• Linnis

Väntan barnbesked - drömmar

Hej, vi väntar ju barnbesked från Colombia och jag har börjat drömma så konstigt och livligt på nätterna. 

Ibland drömmer jag att det en pojke - ibland en flicka. Ibland är ålden inom medgivandet ibland inte. Ibland kommer barnet från landet där våra handlingar finns - i bland från en helt annan världsdel och mina spanskakunskaper visar sig vara helt värdelösa. Fast i natt var det värst. Drömde att vi åkte till Colombia och vid mottagandet av barnet fick vi en... en leguan. I och för sig spansktalande.
    Vi blev verkligen besvikna, men ville samtidigt inte vara odiplomatiska/kränka någon. Mitt sista minne av drömmen är att jag ringer AC och säger: "Vi hade nog tänkt oss en människa i alla fall...." {#lang_emotions_laughing}
    Har knappat hämtat mig från drömmen ännu. Ni andra som väntar barnbesked - har ni också haft konstiga drömmar under er väntan?
  • Svar på tråden Väntan barnbesked - drömmar
  • Thi 08

Jag drömde för flera år sedan om att jag adopterade en liten asiatisk flicka.....fast hon gick redan och var lite äldre än min dotter. Jag tror faktiskt att jag drömde utifrån vad mina förväntningar var eller snarare det jag såg som realistiskt. Ensamstående kvinna förknippas väl ganska ofta med kinesisk/asiatisk dotter? Den bilden hade iaf jag........

I förrgår drömde jag om att min bror och hans fru adopterar en rel stor pojke från Indien.......de står inte ens i adoptionskö, dock försöker de få barn genom ivf. Chansen att det blir en 3-årig indisk pojke är väl inte så stor genom ivf Vem vet.....kanske har jag sanndrömmar? Adopterar de ngn ggn en indisk pojke måste jag nog vara synsk.

• Thi 08

Jag kommer ihåg att den indiska pojken cyklade

Apropå detta med djur fick jag en otroooooooligt kränkande kommentar för ett tag sedan av en okänd människa. Denna undrade om V är adopterad varpå jag svarade ja. Då säger fanskapet - kunde jag inte få barn hade jag nog hellre skaffat en labrador(!!!!!!!!) Wohaaaaaa vad smockan hängde i luften. Fick drämma en frukt i golvet för att lugna mig (stod i affären).

Sorry att jag stal lite av tråden.

Fortsätt "prata" drömmar, det är jätteroligt att läsa.

• Svinto
    Thi 08 skrev 2010-04-27 23:15:55 följande:
    Jag kommer ihåg att den indiska pojken cyklade Apropå detta med djur fick jag en otroooooooligt kränkande kommentar för ett tag sedan av en okänd människa. Denna undrade om V är adopterad varpå jag svarade ja. Då säger fanskapet - kunde jag inte få barn hade jag nog hellre skaffat en labrador(!!!!!!!!) Wohaaaaaa vad smockan hängde i luften. Fick drämma en frukt i golvet för att lugna mig (stod i affären). Sorry att jag stal lite av tråden. Fortsätt "prata" drömmar, det är jätteroligt att läsa.
    Vilka oförståend idioter det finns!!
    Jag vet inte vad jag hade gjort i denna situation men jag hade blivit mer än lovligt förbannad!{#lang_emotions_demon}
  • Linnis

Tack alla för era svar! Skrattat gott! Nu känner jag mig till och med  "hyfsat normal" {#lang_emotions_laughing}

• Manchester
    Jag kommer ihåg att den indiska pojken cyklade Apropå detta med djur fick jag en otroooooooligt kränkande kommentar för ett tag sedan av en okänd människa. Denna undrade om V är adopterad varpå jag svarade ja. Då säger fanskapet - kunde jag inte få barn hade jag nog hellre skaffat en labrador(!!!!!!!!) Wohaaaaaa vad smockan hängde i luften. Fick drämma en frukt i golvet för att lugna mig (stod i affären). Sorry att jag stal lite av tråden. Fortsätt "prata" drömmar, det är jätteroligt att läsa.
    Shit, vilka människor det finns! I det läget hade jag varit sugen på att svara "Och hade jag fått ett så fult barn som ditt så skulle jag gladeligen ha bytt till en labrador!", men man vill ju inte såra idiotens barn.
  • Ethi
    Då säger fanskapet - kunde jag inte få barn hade jag nog hellre skaffat en labrador(!!!!!!!!) 
    Öh, VA?! Uppenbarligen kunde du ju få BARN eftersom du hade ditt BARN med dig! Ghaaa!! Förstår att du blev galen...  
  • Happiest

Jag undrar en sak, får man ta föräldradagar för resan när man är och hämtar sitt barn eller måste man ha sparat semestersdagar?

