• Baby Doll

Olika könsroller- Vad tycker DU?

Nu tänkte jag fråga er lite vad ni tycker...
    Det är så mycket debatt kring dagens feminister om allt vad jämställdhet heter, är nyfiken på hur ni tycker och tänker kring dessa:

* Vad skulle ni göra om er son ville ha på sig klänningar och gå till dagis med den?
    * Skulle ni köpa klänningar och annat "tjejigt" som söta volang kläder till era söner?
    * Är det OK med rosa kläder till pojkar?
    * Skulle ni köpa kläder till era söner med t ex Prinsess tryck, blommor, och annat "gulligt"?

Det snackas också mycket kring att vissa inte tycker att små flickor ska vara klädda i rosa söta kläder, med volanger och grejer, vad tycker ni??

* Tycker ni det är gulligt med flickor som bär rosa söta volang kläder?
    (det finns dem som absolut inte vill att deras flickor ska ha rosa kläder)
    * Att pojkar SKA ha tuffa kläder?

Och detta med leksaker då...

* Är det OK att köpa barbies och dockor/dockvagn till pojkarna?
    * Bilar och spindelmannen till flickor?

* UPPFOSTRAR DU DINA POJKAR ANNORLUNDA ÄN DINA FLICKOR?? *

Skriv gärna några rader och berätta vad ni tycker på min blogg!

www.mybabydolls.blogg.se
    (under inlägget "olika könsroller")
    Fyra barn under Två år: www.mybabydolls.blogg.se
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-25 21:38
    Hur långt ska man låta detta med jämnställhet gå?

Skulle ni t e x raka av er flickas långa hår, bara för att hennes bror har gjort det?
    Eller ska flickor ha långt hår med söta tofsar och flätor?
    Ska pojkarna ha långt hår?

(Personligen skulle jag INTE låta min son gå nånstans med klänning, och jag klär definitiv mina flickor i rosa och volanger, jag tycker att det är fint.)
  • Svar på tråden Olika könsroller- Vad tycker DU?
  • hallencreutz89
    Fridalusen skrev 2010-05-27 02:39:03 följande:
    Och det är viktigt att folk vet könet på ditt barn för att...? Jag menar inte att vara otrevlig på något sätt, jag är genuint intresserad, särskilt som jag själv inte har barn och vet hur det känns!
    Vet inte.. Jag tar inte illa upp direkt men det känns som folk skäms när jag rättar dem och säger att det är en flicka och jag tycker det känns jobbigt när andra känner sig obekväma för de flesta tycker ju detär lite pinsamt när de sagt fel på kön. Fast folk tror hon är kille även när hon har klänning. konstigt för hon är bara sju månader så de borde ju veta att alla ungar rär rätt likadana då och kunna räkna ut att det är tjej. eller så är alal s¨å jämställda nu så de inte anser att klänningen gör att det är en flicka
  • Baby Doll
    Veladis skrev 2010-05-30 17:01:28 följande:
    Tja, det vi vet är ju det vi kan utläsa av dina inlägg. Du verkar ju itne tycka att det skulle vara jättetoppen om din son var bög eller transvestit, vad jag kan utläsa.
    Helt ärligt så tycker jag inte att det vore "jättetoppen" (vem tycker det? om min son blev bög/transa, men om han skulle bli det så skulle jag älska honom lika mycket ändå.
    4 barn under 2 år- www.mybabydolls.blogg.se
  • Slagsmålsklubben

