• Tumse

Bebis som spänner hela kroppen ofta

Hej alla
    Har en dotter som nu är 7 månader. Hon har nästanända sen hon var nyfödd ofta spänt hela kroppen på ett konstigt sätt. Det verkar inte som magknip eftersom hon inte gråter och det upphör helt om vi plockar upp henne. Hon klamrar sig liksom fast vid täcket, oss eller annat och hon blir ofta alldeles svettig. Hon kränger lite med kroppen och är orolig hela hon. Detta är när hon ligger för sig själv på en filt, i sängen eller i bilbarnstolen t ex.

Svårt att förklara känner jag och hon gör det förstås aldrig när vi varit på BVC.

Någon som känner igen?

• Svar på tråden Bebis som spänner hela kroppen ofta
  • Annika Luik

Hej Karin vi har varit hos två olika läkare nu och vår dotter beter sig precis likadant som du beskriver. Enligt Danderyds barnakut kan det handla om antingen förstoppning eller barnonani. Läkaren trodde mest på det senaste. Rådet var att försöka avleda med något annat som väcker barnets intresse. svårat har vi nog i Stokke stolen då hon ibland vägrar äta då hon spänner sig så att hon drar efter andan. Vet dock inte hur det har gått för de som beskriver liknande symptom. Tråkigt att ingen skrive något. Verkar ha gått över av sig självt. Hoppas det!

• Belly

Läst att barn med tyst reflux kan göra så.

Finns en grupp på fb . Reflux (GERD) sök på den.

Finns några videos där på barn som spänner sig.

• UK Jennie

Hej, ledsen att jag inte svarat, jag har inte varit inne har i ar!
    Var dotter ar nu 3.5 ar gammal. Hon spanner sig fortfarande nar hon ska sova pa kvallen, inte varje kvall men kanske i 30% eller sa. Hon vill ha sitt tacke mellan benen och spanna sig. Vi kan ju fraga nu, varfor hon gor sa, och hon sager att det ar skont for benen. Ibland sager hon att hon har ont i benen och att det blir battre nar hon spanner sig. Men hon har aldrig visat tecken pa smarta, sa jag tror att hon inte riktigt sjalv forstar vad hon menar (fast jag har tankt att det kanske skulle kunna ara vaxtvark? Men som sagt har jag aldrig sett tecken pa att hon har ont). Vi ar mindre oroade over detta nu, sarskilt som det sa tydligt ar nagot hon valjer att gora. Hoppas det gatt bra for alla andra! Kramar fran oss.

• Lenis1234

Jag vet att diskussionen är gammal men är det någon som vill berätta hur det har gått för era barn med spänningarna?

Min dotter är 7 år och har de fortfarande.

• Lenis1234

Jag vet att diskussionen är gammal men är det någon som vill berätta hur det har gått för era barn med spänningarna?

Min dotter är 7 år och har de fortfarande.

• LängtaBaby2013

Vet att detta är en gammal tråd men trådstartarens beskrivning är så exakt vad vår dotter gör så jag blev tvungen att kolla så det inte var jag som startat tråden. Vår flicka är 6 mån och spänt sig sedan 3 månader. Hon börjar genast hon ligger på rygg. Jag har filmat henne och visat till en barnläkare och läkaren var också inne på barnonani. Vi kan också avleda henne genom att lyfta upp henne. Jag är glad att jag hittade denna tråd så jag vet att det finns andra som gör så här. I tråden var det nästan bara flickor som spänner sig. Synd att nästan ingen som skrivit tidigare har svarat.

• Sofand1

Hej! Jag har läst denna tråd flertalet gånger nu och startade konto här bara för att kunna göra detta inlägg.
    Vår dotter har utfört samma spänningar som ovan tidigare beskrivet. Hon började när hon var ca 2-3 månader med liknande spänningar som om hon ska göra nummer 2. 
    Hon böjer kroppen framåt, korsar benen och "gungar" med höfterna samtidigt som hon stonkar i rösten. Hon sluter ögonen och tar i. Detta gör hon nästan alltid hon får chansen, kanske 40 ggr om dagen.
    Hon spänner sig när hon ligger på golvet, skötbordet, i stokkestolen, i barnvagnen mm. I regel gör hon det inte när hon sitter upp, ligger på mage, eller står (hon är 7 månader idagoch kan bara stå med hjälp). 
    EEG utfört, allergitester, röngen, ultraljud men ingenting visar på något avvisande och allt ser normalt ut, men spänningarna fortsätter. Om någon vill svara här eller direkt till mig så vore jag ENORMT tacksam för hur det gått för era bebisar och vad de misstänkt/kommit fram till vad det varit. Eller om du är i samma sits som oss. Tusen tack på förhand!! 