• Qermit

Vilken underbar tråd . Jag läser med skrattårar i ögonen och funderar på när mina drömmar kan tänkas komma igång och vad jag kan förvänta mig att få. Ser fram emot detta med spänning...

Mamma till V, dumma kommentarer får man ju titt som tätt men den tog nog helt klart förstapriset! Grrrrr.

• Manchester
    Happiest skrev 2010-06-16 12:43:47 följande:
    Jag undrar en sak, får man ta föräldradagar för resan när man är och hämtar sitt barn eller måste man ha sparat semestersdagar?
    Man kan inte ta ut föräldradagar förrän tidigast den dag man får barnet i sin vård. I en del länder får man ju barnet nästan direkt, så då behövs kanske bara 1-2 semesterdagar för själva resan. I andra länder kan det bli mycket "semester", eller obetald tjänsledighet om man har ett jobb där man inte själv får välja när semester tas ut. Själv är jag lärare och eftersom vi inte råkade genomföra adoptionen under sommarlovet blev det en extra kostnad på ca tre veckor utan lön.

Jag har faktiskt skrivit till socialdepartementet om detta och frågat hur det kommer sig att den som är gravid får börja ta ut föräldraledighet i förväg för att vila upp sig och fixa inför det kommande barnet, medan vi måste vara tjänstlediga/ta semester trots att det är ledighet som är helt nödvändig för att vi alls ska kunna få våra barn. Jag missunnar inte gravida de där lediga dagarna. Själv åkte jag så gott som direkt från jobbet till BB när jag födde vår bio-son. Det gick, men visst hade jag gärna vilat ut lite innan det var dags. Men trots allt hade jag betydligt hellre velat få ta ut föräldraledighet under adoptionsresan. Svaret jag fick var att det inte finns några planer på att ändra detta och sedan en lång harang om hur bra det var att man nu anpassat vårdnadsbidraget så att fler adoptivfamiljer ska kunna utnyttja det. Vad det nu hade med saken att göra.
  • sgt pepper

Vet att jag drömmde att vi fick ett marsvin( tror jag att det var), och stressade för  att jag berättat för alla vänner att det var ett barn vi skulle adoptera.

Kommer också ihåg när barnet i drömmen sakta växlade hudfärg till vackert brunt efter att vi sänt våra handlingar. Vaknade ofta med ett leende på läpparna och en tår i ögat :)

Trodde också alltid på att vi skulle få en son - men sista månden innan bb drömmde jag bara om en liten tös - och de blev det också. Mycket konstigt tycker jag som absolut inte lägger mycket värde i drömmar annars.

• Helle68

Åh, vilken roligt läsning! Ja, jag drömde också mycket under hela adoptionsprocessen. Så många tankar som snurrade i mitt huvud, under dygnets alla timmar...

Någon natt ringde BFA och sa att vi fått en katt, någon natt fick vi ett barn från Bolivia även om vår ansökan fanns i Slovakien, någon natt en fjortonåring (minns att jag undrade så hur det hade varit möjligt när vi bara hade medgivande upp till fyra år). Inte långt innan barnbeskedet äntligen kom drömde jag att min mamma kom hit och hade med sig en indisk nästan nyfödd liten flicka och sa att det var min dotter som hon hade adopterat för vår räkning  eftersom det verkade ta så lång tid för oss. I flera dagar efter det gick jag runt och kände en otroligt stor tacksamhet gentemot min mamma som varit så omtänksam, även om jag givetvis sedan länge insett att det bara varit en dröm.

Svar på tråden Väntan barnbesked - drömmar