* Vad skulle ni göra om er son ville ha på sig klänningar och gå till dagis med den?
    Enkelt, låta honom gå till dagis med den sålänge som det inte var alltför kallt.
    * Skulle ni köpa klänningar och annat "tjejigt" som söta volang kläder till era söner?
    Om de absolut ville det, ja. Skulle inte ha något vettigt argument att förklara varför de inte skulle få det, om det var så.
    * Är det OK med rosa kläder till pojkar?
    Självklart, det är ju bara en färg, precis som alla andra färger.
    * Skulle ni köpa kläder till era söner med t ex Prinsess tryck, blommor, och annat "gulligt"?
    Ja, men bara om de själva ville det. Tycker dock själv inte om kläder med prinsesstryck, massa rosa och volanger. Så skulle inte köpa det om de inte hade frågat efter det.
    * Tycker ni det är gulligt med flickor som bär rosa söta volang kläder?
    Beror på. Men tycker inte det är mer gulligt än andra klädesplagg.
    * Att pojkar SKA ha tuffa kläder?
    Nej, verkligen inte.
    * Är det OK att köpa barbies och dockor/dockvagn till pojkarna?
    Jag låter inte mina barn, varken min dotter eller mina söner, leka med barbies. Men dockor och dockvagn, ja det är lika okej som till en flicka.
    * Bilar och spindelmannen till flickor?
    Absolut!
    * Skulle ni t ex raka av er flickas långa hår, bara för att hennes bror gjort det?
    Nu brukar inte jag raka av mina barns hår, men om det hade vart så, så ja det hade jag gjort ifall hon ville det.
    * Eller ska flickor ha långt hår med söta tofsar och flätor?
    Nej, det är inget måste.
    * Ska pojkarna ha långt hår?
    Kvittar väl, mina söner har rätt så långt, till axlarna ungefär!
    * UPPFOSTRAR DU DINA POJKAR ANNORLUNDA ÄN DINA FLICKOR??*
    Nej, inte beroende på deras kön iallafall!