• Jensa1984

Hejsan!
    Har en son på snart 3 år som också spänner sig lika som ni i tråden beskriver samt att han blir jätte varm och svettig.
    Vi har varit på magnetröntgen, EEG, träffat barnläkare som var neurolog som fick se filmer när barnet spänner sig. Han trodde inte det var epilepsi av vad han såg och vad provsvaren visade. 
    Fick forlax utskrivet då en tidigare läkare trodde han kunde vara förstoppad. Vi tycker detta hjälper och han gör det inte alls lika ofta nå mer, ibland kan det vara uppehåll på flera månader för att sedan komma tillbaka. 
    När han har en period av spänningar kan han göra det mer eller mindre hela dagen om man inte sysselsätter han med någonting som han gillar. Är alltid kontaktbar, svarar när man pratar med han etc. 
    Någon som fått nå mer klarhet i vad detta kan bero på?

• ChipsPaus

Onani, tydligen. Mitt barn gjorde så när hen var under 1 år, jag trodde också typ magknip/epilepsi o alla möjliga grejjer.

• 3mmaLotta

Hej alla! 

Min dotter är 2 år och har gjort precis som beskrivet sedan hon var 3 månader. I början var det mest när hon låg ner, satt i bilbarnstolen, matstolen, och i barnvagnen. 

Ju äldre hon har blivit, har det minskat, men kommit mer i perioder. Hon slutade helt under fyra månaders tid  (mellan 1,5 år-2 år) men nu har det kommit tillbaka med full kraft. 

Jag upplever att det är knutet till ?stressade? situationer eller nya platser. Ofta när det är många människor, exempelvis kalas. Just nu är det största problemet på förskolan, och det känns som att hon helt enkelt inte klarar av när det blir för mycket runt omkring. 

Om du upplever liknande, hör GÄRNA av dig till mig. hade varit så skönt att få kontakt med någon som är/varit med om samma. 

Allt gott, 
    Emma

• Anonym4848

Vår dotter gör likadant, började vid ca 9 månader, nu är hon snart 3 år. I perioder håller det på typ konstant om man inte sysselsätter henne och i perioder är det helt borta i flera veckor. Det är otroligt stressande tycker jag, pinsamt bland folk osv. Försöker tänka att det är vi vuxna som tycket att det är pinsamt pga de stönande ljuden osv.

Håller helt med dig Emma, det triggas mer i röriga situationer, tex kalas och på förskolan. Vi har haft möte på förskolan även med specialpedagog. Vi är väl överens att försöka avleda så gott det går utan att hon ska känna någon skam över det och när hon blir lite större försöka förklara att detta gör man bara hemma i sitt rum/när man är ensam.

Men ja, väldigt stressande och jag oroar mig för framtiden, att hon blir utan kompisar/mobbad osv. Vår underbara lilla tjej är helt fantastisk såklart. Rolig, bestämd, pratar otroligt bra, smart osv. Så i perioder känns det jobbigt att detta tar upp så mycket fokus och energi från en själv. Känns även som att det stressar henne när man hela tiden ska sätta henne I sysselsättning när hon börjar, som att den stressen i sig kan trigga igång det värre. Ibland får hon bara sitta och hålla på i sitt rum tills hon känner sig färdig, då kommer hon men sen tar det 3 minuter så börjar det om..

Skönt att få läsa om andra i samma situation, för varken BVC, barnpsykologen vi pratat med via BVC eller förskolan har ingen tidigare erfarenhet av detta tyvärr..

Svar på tråden Bebis som spänner hela kroppen ofta