör såhär: Skaffa den absolut bästa privata försäkringen ni blir erbjudna från företaget/har råd med, får ni ingen som inkluderar graviditeten så exkludera den och ta den genom Medicare, om du förstår vad jag menar?

För det är så det funkar i allmänhet här. Söker du för något på ett sjukhus och det går under Medicare så går kostnaden under Medicare. Det är när du söker för något som inte inkluderas i Medicare som din privata försäkring kommer på tal/din läkare får remittera dig till någon annan klinik som går under Medicare.

Jag bor i Melbourne. För mig har det som sagt aldrig varit aktuellt med privat försäkring, och speciellt inte när jag jobbar inom sjukvården. Man lär känna så många personer, och om jag någonsin skulle behöva något så kan de klämma in mig någonstans. Om det skulle handla om något större så bokar de in mig på ett public hospital och ser mig där istället. De flesta läkare jobbar ju både och.  

• Nillax

Jag ar inte sa val insatt i hur det fungerar med visum och forsakringar men jag ville bara saga att nar jag var gravid med min aldsta dotter sa hade vi inte privat sjukvardsforsakring och jag hade alla mina kontroller etc pa det lookala antenatal clinic och hon foddes pa Sutherland Public Hospital i sodra Sydney. Jag var supernojd med all vard och aven sjalva fodseln.
    Nar jag blev gravid med var andra dotter hade vi privat forsakring men jag valde anda att ga genom medicare och aven denna gangen var jag jattenojd med allt. Det enda jag betalade sjalv var 12 veckors NT + ultraljudet som kostade ca $300. Hade jag gatt genom vart forsakringsbolag (medibank) sa hade det kostat oss ca $5000.

Lycka till med flytten och graviditeten

• Baby Roo

Ska foda vart 3:e barn i Sydney om nagra veckor. Trots att vi har privat sjukforsakring, sa gick jag forst till barnmorskorna pa ett public sjukhus i narheten dar vi bor. Barnmorskorna var toppen, men sjukhuset var mycket slitet och efter att ha hort bade fran vanner samt last artiklar i tidningar om resursbrist, for gammal utrustning som ibland ej fungerar etc. samt forstatt att pa detta mindre public sjukhus (pa de stora sjukhusen ar det sannolikt helt annorlunda) sa tar det minst en halvtimme for narkoslakaren att komma OM man skulle behova kejsarsnitt. Totalt sett sa gjorde detta att vi bytte till ett privat sjukhus lite langre bort. Det verkar toppen, och jag kanner mig trygg infor forlossningen.

Lycka till.

• Candylicious

Även om jag har mer insyn i sjukvården än vanliga svenssons (eller smiths) har, så förstår jag fortfarande inte en del saker...

för det första lita jag blint på den öppna (public) sjukvården, jag menar, det är där alla resurser pumpas in, utbildning osv. Och för det andra, jag kan inte tala för alla sjukhus, men där jag jobbar är där vi tar hand om komplicerade fall, högriskgraviditeter och allt. Vi har alla medicintekniska maskiner och utför procedures som de privata sjukhusen ringer och överlastar på oss, läkarna som jobbar privat har sin huvudanställning på de offentliga sjukhusen, det är där läkarna utbildar sig, får sina överläkar och professortitlar m m.

Men ändå väljer folk, och även om de inte kan, så anser de att privat sjukvård är bättre?! Jag förstår inte?

Jag vill inte hacka på någon, är bara nyfiken, är jag blind?!

• Swedish down under

Men du far gratis sjukvard i australien om du ar svensk. Du kan ga in pa ett medicare office och visa ditt pass och VIPS sa far du ett sk medicare kort (som forsakringskassekort) och sa far du gratis sjukvard. Sjukvarden ar ungefar som i sverige. Det finns ingen anledning till att skaffa privat (du maste anda betala).

• Swedish down under

Nej, jag hade inte last traden. FORLAT. Men nu har jag det. 

Ville bara saga att man inte behover ha forsakring fran sverige for att fa gratis sjukvard i australien. Det racker med att du ar svensk bara.

Lycka till! 

Svar på tråden Gravid i Australien-privat forsakring?