Linnea, Jonathan & Vincent - Jag älskar er!
  • Slagsmålsklubben
    Baby Doll skrev 2010-05-29 21:37:44 följande:
    Ang mitt inlägg så var det bara frågor jag ville ställa, av ren nyfikenhet.Om ni skulle läsa mitt andra inlägg jag gjorde så skrev jag mina åsikter där-- Jag skulle inte låta min dotter RAKA av sig håret.- Min son får ha rosa tröjor- Han får leka med dockor + dockvagn, men det är inget MIN MAN skulle köpaKonstruktioner: "Transvestit är du när du "klär ut" dig till det andra könet, inte när du tar på dig en klänning och fortfarande känner dig som man"Vad är skillnaden? TK- Då slänger vi in den frågan också, om du vill... Vad menar du att vi kvinnor är mindre värda...??-Är det är fel att klä flickor i stereotypiska pojk-kläder?Som jag sa, mina söner få klä sig i rosa, tycker inte att en färg ska ägas av ett kön.Samma sak med leksaler, men dockvagn skulle min man aldrig ut och köpa till vår killar.VAD TYCKER ERA MÄN?Om ni kommer och påstår att jag är emot homosexuella, så har ni helt j*vla fel. Min egen bror är homosexuell och så även några av mina vänner.Ni behöer inte hoppa på mig, jag ställde bara frågor för att få igång en debatt.
    Han tycker samma sak som mig, som jag skrev däruppe!
  • Slagsmålsklubben
    Baby Doll skrev 2010-05-26 23:14:59 följande:
    Alla har olika åsikter....Själv skulle jag inte tillåta att min lilla dotter vill raka av sig sitt långa hår. No way...Aldrig att vår son skulle få ha på sig klänning ute eller att vi skulle köpa en dockvagn till honom eller tjejkläder, då skulle min man inte bli så glad, för det anses gayigt. Så är det bara...Våra tjejer har söta och tuffa kläder på sig, även kjolar med volanger i ljusa färger, men dom får skita ner det hur mycket som helst, spelar ingen roll, man kan visst leka med dom, vad spelar det för roll om det blir smutsigt? man kan ju alltid tvätta.Personligen får mina söner leka med doickor om dem vill, men det är inget min man skulle köpa till just dom. Han vill ha sina grabbar tuffa.Rosa tuff tröja till pojkar är OK, men inget prinsessaktigt.Killar som använder smink, högklackat??Näe, låter för crazy i mitt huvud, då är man ju transa/homosexuell...Män ska ändå vara män och kvinnor kvinnor??www.mybabydolls.blogg.se
    En man behöver inte alls vara homosexuell eller transvestit om han använder smink eller högklackat.
    Och en man är lika mycket man för det, oavsett om man han använder smink eller ej, har klänning och högklackat eller ej.
  • Fridalusen
    hallencreutz89 skrev 2010-05-31 11:56:23 följande:
    Vet inte.. Jag tar inte illa upp direkt men det känns som folk skäms när jag rättar dem och säger att det är en flicka och jag tycker det känns jobbigt när andra känner sig obekväma för de flesta tycker ju detär lite pinsamt när de sagt fel på kön. Fast folk tror hon är kille även när hon har klänning. konstigt för hon är bara sju månader så de borde ju veta att alla ungar rär rätt likadana då och kunna räkna ut att det är tjej. eller så är alal s¨å jämställda nu så de inte anser att klänningen gör att det är en flicka
    Ja, men vad jag menar är, är det ett måste att rätta de människor som säger fel? Spelar det någon roll att dessa okända människor tror att ditt barn är en pojke?
    Du slipper dessutom hela den där pinsamma stämningen för att någon får veta att de sagt fel.
    Min mamma har berättat att trots att hon klädde mig i lila klänning trodde små tanter på stan ändå att jag var en pojke. Och det var 30 år sedan, så jag tror inte att det har med jämställdheten numera att göra. I mitt fall berodde det nog mest på att jag i princip var skallig fram till ett års ålder.
  • Fridalusen
    Baby Doll skrev 2010-05-31 16:49:11 följande:
    Helt ärligt så tycker jag inte att det vore "jättetoppen" (vem tycker det? om min son blev bög/transa, men om han skulle bli det så skulle jag älska honom lika mycket ändå.
    Jag skulle tycka det var jättetoppen!
  • hallencreutz89
    Fridalusen skrev 2010-05-31 19:08:51 följande:
    Ja, men vad jag menar är, är det ett måste att rätta de människor som säger fel? Spelar det någon roll att dessa okända människor tror att ditt barn är en pojke?
    Du slipper dessutom hela den där pinsamma stämningen för att någon får veta att de sagt fel.
    Min mamma har berättat att trots att hon klädde mig i lila klänning trodde små tanter på stan ändå att jag var en pojke. Och det var 30 år sedan, så jag tror inte att det har med jämställdheten numera att göra. I mitt fall berodde det nog mest på att jag i princip var skallig fram till ett års ålder.
    Fast min bebis är jättehårig.. Nej men det är ju klart man rättar, precis som man rättar om någon kallar en för fel namn även om det inte spelar någon roll
  • laGoldfish

Jag blir bara smått irriterad på hur väldigt köns uppdelat allt fortfarande värkar va..När ska alla bara acceptera att alla är bara menskor?  vissa tycker om spetsklänningar och vissa tycker om superman dräkter,oberoende om det är flickor eller pojkar! Tycker det är fult gjort av föräldrar att pusha på en könsroll som dom endå kommer att tryckas på senare i livet..
    Själv är jag inte speciellt förtjust i nån av ytterligheterna och ännu mindre av massproducerade "märkeskläder", så jag syr en hel del av min sons kläder (och mina..och min mans =) ) och håller mej oftast till mera könsneutralt med en bohemisk underton =) Men visst har jag fått komentarer som "försöker du få honom att bli gay"...till det svarar jag nog bara att de är hans val,inte mitt, ja skulle vara stolt över honnom bara han va sej själv! =)
    LIKA FÖR ALLA! =)

• LyckligtSlut

Förstår inte riktigt vad det har med könsroller att göra egentligen. Handlar ju bara om utseende, kläder och frisyr.

PMS året runt :(
  • Helene70

Jag köpte en rosa overall till min pojke eftersom det var den bästa dom hade.

Förstår inte vad utseendet och kläder har med jämställdhet att göra(?)

Svar på tråden Olika könsroller- Vad tycker DU?