Kolla upp om det är billigast att skaffa försäkring i ursprungslandet, det var det för mig i början (jag åkte från Sverige)! Dessutom täckte min svenska försäkring bra mycket mer, som en hemförsäkring plus mer eller mindre!
Jag har ingen egen erfarenhet av barnafödande, är dock gravid och jobbar på public OB/GYN med högriskgraviditeter. Ur min synvinkel, som har hela familjen täckt genom Medicare, tar public hospital väl hand om även komplicerade fall.
Som tillägg till det udda systemet är att det finns en 'private wing' (wing och wing, flera våningar faktiskt!) som är helt skilt från oss public, men då de inte har tillgång till vissa (gud vad säger man, procedures/undersökningsmetoder/maskiner, whatever) så måste patienterna komma till oss, och inte är det någon gräddfil inte.
Generellt om våra gravida kvinnor, man får inte välja/får en specifik midwife utan under graviditeten träffar man kanske tre olika. det positiva är att chansen att man får en midwife man träffat innan graviditeten under själva förlossningen. hm, vad mer... enkelrum garanteras inte, men det är inte ofta förlossningen har brist på dem.
och det här bara en känsla jag fått baserat på vår patientströmning; c-section verkar vara vanligare på den privata sidan än offentliga. ett par gånger har kvinnor klagat över att de blivit 'pushade' av läkaren, det är lättare för dem att få ihop sin egna tid med ett planerat ingrepp än att vänta på naturlig förlossning som någon krasst förklarade hehe.
gällande Sofitel: en av våra läkare födde på ett privatsjukhus i stan, efter en natt utan komplikationer flyttades hon över till Sofitel 4 nätter för att bonda med sitt barn! tydligen så har de en våning/del på hotellet utrustat med midwife och allt för okomplicerade föderskor att vila ut på istället för på ett tråkigt sjukhus.